PDA

View Full Version : HSH of HSS in strat?



Ijselrobo 07
22 september 2010, 18:34
Hey allemaal,

Even een kort vraagje;
Ik heb me (zonder erbij na te denken) deze zomer een EKO S-300 stratocaster gekocht,
Nu ben ik niet helemaal blij met de klank van de gitaar (tegenover bijvoorbeeld mijn Fender of Blade gitaren)
Nu wil ik in mijn EKO nieuwe elementen laten zetten,
Een goed adres krijg ik volgende week van mijn leraar.

Maar nu is mijn vraag:
Wat is het verschil tussen een HSH en een HSS strat?
Hoe een HSS strat klinkt weet ik al, hoe een HSH klinkt niet... dus wat zijn de verschillen?

Grtz.
Ijselrobo 07

Fisherman
22 september 2010, 18:46
Een Stratocaster is juist typisch een Strat door gebruik te maken van specifieke single coils, al dan niet in combinatie met 1 humburgert......maar 2, dan krijg je ik weet niet wat voor geluid, maar geen typical strat-sound.
Althans, dat is mijn mening.

(Je zet in een Les Paul toch ook geen single coils??)

zoon van johanb
22 september 2010, 19:13
Een Stratocaster is juist typisch een Strat door gebruik te maken van specifieke single coils, al dan niet in combinatie met 1 humburgert......maar 2, dan krijg je ik weet niet wat voor geluid, maar geen typical strat-sound.
Althans, dat is mijn mening.

(Je zet in een Les Paul toch ook geen single coils??)

ik heb HSH in me strat.. :P

en me pa heeft een Humbucker met schakelaar dat je em single coil kan maken in ze Les paul.. maar goed.. :P

ik zelf vind de klank met humbuckers wel fijn om naar te luisteren.. het heeft iets warms..
maar de klank verschilt ook per element volgens mij.. ;-)

moet je eigenlijks gewoon uitproberen.. :soinnocent:

Sinner1980
22 september 2010, 19:28
HSS is humbucker in de brug en 2 single coils...
HSH Humbucker single coil en humbucker.

Voor dit soort vragen heb je overigens een heel ingenieus foefje genaamd:

GOOGLE!!!!!

(slaakt een diepe zucht...):soinnocent:

Midwolda
22 september 2010, 19:38
(Je zet in een Les Paul toch ook geen single coils??)
:chicken: Wrom niet? :???:

Fisherman
22 september 2010, 19:39
HSS is humbucker in de brug en 2 single coils...
HSH Humbucker single coil en humbucker.

Voor dit soort vragen heb je overigens een heel ingenieus foefje genaamd:

GOOGLE!!!!!

(slaakt een diepe zucht...):soinnocent:

:soinnocent::soinnocent::soinnocent: ik fluit met je mee.

Rooker
22 september 2010, 20:06
Je kunt toch gewoon naar een winkel gaan en testen wat het verschil is:(.

Persoonlijk zou ik voor HSS gaan. Dat is naar mijn idee veelzijdiger. HSH leent zich (bij een strat) naar mijn smaak vooral voor de zwaardere genres.

Sinner1980
22 september 2010, 20:08
Je kunt toch gewoon naar een winkel gaan en testen wat het verschil is:(.

Persoonlijk zou ik voor HSS gaan. Dat is naar mijn idee veelzijdiger. HSH leent zich (bij een strat) naar mijn smaak vooral voor de zwaardere genres.

Of gewoon voor een hotrod...;)

Rooker
22 september 2010, 20:14
Of gewoon voor een hotrod...;)

Ja, dat alleen als je echt een hele goede smaak hebt;)

Sinner1980
22 september 2010, 20:16
Ja, dat alleen als je echt een hele goede smaak hebt;)

én geld teveel:strat:

Quasimodo
22 september 2010, 20:24
HSS is humbucker in de brug en 2 single coils...
HSH Humbucker single coil en humbucker.

Voor dit soort vragen heb je overigens een heel ingenieus foefje genaamd:

GOOGLE!!!!!

(slaakt een diepe zucht...):soinnocent:


Is JoeTjoeb niet handiger? Wat een sound beschrijven is leuk, maar het verschil horen is beter imo.

Ik heb 2 strats van het illustere "topmerk" Bakers :p en één daarvan heeft H-S-H en de ander S-S-S. 't Verschil is vooral dat je de typische strat-sound kwijt bent. De strat met 2 HB's is imo meer geschikt voor het stevigere werk. Een lekkere bluessound weet ik er iig niet uit te halen. Had deze "superstrat" (zo schijnt een strat met HB's te heten) uit nieuwsgierigheid gekocht op Ebay.

