PDA

View Full Version : te weinig power?



FruscianteFan
20 september 2010, 12:01
Sommigen herinneren zich wellicht dat ik twee problemen heb met mijn Fender Blues Junior: ten eerste is hij niet al te betrouwbaar (maar ik heb er nu al een tijdje geen probleem meer mee gehad), ten tweede komt hij toch vaak wat power tekort.

Hij gaat erg hard, qua volume kom ik prima mee met de band. Dat ik dan niet meer helemaal clean ben, vind ik niet zo'n ramp. Echter, het geluid blijft altijd vrij compact. En de toetsenist (zit een metertje of 10 van de versterker vandaan, maar de versterker is vaak wel op hem gericht) is nog nooit tevreden geweest over de power van mijn geluid. Ikzelf zou het vooral wat breder willen hebben, en vooral: ik vind het vervelend dat ik, zelfs als ik te hard sta, te compact wordt als de band volop speelt. Let wel, ik hoor mezelf prima, en de sound op zich vind ik goed. Ik hoef eigenlijk ook niet per se meer cleane headroom.

En dan vraag ik me af, is dat wel de moeite om er iets aan te doen? Optredens doen we over PA, en voor opnames heb ik geen 100 watt nodig. Zou het echter schelen om een cabinet aan te sluiten, zodat mijn 15 watt over een 2x12 gaat (4x12 zal niet makkelijk gaan, het moet 8 ohm zijn)? Dat lijkt mij wel een prettige optie omdat ik dan bij optredens ook al snel kan inpluggen op een backline, en een cab is niet zo heel duur. Ik weet alleen niet of dat het probleem oplost, net zoals ik niet weet of een PA het probleem écht oplost.

Aan de andere kant, afgelopen zaterdag heb ik eens op een Ampeg 60 watt 1x12 buizencombo gespeeld, met 6L6 buizen, en dat klonk wel weer hemels. Maar gaat dat mijn probleem oplossen? Of zou ik dan alsnog een extra speaker nodig hebben (evt. zou ik de Blues Junior dan als extra speaker gebruiken)?

Maar goed, eigenlijk komt het dus op het volgende neer:

- zo laten, en ermee leven dat ik bij repetities aan power tekort kom?
- de oplossing zoeken in een 2x12 of 2x10? Maar het blijft 15 watt met weinig headroom
- niet zeuren, maar sparen en gewoon een grotere amp kopen.

Lexvandoef
20 september 2010, 12:06
Zoals je het beschrijft klinkt het alsof je zelf vind dat je niet breed genoeg klinkt, te compact dus. Als je verder tevreden bent met je sound kan je kijken naar een goede 2x12, dit helpt enorm. Heb het zelf ook gemerkt toen ik in het theather speelde in mei. Kreeg een opmerking van de regisseur dat het gitaargeluid zo gericht en klein klonk (speelt oa samen met een vleugel). Dit was met mijn 1x12 combo. Heb toen de volgende repetitie mijn 1/4 open 2x12 met beamblockers meegenomen, en hop, ik was weer overal te horen.
Dus als je tevreden bent met BJ zou je dit kunnen doen.

Je zegt echter zelf dattie ook niet zo betrouwbaar is, in dat geval zou ik zelf echt doorsparen en een nieuwe breder klinkende set kopen.

stikel
20 september 2010, 12:17
Ik denk niet meteen aan te weinig power. Wel aan het kleine kastje van je combo. Heb zelf ervaring met een Rivera Clubster 25/110 en vond 'm goed klinken alleen het was net of kwam het geluid uit een klein doosje (dat op slechts huiskamernivo, in een repetitieruimte op 10 meter wordt het doosje m.i. nog kleiner) Wij, mijn zoontje en ik, gebruiken in de huiskamer elke een combo, beide trannies: De ene 3x10 de ander 4x10 en dat hoofdzakelijk om de grotere kast, welke niet dat kleine doosje geluid hebben.

