PDA

View Full Version : Bedrading elementen



Snippo
22 september 2010, 20:25
Ik heb eens naar de bedrading in mijn gitaar zitten kijken met een schema van internet ernaast, maar zo te zien klopt er het een en ander niet echt.
Hier een foto: foto (http://img842.imageshack.us/i/p1010543o.jpg/)

Nu, wat er volgens het schema (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_1v_1t_3w) niet klopt (of wat ik niet begrijp :p) is het volgende:
(Voor de duidelijkheid: de rode draad komt van de neck pickup en de blauwe van de bridge pickup.)
- De witte en rode draad uit het schema die aan elkaar gesoldeerd moeten worden zie ik nergens zitten. Waar zijn die gebleven? :???:
- De groene draad uit het schema (aarde?) zou aan de switch gesoldeerd zitten ipv aan de volume pot. Maakt dit verder niks uit?
- De 'ground wire from bridge' loopt niet naar de tone pot maar naar de volume pot. Is dit ook gewoon mogelijk?
- Tussen volume en tone pot loopt geen (aarde?) draad (dunne zwarte lijntje). Dit zal dan wel via het ijzerdraadje rondom de witte draad in de rode/blauw draad gaan?
- Naar de output jack gaat ook maar 1 draad. (zelfde als hierboven, 2 draden in 1?)

Nou denk ik dat alle geaarde punten met elkaar verbonden zijn en het dus niet uitmaakt of het eerst via de switch, tone of volume pot loopt. En de groene draad in het schema moet dan het ijzerdraad zijn dat samen met de witte binnenin de rode draad zit. Maar of dit klopt? :p

Ps. Nou zit ik net naar dit schema (http://www.guitarelectronics.com/product/WD2HH3T11_00/Guitar-Diagram-1-Humbucker-1-volume-1-tone-3-way-toggle-switchView-Download-Free) te kijken en daar zit het ook weer net wat anders in elkaar... zucht :chicken:

Edit: Nu kijk ik net nog een keer en zie ik het 'For single conductor humbuckers' gedeelte... ik gok dat het daarmee te maken heeft. :soinnocent:
Maar dan de vraag... wat is een 'single conductor' humbucker?

aaronstonebeat
23 september 2010, 02:01
Uit een 'single conductor humbucker' komt maar één signaaldraad. Een beetje een misleidende aanduiding want er zijn twee aansluitingen; de andere gaat naar het uiteinde van de andere spoel en tegelijk naar de voet en een eventueel metalen kapje, de 'massa'.
Binnen in het element zijn de twee spoelen met elkaar verbonden.

Soms komt er een derde draadje uit dat is verbonden met de draad waarmee de spoelen aan elkaar zitten; daarmee kun je desgewenst één van de spoelen buiten werking stellen door die draad (middels een schakelaar) met de aarde te verbinden.
Het kan ook zijn dat het derde draadje van het uiteinde van de andere spoel komt en dat de massa een aparte draad heeft; dat is handig (vereist) als je een element uit fase wil zetten met een ander element of onder omstandigheden als je elementen in serie wilt zetten.

Er kunnen ook vier aansluitingen zijn; dan heeft elke spoel twee draden. Binnenin zit dan nog steeds de massa verbonden met een uiteinde van één van de spoelen.

Als laatste kun je vijf aansluitingen hebben; dan heeft elke spoel twee draden en de massa heeft ook een aparte draad.

In veruit de meeste gevallen heeft het kabeltje uit het element een metalen mantel; die is dan in ieder geval verbonden met de massa van het element en eventueel met één van de spoelen. De mantel kan dus een aparte aansluiting zijn, maar dat hoeft niet.

Ik kan me voorstellen dat het verwarrend lijkt :makeup:

Het maakt inderdaad niet uit waar de aarde met je circuit verbonden is; zolang alles dat geaard moet zijn maar met elkaar verbonden is (en dan wel het liefst zonder 'aardlussen' want dan krijg je binnen de aarde circuits waar onder omstandigheden een stroom door zou kunnen gaan lopen hetgeen tot bijgeluiden kan leiden).

Als alles aan je gitaar naar wens werkt en je hebt geen plannen iets te veranderen, zou ik me er niet druk over maken.

Snippo
24 september 2010, 20:06
Mijn bedoeling was dus om de potmeters en condensator in mijn gitaar te vervangen. Niet alleen omdat ik het interessant vind om te leren maar ook om te kijken of de sound van mijn gitaar erop vooruit gaat.
Maarrrr... het gaat natuurlijk weer niet in 1 keer goed.
Ik heb voor deze klus een 25W Weller soldeerbout aangeschaft. Nu krijgt deze de tin die ik erbij heb gekocht makkelijk gesmolten... maar het spul wat ze in de fabriek hebben gebruikt bij mijn gitaar krijg ik er met geen mogelijkheid vanaf.
Ik had net al een gloeiend hete potmeter in mijn handen en nog bleef het spul gewoon zitten :chicken:.
Iemand tips om het toch voor elkaar te krijgen? :makeup:

aaronstonebeat
24 september 2010, 20:53
25W zou toch ruim voldoende moeten zijn. Misschien eens een stukje van het oude soldeer een beetje opschuren? Misschien eerst een kloddertje tin aan de soldeerbout en het daarmee proberen; wellicht trekt de warmte dan beter het oude soldeer in.
Gaat het om het soldeer aan de lipjes of aan de behuizingen?

