PDA

View Full Version : Humbucker en single coil in één gitaar: schema's?



Rinze
21 september 2010, 16:41
Ik ga mijn Strat weer eens in orde maken, er zitten twee Kinman enkelspoelers in en daar komt een SD APHII bij in de brugpositie. Tot nog toe zat er een master volume en toon pot in, allebei 250k. Zo kocht ik hem maar ik ben met die schakeling nooit tevreden geweest over het geluid van de humbucker. Nu ik toch bezig ga wil ik dat euvel voor eens en altijd verhelpen.

Wellicht ten overvloede: single coils klinken het beste met pots van 250 kOhm, humbuckers met pots van 500 kOhm. Nu klinken de enkelspoelers dus goed maar de humbucker (heb er verscheidene in gehad, o.a. Jeff Beck, Pearly Gates) is me te dun en scherp.

Ik weet dat Suhr en Anderson een truc toepassen waarbij met extra weerstanden over de schakelaar (superswitch) de boel gelijk getrokken wordt, de enkelspoelers zien dan 250 k en de hummie 500. Mocht iemand daar een schema van hebben dan houd ik me aanbevolen, kan het zelf tot nog toe niet vinden en heb net niet voldoende vertrouwen in mijn eigen kwaliteiten om het zelf uit te vogelen.

Een andere optie zou zijn om de beide single coils eerst ieder via een eigen 250 k volumepot te laten lopen en de humbucker via een 500 k volumepot, vandaar naar de schakelaar en dan richting uitgang. Nadeel is dat je geen toonpot hebt (gebruik ik toch niet en sloop ik er meestal uit) maar vooral dat je dan met drie volumepotmeters moet werken. Terwijl ik het liefst zo simpel mogelijk houd :dontgeti:

Zijn er mensen die andere oplossingen voor dit probleem hebben?

Jasper.
21 september 2010, 16:58
geen optie om de 2 singlecoils over één volume pot te laten lopen en de humbucker over een eigen?

Rinze
21 september 2010, 17:00
geen optie om de 2 singlecoils over één volume pot te laten lopen en de humbucker over een eigen?

Dan kun je de enkelspoelers niet apart schakelen.. Je laat of de elementen eerst via de schakelaar en dan via één volumepotmeter lopen, of ze lopen eerst via een eigen potmeter en dan naar de schakelaar.

broeder6x6
21 september 2010, 18:05
mix pot (blend pot)???? voor de singlecoils (aan mods verplaats dit maar ff naar zelfbouw:sssh:)

EDIT:
info (stewmac) (http://www.stewmac.com/freeinfo/Electronics/Pots/i-4137.html)
stewmac kopen (http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Potentiometers/Blend_Pots.html?actn=100101&xst=2&xsr=i-4137)

Rinze
21 september 2010, 18:28
mix pot (blend pot)???? voor de singlecoils (aan mods verplaats dit maar ff naar zelfbouw:sssh:)

EDIT:
info (stewmac) (http://www.stewmac.com/freeinfo/Electronics/Pots/i-4137.html)
stewmac kopen (http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Potentiometers/Blend_Pots.html?actn=100101&xst=2&xsr=i-4137)

Maar dan functioneert de switch niet meer normaal, het kan wel maar heb in het verleden gemerkt dat dit soort oplossingen voor mij niet handig is tijdens het spelen. Ik zoek een schakeling die beide soorten elementen optimaal laat klinken maar wel normaal en overzichtelijk functioneert. Heb in het verleden ook een Charvel met van die mini-switches gehad, ik werd er niet goed van.

Struik
21 september 2010, 18:48
Dan kun je de enkelspoelers niet apart schakelen.. Je laat of de elementen eerst via de schakelaar en dan via één volumepotmeter lopen, of ze lopen eerst via een eigen potmeter en dan naar de schakelaar.

En als je een stereo pot gebruikt? Hebben ze hetzelfde volume maar wel ieder een eigen potmeter (die dan samen op 1 as zitten)

macwilliams
21 september 2010, 19:26
En als je een stereo pot gebruikt? Hebben ze hetzelfde volume maar wel ieder een eigen potmeter (die dan samen op 1 as zitten)

Ik heb zelf ook al eens met dezelfde vraag gezeten maar dit is nooit bij me opgekomen. Zijn er stereo potmeters van elk 250K ohm?

