PDA

View Full Version : De eeuwige discussie tussen bassist en gitarist?



rudolf
23 september 2010, 11:49
Bandsituatie:

Bassist - Little Mark III top met 2x10 mark bass cab.
Gitarist - JCM 2000 TSL 601
Drummert
Zangert

Onze bassist en ik raken regelmatig met elkaar in verhitte discussie, omdat ik vind dat hij zijn bas te hard heeft staan en ik moeite heb om er bovenuit te komen.

Waar baseer ik mijn mening op: Als je een 60watt buizenbakkie meer dan half open moet zetten tijdens repetitie om er een beetje bovenuit te komen. Dan gaat er toch echt iets fout lijkt me.

Zijn mening is: "Die bas moet brullen!"

Ik ben het overigens met hem eens dat ie goed hoorbaar mag zijn, waardoor het allemaal wat voller wordt qua geluid.

Zo gaan we er natuurlijk niet uitkomen. Ik denk dat dit een discussie is die in bijna elke band regelmatig gevoerd wordt. Hoe lossen jullie dit op? Behalve met oordoppen.

Arvoitus
23 september 2010, 12:08
Wat zijn je settings op je JCM2000?

rudolf
23 september 2010, 12:23
Volume:
Gain op 5 Clean kanaal
Preamp volume Crunch op 7/8
preamp volume Lead op 8/9

Master Volume 5/6 <

Bij repetities that is!

EQ settings:
High: 8/9
Mids: 5
bas er bijna uitdraaien 2/3

EQ settings verschillen wel een beetje per nummer hoor.

Nielsje
23 september 2010, 12:29
Dan doen jullie denk ik iets niet goed. Zitten jullie elkaar te veel in de weg misschien? Heb je veel laag in je geluid oid? Grappig is dat je zegt dat je er niet 'bovenuit' komt. Nou kan dat een ongelukkige woordkeuze zijn, of wil je wel degelijk harder dan de bassist? ;)

Van Dattum
23 september 2010, 12:33
Wat zeggen de zangert en de drummert ervan? Als het 3 tegen 1 is lijkt het me een uitgemaakte zaak...
Maar als je een 60 watt Marshall half open moet zetten met repeteren is er i.m.o. wel iets fout, hetzij veel te hard, hetzij jullie zitten elkaar in de weg qua geluidsspectrum (zoals Nielsje al aangeeft).

Nielsje
23 september 2010, 12:41
Ah, ik zie dat je je settings al gepost hebt.
Ik heb zelf een DSL 100 gehad, en het zooitje staat inderdaad wel aardig hard dan!

Jullie maken aan je settings te zien geen zoete luisterliedjes, nietwaar? ;)
Speel jij nog met andere pedalen, of je bassist?

erwin_ve
23 september 2010, 12:47
Bij wijze van experiment zou je eens eens van plaats kunnen wisselen met de bassist. Je versterkers laat je in de oude positie laten staan. Mn. bas frequenties(van zowel gitaar als bas) worden wel eens anders ervaren als je wat verder weg van de amp staat.

MaximVMH
23 september 2010, 12:53
Zet allebei je versterker naar jezelf gericht ;)

Fender83
23 september 2010, 12:55
Bij wijze van experiment zou je eens eens van plaats kunnen wisselen met de bassist. Je versterkers laat je in de oude positie laten staan. Mn. bas frequenties(van zowel gitaar als bas) worden wel eens anders ervaren als je wat verder weg van de amp staat.

Kan idd helpen. Weet niet waar je staat tijdens het spelen, maar als je allebei recht en vlak voor je versterker staat, moet je voor de gein eens aan de andere kant van de ruimte gaan staan.
Ook het 'richten' van je versterker kan helpen..

Nielsje
23 september 2010, 12:59
Ik zeg: beamblockers!

MusicXtra
23 september 2010, 13:02
Tien tegen één dat de bassist in een hoek staat.
Als dat inderdaad het geval is trek hem dan uit die hoek vandaan, zijn basgeluid wordt hierdoor extra versterkt doordat de hoek als een hoorn werkt.
Verder allebei dicht op je versterker gaan staan en die op oorhoogte plaatsen.
En, natuurlijk moet een bas brullen maar niet zo dat het spelen door de rest van de band er onmogelijk door wordt.

rudolf
23 september 2010, 13:19
Wacht ik zal effetjes painten moment :D

http://ruudvandepol.nl/kansloos.jpg

Op de huidige amp-settings kan ik er wel "bovenuit" komen. Door de mix heen prikken is misschien beter gezegd. Maar ik vind dat het gewoon veel te hard gaat en met namen de bas. Maargoed das natuurlijk gewoon vingertje wijzen. En hij ervaart het totaal niet zo. Hij vind dat ie op het goede volume speelt.

De drummer is het overigens met me eens, zanger heeft geen mening.

Misschien is het inderdaad eens een idee om van plaats te verwisselen of de versterkers op oorhoogte te plaatsen. Als dat ding tegen z'n oor staat te blazen ipv zn broekspijp dan is ie misschien ook zo genezen.

Overigens verdere tips over onze opstelling zijn altijd welkom!

