PDA

View Full Version : Zoektocht naar DE Telecaster



Luke-wannabe
22 september 2010, 02:05
Hallo houtbewerkers en andere timmerlieden.

Ik ben er inmiddels wel uit dat de Telecaster een gitaar is waar ik me heel erg thuis op voel. Ik kan er een hoop mee, en ik heb het idee dat ik er het best mijn sound uit kan halen. Maar een goed exemplaar vinden is lastiger dan het lijkt.
Ik heb nu een Japanse '62 Custom reissue en een Mexicaanse '69 Thinline reissue. Allebei de gitaren lijken het niet écht voor mij te zijn.
Nu speel ik dus met de gedachte een Tele samen te stellen uit losse onderdelen, om uiteindelijk op een gitaar uit te komen die het écht voor mij is. Ik heb daar dus wat vragen over.
Ik denk bijvoorbeeld te merken dat een gitaar met weinig lak erop 'organischer' klinkt. Hij lijkt meer te 'ademen', te 'zingen' en 'houteriger' te klinken. Dit had ik bijvoorbeeld bij een dure Fender Custom Shop relic Telecaster. Die klonk net dat stuk warmer, organischer en houteriger dan mijn eigen Tele.
Ook lijkt het me op te vallen dat gitaren die vrij licht van gewicht zijn vaak bijdragen aan die toon en feel. Mijn, ietwat aan de zware kant, Japanse Tele heeft gewoon niet dat karakter waar ik naar op zoek ben. En bij lichte gitaren lijk ik dat karakter vaker wél te vinden dan niet.
Én ik ben er uit dat ik liever essenhout in plaats van elzenhout op mijn Tele wil. Oer-Tele-stijl dus.
Nu is mijn logische conclusie dus: Ik koop een lichtgewicht ongelakte (Swamp)Ash body, die eventueel in de olie kan, of een dunne laag (2 of 3 dunne lagen) Nitrolak er overheen krijgt. Maar dan is alsnog mijn vraag: Hoe weet ik of ik een goed stuk hout te pakken heb? Moet je daar op kloppen? En wat moet je dan horen? Enig idee hier?
Nu de neck. Ik heb dus nu twee 7.25 radius halzen op mijn Tele's, maar krijg ze gewoon niet lekker afgesteld met de 0.11 snaren die ik speel. Kan aan mij of mijn vader liggen, maar we heb echt heel veel geprobeerd. Niks lukt gewoon.
Daarom denk ik dus aan een 9.5 incher. Die Custom Shopper waar ik het net al even over had, had dat ook. En dat beviel goed, geloof ik. Geen buzzing, doodlopen bij bends of wat dan ook.
Qua hout hoeft het niet zo bijzonder zijn. Gewoon in de blackguard stijl. Maple on Maple dus. Maar! Gelakt of niet gelakt? Niet gelakt word zo snel smerig. Zeker de achterkant waar je je hand omheen vouwt zeg maar. Maar ik had het net wel even over dat 'geen lak vette toon'-gedoe, dus misschien een paar dunne lagen Nitro?


Anyway.. Moraal van het verhaal is dus: Denken jullie dat het waar is? Minder lak meer 'sound', 't000ne' en een organischere, houterige klank? Ís de beste optie voor mij een Partscaster? En wat voor bedrijven raden jullie aan? Allparts? Musikraft? Mighty Mite? Warmoth? Dat zijn natuurlijk internet bedrijven, dus daar kan ik niets zelf uitkiezen.. Waar kan dat wel?


Bedankt voor het lezen van die lange verhaal! Ik ben echt benieuwd naar de antwoorden!

muziekschuur
22 september 2010, 02:24
Wat voor versterker gebruik je? Mega belangrijk bij een Telecaster.

Ik zou eerst een paar Tele's gaan bespelen. Er is erg veel evolutie bij dit model geweest. Die het karakter veel meer veranderden dan bij de Les Paul of Strat.

Dus veel spelen...
Er is niks mis mee een budget Tele aan te schaffen en dan wat elementjes te wisselen.
Maar schaf wel een buizenbak aan. Dit is de enige manier om een dik geluid te krijgen (met een Tele) is mijn ervaring.

rijsberman
22 september 2010, 02:30
En wat voor bedrijven raden jullie aan?

Voor een tele? Ik zeg Oiguns (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?u=21406) Gun Customs (http://www.guncustoms.nl/index.html). Je kent (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2362162&postcount=1901) z'n (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=124267) producten (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129920) wel (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=121574).

rijsberman
22 september 2010, 02:32
Maar schaf wel een buizenbak aan. Dit is de enige manier om een dik geluid te krijgen (met een Tele) is mijn ervaring.

Hij heeft een Egnater Tourmaster 4100 te koop staan. Ik dacht dat dat een redelijk serieuze buizenbak was...

Wat had je verder ook alweer, Leon?

Michael AE
22 september 2010, 05:25
Zo Leon, toch eens op zoek naar de ultieme tele? Leuk, maar frustrerend. Ik ben er zelf heel lang mee bezig geweest.