Als je van de echte stratsound houdt zou ik er 3 goede singlecoils inzetten en geen HB's.

Fisherman
22 september 2010, 20:40
Is JoeTjoeb niet handiger? Wat een sound beschrijven is leuk, maar het verschil horen is beter imo.

Ik heb 2 strats van het illustere "topmerk" Bakers :p en één daarvan heeft H-S-H en de ander S-S-S. 't Verschil is vooral dat je de typische strat-sound kwijt bent. De strat met 2 HB's is imo meer geschikt voor het stevigere werk. Een lekkere bluessound weet ik er iig niet uit te halen. Had deze "superstrat" (zo schijnt een strat met HB's te heten) uit nieuwsgierigheid gekocht op Ebay.

Als je van de echte stratsound houdt zou ik er 3 goede singlecoils inzetten en geen HB's.

Dát is precies wat ik bedoel, zodra je teveel afwijkt van de SSS config, dan raak je die twingtwangtwungclingcloingpioengggggg kwijt....:soinnocent:

Terminus
22 september 2010, 21:49
(Je zet in een Les Paul toch ook geen single coils??)
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/6/7/1/336671.jpg
Zelf heb ik liever HSH dan HSS, als je je neckelement niet veel voor clean maar meer voor high-gain lead gebruikt vind ik dat mooier klinken. Maar met schakelwerk, single-size humbuckers en zo kan je het zo gek maken als je wilt.

Ijselrobo 07
23 september 2010, 07:06
HSS is humbucker in de brug en 2 single coils...
HSH Humbucker single coil en humbucker.

Voor dit soort vragen heb je overigens een heel ingenieus foefje genaamd:

GOOGLE!!!!!

(slaakt een diepe zucht...):soinnocent:

Ik weet wel hoe en wat de afkortingen betekenen, ik wil alleen weten wat het verschil in het geluid is.

Maar het probleem is, dat ik niet kan luisteren wat ik mooier vindt, omdat de gitaar nu S-S-S is, en ik de elementen erin laat zetten.

Ik speel van muziek alles, van jazz tot heavy metal, maar vooral 'Billy Talent'! :blast:
Dus zou ik nog bijvoorbeeld een goed geluid krijgen met jazz als ik een hum in de neck heb?

Grtz.
Ijselrobo 07

Wabbie
23 september 2010, 10:17
Je kunt toch wel even youtuben naar wat HSH strat demo's. Dat is, los van naar een winkel gaan om er zelf een uit te proberen, ongeveer de enige manier waarop je kunt inschatten wat het geluid gaat doen. Dat blijft namelijk toch altijd een gok als je elementen gaat wisselen.

En had je trouwens niet eerder al een topic over humbuckers in singlecoil-formaat voor deze gitaar? Wat is er met die plannen gebeurd?

smullie
23 september 2010, 10:36
Wat zou je zeggen van een HSH met een splitbare H in de neckpositie?:makeup:

Ijselrobo 07
23 september 2010, 16:00
Je kunt toch wel even youtuben naar wat HSH strat demo's. Dat is, los van naar een winkel gaan om er zelf een uit te proberen, ongeveer de enige manier waarop je kunt inschatten wat het geluid gaat doen. Dat blijft namelijk toch altijd een gok als je elementen gaat wisselen.

En had je trouwens niet eerder al een topic over humbuckers in singlecoil-formaat voor deze gitaar? Wat is er met die plannen gebeurd?

ik heb die plannen nogsteeds, maar nu had ik de vraag of ik er een HSS of een HSH van zou laten maken.
dat was trouwens welke elementen ik erin zou kunnen laten zetten, nu laat ik de meneer dat doen waar ik het adres van krijg.

Grtz.
Ijselrobo 07

Wabbie
23 september 2010, 16:36
Vandaar. Naja, ik denk dat je dan een heel eind komt met alle suggesties die in dit topic en in het vorige topic zijn gedaan. Zoals ik al eerder zei, elementen wisselen blijft altijd een beetje een gok.

Sinner1980
23 september 2010, 17:02
Ik weet wel hoe en wat de afkortingen betekenen, ik wil alleen weten wat het verschil in het geluid is.

Maar het probleem is, dat ik niet kan luisteren wat ik mooier vindt, omdat de gitaar nu S-S-S is, en ik de elementen erin laat zetten.

Ik speel van muziek alles, van jazz tot heavy metal, maar vooral 'Billy Talent'! :blast:
Dus zou ik nog bijvoorbeeld een goed geluid krijgen met jazz als ik een hum in de neck heb?

