PDA

View Full Version : Volumeverschillen tussen gitaren



ChazyChaz
22 september 2010, 00:24
Hi,

ik denk dat dit de beste plek is voor mijn vraag.
Ik gebruik live veel verschillende gitaren, vooral met single coils maar af en toe ook met humbuckers.
Alleen het begint gewoon erg lastig te worden om live de volumeverschillen onder controle te houden.
Meestal zijn ze subtiel, en hoef ik er niet eens per se mijn versterker/volume voor bij te stellen maar bij sommige gitaren zit je daar echt aan vast.
Dan gebeurt het wel eens dat ik de versterker vergeet terug te draaien, of hem überhaupt vergeet bij te stellen en dat gaat soms ten koste van het liedje.
Het kost sowieso eigenlijk allemaal net iets teveel tijd voor m'n gevoel.

Heeft er iemand een handige oplossing voor me?
Ik wil het liefst niet met verschillende lijntjes of ingangen gaan werken, of dat soort dingen.
Dit vooral omdat het aantal gitaren dat ik per optreden mee neem ontzettend varieert (gig van een uur heb ik er misschien drie of vier, en voor langer of kortere optreden meer of minder).

Kan ik bijvoorbeeld door middel van een soort compressie of limiter- achtig systeem de volumeverschillen onder controle houden zonder verlies van toon en dynamiek?

Alle tips zijn welkom, ook niet pedaal gerelateerd.

Alvast hartstikke bedankt!

Pepe
22 september 2010, 00:54
Dat probleem ben ik nog niet eerder tegengekomen.

Over het algemeen zijn de verschillen in gitaren juist de reden om ze naast elkaar te gebruiken maar goed, als je graag dezelfde volume output hanteert dan zou ik het niet zoeken in limiting of compressing -dat ook iets anders doet met je geluid behalve volume regulering- maar in een simpel clean boostertje -dat ook kan minderen- dat je aan het begin van je keten zet waardoor je low en high outputs kan levelen.

snaarplukker
22 september 2010, 09:48
Bij de soundcheck de volumes van je gitaren aanpassen? Bij de zachtste gitaar de volume voluit en de andere(n) dichter draaien tot gewenst niveau.

Adro
22 september 2010, 09:50
miss heb je hier wat aan??

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=138933

lijkt overeenkomsten te hebben met maar ik ook tegenaan loop!

gr Arjan

Pepe
22 september 2010, 10:05
Zijn probleem zit tussen gitaar en 1ste station wat anders is dan amp volume vs pedaal volume.

LikCharmant
22 september 2010, 11:45
Ik zit met het zelfde probleem. Ik draai de gain van mijn Axe FX altijd iets terug als ik een gitaar met humbuckers ga bespelen. Inderdaad, dat vergeet je wel eens, en om dan met de volumeknop op je gitaar te zitten klooien is niet optimaal. Je verliest immers ook te veel hoog als het volume erg ver dicht gaat.

Ik heb wel eens zitten denken om dit ding aan te schaffen: http://www.seymourduncan.com/products/stompboxes/sfx01_pickup_bo/ . Om het signaal van single coils op te peppen tot humbucker niveau. Iemand ervaringen met dit ding?

Mitch
22 september 2010, 13:14
Zeker als je in wat kleinere gelegenheden speelt kan het zeer wenselijk zijn om het volume te beperken en dus ook volumeverschillen niet te groot te laten worden. Zeker met mastervolumeversterkers heb je daar vaker en meer last van.
Niet de makkelijkste oplossing is om gitaren uit te zoeken die goed bij elkaar in de buurt komen. Dat kost wat meer moeite, maar het kan wel. Zo gebruik ik nu een Les Paul met redelijk lage output, maar compressende elementen en een Jazzmaster met lage output, maar minimaal compressend elementen naast elkaar. Normaal gesproken zou je van die twee verwachten dat er een flink verschil in zit, maar door het verschil in compressie valt het reuze mee. Al zit ik met beide gitaren dus wel weer met het 'probleem' dat voor één van de twee drive pedalen die ik heb er een groot verschil zit in output, maar soit.
Het gebruik van een limiter zou ik ook niet aanraden, dat haalt je dynamiek compleet om zeep, wat een heel onnatuurlijk speelgevoel oplevert voor de 'te harde' gitaar.
Een booster voor de zachtere gitaren werkt in mijn ervaring wat dat betreft makkelijker, zeker als er een lekkere grote volumeknop op zit die je met je voet kan bedienen. Een volumepedaal om weer terug te gaan in volume (zoals je dat ook op de gitaar kan) werkt vaak net niet lekker qua sound als er een groot volumeverschil moet worden opgeheven.