Orpheo
21 september 2010, 19:56
Je hebt wel 2x 500k. Je kan van 500k wel 250k maken, maar andersom niet.

macwilliams
21 september 2010, 20:23
Paralel weerstand van 500K toch? :)

Struik
21 september 2010, 21:16
http://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=149

OP deze site hebben ze ze zowel lin als log, geen idee van de kwaliteit

macwilliams
21 september 2010, 21:37
Pagina opgeslagen. Thanks:ok:

Struik
21 september 2010, 22:11
graag gedaan

FruscianteFan
21 september 2010, 22:35
Je zegt dat de single coils met de 250 pots prima klinken, maar de humbucker met diezelfde 250 pot te dun en schel klinkt. Dan is de oplossing niet om op die humbucker een 500 pot te zetten: dat geeft meer hoog en output.

levi
22 september 2010, 08:54
Op een strat zijn toch ook alle elementen aan 1 volume gewired? Dat moet toch gewoon kunnen ? Anders zou me strat het toch niet doen :)
Of je moet een midrange bump dingetje kopen en in je gitaar bouwen. Maar dat is nou ook weer too much naar mij idee. Maar ik gooi het gewoon even in de groep.

Orpheo
22 september 2010, 15:15
Op een strat zijn toch ook alle elementen aan 1 volume gewired? Dat moet toch gewoon kunnen ? Anders zou me strat het toch niet doen :)
Of je moet een midrange bump dingetje kopen en in je gitaar bouwen. Maar dat is nou ook weer too much naar mij idee. Maar ik gooi het gewoon even in de groep.

je snapt t geloof ik niet helemaal. Hij wil een andere potwaarde voor de humbucker dan voor de singlecoils.

Rinze
22 september 2010, 15:43
Je zegt dat de single coils met de 250 pots prima klinken, maar de humbucker met diezelfde 250 pot te dun en schel klinkt. Dan is de oplossing niet om op die humbucker een 500 pot te zetten: dat geeft meer hoog en output.
Verdomd, je hebt gelijk :o Ben grieperig, het logisch nadenken komt dan in het gedrang. Dank voor het wijzen op deze denkfout :chicken:

Feit is wel dat de humbuckers in die Strat nog nooit echt lekker geklonken hebben, dan zou het dus ergens anders aan moeten liggen. Zou misschien wel kunnen dat het ietwat krachteloze geluid door de 250k pot komt. Feit is dat dezelfde Jeff Beck in die Strat een stuk slapper klinkt dan in mijn pure humbuckergitaren (heb zitten ruilen met hetzelfde element om verschil in element uit te sluiten). Misschien heb ik iel en slap verward met fel/schel..

Hmm, nog eens even laten bezinken.

levi
23 september 2010, 14:16
je snapt t geloof ik niet helemaal. Hij wil een andere potwaarde voor de humbucker dan voor de singlecoils.

Ahh ik snap!!!

2 volume pots dan maar.. Meest simpele in iedergeval.

FruscianteFan
23 september 2010, 14:20
Het probleem is dat je niet zo makkelijk de 2 single coils aan 1 volumepot kunt hangen voordat ze naar de schakelaar gaan. Als je ze namelijk vóór de schakelaar met elkaar verbindt, kun je ze niet meer apart kiezen (je krijgt dan ofwel allebei, ofwel geen van beide). Als je de pot na de schakelaar zet, wordt het een mastervolume.

Wellicht kun je de volumepot dan wel aan de schakelaar zelf monteren.

levi
23 september 2010, 14:26
Ik heb ook nog wel een paar vragen over die schakelingen.. Ben er best wel een noob in maar uh Ik maak wel een eigen topic ooit... want mijn setup is iets ingewikelder.

kan je neit ene sort van switch (mini toggle) maken dat je maar een volume pot nodig heb maar als je op de humbucker wilt spelen je die switch omhaalt zodat er 500k uitkomt? Of is dit totaal onmogelijk ?