FruscianteFan
20 september 2010, 12:32
@ Lex: het alternatief van een grotere versterker is op dit moment een jaren 80-er buizencombo, of iets van Bugera ofzo. Ik weet niet of dat wel echt de oplossing is qua betrouwbaarheid ;)

Maar wellicht dat ik vooral eens moet proberen een speakerkast aan te sluiten. Helaas blijft het wel op budget allemaal. Voor die Ampeg combo moet ik al flink sparen, en die kost €450. Qua cab zat ik eerder te denken aan een Harley Benton of Fender Bandmaster cab. Uiteraard zal ik marktplaats ook in de gaten houden daarvoor...

Rinze
20 september 2010, 12:35
Hebben ze bij Tool For Tones niks staan? Ben er een keer geweest om een gitaar te halen, leek me een lekkere sneupwinkel.

FruscianteFan
20 september 2010, 12:41
Daar wil ik niet op ingaan omdat ik dan bang ben dat iemand anders die Ampeg voor mijn neus wegkaapt ;)

Maar nee, aan cabs staat er nu vrij weinig.

Rinze
20 september 2010, 13:01
Die Ampeg staat er al heeel lang volgens mij..

FruscianteFan
20 september 2010, 13:25
Ja, weet ik. Maar toch. Zeker omdat ik nu weet wat voor juweeltje het eigenlijk is. Ik had eerst de Laney LC50 aangesloten, en dat klonk best lekker, clean. Zeker na wat tweaken. Toen sloot hij de Ampeg voor me aan, en dat klonk meteen helemaal geweldig.

Dusja, stiekem wil ik die amp toch wel. Maar dan heb ik alsnog een 1x12, haha.

edit: ik zie trouwens dat je voor een degelijke 2x12 ook al snel €300 of €400 betaalt. Vervelend.

Chris Winsemius
20 september 2010, 13:41
Er zijn mogelijkheden om het circuit v/e Blues Junior aan te passen zodat ie veel beter door de mix heenkomt; dit wordt dan ook als luider/meer aanwezig ervaren.

Standaard speaker is imo niet erg bijzonder, Celestion ann. H30 werkt lekker in deze amp en geeft door het hogere rendement ook meer volume hoewel ik zelf als eerste het circuit wat zou (laten) tweaken.

FruscianteFan
20 september 2010, 13:54
Met name die speakerswap is inderdaad ook een optie waar ik regelmatig over denk. Maar ik lees toch ook wel vaak dat het weliswaar een verbetering is, maar uiteindelijk geen oplossing omdat het toch een veel te kleine speakerkast blijft.

Chris Winsemius
20 september 2010, 16:17
zie mijn post, er spelen verschillende dingen mee

FruscianteFan
20 september 2010, 17:33
Ik heb op dit moment weinig behoefte om nog echt te klooien met de Blues Junior. Hij doet het eindelijk gewoon goed (voor het eerst in 2 jaar, met dagelijks gebruik).

Maar goed, opties zijn dus nu:

- andere speaker (Celestion, Jensen c12n?, Eminence Cannabis Rex?)
- nieuw cabinet (relatief dure optie om het goed te doen)
- andere versterker (ook duur, en levert geen extra speakers op)

Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat de bassist al klaagt over mijn volume...

Rooker
20 september 2010, 21:17
Ik heb op dit moment weinig behoefte om nog echt te klooien met de Blues Junior. Hij doet het eindelijk gewoon goed (voor het eerst in 2 jaar, met dagelijks gebruik).

Maar goed, opties zijn dus nu:

- andere speaker (Celestion, Jensen c12n?, Eminence Cannabis Rex?)
- nieuw cabinet (relatief dure optie om het goed te doen)
- andere versterker (ook duur, en levert geen extra speakers op)

Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat de bassist al klaagt over mijn volume...