Metalheart
22 september 2010, 17:13
Verschillende gitaren zou je evt ook meer kunnen matchen door de elementen beperkt hoog en of lager te schroeven, sloopt je dynamiek minder dan een limiter verwacht ik. Zodanig dat ze meer volume matched zijn.

Wat je ook kan doen, is een custom switch box (laten) bouwen met boosters / buffers oid erin maar dan 3 of 4 'parallel' met 1 uitgang. Alle gitaren erin prikken en ze eenmaal afstellen.... switch je die gitaar aan die je speelt... evt als killswitch instellen (kanaal uit is signaal helemaal uit) maar dat is miss een dure grap. A/B/C/D box extra-large zeg maar...

Check eens bij www.shinyguitargear.nl of ze met je mee kunnen denken voor zo'n pedaal!

ChazyChaz
22 september 2010, 22:56
Thanks iedereen! Zijn zeker al veel goede tips voorbij gekomen.
Sommige dingen heb ik zelf ook aan gedacht, maar andere niet.

Mitch, wat jij zegt is misschien een zeer praktisch idee en goede oplossing voor mijn probleem;
soort mastervolume in pedaal vorm. Iets met een lekker forse knop die ik eventueel ook met mijn voet kan bedienen.
Nu ik er zo aan denk geloof ik dat Scott Henderson ook zoiets heeft in zijn pedalboard.

Iemand misschien tips voor een dergelijk pedaal? Moet zelf gelijk denken aan een MXR micro amp (oid), maar dan krijgt ik waarschijnlijk toon verschillen door de boost of niet?

BeeJee
22 september 2010, 23:32
Die van Scott Henderson heb ik ook op mijn bord staan; de EWS subtle volume control. Werkt perfect om subtiel volumeverschillen op te lossen. Zou een prima oplossing voor je probleem zijn. Het is een soort master-volume op je pedalboard, die gemaakt is om met de voet te bedienen.

Hallie
23 september 2010, 01:18
soldeer een Pedaal met 2 inputs en voor elke input een potmeter...

Mitch
23 september 2010, 08:24
Mitch, wat jij zegt is misschien een zeer praktisch idee en goede oplossing voor mijn probleem;
soort mastervolume in pedaal vorm. Iets met een lekker forse knop die ik eventueel ook met mijn voet kan bedienen.

Ik heb daar zelf een tijd de Catalinbread Sagrado Poblano voor gebruikt (tegenwoordig hebben ze alleen nog de Super Chili Picoso). Voegt een tikkie hoog toe en in de Sagrado stand ook een beetje laag, maar als je 'm altijd aan zet, de amp erop afregelt qua tophoog en het volume bijdraait naar smaak: prima ding. De rest van de sound is heel transparant en strak. En een lekkere grote knop om makkelijk bij te draaien met de voet.

ChazyChaz
23 september 2010, 22:13
Die van Scott Henderson heb ik ook op mijn bord staan; de EWS subtle volume control. Werkt perfect om subtiel volumeverschillen op te lossen. Zou een prima oplossing voor je probleem zijn. Het is een soort master-volume op je pedalboard, die gemaakt is om met de voet te bedienen.


Ik heb daar zelf een tijd de Catalinbread Sagrado Poblano voor gebruikt (tegenwoordig hebben ze alleen nog de Super Chili Picoso). Voegt een tikkie hoog toe en in de Sagrado stand ook een beetje laag, maar als je 'm altijd aan zet, de amp erop afregelt qua tophoog en het volume bijdraait naar smaak: prima ding. De rest van de sound is heel transparant en strak. En een lekkere grote knop om makkelijk bij te draaien met de voet.

Te gek, ga er zeker naar kijken!
Hartstikke bedankt guys!