Recent heb ik een aantal discussies gehad met een aantal gerenomeerde gitaarbouwers uit binnen- en buitenland. De één zegt dat gewicht er niet toe doet en de ander zegt van wel. De één claimt dat je zo min mogelijk resonantie wil en de ander zegt dat resonantie voor een betere gitaar zorgt. De één zegt dat de hardware en elementen belangrijker zijn voor de sound dan het hout en de ander is daar faliekant tegen. Let wel: alles wat ik nu ga claimen is puur exemplarisch en het kan gerust zijn dat ik een instrument vind, dat heel andere eigenschappen heeft dan mijn "standaarden" dat ik beter vind. Dit zijn puur mijn ervaringen met de "massa".

Mijn ervaring zegt me dat ik het liefste kies voor een licht instrument. Het speelt en voelt gewoon prettiger en ik merk dat lichtere instrumenten meer resoneren en opener klinken wanneer niet ingeplugd. Dit voelt voor mij hetzelfde als het "broekspijpen gevoel" van bijvoorbeeld een JCM800 met een goede 4x12. Ik "voel" het instrument trillen als ik er op speel en dat vind ik een prettig gegeven. In mijn optiek zijn dit soort instrumenten ook minder gevoelig voor het zogenaamde "doodslaan" wat wel eens gebeurt als je zoals ik een dynamische aanslag hebt. Als ik hard aansla, (en geloof me, ik sla soms heel hard aan) dan merk ik dat lichtere gitaren wat minder last hebben van extreme compressie. Ik kan makkelijker van zacht naar hard met een lichte gitaar.

Daarnaast vind ik het gewoon prettig niet met een kapotte rug naar huis te gaan na een intensief optreden.

Ik heb ook gemerkt dat ik nogal van all maple necks houd. Ik merk over het algemeen meer punch in het midden, meer kristalhelder hoog en het laag is wat strakker. Rosewood (op de toets uieraard) wordt vaak gezien als een houtsoort met meer laag, maar ik merk dat het vooral het karakter van de lage tonen is en niet zozeer de hoeveelheid ervan. Ligt wel aan het instrument natuurlijk, maar over het algemeen kun je dit wel stellen. Bovendien bevalt de feel van maple me beter. Het is wat stijver allemaal. Rosewood geeft meestal een wat meer romige sound en heeft een minder pinnig en meer afgerond hoog. Bij een tele wil ik dit juist horen, dus prefereer ik vaker de maple neck varianten. Zie het als een microfoon voor een amp. Als een gitaar iets te veel hoog heeft, kun je dit met een donkerdere pickup verbloemen. Het klinkt veel onnatuurlijker om een doffe gitaar met schelle pickups te gaan voorzien om meer belletjes te krijgen. Dit is puur smaak, dus probeer zo veel mogelijk en onthoudt wat jij als prettiger ervaart.

Ook merk ik dat als je op een body en neck van een gitaar klopt als hij compleet is en de toon die ze geven is rein, ik de gitaar vaak lekkerder vind klinken. Heel stom gegeven, maar ik merk het echt. Mijn favoriete tele en strat geven dezelfde toon en mijn favoriete Les Paul geeft een kwint. Ik ga niet zo ver dat ik op elke gitaar ga lopen kloppen in de winkel, maar mijn favorieten hebben vreemd genoeg allemaal deze eigenschap. Kan ook puur toeval zijn, hoor.

Ik ben normaliter trouwens van de dikke necks. Mijn favoriete Les Pauls en strats hebben een dikkere neck. Bij teles vind ik vreemd genoeg een wat dunnere neck ook wel weer lekker. Wat minder fundament en meer midden. Nogmaals (ik weet, ik val in herhaling, maar ik doe dit zodat ik straks niet allemaal reacties krijg van mensen die denken dat ik mijn meningen als feiten stel), dit is per exemplaar verschillend, maar is wel iets waar je in minstens 75% van de gevallen van uit kan gaan. Wil je een wat vettere tele, neem dan een lekkere dikke neck.

Als laatste zou ik je toch adviseren niet een gitaar uit parts in elkaar te gaan zetten, maar gewoon als een idioot gitaren te gaan proberen. Het is net als met vrouwen; je moet echt verliefd worden op een gitaar. Alles moet kloppen; het uiterlijk, de bespeelbaarheid, de klank, etc. Een frankenstein monster kan in theorie prima zijn, maar toch gaan tegenvallen na verloop van tijd. Alle specs kunnen op papier perfect zijn, maar toch niet het resultaat opleveren dat je verwacht had. Een gitaar die je niet neer kan leggen en waar je bij merkt dat je er beter door gaat spelen, is de gitaar voor jou. Natuurlijk kan dat bij een zelfbouw of een partsocaster ook gebeuren, maar de kans is absoluut kleiner, omdat je nooit kan voorspellen wat het uiteindelijke resultaat wordt. Ik zeg dus: alle winkels in en testen, testen, testen! Mijn favorieten heb ik allemaal gekozen uit minstens 30 gitaren door zo veel mogelijk te proberen. Werd ik verliefd, dan kocht ik haar. En ik ben nog niet teleurgesteld. (Behalve bij de gitaren die ik gekocht heb toen ik wat jonger was en meer voor het uiterlijk ging dan voor het innerlijk. :P)

Als je eens wat gaat proberen, laat het me weten. Ik wil gerust mijn mening geven en wat dingen met je gaan checken. De ULTIEME gitaar is een lange zoektocht, maar het is uiteindelijk wel je vele werk waard heb ik gemerkt. Als je toch kiest voor het zelf samestellen of bouwen van een gitaar, dan zijn er hier heel veel mensen die je beter kunnen adviseren dan ik.

