PDA

View Full Version : Vraag over open tuning



Nicks
22 september 2010, 07:41
Is er iemand die mij meer over open tunings kan vertellen? Ik heb zelf nu wat ervaring met open g opgedaan en ik zou graag wat meer willen weten over de voor en nadelen van de verschillende open tunings. Zoals ik het nu zie snap ik eigenlijk niet waarom gitaristen niet standaard hun gitaar in een open tuning zetten.

pimmetje
22 september 2010, 09:03
Zoals ik het nu zie snap ik eigenlijk niet waarom gitaristen niet standaard hun gitaar in een open tuning zetten.Veel open tunings verliezen wat nut als je veel varieert in soorten akkoorden. Daarmee bedoel ik niet het verschil tussen A, D of G, want in een open stemming is dat juist gemakkelijk schuiven. Maar als er mineurtjes en majeurtjes en dimmetjes met toevoegingen door elkaar gaan lopen, is een open stemming vaak wat minder flexibel dan standaard.

Vooral als de toonaard dan nog verandert... dan zou je wellicht snel willen omstemmen naar een nieuwe open stemming :D.

Harald
24 september 2010, 12:33
het 'nadeel' van een open tuning is dat je eigenlijk nauwelijks in een andere toonsoort kunt spelen, dan die van het akkoord waar de gitaar in gestemd is. Daarnaast ben je toch echt wat beperkter in de akkoorden die je vervolgens in die toonsoort kunt gebruiken. Als gevolg daarvan is veel muziek voor open tuning ook wel snel meer van hetzelfde. Het is toch wel een kunst om in open D of open G nog iets te verzinnen dat niet al tig keer gedaan is. Nu is dat überhaupt wel een kunst, maar in open stemmingen nog veel meer!

het 'voordeel' is dat je bv. makkelijker in die ene toonsoort met een bottleneck kunt spelen. Daarnaast klinken sommige dingen juist heel goed in een open tuning, doordat de resonanties van de gitaar veranderen.

Harald
24 september 2010, 12:38
PS

Vraag me niet waarom ze hebben gekozen voor het interval verschil tussen de b en g snaar in standaard stemming. Maar standaard stemming is toch echt ontzettend flexibel! Vandaar dat die stemming het al een eeuw of 3 weet vol te houden.

Er zijn best wat interressante open stemmingen en alternatieve stemmingen, maar voor bijna alle gitaristen zijn die toch vooral leuk voor erbij. Mensen als Pierre Bensusan, die consequent in DADGAD speelt, Ry Cooder die vooral in open D happy is, Keith Richards met open G of een Robert Fripp met zijn eigen nieuwe standaardstemming zijn toch de uitzonderingen. En met uitzondering van DADGAD dat in de sixties onder folkies populair was heeft geen van die stemmingen echt een grote groep gebruikers die die stemming als belangrijkste stemming gebruikt.

RullyRulez
24 september 2010, 13:19
Vraag me niet waarom ze hebben gekozen voor het interval verschil tussen de b en g snaar in standaard stemming.
je geeft het antwoord zelf al:


Maar standaard stemming is toch echt ontzettend flexibel!
Stel je voor je zou alle 6 snaren in kwarten gestemd hebben, dan zou je :

E-A-D-G-C-F als open snaren hebben gehad. probeer dan maar eens een open Emin of C akkoord te spelen. Of een F-barre akkoord.

Nicks
25 september 2010, 11:01
Ah dus Fripp speelt ook in een open tuning? Interessant, ik wil namelijk zelf ook een beetje richting de ambient gaan met fingerpicking.

En juist vanwege Keith, Cooder en wat van die oude bluesnegers kwam mijn vraag dus op. Als die gasten zulke nummers kunnen neerzetten met open tuning dan vraag ik mij af wat voor de standaard pop en rock bandjes de meerwaarde is van de normale stemming.

Harald
25 september 2010, 13:38
Nee, Fripp speelt geen open tuning... bij een open tuning stem je de gitaar in een akkoord, bij alternate tunings is de gitaar afwijkend gestemd maar niet echt in een akkoord.

Hij heeft in de 80er jaren een nieuwe 'standaard stemming' ontwikkeld. In die tijd deed hij er geheimzinnig over, en moest je naar speciale cursussen van hem om er achter te komen wat die was. Internet had je nog niet. Later ben ik de stemming wel eens ergens in een interview tegengekomen. Was iig vrij extreem, en ik heb eigenlijk geen idee of hij die nog gebruikt. Maar met een beetje googlen moet je erachter kunnen komen. Gezien je ambient opmerking, google dan gelijk ook maar Frippertronics, en kijk of je de twee platen die Robert Fripp samen met Andy Summers heeft opgenomen. Met name de eerste (I advance masked) is brilliant!

Er is trouwens geen enkele reden waarom je niet ambient zou kunnen spelen in standaard stemming.

edit >>

herinner me ineens deze, van toen ik nog geen kale plek op mijn hoofd had :D Alweer een paar jaar terug

http://www.youtube.com/watch?v=IiKm9rH6iJ8 Bij dit soort dingen maakt de stemming van de gitaar echt niet zoveel uit.