Grtz.
Ijselrobo 07

Aha,ok. Billy Talent he? Toevallig ben ik ook een groot liefhebber en vind ik Ian D'sa een topgitarist die geniale riffs schrijft. Feit is dat Ian live alles op een fat strat (HSS) speelt dus daar zou je prima mee uit de voeten moeten kunnen. In de studio gebruikt hij een 52 reissue telecaster (single coils dus) een gewone strat (SSS),een 72 telecaster (de enige met een humbucker in de hals) en een les paul junior (P90 in de brug).
Maar nogmaals,live doet ie alles op een HSS strat tegenwoordig dus daar zou je prima mee uit de voeten moeten kunnen. In het verleden speelde hij live ook veel op een telecaster met single coils.
Ik hoop dat je hier wat meer mee kan en eigenlijk is de conclusie al helemaal duidelijk lijkt mij: gewoon een HSS strat en ff sparen voor een tele,meer heb je niet nodig man dus vergeet die humbucker in de hals.

En nu snel die lastige riff van Lies spelen:rockon:

Ijselrobo 07
23 september 2010, 17:44
Aha,ok. Billy Talent he? Toevallig ben ik ook een groot liefhebber en vind ik Ian D'sa een topgitarist die geniale riffs schrijft. Feit is dat Ian live alles op een fat strat (HSS) speelt dus daar zou je prima mee uit de voeten moeten kunnen. In de studio gebruikt hij een 52 reissue telecaster (single coils dus) een gewone strat (SSS),een 72 telecaster (de enige met een humbucker in de hals) en een les paul junior (P90 in de brug).
Maar nogmaals,live doet ie alles op een HSS strat tegenwoordig dus daar zou je prima mee uit de voeten moeten kunnen. In het verleden speelde hij live ook veel op een telecaster met single coils.
Ik hoop dat je hier wat meer mee kan en eigenlijk is de conclusie al helemaal duidelijk lijkt mij: gewoon een HSS strat en ff sparen voor een tele,meer heb je niet nodig man dus vergeet die humbucker in de hals.

En nu snel die lastige riff van Lies spelen:rockon:

ik wist dat hij die gitaren gebruikt in de studio, en dat hij een Fat strat (met een DH-1 hum) gebruikt. :seriousf:
maar ik denk toch dat ik voor een HSS ga, omdat ik een liefhebber van strat's ben, en dus moet een strat wel 'strat' klinken.

P.S.1. die tele die hij heeft is een (als ik mij niet vergis) 52' american telecaster, kosten een leuke 1600, dus is een beetje aan de dure kant :P
P.S.2. voor BT nummers kun je beter hun tab boeken kopen, als je vergelijkt, dan zul je zien dat wat in het tab boek staat beter en makkelijker te spelen is als in te tabs op internet staan.

Quasimodo
1 oktober 2010, 16:07
De sound van de Bakers "superstrat" bevalt me eigenlijk steeds beter. Vooral dat ik nu enkel de brug-PU kan gebruiken zonder de imo irritante schelheid die een singlecoil op die positie normaal gesproken geeft. De HB op de halspositie vind ik té, maar hals en siglecoil van het midden samen is wel weer lekker. Voor erbij toch wel leuk.

Rooker
1 oktober 2010, 17:41
Ik denk dat je toch niet te veel moet verwachten van een pickup wissel. Ik denk dat de verhouding echt zo licht: Hout en constructie 90% vd tone en pickups 10%. Ik heb 2 strats met exact dezelfde pickups en ze klinken allebij radikaal anders. Wel hebben ze de zelfde eigenschappen maar daar versta ik echt iets heel anders onder..
Met een humbucker kun je dus wel de eigenschap van de gitaar veranderen, bijv beter laag en/of compakter geluid op hoge gain. Maar als je strat nu niet stratty klinkt gaat hij dat ook niet doen wanneer je de elementen verandert.

Maar dit is mijn mening he:hippie: ik heb natuurlijk niet alles uitgeprobeert, maar ik ervaar het zo.

Ijselrobo 07
1 oktober 2010, 17:46
Hey allemaal,,

Bedankt voor de tips, ik ga er een HSS van laten maken en ga proberen er het beste uit te halen.
P.S. weet iemand de kosten (ongeveer) als ik deze EKO S-300 een nieuwe lak kleur wil laten geven?
Want omdat er toch een niewe slagplaat op moet, heb ik even liggen painten:
http://img441.imageshack.us/img441/9990/ekonewdisign.jpg (http://img441.imageshack.us/i/ekonewdisign.jpg/)

Grtz.
Ijselrobo 07

Gearjunkie
1 oktober 2010, 22:35
Paint job van goede kwaliteit zal de waarde van jouw Eko ver overstijgen. Niet doen dus. Daarnaast kan je voor een pickup wissel ook Marktplaats afstruinen, en het zelf fixen, eigenlijk niet echt moeilijk of zo.