PDA

View Full Version : Telefunken 12ax7....verademing



Fragedallic
22 september 2010, 10:00
ok, ik heb ze niet gekocht voor een knaak en een bos wortelen, maar ze klinken!!

Je ziet ze steeds vaker op bijvoorbeeld marktplaats en om die reden was ik mezelf toch wel verplicht wat vooronderzoek te doen. Ik was namelijk geinteresseerd en wilde de gok wagen aangezien ze altijd als een waardige upgrade worden beschouwd

Mij huidige buizen setup was het volgende. Ik speel op een Gibson LP std. over een Koch Studiotone XL head + K&E 212 V30 cabinet

preamp
V1: TAD 7025 E83CC highgrade
V2: labelloze 12ax7
V3: labelloze 12ax7

poweramp:

4 x TAD EL84M Selected

Nou wilde ik graag de 2 labelloze 12ax7's vervangen en die vervolgens als backup gaan gebruiken, maar ik denk dat ik nu 2 Telefunkies als backup ga kopen want ik wil echt niet meer terug!!

Na het inpluggen van de Telefunken's hoefde ik niet telkens te A/B-en om er achter te komen dat...

1. ..ik met een nieuwe heerlijke openheid, zowel over de OD channel maar vooral over het cleane channel, zat te spelen.
2. ..mijn laag veeeeel gedefinieerder is en strakker.
3. ..mijn hoog niet meer zo snerpent is
3. ..m'n dirt pedalen nu des te beter op reageren.
4. ..het verschil in volume van de clean en OD channel nu dichter bij elkaar zit op dezelfde volume stand (Dit lag eerder veel verder uit elkaar)


Mocht jezelf opzoek zijn naar 2de hands (NOS) buizen via het internet, hou dan o.a. rekening met de volgende zaken:

- meten de buisjes nog een nieuw waarde en kan de verkoper dit aantonen? ( emissietest, mho, etc.)
- hoeveel brand uren hebben ze erop zitten ( op z'n minst een schatting? )
- waar zijn ze voorheen voor/in gebruikt
- Omdat er ook neppe buizen in omloop zijn; hebben de buizen de kenmerkende signatures? ( voor Telefunkies: diamant teken onder tussen de 9 pins, tekst op buis is makkelijk te verwijderen, etc. )

aanvullingen van ervaringen van jullie kant zijn zeer welkom!!

Hendriks
22 september 2010, 10:31
Ik heb ook nog wat Telefunken nos buisjes liggen , heerlijk spul , even in een Peavey Classic 30 gehad , wereld van verschil.

Bernardduur
22 september 2010, 11:16
Same here!

Zitten vaak in oude Dynacord versterkers...... dan wel met wat branduren!

Pepe
22 september 2010, 12:49
Die prijzen op marktplaats.. ik had een verkoper die 75 euro vroeg zijn preamp buisje, op Ebay zie je die prijzen bij de pro handelaren maar er zijn genoeg verkopers voor wie het gewoon oude meuk is. Ik heb dozen vol met telefunkens, Amperex en Mullards uit Duitsland en Spanje gehaald voor tussen de 5 en 10 euro pst.

Er zijn subtiele verschillen maar "een wereld"... maar misschien is het aan mij niet besteed, dat kan ook natuurlijk.

Mitch
22 september 2010, 13:03
Zeker t.o.v. bijvoorbeeld de gangbare JJ en EH meuk kan het inderdaad wel eens een wereld van verschil zijn. Nou moet ik zeggen dat goede Telefunkens en Mullards wel extreem goed zijn en ook het grootste verschil geven. Maar die zijn dan ook het duurste. Amperex Bugle Boys zijn ook geweldig (zit nu in mijn AC30HH als V1) en ook Sylvania's zijn erg, erg mooi. Ik heb een aantal jaar geleden wel wat ingekocht en daar inmiddels alweer wat van verkocht en er zit soms voor niet te gek veel geld erg goed spul tussen.
Als ik verhalen lees als die van Pepe kan ik alleen maar jaloers worden :(

Hendriks
22 september 2010, 17:45
Mijn Classic 30 had JJ's en de Telefunkens waren zeker een wereld van verschil , vooral het overdrivekanaal werd er een stuk "levendiger"en bruikbaarde door, ik heb ook nog een set oude Philips liggen ,ook niet te versmaden.

wireman
24 september 2010, 10:12
Mies, werkt dat ook in pedalen? Ik heb namelijk op advies een JJ 12AU7 (meukbuis) in mn Tube Driver gedaan.. Ik moet zeggen dat ik m nog steeds te luid vindt.. Ik kan m nu wel gebruiken, maar dat ding is zo walgelijk hard en schel.. Ik zoek echt die warme toon.. die warme scheur.. (geen flauwe grappen a.u.b.) Misschien toch eens op zoek naar een goeie NOS telefunken of Mullard?
Ik zal ook de setup in mijn Bassman '59 LTD eens nakijken. Ik wil daar ook wat anders mee.. en die mod gaat eruit!! ik vindt het toch maar niks!