Han S
23 september 2010, 13:23
Daarom heb ik een 600 watt basversterker met 4*10 en 1*15 staan, kannie tenminste boven de gitarist uitkomen. :D

showband
23 september 2010, 13:28
Bandsituatie:
omdat ik vind dat hij zijn bas te hard heeft staan en ik moeite heb om er bovenuit te komen.


het is geen haalbare zaak om in een band ergens bovenuit te willen komen.

Alle muzikanten willen iets harder staan dan alle andere muzikanten.
Dat kan eenvoudig niet. STOP met deze aanpak. Dit is pas mogelijk bij in-ears of een heeeeel groot podium met individuele monitors. In een landje waar je gemiddeld op 5x3 meter staat is de more-me-methode godsonmogelijk.

Je moet dus streven naar een balans waarin iedereen even hard is. En voor de rest goed luisteren.

The Bertman
23 september 2010, 13:30
Als de bassist begint met 'De bas moet brullen!' dan vrees ik het ergste. Lekkere attitude...

rudolf
23 september 2010, 13:44
opzoek naar een andere bassist zou dus de uitkomst geven? :D

Rinze
23 september 2010, 13:48
Als je jezelf echt goed hoort sta je meestal te hard. Dan gaat er weer iemand anders aan zijn volumeknop zitten en is het eind zoek.

Discipline is belangrijk, maar ook waar de versterkers staan en waar en hoe je zelf staat. Ik sta voor mijn versterker, als ik mijn oor (met dopjes) op mijn speakerkast richt kan ik mezelf net iets extra horen, als ik de andere gitarist wil horen draai ik een kwartslag en richt ik een oor op zijn kast. Werkt prima.

kassie
23 september 2010, 14:49
Begin eerst eens met de drums zou ik zeggen. Op dat volume heb je immers geen invloed, tenzij uitversterkt door PA, maar beetje overdreven in de repetitieruimte. Dan de bas, die moet ongeveer op hetzelfde volume zitten als de basdrum, tikkeltje harder misschien. Dan jouw gitaarvolume. En de zang zit er vanzelfsprekend iets boven. Om elkaar niet in de weg te zitten is het wel verstandig om over de sound van zowel bassist en gitarist na te denken. Daar is niet zo'n klinklaar antwoord op. Als de bassist er beter doorheen wil prikken dan moet ie meer presence gebruiken. Of een tweeter in zijn baskast. Maar nu bestaat er altijd grote overlap tussen gitarist en bassist qua freqenties, tenzij je op een telecaster speelt en geen bas in je versterker hebt ingedraaid. Ik houdt ook van een sound met veel bas erin. In mijn band draait het dan ook om de nuance verschillen. Het wordt één sound zeg maar. Maar je kunt ook gemakkelijk aantonen in hoeverre je jezelf hoort of niet door gewoon te stoppen met spelen tijdens een nummer. Laat de bassist maar verder spelen. Of de bassist stopt even. De totale sound van de band krijgt dan ineens een heel andere wending. Dus ongeacht dat het vaak lijkt alsof je elkaar in de weg zit, vaak is dat niet zo, vaak complementeert het elkaar juist.

En; Muziek maken doe je met elkaar, niet tegen elkaar.

Baker
23 september 2010, 16:50
Ik denk dat dit een discussie is die in bijna elke band regelmatig gevoerd wordt.

Ik heb al in heel wat bandjes gezeten, maar deze discussie heb ik (gelukkig) nog nooit hoeven voeren met een bassist. Hooguit eens met een drummer.

Maar goed, er is maar 1 conclusie:
Het moet zachter, punt.

rijsberman
23 september 2010, 17:39
Ja, als de drummer al vindt dat het te hard gaat....

HaroldA
23 september 2010, 18:20
Wacht ik zal effetjes painten moment :D

http://ruudvandepol.nl/kansloos.jpg

En dan sta jij voor de basversterker en de bassist bij jouw combo? Of zitten jullie oren in jullie achterhoofd?

Sowieso kan ik jullie oordoppen adviseren anders hoor je straks helemaal niets meer...

pimmetje
23 september 2010, 19:01
Maar goed, er is maar 1 conclusie:
Het moet zachter, punt.Yep... ik snap ook niet dat mensen dat niet standaard als oplossing zoeken. Ipv zelf harder te gaan de ander vragen iets zachter te gaan.
Scheelt ook een boel piep in de oren en 't oefenen wordt minder vermoeiend.

driftkop
24 september 2010, 22:53
Wacht ik zal effetjes painten moment :D

http://ruudvandepol.nl/kansloos.jpg

Gitaar zou ik links tegen de muur zetten, bas waar nu de gitaar staat, dichter bij de drums.

Of zet het neer als bij een optreden, drums aan de lange kant, met bas en gitaar links en rechts.

rudolf
27 september 2010, 13:17
Denk dat het probleem redelijk opgelost is nu.