In ieder geval wens ik je veel succes!

Rinze
22 september 2010, 09:01
Het is inderdaad zo dat wanneer je een aantal gitaarbouwers naar zaken als gewicht vraagt je evenzoveel antwoorden krijgt. Een lichtere Tele heeft meer twang, een zwaardere zal vaak wat meer mid hebben.

Zelf vind ik resonantie erg belangrijk, merk bij mijn eigen gitaren dat ik sinds de aankoop van een Indie die enorm resonant is de rest eigenlijk niet meer aanraak terwijl daar gitaren bij zitten met een nieuwwaarde van drie tot vier keer die van de Indie. Je voelt het idd akoestisch al, het gevoel alsof je al ingeplugd bent en de boel terugkoppelt zeg maar. Hij zingt ook erg makkelijk. Wat dat betreft is weinig lak of een beetje olie denk ik ook altijd goed, veel lak dempt toch de resonantie.

Ik denk persoonlijk dat de resonantie van het hout en de combi van hals en body belangrijker is dan het gewicht. Het ene stuk hout resoneert nu eenmaal heel anders dan een ander stuk. Daarmee ben je ook meteen bij het probleem met zelf een gitaar in elkaar zetten: je merkt pas hoe goed ie is als ie klaar is, terijl je bij een kant en klaar-koop voor aankoop kunt testen. Tuurlijk, je kunt op het hout kloppen (moet je wel weten wat je doet en waar je op moet letten en daar heb je weer ervaring voor nodig) maar de bottomline is dat je bij zelf-assemblage altdijd weer moet afwachten wat er uiteindelijk uit de bus komt. Dat hoeft geen reden te zijn om het niet te doen, het is leuk en leerzaam. Maar of het de snelste weg naar je droomtele is..

Qua radius zou ik zeker niet voor een 7.25 " radius gaan, heb zelf twee gitaren geassembleerd met Allparts halzen met die radius en het is idd (speel ook met .011) een kwestie van vrij hoog afstellen en behoedzaam opdrukken als je hoger op de hals op de g-, b- en e-snaar speelt. Een hogere radius is beter imo.

robertmolema
22 september 2010, 09:55
Als een gitaar iets te veel hoog heeft, kun je dit met een donkerdere pickup verbloemen. Het klinkt veel onnatuurlijker om een doffe gitaar met schelle pickups te gaan voorzien om meer belletjes te krijgen. Dit is puur smaak

Ik denk dat dat geen mening is maar een waarheid als een koe.

Maar er zijn inderdaad veel tegenstrijdige theorieen over hout en de belangrijkheid ervan. Ik heb me daar ook in verdiept en kwam zelf tot de volgende conclusie:

Ik kan er in mee gaan dat hout misschien een minder belangrijk aandeel heeft in de klank (en dan vooral de eerste indruk), maar zou het maar 10% zijn van de klank dan is dat vaak juist wel datgene dat de gitaar zo mooi en af maakt in zijn klank. Andersom natuurlijk ook, elementen geven een heel belangrijke klankkleur aan de gitaar, maar het is een hele grote optelsom van allerlei zaken:
Ik denk dat voor de bijdrage aan de klank belangrijk zijn: (zonder wetenschappelijk te zijn, en in willekeurige volgorde)
- Elementen (logisch, inkoppertje)
- Materiaal(combi) en dikte hals (de snaren maken natuurlijk ook contact via de topkam, niet alleen via de brug)
- Materiaal brug/tremelo (ik spreek redelijk uit ervaring met verschillende bruggen en tremelo's op dezelfde gitaar)
- Hout van de body (eventueel verschillende lagen, denk aan een Les Paul of PRS)
- Klankholtes of volledig hol of massief

Ik denk in mindere mate belangrijk voor de klank (ik bedoel dan dat ik daar nog geen duidelijke mening over heb)
- Lak, is in eerste instantie natuurlijk voor (uiterlijke) bescherming en zal denk ik eerder wat afhalen van de klank dan toevoegen.
- Verbinding hals-body

Het doel zou moeten zijn dat het hout van de body+hals plus de brug zorgt voor de juiste resonanties. De elementen moeten uiteindelijk wegnemen wat niet tot jou smaak behoort. Toevoegen van niet aanwezige klanken met elementen gaat denk ik niet werken. Vlag op een modderschuit verhaal.

