PDA

View Full Version : Cybertwin



Eko
21 september 2010, 16:50
Ik heb de knoop doorgehakt. Na lang wikken en wegen een ( gebruikte ) Fender Cybertwin er bij gekocht. De Marble blijft m`n favoriete amp , maar er zijn teveel gelegenheden waar je de amp zo zacht moet zetten dat er weinig klank overblijft. Voor dit soort zaken is een modellingamp makkelijk. Aan de standaard 4-button switch heb ik, denk ik , voorlopig genoeg , tenzij er een board voorbij komt op de tweedehands markt......
Het geluid is verbazingwekkend mooi.
Ik vond de Line 6 Valve series mooier qua looks , maar ze schrijven sneller af dan een Lada en dat vind ik behoorlijk eng. Fender blijft wat dat betreft iets langer overeind.

episua
21 september 2010, 20:29
Gefeliciteerd! Hoe vind je de dynamiek? Mis je de buizenfeel niet enorm? Ben wel benieuwd hoe deze dingen klinken, ze kosten nieuw namelijk ook niet niks. Lijkt mij ook niet dat Fender troep gaat maken wat net zoveel als hun buizenversterkers moet kosten toch?

Eko
21 september 2010, 20:35
Je moet er niet hetzelfde van verwachten als van een opengedraaide ( echte ) amp. Die heb ik ook staan en zodra het maar enigszins kan gaat die mee. De Cybertwin levert geluiden die een leek niet kan onderscheiden van een echte. Trouwens , in een blinde test vraag ik me af of menige , doorgewinterde , gitarist het verschil zou horen. Ik speel op de meeste amps trouwens zonder effecten.
Op een 40-jarige bruiloft hoef je niet een gierende Soldano te hebben. Onder de 4 buttons zitten nu een Twinreverb , een Princeton Chorus , een `65 Deluxe reverb en een Customshop Rockabilly instelling. Kom ik 99% van de avonden mee door.

HalfBlindLefty
22 september 2010, 09:02
Congrats :)

Welke Cybertwin heb je nu ? De oorspronkelijke of de Cybertwin SE ?
Ik ben sinds ik mijn SE heb altijd al benieuwd geweest of er verschil zou zitten in de klank (bij gelijke instellingen)
Als je, je instellingen wilt opslaan buiten de amp, is overigens de Cyber Commander een bruikbaar stukje software.

In mijn geval is het zo dat de Blackheart B5H head / Yamaha G100b combinatie goed klinkt maar het qua aandacht en gebruik toch verliest van de Cybertwin. Ik speel niet of nauwlijks live, maar 20 november mag de CT weer aan de bak tijdens een blues jam.

Voor opname werk is het trouwens een heerlijk ding :)

Eko
22 september 2010, 16:55
Ik neem niet of nauwelijks wat op. Dus daar hoef ik hem niet voor in te zetten. Wat wel makkelijk is , is de uitgangen die je zo de mengtafel in kunt mikken.
Ik heb de eerste versie. Bij deze zitten de preamp tubes in de behuizing en dus minder makkelijk te wisselen. Dat hoeft maar zo weinig dat ik daar niet van wakker lig.
Wat ik er niet bij heb is de Cyber Footcontroller , die wil ik er graag bijkopen.

HalfBlindLefty
22 september 2010, 17:07
Ik heb de footcontroller gehad en vond het een onhandig lomp ding, ik zat toen in een heel klein kamertje. de controller heb ik drie jaar geleden verkocht.
De enige reden dat ik de controller wel eens gebruikte was om makkelijk met de zelfde amp settings andere effecten te kunnen kiezen. (gewoon 2 maal opslaan naast elkaar)

De Behringer FCB1010 zoe het overigens ook goed moeten doen op de CT.

Chris Winsemius
22 september 2010, 17:16
Je moet er niet hetzelfde van verwachten als van een opengedraaide ( echte ) amp. Die heb ik ook staan en zodra het maar enigszins kan gaat die mee. De Cybertwin levert geluiden die een leek niet kan onderscheiden van een echte. Trouwens , in een blinde test vraag ik me af of menige , doorgewinterde , gitarist het verschil zou horen. Ik speel op de meeste amps trouwens zonder effecten.
Op een 40-jarige bruiloft hoef je niet een gierende Soldano te hebben. Onder de 4 buttons zitten nu een Twinreverb , een Princeton Chorus , een `65 Deluxe reverb en een Customshop Rockabilly instelling. Kom ik 99% van de avonden mee door.

Heb 1 keer zo'n amp gehoord terwijl (nb) Buddy Guy d'r op speelde: nog nooit zoveel piercing highs meegemaakt, echt schel...........

HalfBlindLefty
22 september 2010, 17:26
Geen last van, blijft ook een kwestie van instellen. Het is geen versterker die je na een paar dagen door en door kent qua settings.

Nadeel is wel dat het geen versterker is om op een laag volume mooie patches te maken en dan verwachten dat ze op hoog volume het zelfde klinken. Patches moet je (helaas) instellen op het volume waar je ze op wilt gebruiken is mijn ervaring.


Ja, da's een behoorlijk nadeel, I know

Rinze
22 september 2010, 17:50
Geen last van, blijft ook een kwestie van instellen. Het is geen versterker die je na een paar dagen door en door kent qua settings.

Nadeel is wel dat het geen versterker is om op een laag volume mooie patches te maken en dan verwachten dat ze op hoog volume het zelfde klinken. Patches moet je (helaas) instellen op het volume waar je ze op wilt gebruiken is mijn ervaring.


Ja, da's een behoorlijk nadeel, I know
Is met iedere versterker zo, toch? Ik heb dat met mijn JMP1 ook. Instellingen voor met de band klinken op huiskamervolume dof en duf.

HalfBlindLefty
22 september 2010, 20:51
De laatste keer dat ik met een andere versterker op het podium heb gestaan was met een torrenbakje (15 jaar geleden) en idd, daar moest ik wel wat dingen aanpassen.

Het voordeel van een CT is in dit geval dat je de instellingen op kunt slaan zodat je afhankelijk van de ruimte waarin je speelt in ieder geval een ( hoger volume) uitgangspunt hebt.

Ik bedenk net dat ik meestal minder hoog in mijn sound heb, zodat het probleem dat Chris schetste bij mij gelijk al een stuk minder is :)

Eko
23 september 2010, 00:32
Er zijn meer amps die last hebben van meer hoog op hogere volumes. Bassmans zijn er om bekend.
Bij grotere volumes ( tentpodia) gaat gewoon de Marble mee. Daar is de CT niet voor bedoeld. Ik wil alleen op ( bijna) fluisterniveau ook kunnen spelen.
Laatst stonden we voor ouderen te spelen die graag met elkaar wilden kunnen praten. Ook wilden ze af en toe wel meezingen , maar op lagere volumes. Aangezien we in 2,5 uur meer verdienden dan een gehele avond ineen kroeg staan te rammen , is er wat voor te zeggen.
Met een paar optredens is dat ding er uit.