PDA

View Full Version : Speelt er nog iemand hier met een stereo-setup?



telecastermaster
20 september 2010, 13:01
Gewoon een vraagje uit belangstelling: zijn er mensen hier die met een stereo setup spelen? (Of zijn dat alleen de rack-jongens?)
En zo ja, hoe ziet die setup eruit en klinkt het ook 'beter'/ 'breeder'?

thx

Aca Ilic
20 september 2010, 13:08
hey tele,

ik heb het een tijdje gedaan, dan een tijdje niet, maar ben wel van plan om weer mee te beginnen. Modulatie effecten klinken sowieso mooier en breder ( vooral bij mijn Leslie geluid merk ik grote verschil als je "maar" een ampie hebt), maar ook gewone geluid door combi van twee totaal verschillende versterkers bijv. is ook een mooi toevoeging aan de klankpalet van je setup.

edje kadetje
20 september 2010, 15:04
ja ik speel wel stereo.
Zowel met mn roland gp100 als m'n back up boss gt8.
ofwel stereo naar mengpaneel, ofwel stereo naar mesa boogie 50/50 naar marshall 1926 (2*12")

Michael AE
20 september 2010, 15:15
Ja, heb een tijdje stereo gespeeld met twee amps, maar was het gesjouw zat. Het klinkt fantastisch, zeker met delay en (inderdaad) modulatie, maar in de zaal hoor je er vrij weinig meer van.

Fuhgawz
20 september 2010, 15:15
Het signaal dat uit je gitaar komt is 'gewoon' mono, dus ik snap eigenlijk niet waarom mensen überhaupt stereo zouden willen spelen. Misschien kan iemand dat even uitleggen...

JER00N
20 september 2010, 15:38
Het signaal dat uit je gitaar komt is 'gewoon' mono, dus ik snap eigenlijk niet waarom mensen überhaupt stereo zouden willen spelen. Misschien kan iemand dat even uitleggen...

Sommige effecten (vooral delay en chorus) hebben een stereo-uitgang. Meestal zit het 'droge' ('dry') signaal dan op 1 kanaal en het 'natte' ('wet') signaal (de echo's) op het andere kanaal. Dit gaat dan naar een stereo eindtrap waardoor de ene speaker dus het dry signaal weergeeft en de andere speaker het wet signaal (in geval van een 2x12 cab). Je krijgt daardoor een geluid dat veel breder is dan wanneer alles op 1 kanaal zit. Bij chorus hetzelfde idee, alleen in plaats van echo's hoor je dan het gemoduleerde geluid (vibrato-achtig) op het wet-kanaal. Andere grapjes die je met stereo kan uithalen zijn bijvoorbeeld pingpong-delays of panning (signaal van links naar rechts heen en weer).

Zelf speel ik sinds een tijdje ook stereo, vanuit m'n GT-10 gaat het stereo naar m'n Rocktron power amp. En het klinkt zeker beter dan mono! Ik speel dan over een Harley Benton cab met twee Vintage 30's.

Bij de laatste opnames van mijn band een paar weken terug speelde ik wet/dry/wet en dat klonk helemaal te gek. Maar live wordt dat een beetje veel sjouwen, als het überhaupt al op het podium past! :D

vinni
20 september 2010, 15:46
Binnenkort weer.

Heb al een Egnater M4, VTH 2/50/2.
Had al 2 K&E's 2X12....maar had twee celestions verkocht.
Nu weer twee governors gekocht.
Had ook nog een timeline delay.

Hou wel mijn mono setup.
(K&E's + Rocktron TOL100)

Voor de rest nog wat pedalenmeuk, Furman P-1400AR, bla bla bla....

Vinni

Michael AE
20 september 2010, 16:09
Toch weer zwaarder, Vinni?:ok:

vinni
20 september 2010, 16:29
Moah....valt mee hoor......

Een TOL100 weegt vrijwel net zoveel als de Egnater/VHT.

Of bedoel je wat anders?

Vinni

Rinze
20 september 2010, 17:11
Ik speel met een stereo-setup maar ik speel mono. Op een preset met chorus na dan (geloof ik). De reden dat ik toch mono speel is dat we met twee gitaristen zijn en er dan verder toch weinig van te merken is. Maar het kan wel stereo :supercool:

Michael AE
20 september 2010, 17:30
Moah....valt mee hoor......

Een TOL100 weegt vrijwel net zoveel als de Egnater/VHT.

Of bedoel je wat anders?

Vinni

Nee, dat bedoelde ik. Wel te gek hoor, die m4/VHT combi! Die TOL moet wel zwaar zijn dan!