PDA

View Full Version : boosten slecht voor versterker?



jules
22 september 2010, 14:33
Ik heb een vraagje.

Ik heb dus op mijn line6 m13 scenes met verschillend volumes, de begeleiding even hard als het bypass signaal, en de solo's een stukje harder om boven de band uit te komen. Is dit eigenlijk niet slecht voor mijn amp??

zjanke
22 september 2010, 14:39
nope, geen probleem.

Er zijn heel veel verschillende effecten die alleen maar boosten. Voor een buizenversterker volgens mij zelfs een van de meest gebruikte effecten.

jules
22 september 2010, 14:57
thanks voor je snelle antwoord, vroeg het me gewoon af omdat het toch wel wat volume verschil is he

speedmusic
22 september 2010, 14:59
als je zo redeneert is het gebruiken van je versterker altijd schadelijk voor de versterker in kwestie, toch?

jules
22 september 2010, 15:06
jaa maar ik bedoel omdat je het input signaal verhoogt, dacht ik dat dat misschien slecht zou zijn

Squier4ever
22 september 2010, 15:15
Nee joh, zoek voor de gein eens een filmpje van een ZVEX Super Hard On vol open en kom dan nog eens terug :D

jules
22 september 2010, 15:16
hahaha daar ben ik weer :)

refused199
22 september 2010, 16:57
Tijden geleden ooit zo'n treblebooster van newtone in elkaar geflanst. toen hij klaar was heb ik hem eerst op m'n 100watt marshall uitgeprobeerd, alles werkte perfect. Toen op m'n 5 watt buizen amp uitgeprobeerd, alles ging goed met de level pot halverwege, maar toen ik hem open draaide klapte toch echt de ecc83. Het kan goed zijn dat hij al ver heen was, hij zat er een jaar in en wordt regelmatig goed open gedraaid, maar toch vond ik het opvallend vroeg.
Mijn theorie is dat je buizen er toch sneller van verduren zeker bij kleine versterkers. kan dat?

Eko
22 september 2010, 17:05
Good Old SRV had er z`n handelsmerk van gemaakt om een twinreverb open te draaien ( ja , echt open) en daarna nog een TS 9 in te trappen. Zelfs de halfdove Erc Clapton vond het nogal hard staan in Carnegie Hall , dus het kan wat hebben allemaal.

jules
22 september 2010, 18:37
ja maar zo veel harder staat de boost nou ook weer niet maar wel genoeg om boven de band uit te komen clean, met de drive heb ik met eigen 2nd volume en boost

j3r03n
23 september 2010, 13:55
Mijn theorie is dat je buizen er toch sneller van verduren zeker bij kleine versterkers. kan dat?

Dan zouden buizen toch ook sneller moeten verslijten bij high-output actieve humbuckers dan bij low-output singlecoiltjes?

titzenpitzer
23 september 2010, 13:57
Nee joh, zoek voor de gein eens een filmpje van een ZVEX Super Hard On vol open en kom dan nog eens terug :D

Ik heb een tijdje geleden ook een topic gestart met ongeveer dezelfde vraag omdat ik schrik had dat mijn superhardon mijn versterker naar de zak kon helpen. Niet dus!

FruscianteFan
23 september 2010, 14:24
Good Old SRV had er z`n handelsmerk van gemaakt om een twinreverb open te draaien ( ja , echt open) en daarna nog een TS 9 in te trappen. Zelfs de halfdove Erc Clapton vond het nogal hard staan in Carnegie Hall , dus het kan wat hebben allemaal.Het hangt er maar helemaal van af. Op Sziget heb ik een Hendrix-ish gitarist toch echt een Marshall zien opblazen, en dat was nou ook weer niet zo extreem hard.

Ik denk dat het in dit geval geen probleem is hoor, maar het is zeker wel mogelijk om buizen op te blazen met teveel input. Maar dan moet het wel ook écht veel zijn.

EuroCinema
24 september 2010, 10:23
Good Old SRV had er z`n handelsmerk van gemaakt om een twinreverb open te draaien ( ja , echt open) en daarna nog een TS 9 in te trappen. Zelfs de halfdove Erc Clapton vond het nogal hard staan in Carnegie Hall , dus het kan wat hebben allemaal.

Volgens mij heeft iemand op dit (of een ander) forum in z'n sig een quote van SRV's technicus. Zoiets als: ik heb nog nooit iemand zoveel buizenversterkers zien slopen, de rook kam er regelmatig uit :sssh: Just sayin'.