Als je het heel belangrijk vindt om dé gitaar te maken/kopen dan is het denk ik zinloos om te gaan discusseren over wat het belangrijkste is, want je wilt een 100% goede klank, en niet 90%. En in die laatste 10% zit hem wat mij betreft het verschil. Ik denk dat elke gitaarbouwer zich in deze visie zal kunnen vinden, maar we willen altijd zo graag harde kant en klare antwoorden, en die kun je dan van iedereen krijgen. Het is net de gepolariseerde politiek: mensen buitelen over elkaar heen om dat ene goede antwoord te geven waarmee alle andere antwoorden niet meer belangrijk lijken te zijn. De een zal zeggen: 'de hals', de ander roept: 'het hout van de body' en weer een ander zal zeggen 'de elementen'.

Ik zeg: 'alle onderdelen zijn even belangrijk, ze zitten er niet voor niks op.'

Maar ik denk dat je al een aardig eind op weg bent met wat je wilt. Ik zou zeggen bouw je eigen gitaar, het is vele male voordeliger, je kunt precies bepalen hoe hij moet zijn en (waarschijnlijk) gaat klinken, en de ondefinieerbare trots zorgt voor dat je waarschijnlijk met een perfecte gitaar (voor jezelf dan) om je hals eindigt. Het is inderdaad net een vrouw ;-)

Overigens zijn natuurlijk inderdaad andere zaken ook erg belangrijk, zoals versterker, pedalen, snoeren, dikte plektrum, dikte van de botten van je vingers van je linkerhand (bonetone), speel je met je vingers, met nagels, lange, korte dikke dunnen nagels... het behoort allemaal tot de zoektocht naar de ultieme toon die pas stopt als de grafkist sluit.

Luke-wannabe
22 september 2010, 12:40
@ Rijsberman: Ja, ik heb die Tourmaster, maar die gaat eruit. Gewoon niet 'mijn amp'. Ben nu even niet op zoek naar een amp (speel toch nooit op mijn eigen als ik ergens speel), maar dus naar een goede battle axe ;)
Hoe bedoel je wat heb ik verder ook alweer?

@ Michael: Hee, tof dat je er zo'n verhaal aan wijd!
Wij lijken het dus op een paar punten eens te zijn. Maar what about het 'minder lak verhaal'? Kun jij je daar ook in vinden, of merk jij dat niet echt?
Grappig dat je het over de toon van de hout hebt. Ik heb Steve Vai dat ook eens horen zeggen in een interview. Zit op zich best wel logica in.
Jij zegt dus. Testen tot je erbij neervalt en niet iets samenstellen. Dat kan nog wel eens lang gaan duren dan :D. Ik was afgelopen weekend bij Feedback Rotterdam en dat waren stuk voor stuk slechte gitaren. Kan natuurlijk ook aan het feit dat ze echt belabberd afgesteld staan liggen.
Dat aanbod ga ik zeker eens gebruik van maken! Keertje Nederland muziek ofzo? Dat lijkt me best een toffe winkel!

@ Rinze: Bij jou maakt het dus weer minder uit wat gewicht betreft. Grappig.

@ Robertmolema: Haha, zelf bouwen gaat denk ik niet lukken. Dát kan ik gewoon niet.




In ieder geval allemaal hartelijk bedankt voor jullie input. Ik kan hier echt heel veel mee. Als er nog iets te binnen schiet, post het aub! Zou ik heel fijn vinden!

Rinze
22 september 2010, 13:44
Qua zelfbouw zou ik ook eens aan forumlid Hendriks vragen, die heeft al een behoorlijk aantal Tele's in elkaar gezet met onderdelen van verschillende herkomst.

barno
22 september 2010, 13:45
luke, de gitaar waar jij naar op zoekt ben, die zoek ik ook, als ik je wensen zowat lees. Heb ze zelfs gevonden, maar was niet de mijne (was een Bill Nash waarvan ik de hals wat moest verdunnen voor iemand).

Zoals hier al is gezegd: ik zou niet zelf gaan bouwen of laten bouwen. maar gitaren gaan uitproberen. Ik heb zelf ondervonden dat het zeer moeilijk is op voorhand ahv gekozen hout en onderdelen de kwaliteit van het eindproduct in te schatten.

Heb onlangs een tele (in guttlin vorm okee) gebouwd met bijna identieke specs als die Nash, maar het resultaat is to-taal anders. En ja, ik had lichte swampash enz...

Ben het overigens niet eens met mensen die beweren dat licht hout meer twang geeft en zwaar hout meer mid. de Nash waarop ik speelde was vederlicht en daar zat naast een leuke twang behoorlijk wat bottom in.

bottomline: ik weet niet waar het juist aan ligt, dat wat de gitaren die jij en ik zoeken zo speciaal maakt. resonantie,dat zeker, zoals al gezegd en dan zit je volgens mij beter met een lichte body. vele mexicaantjes en japanners zijn dik okee maar ze zijn zonder fout allemaal zwaar tot loodzwaar.
Ik heb een vermoeden dat ook het soort maple van de hals meespeelt. Ik heb een hals gebouwd van een hele harde maplesoort en ik heb het gevoel dat die hals daardoor wat warmte mist.

good luck on your tele quest :)

btw, ik ben pas ook weer aan een bouw begonnen, een tele voorwaar (dat wil wat zeggen dat ik voor de eerste keer afwijk van mijn guttlin modellen) in nog maar es een poging naarhet holy grail telegeluid.

