PDA

View Full Version : Mijn poging tot de stairway to heaven solo



Splendid
23 september 2010, 09:12
De eerste solo die ik ooit wou leren spelen.. Ik ben er dan ook veel te vroeg mee begonnen, maar nu ben ik wel aardig tevreden over hoe hij klinkt, niet precies het origineel, maar ook niet super slecht vind ik, ben benieuwd wat jullie vinden:)

http://www.youtube.com/watch?v=BkIEfmX5YqE&feature=player_embedded

kassie
23 september 2010, 13:15
Hey, Ja mooi eindje op weg al.

Probeer iets te werken aan de bends. Probeer eerst de noten zonder bends te spelen. Dan weet je zegmaar de zuivere noot. En dan probeer je die noot te halen met de bend. Zorg dus dat de bend uiteindelijk zuiver is. Dat wil het beste met de ringvinger. Met de pink zag ik je het ook doen, maar is moeilijk in het begin. En nog een tip, een stukje minder distortion. Hoor je beter wat je speelt en zijn fouten makkelijker te corrigeren. Zo oefen ik nu vaak of clean, of met een akoestische gitaar.

hielos
23 september 2010, 17:14
Ik denk dat je zoals je zelf al aangeeft hier iets te vroeg mee begonnen bent. Je bends zijn loeivals dus zorg dat je die onder de knie krijgt, werk ook aan andere dingen zoals je timing, vingervlugheid, etc. Geloof me, blijf oefenen en opeens gaat het vanzelf, alleen nu nog niet;). Succes ermee!

kassie
23 september 2010, 19:59
Ik denk dat je zoals je zelf al aangeeft hier iets te vroeg mee begonnen bent.

Ben ik niet helemaal mee eens, de enigste manier om steeds beter te worden is om stukken te spelen die boven je pet gaan. Maar ik ben ook zo begonnen, stairway to heaven en de solo's van knocking on heavens door. Toen daar een week op zitten studeren en meer bezig met alles onthouden en hoorde ik in feite ook nog niet of een bend nu zuiver was of niet. Ik deed maar wat. En veel kijken naar concerten hoe gitaristen het doen.

Die timing zit er wel in, vingervlugheid komt ook vanzelf, je kent al wat toonladdertjes dus het zit al aardig snor, zo kan je het ook bekijken natuurlijk.

Je moet ook vooral spelen wat je leuk vindt anders wordt het niet wat, vandaar dat er zoveel jonge muzikantjes een andere hobby opzoeken. Worden doodgegooid met toonladders, jazzprogressies, klassieke muziek en dat soort onzin.

pasqual
23 september 2010, 22:30
het is hier al eerder aangegeven: oefen het benden! als je de de snaar omhoog duwt naar een hele toon hoger, moet je niet halverwege stoppen. als je daar moeite mee hebt , helpt maar één ding: blijven oefenen tot je er zelf ( en je omgeving;) ) er gek van wordt! qua timing zit je al een eind in de richting. en inderdaad, draai je vervorming eens wat terug, dit dwingt je automatisch om zuiverder te spelen want dan hoor je ineens veel meer slechte ( maar ook goeie ) dingen in je spel.

succes en groeten Pasqual.

hielos
24 september 2010, 01:00
Worden doodgegooid met toonladders, jazzprogressies, klassieke muziek en dat soort onzin.

Onzin? Ik denk van niet. Maar dat is een andere discussie;). Ik ben het eens met het feit dat je door dingen te oefenen die iets boven je pet gaan beter kan worden, natuurlijk speelde ik (of dat probeerde ik tenminste) 'in den beginne' ook dingen waarvan ik alleen maar kon dromen dat ik ze beheerste, maar ik ben van mening dat dit toch iets té ver boven TS' pet is. Ik moedig enthousiasme alleen maar aan; zo'n filmpje posten getuigt toch wel van enige durf en ik denk dat de TS alleen maar kan leren van opbouwende kritiek waarvoor dit forum onder andere bedoeld is.

Splendid
24 september 2010, 07:39
Bedankt voor de reacties:) hoe vaker ik er naar luister, hoe meer ik inderdaad hoor dat er toch nog veel dingen zijn die niet helemaal kloppen, maar zoals die bends, ik kan niet bij alle bends ontdekken hoe vals ze nou zijn, dus daar ga ik echt meer op oefenen:)

Timing is ook op sommige stukken slecht inderdaad.. Ik zet de gitaar op clean en ga lekker verder oefenen:)

kassie
25 september 2010, 19:03
Ja ik vind toonladders klassieke muziek en jazz progressies ook geen onzin, laat ik het dan even her-fraseren, maar voor een net beginnende muzikant, en vaak zijn ze nog erg jong wel. Is net zoiets als een klein kind een biertje voorzetten waar fristi toch meer op zijn plaats is. Heb nooit echt les gehad en toch erg goed geworden, kwestie van precies spelen wat je leuk vind en uitdagingen blijven opzoeken. Maar niet een kwestie van doen wat je muziekleraar graag van je wil, dan was ik allang gestopt, en in feite is het met blokfluit en later pianoles exact zo gegaan bij me.

Verder nog een tip met het benden. Je hebt een pentatonische toonladder ja? In geval van Stairway is het pentatonisch A. Pak nu je wijsvinger de 5e fret op de dunne E snaar. Dus de A. Zet je ringvinger op de 8e fret op de B snaar. Sla alle bij de snaren aan en bend de 8e fret B snaar richting de juiste zuivere toon. Dit kun je overigens bij alle noten uit de pentatonische ladder doen. Sommige noten moet je bijvoorbeeld 3 frets benden, sommige 2, sommigen maar 1 voor de 'bluesy feel'. Op een gegeven moment wordt het gesneden koek. Als je eenmaal die juiste toon te pakken hebt kun je beginnen met vibrato. Probeer ook dat in de maat te doen.

En als je meer snelheid met het plectrum en vingers wil oefenen begin dan met doodsaaie toonladders. Zo ontwikkel je en de techniek, en de snelheid en onthoudt je de toonladders. Later maak je daar vanzelf zogenaamde 'patterns' in. Bepaalde loopjes die voor jou goed werken zeg maar.

rocker_71
26 september 2010, 11:27
Best leuk joh! Keep on rockin'.

Ook best een leerzame solo. Eigenlijk nooit bij me opgekomen om deze eens te bekijken, maar er zitten een paar mooie pentatonische stukken in.