PDA

View Full Version : studio monitor XLR of jack -> Audio interface RCA



johndoe
22 september 2010, 16:10
Ik wil binnenkort mijn eerste studio monitor aanschaffen en heb mijn oog laten vallen op de Yamaha HS50M. Deze monitor heeft een XLR en jack aansluiting. Ik wil deze monitor aansluiten op mijn Presonus inspire 1394 audio interface, maar deze heeft alleen en RCA aansluiting aan de achterkant.

Wat is het beste? Van Jack naar RCA of van XLR naar RCA?

Roman
22 september 2010, 16:46
neuh, maakt niets uit.

The Bertman
22 september 2010, 17:39
Theoretisch maakt de XLR wat beter contact, maar idd maakt niets uit.

Han S
22 september 2010, 19:01
Als er een XLR op zit is die waarschijnlijk gebalanceerden RCA is ongebalanceerd.

Roman
22 september 2010, 20:48
ja, net als de TRS, Han. ;)

johndoe
23 september 2010, 00:29
Bedankt iedereen voor de snelle response en verheldering.

The Bertman
23 september 2010, 09:56
ja, net als de TRS, Han. ;)

Denk het niet, de jack-ingang zal best wel gebalanceerd zijn, die staat gewoon parallel met de XLR.

minoin
23 september 2010, 10:06
Denk het niet, de jack-ingang zal best wel gebalanceerd zijn, die staat gewoon parallel met de XLR.

Moet daar dan ook een stereo male jack in? Mono jack gaat hem niet worden, naar mijn informatie.

Han S
23 september 2010, 10:41
Moet daar dan ook een stereo male jack in? Mono jack gaat hem niet worden, naar mijn informatie.

Nee hoor, een mono jack sluit de ring kort met de sleeve, dus heb je automatisch een ongebalanceerde aansluiting.

MaximVMH
23 september 2010, 10:49
Ik heb de Yamaha HS-50M's ...

1. Het maakt niet uit wat je kiest. XLR is steviger, maar je gaat geen verschil horen.

2. Zowel de XLR- als TRS-ingang zijn gebalanceerd.

Moet daar dan ook een stereo male jack in?
3. De TRS-ingangen zijn gebalanceerd mono, niet ongebalanceerd stereo.

Mono jack gaat hem niet worden, naar mijn informatie.
4. De XLR- en TRS-ingangen kunnen, zoals de meeste gebalanceerde ingangen, ook een gewoon ongebalanceerd mono-signaal verwerken.

@ topicstarter: het maakt niet uit. XLR is steviger, maar T(R)S is waarschijnlijk goedkoper.

Roman
23 september 2010, 11:06
Denk het niet, de jack-ingang zal best wel gebalanceerd zijn, die staat gewoon parallel met de XLR.
volgens mij praten we langs elkaar heen. wat jij zegt is precies wat ik bedoel, ze hebben beide ws de zelfde functie. gebalanceerd dus.

een RCA naar ('mono') jack is goed verkrijgbaar en zou dus de oplossing kunnen zijn zoals al gezegd.

minoin
23 september 2010, 11:09
Ik heb de Yamaha HS-50M's ...

1. Het maakt niet uit wat je kiest. XLR is steviger, maar je gaat geen verschil horen.

2. Zowel de XLR- als TRS-ingang zijn gebalanceerd.

3. De TRS-ingangen zijn gebalanceerd mono, niet ongebalanceerd stereo.

4. De XLR- en TRS-ingangen kunnen, zoals de meeste gebalanceerde ingangen, ook een gewoon ongebalanceerd mono-signaal verwerken.

@ topicstarter: het maakt niet uit. XLR is steviger, maar T(R)S is waarschijnlijk goedkoper.

Ow sorry, heb mezelf verkeerd uitgedrukt. Ik bedoelde dat je voor een gebalanceerd signaal een stereo TRS of XLR nodig hebt, gezien het principe van een gebalanceerd signaal. Een mono jack kan dus wel, maar niet gebalanceerd. We praatten langs elkaar heen, my bad.

johndoe
23 september 2010, 15:28
Heel interessante feed..