G.G.
22 september 2010, 15:10
leon, ik zou eindeloos xoeken en uitproberen. Je zou mijn blauwe tele eens kunnen lenen om te kijken of hard essen doet wat je wil. Hij is dun gelakt met nitro en heeft een maplehals met maple toets. Wel een hele dikke hals (ongelakt).

Volgens jouw omschrijving komt ie volgens mij in de buurt. Moet je wel even over de afstelling heen kijken, of hem zelf ff afstellen (maar dat kan je pa prima geloof ik) heb daar zelf nog geen tijd en zin in gehad.

Je mag hem best een weekje lenen. Enige nadeel is: als het ptecies is wat je zoekt, heb je een idee waar je naar verder moet oeken, want hij is niet te koop helaas.

Luke-wannabe
22 september 2010, 17:28
@ Barno: Haha grappig, wat een toeval. Bizar eigenlijk dat als je een gitaar op papier identiek aan een andere maakt, ze nog zoveel kunnen verschillen. Waar ligt dat toch aan, hahah.
Over de Jappen en Mexicanen; daar ben ik het echt mee eens. Zoals ik al zei zijn die van mij prima, maar missen ze gewoon iets (voor mij in ieder geval, mijn pa bijvoorbeeld zweert al een kleine 20 jaar bij zijn Japanse '57 reissue).
Ik ben benieuwd naar die niet-Guttlin Telecaster! Ik ben benieuwd hoe die on the long run bevalt. Is daar al een topic over?

@ G.G.: Dat zou wel heel cool zijn! Jammer als dat dé Tele zou zijn, inderdaad ;).

Arjan12
22 september 2010, 17:34
Wat voor elementen heb je in je Jap zitten (of heb ik er overheen gelezen)?

Luke-wannabe
22 september 2010, 17:40
Tonerider vintage nogwat. Maar elementen vind ik niet echt een heeel grote invloed hebben op de uiteindelijke sound. Een slechte gitaar ga je niet betere maken met dure, goede pickups. Maar dat is mijn mening..

Michael AE
22 september 2010, 18:11
@Luke: Ik merk zeker wel dat dunnere lak de gitaar beter laat ademen. Wat dit versterkt doet weet ik niet, maar over het algemeen vind ik gitaren met dunnere lak lekkerder aanvoelen en niet ingeplugd beter klinken. Naar mijn mening vertaald zich dit ook in de elektrische klank, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Chris Winsemius
22 september 2010, 18:32
Luke: wat Michael zegt en ik ook (hoewel ik een zeer toffe parts/pine-caster heb): zoveel mogelijk Teles proberen. Niet naar de kleur, land van herkomst, etc. kijken gewoon proberen en de beste, of beter, als de klik er echt is, meenemen (en eventueel betalen als je niet hard weg kunt rennen met die ene Tele).

jan jansen
22 september 2010, 20:44
!


Wat veel belangrijker is is de versterker die je gebruikt.Ik ken een band die minimaal 20 jaar op zoek is geweest naar de juiste versterkers terwijl de tele`s gelijk zijn gebleven.En als je eenmaal de juiste versterkers hebt,en effcten dan zul je merken dat de verschillen tussen een tele meer zit in het gewicht en afstelling dan aan het geluid wat ie produceert....,maar goed ieder zijn eigen mening in deze....

Hendriks
22 september 2010, 23:29
Ik heb tele's liefst licht in gewicht en net als Rinze vind ik resonantie belangrijk , ik probeer een nieuwe tele niet eens electrisch , de basis moet goed zijn . De effecten van dikkere lak ben ik nog niet achter , wel vind ik nitro lekkerder aanvoelen.
Ik zou zoeken naar een light ash body en van daaruit verder , hals zoeken naar jou specs ,etc. Ik heb wel eens een tele geassembleerd waar in 4 halzen op heb geprobeerd , bij de laatste was het: Yes, dit is hem.

rijsberman
23 september 2010, 00:51
@ Rijsberman: Ja, ik heb die Tourmaster, maar die gaat eruit. Gewoon niet 'mijn amp'. Ben nu even niet op zoek naar een amp (speel toch nooit op mijn eigen als ik ergens speel), maar dus naar een goede battle axe ;)
Hoe bedoel je wat heb ik verder ook alweer?

