PDA

View Full Version : Dringend hulp nodig bij bouw tele...eerste project!



Sinner1980
20 september 2010, 21:39
Hoi allen,

Ik ben normaal redelijk actief forum lid bij de afdeling elektrische gitaren maar ik kom nu eens de afdeling zelfbouw instromen door wat vragen omtrent mijn eerste zelfbouw project.

Ik ben momenteel bezig spullen te verzamelen voor een telecaster. Ik heb inmiddels de body (ash,seafoam green van Warmoth) binnen en de hals wordt momenteel gemaakt door Musikraft (quartersawn one piece maple,12"radius,jumbo frets).

Ik heb voor ogen om een soort eigen variatie te bouwen op de Richie Kotzen telecaster en eigenlijk staan de specs van die gitaar mij enorm aan,maar dat krabbeltje op de headstock nou weer net niet...ik hou niet zo van signatures nl. Ik wil graag een telecaster die uiterst speelbaar is en een lekkere bak modern geluid produceerd en ben dus niet op zoek naar een typisch tele geluid;zeker niet in de brug.

Een body en een hals bestellen was vrij simpel natuurlijk maar qua elektronica heb ik nog wat vragen die ik graag beantwoordt zou zien zodat ik het resterende spul kan gaan bestellen.
Er komt een Gotoh tele brug op,sperzel locking tuners,shaller straplocks en de nodige plaatjes en schroefjes.

Mijn grootste twijfel zijn de pickups. Ik wil sowieso een Dimarzio Chopper T in de brug in combinatie met een Twang king of een Area T Neck. Ik wil bij RS Guitar works een pre wired kit bestellen en het liefst een "modern 4 way tele upgrade kit". Die vierde stand schijnt wel wat toe te voegen dus dat lijkt me het proberen wel waard. In het geval van een gewone 3 way kit zou ik voor een twang king gaan maar bij de 4 way moet de neck pickup 3 conductors hebben. De twang king heeft er 2 en de area t neck 4 (ik ben een leek wat dit soort dingen tegaat).
Nu is mijn vraag of ik,in geval van zo'n 4 way kit, een area t moet nemen gezien die 4 conductors (één teveel?) heeft. Die area T schijnt ook een lekkere pickup te zijn en nog eens noiseless ook dus wellicht de betere optie.
Ik hoop dat jullie hier een antwoord op hebben en misschien nog wat toevoegingen over dingen die ik,misschien,over het hoofd zie.

Alvast bedankt!;)

aaronstonebeat
20 september 2010, 23:38
Wat ik meen op te maken uit enkele beschrijvingen is dat die 'vierde toon' komt door de elementen in serie te schakelen. Daarvoor moet minstens één van de elementen een aparte aansluiting voor de massa hebben. Een vieraderige aansluiting zal je wat dat betreft ook niet uit de brand redden want dan is er intern nog steeds één met de massa verbonden; het zouden er dan vijf moeten zijn. Overigens kunnen er vier draden uitkomen omdat het een humbucker is; vandaar het 'noiseless'.

Met een beetje lef, wat kennis van zaken en een vaste hand is bijna elk element vrij makkelijk van twee- naar drie-aderig of van vier- naar vijfaderig om te bouwen.

oigun
20 september 2010, 23:52
Pas wel op me het verwijderen van een tele neckpup-kapje dit gaat vrij snel fout (vraag me niet hoe ik dat weet)

aaronstonebeat
21 september 2010, 00:18
Pas wel op me het verwijderen van een tele neckpup-kapje dit gaat vrij snel fout (vraag me niet hoe ik dat weet)

:D

Ik heb me even suf zitten zoeken naar een geschikt plaatje. Als het zo zit:

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:Kl3oCMQoDpAJ7M:http://img.photobucket.com/albums/v208/jwells393/New%20Album/Neckpickup.jpg&t=1

hoef je alleen dat witte draadje dat aan het middelste lipje van het kapje zit los te halen (doorknippen) van de aansluiting van de zwarte draad; dan heb je vanaf dat middelste lipje een aparte massadraad. Alleen nog even verlengen cq vervangen door een langere draad.
Het kapje hoeft er niet vanaf.

Orpheo
21 september 2010, 13:56
@Sinner: vergeet je mijn aanbod niet? ;) wat aaron zegt klopt, je kan hebt minimaal 2 draadjes nodig voor de 4 weg blade. de derde is voor noise cancellation van de halspup, dus niet bijzonder cruciaal voor de werking van je bedrading.

aaronstonebeat
21 september 2010, 21:06
Het lijkt me toch belangrijk om die aardeverbinding van het kapje apart te maken. Als je 'm laat zitten en je zet de elementen in serie heb je een niet-geaard stuk metaal (verbonden met de hete kant van het circuit) halverwege je spoelencombinatie zitten; dat gaat geheid als een uitstekende antenne werken en gegarandeerd een dreun van een brom geven als je 't aanraakt.

robertmolema
22 september 2010, 11:05
Ik wil graag een telecaster die uiterst speelbaar is en een lekkere bak modern geluid produceerd en ben dus niet op zoek naar een typisch tele geluid;zeker niet in de brug.....

Er komt een Gotoh tele brug op,sperzel locking tuners,shaller straplocks en de nodige plaatjes en schroefjes.

Hmm, ik dacht altijd dat juist de metalen brug van de tele een zeer grote bijdrage bracht aan de tele klank. Dus het verbaast me dat je juist een tele brug installeert maar niet de klank wilt. Het metaal zorgt voor een boventoonstructuur die zorgt voor de tele twang waarbij het element niet de hoofdzaak is voor deze klank (dacht ik altijd). Correct me if I'm wrong.

broeder6x6
22 september 2010, 16:07
Hmm, ik dacht altijd dat juist de metalen brug van de tele een zeer grote bijdrage bracht aan de tele klank. Dus het verbaast me dat je juist een tele brug installeert maar niet de klank wilt. Het metaal zorgt voor een boventoonstructuur die zorgt voor de tele twang waarbij het element niet de hoofdzaak is voor deze klank (dacht ik altijd). Correct me if I'm wrong.

goede theorie. had ik nooit over na gedacht