Ik heb e.e.a gegoogled naar ongebalanceerd/ gebalanceerd signaal en begrijp uit diverse artikelen dat een gebalandeerd signaal ruis minimaliseert op een lange kabel? Begrijp ik dat goed?

Ik heb dus een RCA naar mono TRS kabel gehaald aangezien ik maar met 1 monitor kan beginnen..
http://www.bax-shop.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/18b2fcaf78c3f7b108b89848eba6167f.jpg

De kabel is 3m. Betekent dit dat ik het verschil niet/amper zal merken tussen gebalanceerd of ongebalanceerd?

minoin
23 september 2010, 17:47
Heel interessante feed..

Ik heb e.e.a gegoogled naar ongebalanceerd/ gebalanceerd signaal en begrijp uit diverse artikelen dat een gebalandeerd signaal ruis minimaliseert op een lange kabel? Begrijp ik dat goed?

Ik heb dus een RCA naar mono TRS kabel gehaald aangezien ik maar met 1 monitor kan beginnen..
http://www.bax-shop.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/18b2fcaf78c3f7b108b89848eba6167f.jpg

De kabel is 3m. Betekent dit dat ik het verschil niet/amper zal merken tussen gebalanceerd of ongebalanceerd?

Een gebalanceerde kabel haalt voor een groot gedeelte de ruis weg die onderweg opgepakt wordt. De hoeveelheid ruis heeft dus te maken met de lengte van de kabel en de mogelijkheid om ruis en elektrische lading op te pikken. Drie meter kabel langs een hele studio met monitoren en al... Dan zou ik een gebalanceerde kabel (en apparatuur) willen hebben of hele goeie isolering :)

The Bertman
23 september 2010, 19:46
Drie meter is helemaal niet veel, gaat geen last geven.
Maar omdat je Presonus geen gebalanceerde uitgang heeft, heeft een gebalanceerde kabel totaal geen effect.

johndoe
23 september 2010, 20:27
Nu je het zegt Bertman! Thnx voor dat feitje. Gelukkig komt ik goed weg met een korte kabel aangezien de monitor en AI beiden op mijn desk zullen staan.

Roman
24 september 2010, 13:52
Zoals in een andere actief topic al gezegd, het is line / luidspreker signaal. De spanning is hoger tov een mic signaal waardoor je veel minder ruis en andere leuke zaken oppakt tijdens transport.

Overigens is afgebeelde kabel niet de juiste, je hebt 2 keer een 1xrca-1x(mono)jack/XLR kabel nodig.

johndoe
24 september 2010, 16:15
..Overigens is afgebeelde kabel niet de juiste, je hebt 2 keer een 1xrca-1x(mono)jack/XLR kabel nodig.

:???:
Ik heb maar 1 monitor en (nog) geen twee..
Daarnaast, als ik twee monitors heb, dan heb ik toch juist een 1x RCA->2x (mono)TRS nodig zoals onderstaande afbeelding:
http://www.bax-shop.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/95472825661ae25effecaa296f8bc017.jpg
Ik heb namelijk maar één RCA output achterop m'n audio interface.

MaximVMH
24 september 2010, 16:19
Overigens is afgebeelde kabel niet de juiste, je hebt 2 keer een 1xrca-1x(mono)jack/XLR kabel nodig.Zoals hij al zei, hij begint met 1 luidspreker. 2x RCA -> 1x TS is dus juist ;)

Han S
24 september 2010, 17:32
De afgebeelde kabel met de twee RCA plugjes en de mono jack is een splitkabel. Ik zou geen stereosignaal uit de voorversterker/mengpaneel op dat kabeltje zetten. Je voedt het ene signaal in het andere en een stukkie koperdraad is geen mengpaneel. Deze kabel is om via de jack een mono signaal op te pikken en dat naar twee RCA ingangen sturen en dat kan wel, andersom dus niet.