Andere ideeën zijn overigens nog steeds welkom, mocht het zo zijn dat iemand nog een geniale ingeving krijgt. ;)

pasqual
23 september 2010, 22:56
ik dacht ook aan Mitch z'n oplossing: gewoon een boostpedaal ervoor. deze boosten of temperen het signaal tot +/- 20 DB. heb je het probleem met meerdere gitaren of alleen tussen single coil/ humbucker gitaren? desnoods twee boostpedaaltjes voor verschillende settings. ze kosten niet veel ( EH LPB-1 ) en veranderen je tone niet!

succes en groeten Pasqual.

Il_Falco
23 september 2010, 23:23
Ik ben aan het denken aan een volumepedaal. stel hem in op twee niveaus voor de sc hoger dan voor de hb, dan kan je het zelf regelen en vlug schakelen tussen de twee niveaus.

Pepe
24 september 2010, 09:01
Raar dat ie nog niet genoemd is, de Radial Big shot, die is er voor gemaakt.

ChazyChaz
26 september 2010, 15:27
Raar dat ie nog niet genoemd is, de Radial Big shot, die is er voor gemaakt.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar dat is niet wat ik zoek!
Ik heb veel verschillende gitaren, waarvan de output verschillen in sommige gevallen kleine zijn en in andere gevallen erg groot.

Ik heb dus meer nodig dan het kunnen schakelen tussen twee volumes.
Het moet dynamische zijn, omdat ik van te voren niet precies welke gitaren mee zullen gaan. Vaak weet ik ook niet precies hoevéél er mee gaan.

Heeft iemand tips, wat betreft prijs/kwaliteit, voor een goede booster.
Het liefst eentje met een lekkere forse knop, die eventueel met de voet te draaien is, en een mooi schoon en eerlijk geluid.

Ben er zelf totaal niet in thuis en ben altijd erg bang dat die dingen mijn klank te veel gaan kleuren.

Ik speel over een Marshall 120 watt combo met twee kanalen.
Het clean kanaal is transistor en het overdrive kanaal heeft een 12ax7 in de preamp.

Taff
26 september 2010, 16:41
misschien volumepedaal kopen, merk je dat je wat harder staat, regel je het gewoon ff met je pedaal

Mitch
26 september 2010, 17:34
De nieuwste generatie Super Chili Picoso boosters van Catalinbread:
http://www.conceptserver.com.au/product_images/b/839/9931-Catalinbread-Super-Chili-Picoso__03945_zoom.jpg
De oude versie was horizontaal in plaats van verticaal opgesteld. De switch links boven laat je kiezen tussen de normale, transparante positie en de Fat, met extra laag en ietsje gain. Als je gewoon rechtsbenig bent kun je dus de volumeknop verdraaien zonder die switch te raken.
De Gier heeft ze op voorraad volgens mij.
Zoals gezegd: altijd aan is een aanrader, want een dergelijke boost voegt altijd wel een randje tophoog toe. Met sommige gitaren kan dat dan net wel eens iets teveel van het goede zijn.

tomcat
4 oktober 2010, 13:54
Ik worstel reeds een tijdje met hetzelfde probleem. De output van m'n strat is een pak lager dan m'n Godin LGX. Ik heb me dan zo'n Radial Big Shot aangeschaft en dit om vier redenen: hij schakelt zonder bijgeluiden van de ene naar de andere gitaar, hij heeft een aparte, schakelbare output voor een tuner, hij behoeft geen batterij en je kan op één input het volume regelen en het verlies compenseren met een beetje aquelizing.
Toch merk ik dat de LGX, met een teruggedraaide input en met bijkomende toonregeling niet meer hetzelfde klinkt, ze klinkt dus 'geëquelized' (moeilijk te omschrijven, maar met wat irritante 'boventonen'.)
Ik overweeg nu de Big Shot gewoon( zonder extra eq.) te blijven gebruiken want het is een prima pedaal. Maar blijft: het verschil in volume tussen de gitaren.
Op dit forum vind ik tot nu toe de 'spice clean boost' van shinyguitargear een mooie oplossing. Ik ga hen wel vragen of ze me kunnen garanderen dat het wel degelijk gaat om 'clean boost'.
Wat mij ook een prima, maar duur alternatief lijkt is een Xotic booster.