PDA

View Full Version : Mesa mark III modden



allochthomas
20 september 2010, 22:46
Ik hoop dat ik het in het goeie subforum plaats

Ik ben al een tijdje aan het rondsnuffelen op the boogie boards en andere fora's op zoek naar alle info en kennis over de mark III en keer op keer lees ik terug over een paar standaard mods die mensen hebben gedaan om de mark III wat dichter bij de IIC+ brengt. Het gaat hier om de C30 mod, de C27 mod en de presence mod. DE C27 mod zorgt er voor dat de clean channel wat ronder klinkt en haalt het tophoog en de spank er wat uit(iets waar de mark III een beetje berucht om is), de C30 mod haalt het tophoog wat uit de het lead kanaal en zorgt er voor dat alles wat smoother klinkt. De presence mod zorgt er voor dat de presence controll beter bruikbaar is en dat je oren niet gaan bloeden als je hem hoog zet.

Wat houden die mods nou kwa hardware in?
C30 mod: de C30 cap die stock 500pf is wordt vervangen door een 1000pf cap
C27 mod: de C27 cap die stock 10 pf is wordt vervangen door 20pf
Presence mod: de C515 cap die stock 0.01 microfarat is wordt vervangen door een 0.005 microfarat cap.

Nou heeft de green stripe versie geen C30 cap er in zitten(alleen een slot waar hij moet zitten) wat betekend dat het gewoon een kwestie is de juiste cap er in de zetten. De C27 is een kwestie van vervangen en de presence mod is bij die van mij al zelfs in de fabriek aangebracht.

Nou vind ik deze mods persoonlijk erg interessant aangezien ik me soms erger aan de spank die de clean channel heeft en de soms wat fizzy tophoog(wat pas weg gaat als de master op 2.5+ staat) en deze 2 simpele mods kunnen dat verhelpen. Nou zit ik nog te twijfelen of het een goed idee is om de mods uit te voeren en zo ja: zal ik het zelf doen of gewoon een amp maker het laten doen(ik heb geen zin om mijn mark III te gaan lopen slachten)? Iemand enige ervaring met deze mods en hebben mensen tips?

Chris Winsemius
20 september 2010, 23:09
als de 10p over 'n 3M3 zit dan maakt die mod 'm echt niet warmer of ronder.....

kun je een link naar het gebruikte schema posten met component-nummers er bij?

presence-regelaar wordt wat subtieler, filtert wat minder hoog weg op lagere standen

allochthomas
20 september 2010, 23:17
Ik hoopte al een beetje dat jij zou posten.

http://www.schematicheaven.com/boogieamps/boogie_mkiii.pdf
Ik hoop dat je er wat mee kan, het is de enige die ik zo snel kan opgraven.

Thread waar ik de meeste nuttige info vandaan heb: http://forum.grailtone.com/viewtopic.php?f=3&t=27879

allochthomas
26 november 2010, 20:45
Toch dit topic maar weer omhoog schoppen.

Tijdje over na zitten denken over de zinvolheid van de mods en ben tot de conclusie gekomen dat ik ze toch wel eens eens wil uit testen, met name de C30 mod. Ik heb vandaag de versterker eens opengemaakt en er zit inderdaad geen cap in de C30 locatie. Verder zat er op de locatie van C27 een cap waar helaas niks op stond. Nou heb ik 2 opties: een 500pf cap er in zetten om zo tot mark III red stripe specs te komen of een 1000pf cap er in zetten om het organische van de IIC+ te benaderen. Persoonlijk spreekt de 1000pf cap mij het meeste aan.

Nou zit ik te kijken naar iemand die dat tegen een kleine vergoeding wilt doen. De ingreep is niet groot maar ik heb de spullen er niet voor om het veilig te doen(laatste wat ik wil is me zelf elektrocuteren). Ik zat eerst te denken Ed die ook mijn recto heeft gemaakt en dat te combineren met een schoonmaak, maar de amp is nog erg schoon van binnen en doet het nog prima dus dat vind ik zonde van het geld. Dus kennen hier mensen iemand die dat wil en kan doen(omgeving Utrecht) of heeft iemand zelf interesse?

Wat foto's van de binnenkant met de locaties aangegeven van de caps:
De locatie van de C30cap
http://img405.imageshack.us/img405/8342/img22131.jpg

De locatie van de C27 cap
http://img35.imageshack.us/img35/7029/img22141.jpg

Totaal plaatje voor de mensen die het leuk vinden
http://img842.imageshack.us/img842/4930/img22160.jpg

Ik ben er overigens eindelijk achter gekomen uit welke datum mijn mark III komt(serie nummer is om onverklaarbare rede doorgekrast door 1 van de vorige eigenaars) en dat is: januari 1990

caliban
26 november 2010, 20:54
Ik zou het graag willen doen, maar Vlaanderen is een beetje uit de buurt voor je vrees ik.

allochthomas
26 november 2010, 21:04
Spijtig, Vlaanderen is inderdaad te ver weg;)

caliban
26 november 2010, 21:05
Ik heb zelf de mod ook nooit gedaan in mijn voormalige mark3. Heb hem vaak open gehad wel, en wat een hels zware amp om uit z'n chassis te sleuren...