Roman
24 september 2010, 19:16
:???:
Ik heb maar 1 monitor en (nog) geen twee..huh?


Daarnaast, als ik twee monitors heb, dan heb ik toch juist een 1x RCA->2x (mono)TRS nodig zoals onderstaande afbeelding:Nee en Ja. De afbeelding is (min of meer) juist, maar je tekst niet. Als je de afgebeelde kabel uitelkaar trekt dan houd je, zoals ik eerder al schreef (wel opletten jongens), 2x een rca naar jack kabel over.
Daarnaast nog een verwarring (je zult niet de eerste zijn). Een TRS is een "stereo" plug. TRS staat voor Tip-Ring-Sleeve (zie nou ff dat andere topic over studio monitoren... ) Een TRS heeft dus 3 contactpunten. Een mono jack maar twee en je spreek dan dus niet over een TRS.

Ik heb namelijk maar één RCA output achterop m'n audio interface.Huh?

Roman
24 september 2010, 19:21
ff voor de duidelijkheid, hier zie je de achterkant van jouw interface:
http://www.presonus.com/media/images/productPhotos/inspire1394BackBig.jpg

Je ziet bij "L" en "R" een RCA aansluiting (een rode en witte), dus 2 voor output. Dat kleine zwarte gaatje onder het tekentje van de speaker is een stereo mini jack (een mini TRS zoals je wilt)
Beide kun je gebruiken.

johndoe
24 september 2010, 21:48
Thnx iedereen voor de correcties &toelichtingen :)

Ik dacht dus dat de de L & R output ingang "beiden" een RCA vormden, maar blijkbaar zat ik er compleet naast :S

Ik heb maar 1 monitor omdat ik een beperkt budget heb. De tweede monitor komt denk ik begin volgend jaar.

Wat ik in gedachten heb is om verlopig mono te mixen en daarna stereo pannen/bij tweaken, middels mijn hifi speakers wanneer alle instrumenten en zangpartijen hun eigen plekkie gekregen hebben in het geluidspectrum. Nogmaals, dit is allemaal nog theorie die ik dit weekend in de praktijk wil gaan uitproberen.

Voor het geval je het nog niet wist (lijkt me sterk :seriousf:), ik kom pas kijken in de wereld van recording/mix-engineering.

Anyway, vanmiddag heb ik dan eindelijk mijn Yamaha HS50M aangesloten met de RCA->mono TS splitkabel en heb de kans gekregen om de praktijk te proeven.

Na aansluiten viel mij één ding tegen. Zie eerst onderstaande afbeelding,daarna licht ik e.a. toe..
http://www.moozek.com/postsfiles/hs50m/hs50m-back.jpg

De monitor is als volgt ingesteld en aangesloten:

Aansluiting: Van RCA naar TS

EQ: Alles op 0 en lowcut op flat.

Level: Op exact +4db heb ik medium ruis wanneer ik geen muziek aan heb staan en krijg ik er ook nog een storende consequente piep bij. Is dat normaal?
Op een kwartslag terug (2,5?) heb ik lichte ruis en lichte piep. Maar erg storend is het niet.

Troubleshoot
Toevallig had ik nog ergens een mini TRS->mini TRS kabel liggen en die even aangesloten.. en weg is alle ruis!! Mijn hemel wat een verschil. Uiteraard, hoor je duidelijker wat links gepanned staat..

Wanneer ik genoeg centjes heb voor de tweede monitor, ga ik zonder twijfel gebruik maken van de TRS ingang!


Resterende vraag
Zou de ruis en piep ergens anders door kunnen komen? Naast de monitor staan namelijk twee TFT beeldschermen, een 5.1 speakerset (die staat dan wel uit), de audio interface en de studio mic. 1m verder staan 2 PC's waarvan er 1 uit staat.

EDIT: Ik ga maar eerst de topic dat gaat over studio monitoring die Skakabouter heeft gestart lezen. Deze vraag gaat ff onhold!