Had jij naast je Tourmaster niet nog een andere buizenbak? Niet dat ik het goed bijhoud, maar ik dacht je er eerder over gehoord te hebben. Kan 't heel goed mis hebben natuurlijk... :)

Michael AE
23 september 2010, 01:07
Wat veel belangrijker is is de versterker die je gebruikt.Ik ken een band die minimaal 20 jaar op zoek is geweest naar de juiste versterkers terwijl de tele`s gelijk zijn gebleven.En als je eenmaal de juiste versterkers hebt,en effcten dan zul je merken dat de verschillen tussen een tele meer zit in het gewicht en afstelling dan aan het geluid wat ie produceert....,maar goed ieder zijn eigen mening in deze....

Wow, jij zegt dus in feite dat er weinig verschil in geluid is tussen meerdere tele's? :o

Misschien als je extreem veel gain gebruikt of een dynamiekloze versterker, maar ik hoor toch degelijk grote verschillen in tele's hoor. Zelfs in exemplaren van hetzelfde type. Natuurlijk is een versterker een hele grote factor van je geluid, maar ik heb nog nooit iemand horen beweren dat je met een bepaalde versterker geen verschil in geluid tussen verschillende gitaren meer hoort.

Luke-wannabe
23 september 2010, 02:19
@ Jan Janssen: Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Ik denk niet dat het 1 belangrijker is dan het ander. Dat je twintig jaar met dezelfde gitaar opzoek bent naar een versterker betekend toch gewoon dat je 'je gitaar' gevonden hebt en de zoektocht naar 'de amp' geopend hebt?

@ Rijsberman: Nee.. Heb al het een en ander gehad. Peavey, Vox, Fender, Marshall.. Ook zo'n eeuwige zoektocht ;)

stikel
23 september 2010, 03:48
De Framus Pro Renegade (een tele met single coil clean en eventueel bruut met hummies. De JB in de brug heeft echt wel twang) Swamp Ash geoliede Body (licht). En naar mijn bescheiden mening zeer belangrijk: String trough, Geen slagplaat!, Hals Ovangkol, SD SH-1 neck, SD SH-4 (Jeff Beck) brug. Coil split voor beide pups. (de smaak van de pups zijn natuurlijk persoonlijk, maar zo wordt tie geleverd en voldoet mij prima)

http://img814.imageshack.us/img814/1448/2384484.jpg

Voorbeeltje: http://www.youtube.com/watch?v=HHTk__P75u4

barno
23 september 2010, 08:43
De Framus Pro Renegade (een tele met single coil clean en eventueel bruut met hummies. De JB in de brug heeft echt wel twang) Swamp Ash geoliede Body (licht). En naar mijn bescheiden mening zeer belangrijk: String trough, Geen slagplaat!, Hals Ovangkol, SD SH-1 neck, SD SH-4 (Jeff Beck) brug. Coil split voor beide pups. (de smaak van de pups zijn natuurlijk persoonlijk, maar zo wordt tie geleverd en voldoet mij prima)

http://img814.imageshack.us/img814/1448/2384484.jpg

Voorbeeltje: http://www.youtube.com/watch?v=HHTk__P75u4

staat qua looks en specs wel erg veraf van DE Tele imo :)
ik hoor in het filmpje ook geen tele sound

Basileia
23 september 2010, 09:19
Wow, jij zegt dus in feite dat er weinig verschil in geluid is tussen meerdere tele's? :o

Misschien als je extreem veel gain gebruikt of een dynamiekloze versterker, maar ik hoor toch degelijk grote verschillen in tele's hoor. Zelfs in exemplaren van hetzelfde type. Natuurlijk is een versterker een hele grote factor van je geluid, maar ik heb nog nooit iemand horen beweren dat je met een bepaalde versterker geen verschil in geluid tussen verschillende gitaren meer hoort.

Ik durf toch te beweren dat ik met mijn line6 versterker alle tele's hetzelfde kan laten klinken: Kut.

robertmolema
23 september 2010, 09:28
Waarom moet er aaltijd zo vaak één item in je setup het belangrijkste zijn. Gitaar->pedalen->versterker is zo'n grote keten van factoren met grote invloeden dat je niet kunt zeggen of de versterker belangrijk is of de gitaar of alleen de brug of alleen het hout.

Als je denkt met een k. gitaar en een goede versterker (of andersom) dé sound te kunnen maken speel je waarschijnlijk in een heeeeeeeeeeeeeeel alternatief bandje of heb je het niet begrepen.

Voor de een zal de laatste aanschaf een versterker zijn en het geluid af maken en voor de ander de gitaar of het vervangen van de brug of de pups. Maar dat wil niet zeggen dat dát juist het belangrijkste is. Het was alleen maar de missende schakel.

muziekschuur
23 september 2010, 09:32
Ik heb zelf ooit een Tele gebouwd die ik aan Jennifer Batten heb gegeven. Ze gaf aan dat ze het een hele goede Tele vind. Hij had wel 7 jaar nodig (in een gesloten koffer) om zeg maar, lekker te gaan klinken. Zal iets van vocht zijn geweest.

Weet je of je de standaard Tele elementen wil hebben of juist met humbucking?

Ik vermoed dat je eens een Amerikaanse Standard moet gaan proberen.

