PDA

View Full Version : Fender Strat USA - waarop letten?



andyv
21 september 2010, 14:16
Hoi,

Ik heb een tweedehands Fender Strat USA van 93 op het oog die ik komende vrijdag ga uittesten.

Ik heb altijd gespeeld op een semi-acoustic, van full body gitaren heb ik niet zoveel kaas gegeten.

Vandaar mijn vraag: waar moet ik allemaal op letten voor ik deze gitaar koop?

Logische zaken zoals zorgen dat de nek niet krom is en dat de frets niet los zitten weet ik wel, ik heb het vooral over eventuele kleine Strat-specifieke zaken.

Alle tips van de Strat-kenners zijn welkom ;)

Alvast bedankt.

Greetz

Andy

vulvasonic
21 september 2010, 15:59
Oudere strats (en teles) wilden nog wel eens aanlopen in de hogere regionen. Dat had met de radius te maken. Tegenwoordig moet het ding gewoon altijd goed zijn (de radius is ook aangepast). Kijk naar de voor de hand liggende zaken, dat moet genoeg zijn. Ik geloof niet dat er een 'typisch' strat-probleem is.

Laat je oren maar het meeste werk doen.
En post even als je 'm neemt. :)

rocker_71
21 september 2010, 16:07
Check de knoppen. Draai een de tone/volume knoppen en luister of ze het goed doen. Bv dat het volume niet in één keer van alles naar niets gaat. Dit moet wel geleidelijk gaan.
Verder:
* probeer de standen schakelaar. Deze moet niet te veel kraken ed.
* tremolo arm. Let erop dat na gebruik tremolo alles weer zuiver is.
* fretjes: check de fretjes. Goede plaats om het na te kijken is de G snaar op de 2e fret. Hier moet geen gleuf oid zichtbaar zijn.

Maar het belangrijkste: voelt het goed aan en klinkt het lekker?
veel succes!

sjaak1990
21 september 2010, 16:39
Check de knoppen. Draai een de tone/volume knoppen en luister of ze het goed doen. Bv dat het volume niet in één keer van alles naar niets gaat. Dit moet wel geleidelijk gaan.
Verder:
* probeer de standen schakelaar. Deze moet niet te veel kraken ed.
* tremolo arm. Let erop dat na gebruik tremolo alles weer zuiver is.



Tone en volumeknoppen zijn zo te fixen als er wat mis mee is, alleen iets waarmee je er wat af kan praten op zn hoogst, zelfde voor standen schakelaar.

Tremolo wel wat belangrijker maar vaak ook gewoon afstelling maar kan ook slijtage zijn.

andyv
21 september 2010, 16:48
Bedankt mannen, daar kom ik al een heel eind mee ;-)

Indien ik hem koop post ik een foto'ke.

Greetz

Andy

rocker_71
21 september 2010, 16:58
Tone en volumeknoppen zijn zo te fixen als er wat mis mee is, alleen iets waarmee je er wat af kan praten op zn hoogst, zelfde voor standen schakelaar.

Tremolo wel wat belangrijker maar vaak ook gewoon afstelling maar kan ook slijtage zijn.

Tuurlijk, het is allemaal zo te fixen. Maar als je ene gitaar koopt, wil je hem wel gelijk goed hebben. Niet dat ie direct moet worden gerepareerd. ;)
(zeker als het je eerste is)

Di Stefano
21 september 2010, 17:53
Misschien best ook nu een foto plaatsen zodat de kenners kunnen zeggen of het wel een echte Amerikaan is? Er komen op marktplaats wel vaker kopieën of goedkopere modellen voorbij die men voor een USA strat wil laten doorgaan

Hendriks
21 september 2010, 22:15
Bij een strat of een tele kijk ik altijd of de hals strak in de pocket zit en ook of de snaren goed evenwijdig langs de hals lopen , wil nog wel eens vookomen dat dat niet het geval is . Zijn de fretjes nog ok?

the sure thing
21 september 2010, 22:31
... .doe naar jezelf geen enkele concessie. Er is ZOVEEL keus, dus als er maar iets is wat er niet aan bevalt, beter niet kopen.