Ik heb laatst in een topic iets gelezen over "dacht ik" beamblockers. Dit was dan een soort matereaal wat je moet monteren voor je speaker en dan zorgt dit voor een veel betere sprijding van je geluid. Moet je maar ff zoeken. Denk dat dan je probleem opgelost is. Niet harder maar betere sprijding. Je zou er ook gewoon nog een 1x12 kastje onder kunnen zetten. Denk dat een 2x12 al betere sprijding geeft en wat meer druk. Ik dacht dat de V30 wel aardig wat druk konden leveren maar dat moet je maar even aan een expert vragen.

FruscianteFan
23 september 2010, 14:33
Ik lees dat de Blues Junior best om kan gaan met 4 ohm, dus dan zou ik inderdaad ook een 1x12 kunnen combineren met de interne speaker. Maar ik denk dat ik toch liever een 2x12 heb, of toch een 2x10. Zoiets.

Mitch
23 september 2010, 14:41
Ja, dat lijkt me ook. Dat soort combo's als de Blues Junior: matige speaker, klein kastje, matig materiaal (vezelplaat) en ja, dan klinkt het al gauw dozig. Als je niet teveel centen hebt en liever investeert in een 2x12 lijkt me dat helemaal geen gek idee. En die zijn er ook prima op 8 ohm hoor. Of desnoods koop je een lege 2x12 en hang je er daarna twee 16 ohm speakers in.

FruscianteFan
23 september 2010, 14:54
Maar goed, ik zie dus wel dat ik, wil ik een cabinet nemen waar ik niet na een jaar op uitgekeken ben, ik de portemonnee flink zal moeten trekken. Zo'n Vernet kost ook al €400 zonder speakers, met speakers zal het dus een eurootje of €600 worden.

Voor dat geld kan ik ook overwegen om die Ampeg voor €450 te kopen, en de Blues Junior als extra cab te gebruiken. Dan heb ik 60 watt door 2 12 inchers. Maarja, als ik dan toch de speaker van de BJ blijf gebruiken kan ik toch net zo goed een 1x12 cabje kopen?

...met andere woorden, ik had mijn aandacht er tijdens het college van gister goed bij.

Mitch
23 september 2010, 15:08
Blues Jnior als top gebruiken oké, maar als cab? Dan gebruik je 'm juist vanwege zijn minste kwaliteiten. Zou ik niet doen.

FruscianteFan
23 september 2010, 15:11
Maar dan wel als aanvulling op een 1x12, onder het motto 2x12 is nog altijd beter dan 1x12. Of denk ik nou niet helemaal lekker?

Mitch
23 september 2010, 15:27
Kijk, het is slechts mijn mening, maar ik vind het volstrekt onlogisch om een matig combo te gebruiken als cabinet als juist het cabinet van dat combo de zwakste schakel is van de combo.
Koop dan óf een goede combo óf een goed cabinet. Ik ken het wel, redeneren vanuit budget, maar het heeft mij nog nooit iets goeds gebracht :D

FruscianteFan
23 september 2010, 15:45
Kijk, als ik een combo koop, dan wordt het die Ampeg VT60 1x12. En dan kan ik gratis en voor niets mijn Blues Junior eraan hangen. Want ik heb dus laatst op dat ding gespeeld, en dat vond ik écht geweldig klinken. Alleen kan ik dus niet zeggen of dat in de band ook zo werkt, aangezien hij dus maar 1 speaker heeft.

Maar het is inderdaad wel een punt om nu niet voor een budgetcab te gaan, hoewel ik laatst die Behringer 4x12 helemaal niet verkeerd vond klinken (tot ik met overdrive aan de haal ging).

Rinze
23 september 2010, 16:27
Wel in de gaten houden dat je dan het vermogen van die Ampeg verdeelt over twee speakers waarvan de ene (die van je Fender) minder belastbaar is dan de andere.

FruscianteFan
23 september 2010, 17:36
De speaker in de Fender kan 50 watt aan, dus ik neem aan dat het geen probleem is om de helft van die 60 watt daardoorheen te sturen?

