PDA

View Full Version : gitaar op pc/amplitube ruis



Naamalingebruik
21 september 2010, 16:20
Ik heb gister de demo van amplitube eens geprobeerd, maar ik heb een probleem met de aansluiting van m'n gitaar op de pc.

Als ik m'n gitaar in de line-out doe van m'n geluidskaart dan heb ik enorme ruis in amplitube. Ik gebruik een (best wel oude) Creative live 5.1 of iets dergelijks met asio4all drivers in WinXP.

Ik heb ook een Zoom g2.1 die via USB op de pc aangesloten kan worden. Als ik m'n gitaar via de Zoom aansluit dan heb ik geen last van ruis, maar dan blijf ik het originele droge geluid er doorheen horen (de Zoom staat op bypass). Dus dan heb ik zeg maar 50% droog en 50% amplitube. Dat is ook behoorlijk irritant.

Mijn vraag is dus, is het ruisprobleem op te lossen door een nieuwe geluidskaart te kopen van 3 tientjes ofzo of kan ik dan beter voor een USB-interface gaan? Ik wil er niet teveel geld aan uitgeven, aangezien het gewoon voor de hobby is (en ik pas een nieuwe versterker heb gekocht, het krediet bij m'n vrouw is dus ook op ;)). Zou zoiets werken: http://www.thomann.de/nl/the_tbone_usb1g.htm ?

Of, als alternatief, weet iemand hoe je in de Zoom ervoor kan zorgen dat hij alleen het "natte" signaal naar de output stuurt?

MaximVMH
21 september 2010, 17:17
Als ik m'n gitaar in de line-out doe van m'n geluidskaart dan heb ik enorme ruis in amplitube. Ik gebruik een (best wel oude) Creative live 5.1 of iets dergelijks met asio4all drivers in WinXP.Als je de ingebouwde geluidskaart al gebruikt, moet je de gitaarkabel in de line-in pluggen, niet de line-out.
Ik heb ook een Zoom g2.1 die via USB op de pc aangesloten kan worden. Als ik m'n gitaar via de Zoom aansluit dan heb ik geen last van ruis, maar dan blijf ik het originele droge geluid er doorheen horen (de Zoom staat op bypass). Dus dan heb ik zeg maar 50% droog en 50% amplitube. Dat is ook behoorlijk irritant.Dat zou je normaal gezien moeten kunnen aanpassen. Kijk eens in je handleiding.
Mijn vraag is dus, is het ruisprobleem op te lossen door een nieuwe geluidskaart te kopen van 3 tientjes ofzo of kan ik dan beter voor een USB-interface gaan?Geeneen van de 2. Je hebt een USB-interface (de Zoom), je kan er gewoon niet mee werken.
Ik wil er niet teveel geld aan uitgeven, aangezien het gewoon voor de hobby is (en ik pas een nieuwe versterker heb gekocht, het krediet bij m'n vrouw is dus ook op ;)). Zou zoiets werken: http://www.thomann.de/nl/the_tbone_usb1g.htm ?Zoiets kan minder ruis geven dan je ingebouwde geluidskaart, maar gaat ZEKER meer ruis geven dan je Zoom.
Of, als alternatief, weet iemand hoe je in de Zoom ervoor kan zorgen dat hij alleen het "natte" signaal naar de output stuurt?Het kan alleszins. Ik heb geen zin om de handleiding voor jou door te spitten, maar je kan de mix-verhouding alleszins aanpassen.

Naamalingebruik
21 september 2010, 21:08
Bedankt voor je geïrriteerde commentaar.

Ten eerste, ik bedoelde natuurlijk de line-in. Het zou erg knap zijn als ik ook maar iets zou horen wanneer ik m'n gitaar in de line-out steek.

Over de Zoom: dat is dus het probleem. Ik kan niet vinden of en waar ik dat aan zou kunnen passen. De handleiding gaat er vanuit dat je de effecten van de Zoom gebruikt om bijvoorbeeld iets op te nemen. Het ding is niet alleen bedoeld als simpel doorgeefluik van het geluid, maar ook meteen als modeler natuurlijk.

MaximVMH
21 september 2010, 21:43
Bedankt voor je geïrriteerde commentaar.Ik was nochtans helemaal niet geïrriteerd. Of bedoel je dat mijn commentaar irriterend is? In dat geval: excuses, ik probeer gewoon eerlijk en duidelijk te zijn in wat ik zeg (al kan dat slecht overkomen).
Over de Zoom: dat is dus het probleem. Ik kan niet vinden of en waar ik dat aan zou kunnen passen. De handleiding gaat er vanuit dat je de effecten van de Zoom gebruikt om bijvoorbeeld iets op te nemen. Het ding is niet alleen bedoeld als simpel doorgeefluik van het geluid, maar ook meteen als modeler natuurlijk.Stel dat je opneemt met de effecten van de zoom, zou je je eigen gitaargeluid stiller of luider moeten zetten tov de mix die van de computer komt. Als je Amplitube gebruikt, is dat net hetzelfde principe, alleen is de mix die van de computer komt het Amplitube-geluid (en wil je dus horen), en het eigen gitaargeluid van de Zoom het cleane signaal (en wil je dus niet horen).

Probeer eens het volume op de Zoom te verminderen. Gaat het signaal dat van de computer komt dan ook minder?

Stel dat het uiteindelijk toch niet lukt om het cleane signaal niet meer te horen, moet je eens kijken of je Zoom een lijn- of hoofdtelefoonuitgang heeft (niet de uitgang die naar de gitaarversterker moet gaan). Die uitgangen zijn meer geschikt om te verbinden met je geluidskaart dan het signaal van een gitaar, en het je geluid gaat dan een stuk beter zijn dan wanneer je de gitaar rechtstreeks aansluit op de geluidskaart.

En last but not least, een 'specialleke' ... Ik veronderstel dat je Amplitube in Cubase LE4 gebruikt? Probeer eens een extra track te maken waarmee je je gitaarsignaal clean opneemt. Monitor dat en draai de fase er van om, en speel wat met het volume. Als dat signaal gelijktijdig met dat van de Zoom wordt afgespeeld (zonder al te veel latency), kan het zijn dat het cleane signaal uit de Zoom en het cleane signaal in Cubase met omgekeerde fase, elkaar opheffen. Maar de kans op slagen is heel klein, ik denk dat de latency te groot gaat zijn.

Naamalingebruik
22 september 2010, 00:21
Het verminderen van het geluid op de Zoom hielp niets. Het geluid vanuit beide bronnen werd zachter, de mix bleef hetzelfde.

MAAR, ik heb het uiteindelijk gevonden. Ik heb voor de zekerheid nog eens goed op de website van Zoom gekeken en daar was een aparte ASIO driver te downloaden voor de G-serie. Blijkbaar stond er op het cd-tje dat ik erbij kreeg alleen Cubase LE en een generieke ASIO driver. Met die nieuwe driver geïnstalleerd werkte de volumeknop wel zoals ik wilde: het amplitube signaal kwam naar voren in de mix.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!