PDA

View Full Version : Bright cap mod voor de Vox Nighttrain?



guitarguru
22 september 2010, 12:37
Ik vind Voxjes heerlijk hoor, maar mijn gainpedalen komen niet lekker tot hun recht. Op mijn AC30CCH heb ik daarvoor ooit de bright cap verwijderd.
Weet iemand of deze modificatie ook gedaan kan worden op de Nighttrain?

Nielsje
22 september 2010, 12:52
Beetje rare redenatie, alsof alle Voxjes hetzelfde zijn.
Bij de AC30 is bekend dat lang niet elk pedaal lekker werkt, maar welke pedalen gebruik je op het moment?

Mitch
22 september 2010, 13:00
Als op de Nighttrain je gain pedalen ook ineens klinken alsof je naar de middengolf radio zit te luisteren, dan zou je met je gedachtengang wel eens goed kunnen zitten. Door die bright cap wordt er teveel laag weggehaald en klinken een hoop pedalen ineens dun.

Chris Winsemius
22 september 2010, 13:02
Je zou C27 kunnen verwijderen maar die heeft alleen effect in de "bright" mode, niet in de andere mode met meer gain.

guitarguru
22 september 2010, 14:46
Beetje rare redenatie, alsof alle Voxjes hetzelfde zijn.
Bij de AC30 is bekend dat lang niet elk pedaal lekker werkt, maar welke pedalen gebruik je op het moment?

Ik heb redelijk wat ervaring met verschillende Voxen, zoals AC15 en AC30 uit de jaren 90, en AC30CC en nu de Nighttrain, en ik vind ze allemaal iets te bright naar mijn smaak. Overdrive pedalen klinken al snel te schel en dun.
Momenteel gebruik ik een T-Rex Alberta, een RC booster en een HWA Mig-boost.

Ik merk dat ook op mijn recent aangeschafte NT. Maar, dit dan wel bij hele lage Mastervolume standen. Het zou zomaar kunnen zijn, dat ie op hogere volumes meer ballen gaat krijgen, en de interactie met mijn pedalen lekkerder gaat.

@ Chris: ik speel alleen maar in de bright mode. Maar dan wel met de treble dicht. Misschien andere buisjes erin? C27 verwijderen heeft verder geen andere consequenties?
Is realisering van een fx-loop goed te doen? Die mis ik wel...

guitarguru
22 september 2010, 15:38
Heb eerst maar eens de Sovtek buizen er uit gehaald, en vervangen door JJ EL84's en een paar TAD 12ax7's. Aanmerkelijke verbetering! Warmer geluid en punchier ook.
Moet wel de treble en de middle zowat dichtdraaien nog. Die middle voegt ook veel hoog toe trouwens!
Denk dat ik die C27 er ook binnenkort uit ga slopen...

Chris Winsemius
22 september 2010, 16:14
Rustig, rustig ;)

Brightcap mod helpt IETSJE op lagere volume-standen in de BRIGHT-mode; voor de rest: circuit en uitgangstrafo..............

Loop: fysiek bijna onmogelijk (en imo niet echt zinnig als je 'm alleen maar clean gebruikt)

guitarguru
22 september 2010, 16:21
Rustig, rustig ;)

Brightcap mod helpt IETSJE op lagere volume-standen in de BRIGHT-mode; voor de rest: circuit en uitgangstrafo..............

Loop: fysiek bijna onmogelijk (en imo niet echt zinnig als je 'm alleen maar clean gebruikt)

Okay, even diep ademhalen dan..... ;)

Maar die bright cap eruit halen kan verder toch geen kwaad?

Dat van die fx-loop was bedoeld om mijn gainpedalen te scheiden van mijn reverb en delay.

Chris Winsemius
22 september 2010, 16:25
Bright-cap-mod helpt wat/ietsje, zou het zeker doen....

Loop: qua circuit en fysieke ruimte niet realistisch haalbaar

Mitch
22 september 2010, 17:30
En je delay gewoon na je scheurpedalen, geen probleem joh. Reverb moet je sowieso wegflikkeren als je een vent bent in een rockband. Kom op zeg :D

guitarguru
23 september 2010, 11:58
Bright cap er uit geknipt... Kan nu de treble en middle veel beter instellen. Moesten eerst zowat dicht, nu open tot rond de middenpositie. Algemene sound klinkt mij veel gebalanceerder in de oren.
Met de nieuwe buizen en de bright cap mod klinkt ie erg lekker op lagere volumes thuis.
Morgen dan maar es zijn vuurdoop tijdens de bandrepetitie. Met bijbehorend 1x12 cabje met M25 Greenback en dan eens op mijn 2x12 M20 Her. Greenback cab.

Oh, btw nog een fotootje....:)

http://i149.photobucket.com/albums/s79/guitarguru_1960/VoxNighttrain001.jpg

FruscianteFan
23 september 2010, 12:15
Rustig, rustig ;)

Brightcap mod helpt IETSJE op lagere volume-standen in de BRIGHT-mode; voor de rest: circuit en uitgangstrafo..............