allochthomas
26 november 2010, 21:21
Klopt ja, hij ziet er lekker handzaam uit maar het kreng is loodzwaar. De faceplate is een beetje verbogen bij mij wat het nog moeilijker maakt hem fatsoenlijk uit de chassis te trekken zonder eerst eindeloos de amp heen en weer te moeten wiebelen. Heb je de mod wel ooit overwogen?

caliban
26 november 2010, 21:28
Overwogen wel, maar ik vind het niet zo erg nodig. Ik denk eerder zo: een mark III is gigantisch moeilijk om in te stellen, en met het juiste instel werk, krijg je er echt alles uit. Dus denk ik dat je misschien beter wat langer besteedt aan instellen dan aan modificeren :). Natuurlijk kan het zijn dat je al heel erg lang hebt geprutst met knoppen, maar dan nog denk ik dat die mods niet waanzinnig gaan zijn. Uiteindelijk gaat het om een componentje...

allochthomas
26 november 2010, 21:51
Ik heb er al meer dan zat mee zitten tweaken en een arsenaal aan verschillende instelling gebruikt om toch steeds weer bij dezelfde uit te komen waar ik mee begon. Wat mij opvalt is dat ik zeker op hoog volume steeds bezig ben om het schelle karakter van de green stripe te temmen. Als ik zo de reacties lees over waarom mensen besluiten om de mod uit te voeren en de resultaten die ze daarmee halen kan ik alleen maar enthousiast worden.

caliban
26 november 2010, 22:04
Dat schelle heb ik heel vaak met amps, maar de mark III heeft daar inderdaad wel redelijk wat last van. Ik weet niet in hoeverre de IIC+ dit minder heeft. Soms moet je jezelf ook gewoon bij je sound neerleggen, want het kan goed zijn dat om het even wat je koopt of modt, je altijd iets dergelijks gaat vinden. De mark III is gewoon een goeie amp, klinkt zowel op opnames als live of in repetitiehok goed. In band zelf heel wat beter dan alleen.

allochthomas
26 november 2010, 22:28
De mark III is ook een hele goeie amp. Ik had na al die maanden nog geen 1 keer de behoefde gehad om stiekem naar een andere amp te kijken. Het is altijd weer puur genieten als hij weer mag blazen in de repetitiehokken. Ik zie de mod gewoon als een verbeter puntje van een geweldige amp. Het feit dat er geen cap zit op die locatie betekend dat als de mod me niet bevalt ik gewoon de cap weer kan verwijderen. Tja, en misschien zit het allemaal maar tussen mijn oren:)

caliban
26 november 2010, 22:51
De mark III is ook een hele goeie amp. Ik had na al die maanden nog geen 1 keer de behoefde gehad om stiekem naar een andere amp te kijken. Het is altijd weer puur genieten als hij weer mag blazen in de repetitiehokken. Ik zie de mod gewoon als een verbeter puntje van een geweldige amp. Het feit dat er geen cap zit op die locatie betekend dat als de mod me niet bevalt ik gewoon de cap weer kan verwijderen. Tja, en misschien zit het allemaal maar tussen mijn oren:)

Een groot deel zit sowieso tussen de oren, maar zoals je zegt, je doet niks stuk, het zou gewoon stom zijn als het je veel kost, maar ik hoop dus ook dat je snel reactie krijgt van iemand die het voor je wil doen (voor weinig)

crapton
27 november 2010, 07:27
Je kan er ook een beamblocker voor zetten. Iets duurder, maar makkelijk te plaatsen en verwijderen.

Tophoog vermindert er door ook hoog volume, spreiding beter. Geluid lijkt wat voller en warmer.

Aan de foto's te zien lijkt het alsof iemand al heeft zitten hobbyen aan dat ding, of worden die zo standaard gemaakt?

allochthomas
27 november 2010, 12:53
Beamblokkers heb ik ook aan zitten denken maar ik speel vaak over verschillende cabinetten afhankelijk van waar ik repeteer dus niet echt ideaal, buiten dat pak ik het probleem graag meteen aan bij de kern.

Hoe bedoel je lopen aan hobbyen? Het enigste vreemde wat ik kan bekennen is het feit dat de C27 cap er anders uit ziet dan de cap er naast, maar ik heb maar weinig gut shots gezien van een mark III

caliban
27 november 2010, 18:29
De mijne zag er ongeveer ook zo uit. Op die tweede foto zou misschien wel eens wat gebeurd kunnen zijn, maar ik denk niet dat het veel is... Die amps zien er vanbinnen vréselijk messy uit, maar het werkt :).

Welke is de c27 thomas? Kan je die ergens aanduiden?

allochthomas
27 november 2010, 19:05
C27 is op de 2de foto te zien met een mooie rooie cirkel er omheen:). Kan misschien zijn dat er wat gebeurd is binnen in aangezien hij een grote beurt heeft gehad vlak voordat de vorige eigenaar hem verkocht. Als je niet weet wat je doet dan loopt het klussen aan een mesa al snel uit op een drama:seriousf:

caliban
27 november 2010, 19:30
c27 ziet normaal uit, en de spatie die ervoor gelaten is op de print is ook van een vergelijkbare grootte. Alleen die orange drop links ervan heeft vanboven veel soldeersel aan de poot hangen, en lijkt wat omgeleid, maar dat kan goed bij mesa zelf nog zijn gedaan.

allochthomas
15 december 2010, 19:35
Maar weer eens een bump, nog steeds op zoek naar iemand die me kan helpen met vervangen van de cap