& jouw Tourmaster zou het ICM die Tele juist heel goed moeten doen....
Anders heb ik nog wel een tot top omgebouwde Fender The Twin voor je (ruilen?).

Neem je Tourmaster mee en speel eens over deze twee;
http://www.thomann.de/nl/fender_standard_telecaster_mn_bk_2009.htm

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Fender-Blacktop-Telecaster-HH-MN-BK-Black/art-GIT0020176-000


Of koop deze voor 88 euro en een paar elementen en ga proberen;
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbt1952.htm


Als het goed is zou je nadat je dit hebt vergeleken moeten weten wat je wil.
Ik heb hier hmmmm (effe tellen) 8 verschillende gitaarversterkers en mijn Tele klonk er maar op 3. Maar die had ook op die van jou geklonken...

Ik vermoed dat je met die Blacktop hebt wat je zoekt...

Chris Winsemius
23 september 2010, 10:12
@muziekschuur: Luke heeft volgens mij al een aantal Tele's gehad.....

Het gaat natuurlijk ook om de hele keten maar ik vermoed (of weet bijna zeker) dat Luke wel weet waar hij mee bezig is.

Tijdje geleden een gitarist meegemaakt die een echt goede Tele zocht, hij had zelfs eentje uit '56 ($$$$$) geprobeerd maar vond mijn pine-caster beduidend beter en heeft uiteindelijk 'n 74-er gekocht (die zeer goed was voor dat jaar).

Specs KUNNNEN een richtlijn geven maar omdat hout een organisch materiaal is zijn de onderlinge verschillen tussen dezelfde typen/modellen Teles behoorlijk groot imo.

@Luke:

kun je misschien wat bekende Tele-spelers/sounds benoemen die jij goed vindt?

Luke-wannabe
23 september 2010, 11:55
@ Robertmolema: Ik weet dat er niet 1 ding is dat belangrijker is in je setup, en beweer dat dan ook niet. Zoals je had kunnen lezen ben ik gewoon op zoek naar 'de gitaar'. Dat heeft toch verder niks met versterkers te maken? Ik kan op bijna elke versterker 'mijn sound' maken en ook met bijna elke gitaar. Ik zoek alleen de beste gitaar voor mij.

@ Muziekschuur: Waarom denk je dat de blacktop is wat ik zoek? Dat is sowieso niet echt een traditionele tele (alhoewel ik niet beweer dat het geen geweldige gitaar kan zijn), dus weet niet waarom dat hem dan zou zijn.
Ik heb ook het gevoel dat mijn 'probleem' niet bij specs ligt in de zin van 'probeer eens een usa std, dat kan wel wat voor je zijn'. Meer in het vinden van de juiste en het verliefd worden daarop. Mistig, grijs gebied dus.

@ CMW: Heb er nu 3 gehad, maar heb er al tig bespeeld.. En heb al veel gitaren gehad, dus weet inmiddels wat ik wil.
En ja, ik kan wel opnoemen wat ik toffe sounds vind, maar ik denk niet echt dat dat relevant is. Ik ben niet opzoek naar iemand anders zijn sound, maar gewoon de gitaar die voor mij helemaal hét is.
Maar just for the sake of it, omdat het toch wel leuk is :D. Danny Gatton, Brad Paisley en Brent Mason zijn toch wel mijn eikpunten qua Tele sounds.

no 1 hops
23 september 2010, 12:31
houd graag van experimenteren, liefst wat andere paden gaan om zo dat te vinden wat bij mij past.
nog nooit een tele gehad (niet eens bespeeld) maar een setje pickups gekocht, korina body, losse neck, nog een extra pickup holte gefreesd, vijfstanden schakelaar, 3 pups en eigen manier van afwerking.

gewoon goede gitaar geworden en toch val ik weer terug op mijn cort.

vooral om het speel gemak, de stand van body op mijn knie en waar de topkam qua afstand eindigt en de sound die ik door experimenteren met pickups heb gevonden.

wat ik daarmee zeggen wil is dit.
experimenteren is gewoon heerlijk, maar uitproberen in de winkel of bij vrienden is de weg om daar uit te komen waar je wilt zijn en wilt vinden.

als een gitaar je qua speel gemak aanstaat is de rest eigenlijk een kwestie van tweaken.
en elke keer zal dan weer iets opvallen wat je aanspreekt.
een bepaalde sound van een pickup, vorm van hals, de schakeling van de electronica

en qua hout en mythes.
er zijn hier goede gitaren voorbij gekomen de laatste jaren.
van multiplex tot duur puur hout die in hun combinatie van al die factoren en de oren van de gebruiker een goed instrument hebben opgeleverd.
want vooral die oren zijn zo verschillen maar toch zo bepalend

Hendriks
23 september 2010, 12:47
Het blijft een zoektocht , ik weet erover mee te praten , je wilt niet weten hoeveel gitaren ik de laatste jaren heb gehad , vaak denk je de ware gevonden te hebben , maar na verloop van tijd is het toch allemaal weer net niet.
Mijn nummer 1 tele is nu een assemblage van Allparts onderdelen , wel met een nitro gelakte neck . Sinds een maand heb ik een AVRI 52 en moet tot schande bekennen dat ik die nog nooit heb meegenomen naar een optreden of repetitie , jaren op gegast en toch hangt hij hier nutteloos aan de muur.