Zaterdag hadden we een optreden, en de vrijdag ervoor hadden we een paar kennissen uitgenodigd, om effe te luisteren wat ze er van vonden. Oude rockers met 30+ jaar ervaring. Het eerste punt kritiek was direct: DIE BAS MOET VEEEEL ZACHTER. En zo geschiede. Zaterdag een puik optreden weggegeven :cooler:

smullie
27 september 2010, 14:20
Denk dat het probleem redelijk opgelost is nu.

Zaterdag hadden we een optreden, en de vrijdag ervoor hadden we een paar kennissen uitgenodigd, om effe te luisteren wat ze er van vonden. Oude rockers met 30+ jaar ervaring. Het eerste punt kritiek was direct: DIE BAS MOET VEEEEL ZACHTER. En zo geschiede. Zaterdag een puik optreden weggegeven :cooler:

Heerlijk toch als je uiteindelijk toch je gelijk krijgt... :soinnocent:

Souplol
28 september 2010, 15:21
Hmm al dat volume gezeik ook altijd. Ik vind(jaja mijn mening) dat alles gewoon net boven de drummer uit moet komen.. harder hoeft het NIET want het heeft gewoon geen nut...

Harry
28 september 2010, 15:57
bij ons in de band is de bassiste tegelijk ook mijn vriendin. En hoe het komt weet ik niet, maar ze krijgt altijd gelijk... :???:

MusicXtra
29 september 2010, 00:53
bij ons in de band is de bassiste tegelijk ook mijn vriendin. En hoe het komt weet ik niet, maar ze krijgt altijd gelijk... :???:

Er zijn meer vrouwen, bands en bassisten. Ik heb dus echt geen medelijden met je hoor.:crazyhappy:

EuroCinema
29 september 2010, 10:54
De kunst van samenwerken met vrouwen is om ze ALTIJD gelijk te geven, maar niet altijd hun zin te geven :sssh:

muziekschuur
29 september 2010, 11:02
Beste bandleden.... De bassist wil zich graag uitleven... Ik kan me voorstellen dat jullie een 'speelkwartiertje inlassen. Dus als je anderhalf uur oefent, dan binnenkomen soundchecken en effe losspelen. Dan bandrepetitie op het niveau dat de drummert vind dat het goed is. (30 minuten...) dan nog even het "speelkwartier" (dus bassist mag nu harder) en daarna nog in overleg "nieuw werk" (is vaak zachter) of affijn.... ter invulling per repetitie...

Dan komen jullie elkaar tegemoet. Toch?

Hoop dat dit helpt.

Harry
29 september 2010, 11:06
dat werkt inderdaad in alle gevallen het beste, ga nooit in discussie... :soinnocent:

Rinze
29 september 2010, 11:57
Kun je dan discussiëren met bassisten :???:

tidalwave_sideburns
29 september 2010, 12:24
Misschien een keer wat vrienden of zo uitnodigen om een repetitie bij te wonen. Hoor je vanzelf van " wat staat die bas hard" of " mag de gitaar wat harder" .

marc_o
29 september 2010, 13:10
bij ons in de band is de bassiste tegelijk ook mijn vriendin. En hoe het komt weet ik niet, maar ze krijgt altijd gelijk... :???:

Tja Harry, ik heb je vriendin een aantal maal gezien en NATUURLIJK heeft ze gelijk...ongeacht het onderwerp, maar dat kan je vast niks schelen, hehehehe.


On-topic:

Basversterker klinken vaak harder van een afstandje, het geluid lijkt zich een aantal meter verderop opeens te bundelen en daar heb je dan last van.
Nu is het (tijdelijk) opgelost, zeg je, maar ik denk dat het geen kwaad kan eens een oefensessie op te nemen. Dat hoeft helemaal niet zo fancy, maar kan vrij simpel, zolang je de balans maar kunt waarnemen.
Een andere tip voor de bassist is bijvoorbeeld een booster kopen, waardoor hij op zachter volume toch het gevoel kan krijgen dat ie blaast.

Het gaat om de basis, en nu moet je uitvechten wie de ba(a)sis.

schizo910
29 september 2010, 13:50
Er zijn meer vrouwen, bands en bassisten. Ik heb dus echt geen medelijden met je hoor.:crazyhappy:

Sowieso, als de bassiste van Harry mijn vriendin was kreeg ze ook altijd haar zin :o

Rafke Pafke
29 september 2010, 14:46
Wij hebben ook zo'n bassist die denkt dat ze hem tot in het volgende dorp moeten horen. Gelukkig zijn we met 2 gitaristen en krijgt hij telkens naar z'n kop als hij weer aan zijn volume zit te prutsen.

Maar misschien dat hij inderdaad eens op een andere plaats moet gaan staan, want voor de rest van de band is hij goed hoorbaar.

kassie
29 september 2010, 14:57
Kun je dan discussiëren met bassisten :???:

Nee, ze staan vaak niet voor niets op de achtergrond bij een optreden, zijn vaak stil, schuchter en verlegen en kruipen het liefst weg achter hun versterker. Zo worden ze niet geboren, zo worden ze gemaakt door de mede bandleden, uit talloze eerdere bandjes. Er wordt niet met hun gediscussieerd, ze worden gewoon op hun plek gezet, en terecht. :seriousf::chicken: