PDA

View Full Version : Framus Marina



Johan91
21 september 2010, 17:37
Mijn vader heeft al heeeel veel jaren een Framus Marina. Vorige week eens na een tijdje uit de hoes gehaald, al wetende dat er jaren een scheur op de voorkant zit. De gitaar is nu weg voor reparatie, maar er is heel weinig te vinden over de gitaar. Zelfs op de site van Framus staat niks (de gitaar staat wel in lijst, maar niet aanklikbaar wat bij de meeste wel is).

De reparateur deed een beetje oninteressant, dus daar kwamen we ook niet echt mee vooruit. Op ebay.com, ebay.nl, en marktplaats staat er geen een te koop.

Wie weet meer? :)

Plant
21 september 2010, 17:51
Op de Framus site (Vintage Archive (http://www.framus-vintage.de/modules/modells/modells.php?classID=2&typeID=100,138&katID=4629&cl=EN)) staat ze wel in het lijstje opgesomd.

Verder zie ik onder "find":

GUITARS > CLASSIC

Classical guitars and young talent promotion
Classical guitars covered an extremely broad spectrum at Framus. The transition of budget models was more or less smooth and went from student and beginner models to professional instruments like the ones from the Bräuer family workshops. Names like Ideal, Rio, Carmen, Aida, Marina or Barcelona are a strong element of Framus" catalog since the beginning of the sixties. Concert guitars were...

edit: oh, je had die lijst zelf al :soinnocent:
Tja, als Framus zelf al niet meer meld...

Johan91
21 september 2010, 18:16
Jah ze noemen een leuk lijstje op, maar meer specifieke informatie hebben we nog niet gevonden :soinnocent:
Niemand weet iets echt over waarde, kwaliteit, specificaties etc....

Little Jay
22 september 2010, 10:13
Van de Marina weet ik niet zo veel, maar het feit dat 'ie 01130 als type-aanduiding heeft en niet een 5/** -aanduiding, betekent dat 'ie vóór 1972 niet werd gemaakt. Hij is dus van erna. Op het label in de kast moet een stempel staan van 2 cijfers en een letter (bijv. 73E), dat is het jaartal en de maand van produktie (A=jan, B=feb, etc.)

De klassieke gitaren van Framus uit die tijd staan als heel degelijke gitaren bekend, met veelal een massieve top. Volgens mij klinken ze allemaal goed, maar ze horen niet tot de topklasse, toch eerder tot de studie-modellen.

De waarde is niet hoog, ik zie ze zelden voor meer dan een paar honderd euri.