Ik ben een strat-fan en na -tig strats te hebben gehad, is de beste manier van uitkiezen: ogen dicht houden en op je gevoel (en oren) afgaan. En daarna je ogen open doen en checken of de rest van de gitaar ook klopt :)

sjaak1990
21 september 2010, 23:02
Tuurlijk, het is allemaal zo te fixen. Maar als je ene gitaar koopt, wil je hem wel gelijk goed hebben. Niet dat ie direct moet worden gerepareerd. ;)
(zeker als het je eerste is)

Dan moet je naar mijn mening een nieuwe hebben. Gitaren die lang niet gebruikt zijn hebben af en toe krakende potmeters ed...andere trouwens ook. Maar bedoel gewoon dat dat je bij een technisch perfect stuk hout niet tegen hoeft te houden.

levi
22 september 2010, 08:49
Kijk ook even of de snaar geleider er nog goed op zit en de randjes van de brug niet te scherp zijn. Bij mijn gitaar was me snaar geleider er afgesprongen toen ik benden. Dat ding schoot echt heel snel weg!

jules
22 september 2010, 08:50
denk ik ook, USA strats zijn over het algemeen erg goede robuuste gitaren, klinkt tie goed speelt tie lekker, afstellen moet je toch hoor.

Yanniick
22 september 2010, 11:09
Ik heb zelf toevallig ook sinds een tijdje een usa strat uit 93, bij deze is het wel zo dat na gebruik tremelo hij best snel onstemd, maar dit kan door een afstelbeurt verholpen worden begrijp ik zo?

levi
22 september 2010, 11:17
Ik heb zelf toevallig ook sinds een tijdje een usa strat uit 93, bij deze is het wel zo dat na gebruik tremelo hij best snel onstemd, maar dit kan door een afstelbeurt verholpen worden begrijp ik zo?

Dan kan je beter een andere kam kopen (goed merk: graptech) Dit scheelt echt behoorlijk wat! Een afstel buurt voorkomt meer fretbuzz (het trillen van de snaren tegen de frets) En je gitaar gaat wat lekkerder en soepeler spelen. Bij een afstelbeurt intoneren ze je gitaar ook. Heel simpel gezegt: Dan maken ze je gitaar zuiver kinkent.

grayfink
22 september 2010, 11:19
Ik heb zelf toevallig ook sinds een tijdje een usa strat uit 93, bij deze is het wel zo dat na gebruik tremelo hij best snel onstemd, maar dit kan door een afstelbeurt verholpen worden begrijp ik zo?

Ik weet niet wat je verwacht, maar het is per definitie geen erg goed tremolo systeem natuurlijk. Grootste boosdoeners die redelijk tremologebruik in de weg staan zijn meestal een knellende topkam en te veel wikkelingen op de tuners. Kijk daar eens naar.

rocker_71
22 september 2010, 11:27
Ik heb zelf toevallig ook sinds een tijdje een usa strat uit 93, bij deze is het wel zo dat na gebruik tremelo hij best snel onstemd, maar dit kan door een afstelbeurt verholpen worden begrijp ik zo?

We gaan een beetje off topic, maar je kunt in de topkam ook even wat grafiet doen (bv met een potlood). Dan glijden de snaren wat beter.
@Yanniick: zoek even met google/gitaarnet op dit probleem, dan krijg je veel info hierover. Dit is nl een veel voorkomend probleem bij Strats.

andyv
22 september 2010, 14:51
@di stefano
Ik ben zeker dat het een Amerikaantje is. Heeft de vermelding "made in the USA" en het serienummer heb ik ook al gecheckt ;)

guitarnijboer
22 september 2010, 14:58
Zelf gooi ik er standaard 1 of 2 veertjes bij zodat de tremolo gewoon plat op de body ligt. Dat lukt bij dat type tremolo erg goed, ligt keurig plat op de body. Ook handiger met bends.

Gister las ik iets over de tremolo's van Usa strats uit begin '90. Er zou zo'n goedkoop verzinkt tremolo blok in zitten. (achterkant tremolo) Ik kan me dit haast niet voorstellen, maar als je toch gaat kijken...

Verder kun je de nek afstellen als de snaren niet helemaal parallel over de hals lopen en is een beetje speling in de neckpocket aan de zijkanten ook niet echt een ramp. De strat van SRV had een gleuf tussen nek en body ter grote van een stuiver. Ik heb ook een geweldige srtat met een spleetje tussen de body en nek. Geen centje pijn.

Belangrijkste is volgens mij te kijken of de hals goed recht is en niet getordeerd of zo. Dat er een juiste kromming in de nek zit en dat de halspen naar behoren werkt. De hals moet verder geen back-bow hebben.
Verder vindt ik het zelf altijd heel belangrijk dat de gitaar goed resoneerd of hoe zeg je dat... mee trilt met de aanslag van de snaren.