PDA

View Full Version : the Orb featuring David Gilmour



wireman
22 september 2010, 12:46
11 Oktober komt een nieuw album van het britse dance/electro duo the Orb uit. Het album heet "Metallic Spheres" en zou me normaal gesproken volledig ontgaan zijn.. Het zijn van die dingen die je OF heel tof vindt OF helemaal ruk.. Nou vind ik het wel gaaf.. Ze experimenteren veel met sounds en dat vind ik zowieso cool.. buiten hokjes denken.. soms komen daar hele toffe dingen uit.. echter.. dit keer is het wederom wat anders.. en dit keer trok het volledig mijn aandacht... waarom?
Niemand minder dan David Gilmour heeft meegewerkt aan deze plaat. Het volledige resultaat, danwel eindproduct is nog even afwachten, maar op youtube is een promofilmpje geplaatst wat nu al kippenvel bezorgt.. Voor mensen die het album van Alan Parsons 'a valid path' tof vonden.. en daarbij alle zware Gilmour fans... (die dit waarschijnlijk al lang weten..) SCOREN DIE HANDEL!! want dit wordt smullen!!

beruk
22 september 2010, 12:52
:cheerup:
The Orb was met afstand mijn favo ambient orkest. Ik kijk er niet zo vanop eerlijk gezegd, gezien de hoeveelheid samples die ze hebben gebruikt van Pink Floyd. Ik ben zeer benieuwd, dank voor de tip!

Xnimez
22 september 2010, 18:11
Gaaf, klinkt als een leuke combo :)

wireman
28 september 2010, 13:54
Vandaag zag ik een nieuwe clip op youtroep. Een filmpje van ruim 5 minuten, waarin Martin Glover uitleg geeft over het album. Staan weer leuke dingen op en ze laten zo links en rechts wat Gilmour dingen horen...
Het wordt weer tof! Meteen naar de platenzaak!, hoewel de ene site het over 8 Oktober heeft en de andere over 11/12 Oktober.
ff geduld nog..

wireman
9 oktober 2010, 08:53
Gisteren hoorde ik van een maatje van me dat het album METALLIC SPHERES al bij de Mediamarkt al te vinden was (en dat toch drie dagen voor de oficiele release). Ik dus uiteraard meteen naar de mediamarkt. Daar heb ik inderdaad de deluxe versie voor nog geen 19 euries kunnen scoren. Hoes betreft een erg nette witte digipack met daarin twee cd's. Een normale versie en een D360 uitvoering van het album. Dit is een nieuwe opnametechniek die een soort 3d beleving moet geven. Volgens mij is ie net iets anders, want deze schijf is ietsje langer.. Schijnt het best met koptelefoon te werken. Op de hoes de bekende "David Gilmour, the voice and guitar of Pink Floyd" sticker.. Album is uitgegeven middels het Pink Floyd music ltd. label. dat belooft wat!.. Thuis meteen opgezet. Het album is erg relaxed en is echt een album om te 'beluisteren' in plaats van zomaar even op te zetten. Het is echt wel even wennen, wat de sticker op de hoes eigenlijk ook misleidend maakt. Beluister je het puur als Pink Floyd/Gilmour fan, dan kom je enigszins bedrogen uit! Dit trekt namelijk meer richting Ambient, trance, house achtige stijl. Beluister je het als Gitarist, dan is het echt gaaf! Ik hou persoonlijk erg van ambient, dus ik kan het zeker waarderen.. Al is het niet iets wat ik vaak zal draaien, want je moet er echt voor in de stemming zijn. Het gitaarspel van Gilmour is heel subtiel aanwezig wat ook wel een keer gaaf is om te horen, want dan besef je meteen hoe herkenbaar het spel van die man echt is. Het is een ware toevoeging op de verzameling. De sticker zit er uiteindelijk niet voor de sier op en Gilmour is echt wel, door zijn aparte manier van spel, prominent aanwezig. De 3d60 uitvoering (3d sound met koptelefoon) is wel erg cool.. Ik vind persoonlijk de Sphere side beter dan de Metallic Side. Meneer Gilmour had wel iets minder slide mogen doen.. Op een gegeven moment valt ie wat in de herhaling.. maar dat hoort denk ik ook een beetje bij de muziekstijl.. Erg cool album en erg buiten het hokje! Toppie!