Snippo
24 september 2010, 21:04
Nieuwe tin toevoegen werkt ook niet. De nieuwe tin smelt gewoon maar de oude blijft gewoon zitten :dontgeti: Het gaat om zowel de lipjes als de behuizing...
Ik knip nu de draden maar gewoon zo kort mogelijk af en soldeer ze dan maar aan de nieuwe potmeters. Dan kijk ik later misschien nog wel of ik de soldeer ooit nog los krijg.

Bedankt voor de hulp aaronstonebeat ;).

Snippo
24 september 2010, 23:15
Blijkt dat ik weer eens lekker op heb zitten letten.
Ik heb deze (http://www.newtone-online.nl/catalog/images/pmaxx.jpg) potmeters gekocht om ze in mijn gitaar te zetten.
Maar nu zie ik net pas dat dit helemaal niet gaat passen :makeup:.
Dat wordt dus weer een weekend wachten en dan ergens nieuwe potmeters scoren.


Ps. Enig idee waarom de punt van mijn soldeerbout nauwelijks warm wordt terwijl hij bovenaan wel gewoon heet is?

aaronstonebeat
24 september 2010, 23:29
Schacht te kort? ;)

Maakt de punt van je soldeerbout wel goed contact met het verwarmingselement? Het hangt van het model af maar misschien is het een kwestie van een schroefje aandraaien.

Snippo
24 september 2010, 23:58
Ja, toen ik hem vast wilde zetten kwam ik er achter dat daar ook nog verschil in zit :soinnocent: .

Ik heb de punt van de soldeerbout nu goed aangedraaid en hij doet het al beter nu. De punt is nog niet zo warm als de rest maar het gaat iig al een stuk sneller. :ok:

Ach ja, nu alle spullen weer inpakken en wachten tot ik een paar nieuwe potmetertjes heb :chicken:.

gengar
30 september 2010, 22:05
Zie dat je al hulp hebt van de expert dus ik zal me niet bemoeien. Kan wel zeggen dat ik een punt van 25 euro in mijn soldeerbout heb gezet en dat scheelt alles (ervan uitgaande dat je wel genoeg wattage hebt).

Snippo
1 oktober 2010, 20:11
Ik heb inmiddels de soldeerbout al terug gebracht en mijn oom een nieuwe laten bestellen. Het klinkt raar maar de soldeerbout die ik had was zelfs na 10 minuten niet heet genoeg om tin te doen smelten... die mijn oom bij had was na 1 minuut al warm genoeg.
Als het goed is komen morgen ook de bestelde onderdelen binnen dus als ik de nieuwe soldeerbout in mijn bezit heb ga ik weer verder met knutselen.
Hopen dat het deze keer wat beter gaat :soinnocent:

Luca P
2 oktober 2010, 20:01
Waarvan zijn de magneet pooltjes eigenlijk van gemaakt?
Eh..staal??
Ik heb totaal geen verstand van elementen....en geen zin om te Googlen.
:soinnocent:

aaronstonebeat
2 oktober 2010, 20:41
...
Eh..staal??
Ik heb totaal geen verstand van elementen....en geen zin om te Googlen.
:soinnocent:

Nee.
Misschien moet je je zeepaardjes (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hippocampus_%28hersenen%29) eens wat meer de sporen geven.

Luca P
2 oktober 2010, 22:06
Zoals ik al zei, geen zin om te zoeken. Het leek me leuk om hier wat info te vergaren.
Als iedereen zijn vraag opzoekt op internet hoef je geen forums meer te beginnen....
Ik snap ook wel dat dat geen staal is, maar wat voor spul dan wel?

aaronstonebeat
2 oktober 2010, 22:30
Beste Luca,
Door een vraag zoals jij die hierboven stelt, krijg ik het gevoel dat er hier twee soorten bezoekers/deelnemers zijn: de ene weet en bedrijft wat studie en zelfstudie is, de andere komt hier shoppen naar snelle antwoorden, de wikipedia-generatie ahw; soms nog erger dan dat.
Op de vraag die je stelt, vind je hier op het forum en elders op het internet talloze antwoorden. Daarbij vind je al zoekend een context voor je antwoord; en dat is met name van belang want geen enkel antwoord heeft betekenis zonder een context, zeker niet op het soort vraag dat jij hier stelt.

Laat ik een antwoord geven op je vraag: een ferromagnetisch of magnetiseerbaar materiaal. Heb je daar iets aan? Zegt dat iets?
Naar mijn idee blijft een antwoord pas echt hangen als je het na lang zoeken en echt willen weten, hebt gevonden. Dan heb je nl. ook, al zoekend, iets van die betekenisgevende context erbij gevonden.

Luca P
2 oktober 2010, 23:30
Laat ik een antwoord geven op je vraag: een ferromagnetisch of magnetiseerbaar materiaal.

Jazeker.
Bedankt voor je tijd.