Ik zie nu trouwens dat de Z Best 2x12 van Dr. Z ook ongeveer €600 kost. Waarschijnlijk betekent dat dat ik niet snel een Vernet zal nemen...

Mitch
23 september 2010, 17:57
Omdat het geen Amerikaans merk is? Zo lang je beide niet gehoord hebt is het een beetje simpel om op voorhand voor het één of het ander te gaan, maar goed: jouw portemonnee, jouw keuze.

Jasper.
23 september 2010, 18:07
Kijk, als ik een combo koop, dan wordt het die Ampeg VT60 1x12. En dan kan ik gratis en voor niets mijn Blues Junior eraan hangen. Want ik heb dus laatst op dat ding gespeeld, en dat vond ik écht geweldig klinken. Alleen kan ik dus niet zeggen of dat in de band ook zo werkt, aangezien hij dus maar 1 speaker heeft.

Maar het is inderdaad wel een punt om nu niet voor een budgetcab te gaan, hoewel ik laatst die Behringer 4x12 helemaal niet verkeerd vond klinken (tot ik met overdrive aan de haal ging).

Wat is je budget als je de Ampeg koopt voor een cab? Je zou ook een Harley benton 2x12 oid kunnen overwegen? Desnoods verkoop je dan de blues Jr daarvoor als je de Ampeg zoveel beter vind.

FruscianteFan
23 september 2010, 18:15
@ Mitch: Als jij mij een manier kunt bijbrengen om een Z cab en een Vernet te vergelijken, met mijn eigen gitaar, een blackstar overdrive en mijn (gemodde) BJ - en met de band - dan hoor ik dat graag. Dr Z heeft bij mij een steentje voor omdat dat de cabs zijn die Tegan & Sara gebruiken, that's all.

@ Jasper: op dit moment heb ik niet echt een budget, sparen moet ik toch wel. Maar ik heb de indruk dat als ik nu een HB 2x12 koop, ik daarmee alleen maar de aanschaf van een beter cabinet uitstel. Er zijn best een paar forummers die er een hebben, en allemaal zijn ze op zoek naar iets beters. Daarnaast, tenzij ik de Ampeg koop en dat ding voor thuis en voor opnames minstens even fijn blijkt te zijn als de Blues Junior, gaat die niet in de verkoop.

Mitch
23 september 2010, 22:05
Daarvoor kun je nou mini-meetings organiseren :D Zo komt EJ NL aanstaande zondag deze kant op om bijvoorbeeld een top te horen over de kast die we allebei hebben.
Als een paar van je favoriete artiesten erop spelen kan ik me voorstellen dat je er wel iets mee hebt, da's inderdaad een goede reden. Er valt rationeel van alles tegenin te brengen, maar 't is in muziekland een héél legitieme reden ;)

FruscianteFan
23 september 2010, 22:15
Rationeel is het volkomen legitiem om een cabinet te willen omdat ik verliefd ben op de eigenaar. Toch?

Michael AE
23 september 2010, 23:51
Waarom verkoop je die Fender niet gewoon en koop je die Ampeg? Mocht je dan toch nog een andere speaker er bij willen hebben, kan dat altijd nog.

FruscianteFan
23 september 2010, 23:57
Omdat ik nu geen idee heb of die Ampeg geschikt is voor thuis. De Blues Junior is qua formaat nog maar net te doen en qua volume eigenlijk al te hard. En bovendien, ze klinkt zo lekker!

Ik moet er trouwens bij zeggen dat ik veel thuis speel en opneem. Da's dus ook niet onbelangrijk...

marc_o
24 september 2010, 01:44
Rationeel is het volkomen legitiem om een cabinet te willen omdat ik verliefd ben op de eigenaar. Toch?