Wat wil ik hiermee zeggen : ook veel proberen , testen , etc ,wil nog niet zeggen dat je er de ware ermee uitzoekt . In een winkel kan hij leuk klinken ,maar in een band situatie kan hij vervolgens weer door het ijs zakken.

Chris Winsemius
23 september 2010, 13:11
Luke; ik kan jouw verhaal HELEMAAL volgen. Ga gewoon verder met de zoektocht (zie het als "muzikale reis" of zo imo), uiteindelijk kom je jouw Tele tegen met een bepaald karakter.

Het vinden van een (echt) goede Les Paul heeft mij bijna 20 jaar gekost en het bemachtigen v/e echt goede Strat ook. Met Teles ben ik wat later begonnen en nu heb ik er 1 of 2 die echt tof zijn.

Moraal: neem gewoon de tijd.

Van Dattum
23 september 2010, 13:31
Wat Chris zegt.... Enne... it's not the kill, it's the thrill of the chase!

Succes met de zoektocht! :rockon:

barno
23 september 2010, 17:19
Wat Chris zegt.... Enne... it's not the kill, it's the thrill of the chase!

Succes met de zoektocht! :rockon:

exactly. zo heb ik jaren zitten gassen op een goede 335, tot ik twee jaar geleden een ouwe 67er van buitenaardse schoonheid op de kop heb kunnen tikken ... het gekke is (maar het is bekend) dat je ingeloste verlangen directement vervangen wordt door de tergende GAS voor een andere ultieme gitaar. het houdt nooit op en er bestaat geen medicatie tegen (en als ze ooit een middeltje vinden, wil ik het niet)

Luke-wannabe
25 september 2010, 13:58
Vandaag een heel coole RebelRelic bespeeld.. Die sound.. Allemachtig! Twangin' en stingin'! Helemaal te gek..

G.G.
25 september 2010, 14:27
Vandaag een heel coole RebelRelic bespeeld.. Die sound.. Allemachtig! Twangin' en stingin'! Helemaal te gek..

Laat het een weekje bezinken. Dan nog een keertje testen. Is ie nog steeds even vet: KOPEN!

muziekschuur
25 september 2010, 14:38
Luke,

Als je de Blacktop zou vinden klinken, dan zit het em in het matchen van electronica (preamp) & elementen. Ipv de speccs van de gitaar (hals & hout). Als de Blacktop het niet is, dan zit het hem wel in de afmetingen van de Tele (type hout, en andere items van de hardware).

Dat is waarom ik je vraag die naast elkaar te testen. Ik heb het niet altijd breed gehad. En geld weggooien vind ik zonde. Ik snap dan ook niet dat de Tourmaster niet helemaal je ding is. Ik hoop dan ook dat je met het vinden van je juiste gitaar je de Tourmaster niet hoeft weg te doen...

spirit
25 september 2010, 15:01
Vandaag een heel coole RebelRelic bespeeld.. Die sound.. Allemachtig! Twangin' en stingin'! Helemaal te gek..

Ik heb je zien/horen spelen, bij de stand van RebelRelic. Stonden idd een paar hele leuke tele's tussen.
Het aanbod van Fender '52 tele's in het algemeen viel wat tegen in Veenendaal.

Pepe
25 september 2010, 16:45
Tis kopen en verkopen tot je iets tegenkomt wat blijft hangen omdat de lat steeds hoger gelegd wordt.
Je koopt ze op looks en sound maar uiteindelijk zijn vibe en bruikbaarheid de factoren die er toe doen. Het klinkt vermoeiend dat zoeken maar gitaren kopen, pickupjes en brugjes swappen gaat me verbazend vrij natuurlijk af.

De grap is dat een van mijn eerste tele's ook gelijk de beste is gebleken maar was ik daar gestopt, dan was ik nooit nummer 2 tegengekomen, 20 jaar later.
De ultieme tele bestaat ook niet, alleen de volgende. Of een 330. Of goldtop.


Ik wou maar zeggen, je kan denken dat het hout zus en de lak zo moet zijn -en daar is niks op tegen- maar dan loop je De Plug in en daar staat dan een afgeragde zwarte seventies tele waarmee je jezelf ineens heel oud ziet worden.

Luke-wannabe
25 september 2010, 18:43
Haha, ja.. Zou me niks verbazen als het zo zou gaan.
Dit is trouwens heel erg mijn sound. Was vergeten Jim Campilongo te noemen in het antwoord op CMW.

http://www.youtube.com/watch?v=gHVG4kDurtY



Edit: Het is trouwens echt te gek, hehe. Ik zat hier te miepen over 'ik wil essen!' Maar de gitaar van vanmiddag was gewoon keihard Elzen ofwel Alder hout. Zo zie je maar!