PDA

View Full Version : Cigarbox 6-strings



just-remko
21 september 2010, 15:17
hey allemaal!

Ben remko aangenaam!


Mijn beroep is restauratie/timmerman houtbewerking vind ik dus leuk.
Gitaar spelen is mijn hobby, daarom dacht ik een eigen gitaar maken lijkt me leuk om te doen.
Als hij goed klinkt en fijn speelt zou helemaal super zijn.
Maar eerste gitaar is denk ik beetje ondervinden dus zou nooit helemaal top zijn, we zien wel:)

Heb alwat reseach gedaan over het een en ander.
Tekening heb ik de hoofdlijnen en maten al getekend zou in het proces misschien nog wel veranderd of verfijnd worden.

Matriaal hout:

Mahonie: hals
Bubinga: fingerboard, klankkast, brug
essen: top klankkast

Accessoires:

Frets Dunlop jumbo 6155
Kluson stereo input
Mini potmeter 500Kohm center click lin.
Seymou Duncan SP90-2b Hot Soapbar
Tusq kam en brug
Duesenberg Z-Tunes
Dot inlays ablone

Met dit hout en accessoires ga ik het doen lijkt me prima setje om mee te beginnen.

Nu ga ik beginnen met de hals.
Doe er geen halspen in omdat het mijn eerste gitaar is en het moet oldschool zijn en als een eerste gitaar eruit zien:ok:

De hals ga ik bij de nek 13 graden door zagen geef commentaar als het niet goed is.

En weer met bison houtlijm aan elkaar lijmen weet iemand nog beter lijmen voor betere hechting?

Dit was het wel voor eerst.
Hoor graag van jullie gitaarbouwers:hippie:

groet remko

Lightning.D.
22 september 2010, 11:57
Geen hasl pen?? hm De kracht op de hals met zes snaren is ongeveer 60kg ! dus een heel korte mensuur of een heel dikke hals. Ik zou er in elk geval een gleuf in fresen en er een srtip hard hout ok zijn kant in lijmen onder het vingerbord. Dat is "Blind"en toch een stuk stijver. Ook heb ik op die manier wel eens een T strip van aluminium blind verlijmd Ook die hals is nu na vier jaar nog kaarsrecht.
Kijk maar eens op de geplaatste reportages daar staan wel een boel goede ideeen op.
Succes en ik blijf het volgen.:rockon::rockon: