PDA

View Full Version : signaal elektrische gitaar



Sleight
22 september 2010, 18:03
hallo

kan iemand mij uitleggen hoe het signaal van een gitaar er ongeveer uitziet?
dus dat signaal dat uit je gitaarplug komt

dus van,
wisselspanning, freq, db, enz.
en hoe dat dan ongeveer werkt allemaal

aaronstonebeat
23 september 2010, 02:21
Tjee Sleight, alweer zo'n vraag a la 'hoe zit het universum in elkaar?'.

Heb je een audio-editor waarmee je je gitaar kunt opnemen? Dan zie je het letterlijk als je de golfvorm bekijkt.
De elementen zetten de trilling van de snaren met gebruikmaking van een verschijnsel dat inductie heet om in een wisselspanninkje van zeg enkele tientallen millivolts tot pieken van soms wel een volt, afhankelijk van speelstijl en de gebruikte elementen.

Een element bestaat in principe uit een spoel en een magneet. De trillende snaren brengen het magneetveld in beweging en dat aldus veranderlijke magneetveld wekt in de spoel een spanning op.
De frequenties die in het signaal zitten, zijn dus de frequenties die je in de trillende snaren vind. De lage E heeft een frequentie van 82,41 Hz; vanaf daar kom je alles tegen tot in ieder geval enige duizenden Hz.
De aardekant van de uitgang is 0 volt, aan de signaalkant slingert de spanning heen en weer.

Als je een beetje de moeite neemt om rond te neuzen vind je dat hier en elders in groot detail uitgelegd en bediscussieerd.

snaarplukker
23 september 2010, 12:31
Ik heb net even gekeken naar de plug van mijn gitaar en kon met het blote oog geen signaal waarnemen.;)

Sleight
23 september 2010, 16:26
Tjee Sleight, alweer zo'n vraag a la 'hoe zit het universum in elkaar?'.

Heb je een audio-editor waarmee je je gitaar kunt opnemen? Dan zie je het letterlijk als je de golfvorm bekijkt.
De elementen zetten de trilling van de snaren met gebruikmaking van een verschijnsel dat inductie heet om in een wisselspanninkje van zeg enkele tientallen millivolts tot pieken van soms wel een volt, afhankelijk van speelstijl en de gebruikte elementen.

Een element bestaat in principe uit een spoel en een magneet. De trillende snaren brengen het magneetveld in beweging en dat aldus veranderlijke magneetveld wekt in de spoel een spanning op.
De frequenties die in het signaal zitten, zijn dus de frequenties die je in de trillende snaren vind. De lage E heeft een frequentie van 82,41 Hz; vanaf daar kom je alles tegen tot in ieder geval enige duizenden Hz.
De aardekant van de uitgang is 0 volt, aan de signaalkant slingert de spanning heen en weer.

Als je een beetje de moeite neemt om rond te neuzen vind je dat hier en elders in groot detail uitgelegd en bediscussieerd.

tja, je moet doorvragen tot je alles weet he :p
het is misschien niet zo obvious maar achter deze vraag van mij zit wel een duidelijk doel waar ik naartoe wil werken :)

audio editor: neen hebk nie


De frequenties die in het signaal zitten, zijn dus de frequenties die je in de trillende snaren vind. De lage E heeft een frequentie van 82,41 Hz; vanaf daar kom je alles tegen tot in ieder geval enige duizenden Hz.
de trillingen zijn meerdere frequenties door elkaar, door die boventonen enzo,... toch? :p
maar is het elektrisch signaal dan ook met meerdere frequenties door elkaar? :S
ik kan me niet zo duidelijk voorstellen hoe dat zou moeten gaan...

aaronstonebeat
23 september 2010, 16:30
Op dezelfde manier waarop meerdere frequenties tegelijk zich door de lucht kunnen verplaatsen.
In een grafiekje kan dat er bijvoorbeeld zo uitzien:

http://ac3filter.net/files/docs/ac3filter_1_30b/pic_loudness/a_signal.png

Sleight
23 september 2010, 16:58
nou ik weet eigenlijk ook niet hoe meerdere frequenties zich tegelijk door de lucht verplaatsen...

wat houden de x en y as in...?

aaronstonebeat
23 september 2010, 17:04
Horizontaal de tijd, vertikaal de amplitude (voltage) van het signaal.

Alleen de lage frequenties trillen rond het nulpunt; de hogere frequenties hebben een punt van de grafiek van de lagere frequenties als centrum.

Sleight
23 september 2010, 18:26
maar natuurlijk, het klinkt allemaal weer zo logisch he :p

nou kom ik bij de volgende vraag:
hoe de elementenswitch de toon verandert snap ik al

en de volume knop verandert natuurlijk gewoon de amplitude

maar wat verandert de tone knop op mijn gitaar dan eigenlijk?

snaarplukker
23 september 2010, 18:33
.....maar wat verandert de tone knop op mijn gitaar dan eigenlijk?
Heb ik ook geprobeerd. Ik dacht wat kan je met die toneknop doen? Het lijkt dat de toon ermee veranderd.;)

aaronstonebeat
23 september 2010, 18:34
Met de toonregeling filter je een bepaald gebied van hoge frequenties uit het signaal voordat het de versterker bereikt; waar dat gebied precies ligt, hangt af van de waarde van de condensator die voor de toonregeling wordt gebruikt.

Sleight
23 september 2010, 19:42
ok, alles duidelijk :p

nu komt weer de aanzet naar de volgende vraag :p
als ik nou een effect tussen die gitaar en versterker dou wordt het geluid ook verandert
veranderingen zitten lijkt mij dus altijd in de frequentie of amplitude

nu bijvoorbeeld:
-wat verandert een wahwah pedaal?
en
-wat verandert een distortion pedaal?

aaronstonebeat
23 september 2010, 20:26
Niet altijd; delay is bijvoorbeeld het herhalen van het oorspronkelijke signaal.

Een wah-wah is een variabel filter; afhankelijk van de stand van het pedaal wordt een ander frequentiegebied uitgefilterd, kort door de bocht.

Effecten als chorus, phaser en flanger maken gebruik van interferenties die ontstaan als het oorspronkelijke signaal iets uit fase wordt gezet met zichzelf.

Distortion ontstaat als de ingang van een versterkertrap wordt overstuurd; dwz dat het ingangssignaal eigenlijk te groot is. Er worden dan pieken afgekapt die daardoor een blokvorm krijgen.

Er zijn hier grotere effectenexperts dan ik.

Sleight
23 september 2010, 22:05
ok
dan zal ik even naar het effectenforum ofzo gaan :p

pasqual
23 september 2010, 23:42
bedankt voor de moeite Marc:)

groeten Pasqual.