Loop: fysiek bijna onmogelijk (en imo niet echt zinnig als je 'm alleen maar clean gebruikt)
De paar keren dat ik de Nighttrain heb uitgeprobeerd, is het mij niet gelukt om hem helemaal clean te houden...

Chris Winsemius
23 september 2010, 12:57
De paar keren dat ik de Nighttrain heb uitgeprobeerd, is het mij niet gelukt om hem helemaal clean te houden...

Zit niet in het ontwerp.......................

guitarguru
23 september 2010, 13:19
Zit niet in het ontwerp.......................

Ik kan 2 verschillende kanten op met deze summiere stelling, svp nadere uitleg ;)

Ik vind overigens, zeker na mijn buizenwissel, dat er behoorlijk wat cleane headroom in de NT zit. Morgen de ultieme test.

sjaak1990
23 september 2010, 16:36
Onzin post...

Chris Winsemius
23 september 2010, 16:39
op 10 werkt die cap niet mee....................

clean/circuit: als FF dat zo ervaart zal het met subtiele mods nauwelijks verbeteren

daarnaast speelt het persoonlijke gehoor ook ontzettend mee

guitarguru
23 september 2010, 16:49
Volgende keer zou ik hem eerst op hoog volume testen voordat je dingen gaat verwijderen uit de amp. Op laag volume kan een buizenamp goed klinken, maar dat wordt vaak op hoog volume heel anders...dan was die bright cab misschien wel fijner geweest.

Goed punt..... dat verschil gaan we nu niet meer beleven :soinnocent:
De NT is overigens meer bedoeld voor dagelijks thuisgebruik. Zo bezien ben ik er lekker op vooruit gegaan. Ben toch stiekem bang dat ie te weinig headroom gaat hebben voor bandgebruik.

sjaak1990
23 september 2010, 19:17
op 10 werkt die cap niet mee....................

clean/circuit: als FF dat zo ervaart zal het met subtiele mods nauwelijks verbeteren

daarnaast speelt het persoonlijke gehoor ook ontzettend mee

Volgende keer hele topic lezen voor een comment...

PeeVee
24 september 2010, 16:46
Eens een wat warmere speaker proberen?

Nielsje
24 september 2010, 18:21
Hoeveel graden raad je aan?

guitarguru
24 september 2010, 18:56
Sta op het punt om te gaan repeteren....... :punk:

Maar ja............de speakers zijn nu nog wel koud heh :???:

sjaak1990
24 september 2010, 19:17
Sta op het punt om te gaan repeteren....... :punk:

Maar ja............de speakers zijn nu nog wel koud heh :???:

Heb je toevallig een nieuw cabinet met nog stijve, niet ingespeelde speakers? Welke cab gebruik je?

Niels Verkaik
25 september 2010, 09:41
Een fx loop is prima te doen hoor, mijn Vox wordt gemod, en staat nu naast me met een gain boost, footswitch en een fx-loop;)

Mitch
25 september 2010, 12:57
Ben ik toch wel erg benieuwd hoe dat met het totale gebrek aan ruimte in de Nighttrain is uitgevoerd :nervous: Foto's??

guitarguru
25 september 2010, 15:14
Heb je toevallig een nieuw cabinet met nog stijve, niet ingespeelde speakers? Welke cab gebruik je?

Speel over een Framus 2x12 met goed ingespeelde M20 Heritage Greenbacks.

guitarguru
25 september 2010, 15:28
Gisteren dan gerepeteerd met de Nighttrain. Eerst een kwartiertje op het 1x12 Vox cabje met ingespeelde M25 Greenback. Lekkere sound zeg! En dus voldoende headroom om ook clean overeind te blijven in de band. Echt een verrassing.
Hij reageert ook goed op mijn pedalen, dus heb niks te klagen.
Vrij snel omgeprikt naar mijn 2x12 kast................ uhmm.........niet echt een groot verschil gemerkt. Ietsjes voller wellicht, maar ook wat zachter (M20 nog inefficiënter dan de M25?). Leverde hier dus iets aan headroom in. Wel eigenlijk hetzelfde basisgeluid van beide cabs (beide 16 ohm).
Wellicht is de kleine Framus cab toch niet van dusdanige kwaliteit om hier echt het verschil te maken :dontgeti:
De Thick mode scheurt er over, maar ik mis daar de toonregeling, en het geluid is niet transparant genoeg, beetje een brei.
De Bright mode is echt fantastisch, van funky clean Wild Cherry tot rockende AC/DC met overdrive pedaal.
Zou nu toch wel eens willen spelen met een beduidend betere cab. Vermoed dat hier nog veel winst valt te halen.....

Edit: verdomd ja, de M20 is 96dB en de M25 98dB....

Niels Verkaik
25 september 2010, 15:41
Ben ik toch wel erg benieuwd hoe dat met het totale gebrek aan ruimte in de Nighttrain is uitgevoerd :nervous: Foto's??

De mod is nog niet ingebouwd omdat we hem nog aan het testen zijn (waardes van weerstanden en zo). Zodra hij compleet en ingebouwd is ga ik ook mods verkopen, ik zal er tegen die tijd een nieuw topic over beginnen.