Zeker t.o.v. bijvoorbeeld de gangbare JJ en EH meuk kan het inderdaad wel eens een wereld van verschil zijn. Nou moet ik zeggen dat goede Telefunkens en Mullards wel extreem goed zijn en ook het grootste verschil geven. Maar die zijn dan ook het duurste. Amperex Bugle Boys zijn ook geweldig (zit nu in mijn AC30HH als V1) en ook Sylvania's zijn erg, erg mooi. Ik heb een aantal jaar geleden wel wat ingekocht en daar inmiddels alweer wat van verkocht en er zit soms voor niet te gek veel geld erg goed spul tussen.
Als ik verhalen lees als die van Pepe kan ik alleen maar jaloers worden :(

Thyrif
24 september 2010, 10:35
Ha! Ik wilde net een topic openen over wat nieuwe buisjes, maar je was me voor!

Misschien kan ik dan hier mijn vraag stellen:

Ik heb een Jet City jca20h en zat even te kijken wat buizenupgrades voor mijn ampje kunnen doen. Had al een youtubeje gevonden wat rederlijkwijs in de buurt komt van wat ik wil. http://www.youtube.com/watch?v=PtiV9ox7jAU

Ietsje warmer met een tikje langer clean en iets minder fuzzy.

Zijn hier nog andere suggesties?

En, moet je buizen ook biassen? Of is dat alleen met eindbuizen van een ander type ofzo? (je begrijpt, dikke noob hier)

Pepe
24 september 2010, 10:40
Het hoeft geen Telefunken/Valvo of Mullard te zijn natuurlijk, zelf heb ik in al mijn buis pedalen een Rca Clear Top Long plate 12au7a, na een hoop vergelijk ben ik daar op uitgekomen. Maar wat ik in een geluid zoek hoeft niet voor iedereen op te gaan.

Buizen zijn als pickups en speakers, het heeft impact op je geluid maar er is geen 1 beste, zoveel mensen zoveel smaken.

wireman
24 september 2010, 12:02
Ik ga steeds meer begrijpen dat de meeste gitaristen hun hele leven op zoek zijn naar DE sound.. Volgens mij is dat ook die pot met goud aan het einde van de regenboog.. smaken verschillen ook per periode denk ik.. verandering van spijs doet eten.. Ik kan me nog herinneren dat ik blij was met mijn DOD grunge pedaaltje.. was dat nog maar zo.. de reis naar muzikale volwassenheid is een dure... :)
Dank voor de tip.. gewoon proberen dus.. Ik zal eens kijken of ik zo'n RCA Clear top long plate 12au7a kan scoren.


Het hoeft geen Telefunken/Valvo of Mullard te zijn natuurlijk, zelf heb ik in al mijn buis pedalen een Rca Clear Top Long plate 12au7a, na een hoop vergelijk ben ik daar op uitgekomen. Maar wat ik in een geluid zoek hoeft niet voor iedereen op te gaan.

Buizen zijn als pickups en speakers, het heeft impact op je geluid maar er is geen 1 beste, zoveel mensen zoveel smaken.

Pepe
24 september 2010, 12:43
... en vergeet Philips niet. Bij ons niet zo bijzonder omdat je er over struikelt als je s'avonds de hond uit laat maar die Amerikanen doen daar weer heel lyrisch over en begrijpelijk, ze hebben nooit een goed alternatief kunnen verzinnen voor het patent van de Europese pentode.

Buizen kopen is tricky at least, er is nu veel meer aanbod van nos dan pakweg 10 jaar geleden, ra ra. Een groot deel komt gewoon uit China en de enige goede methode is naar de constructie van de buis te kijken dat specifiek voor dat model en dat merk hoort te zijn.
Telefunkens komen sinds 1970 niet meer uit WDuitsland maar uit fabrieken uit ODuitsland en Rusland, en nu China. Als je een telefunken hebt, kleine kans dat die WGermany made is.

wireman
24 september 2010, 13:01
Ik heb wel eens gehoord dat gitaristen op rommelmarkten op zoek gaan naar oude Phillips radio's op zoek naar de buizen die erin zitten..
Wgermany, Ogermany en Russische zijn dus de betere? of valt Rusland hier eigenlijk al af?
Leuke zoektocht overigens!!

Fragedallic
24 september 2010, 13:54
yep, ik kom eigenlijk ook maar net om de hoek kijken wat buizen keuze betreft.
En ja het is toch ieders droom om tegen een pronkstuk aan te lopen. van een stoffige oude gitaar van zolder tot vintage buisjes uit vintage radio's. want voor een dubbeltje op de eerste rij wordt toch echt steeds schaarser.