Holy fuck, wat een geweldige reden om een cab te kopen, en bovendien, om die reden hier ook te posten.
Koop met je oren! Niet omdat er een bleek grietachtig schepsel op speelt wat je nooit of te nimmer op je eenogige bandiet zal prakken!

FruscianteFan
24 september 2010, 09:02
Holy fuck, wat een geweldige reden om een cab te kopen, en bovendien, om die reden hier ook te posten.
Koop met je oren! Niet omdat er een bleek grietachtig schepsel op speelt wat je nooit of te nimmer op je eenogige bandiet zal prakken!
Het valt me tegen dat niet duidelijk was dat ik dát niet meende.

marc_o
24 september 2010, 13:00
Het valt me tegen dat niet duidelijk was dat ik dát niet meende.


Dan moet je daar duidelijker in zijn.

Ontopic, koop a.u.b. met de oren. Dat Dr Z cabinet is zeker geweldig, heb het een paar keer gehoord en is echt wel een topper.
Blijf a.u.b. weg van die budgetmerken als harly benton. Dat is leuk voor een starter, maar dat ben je al lang niet meer. Uiteraard zijn er mensen beledigd wanneer ik dat zeg, maar het is en blijft inferieur qua klank en contructie.
Dr Z, of een extension Fender cabinet behorende bij de Blues series of Supersonic-range. Geloof me, het is de extra eurootjes echt wel waard.

FruscianteFan
24 september 2010, 16:02
Dan moet je daar duidelijker in zijn.Precies zoals ik zei, ik dacht dat het wel duidelijk was, maar goed. Doet er ook niet toe.


Ontopic, koop a.u.b. met de oren. Dat Dr Z cabinet is zeker geweldig, heb het een paar keer gehoord en is echt wel een topper.
Blijf a.u.b. weg van die budgetmerken als harly benton. Dat is leuk voor een starter, maar dat ben je al lang niet meer. Uiteraard zijn er mensen beledigd wanneer ik dat zeg, maar het is en blijft inferieur qua klank en contructie.
Dr Z, of een extension Fender cabinet behorende bij de Blues series of Supersonic-range. Geloof me, het is de extra eurootjes echt wel waard.
Die Z heb ik dus inderdaad al eens gehoord, al is dat niet te vergelijken met mijn situatie. Maar het klinkt dus zeker wel goed, en bovendien geeft het mij vertrouwen als een professionele, intensief toerende band er gebruik van maakt.

Niettemin, ik sta open voor suggesties. Ik vraag me wel af of een Fender cab beter zou zijn dan een DrZ? En dan niet de Bandmaster VM, want daar heb ik mijn twijfels bij (ook gezien de prijs).

Die Vernet laat ik ook nog niet links liggen, ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.

FruscianteFan
1 oktober 2010, 15:33
Wat ik me op het moment nog afvraag - scheelt het voor het uitversterkte geluid (dus over PA) of je een 1x12 of een 2x12 gebruikt, als je 1 mic gebruikt?

Mitch
1 oktober 2010, 15:52
Subtiel. De kast is altijd van invloed op de uiteindelijke klank, dus dezelfde speaker in een 1x12 of in een 2x12 klinkt wel iets anders, ook via een mic. Het verschil dat je zélf ervaart is echter veel groter.

marc_o
1 oktober 2010, 16:18
Precies wat Mitch zegt. Zelf zul je op het podium (en ik ga er hierbij voor het gemak vanuit dat jij zonder in-earsysteem speelt) een grotere verandering ervaren, wellicht met de voorkeur voor een 212.

FruscianteFan
2 oktober 2010, 16:16
Dan loont het wellicht de moeite om slechts een 1x12 te kopen, en die tegelijk met de interne speaker aan te sluiten. Ik lees her en der dat de BJ geen problemen heeft met 4 ohm.

Want ja, uiteindelijk is het podiumgeluid niet het belangrijkste. Opnames en wat er uit de PA komt is veel relevanter, en dan weet ik niet of ik het zie zitten om een 2x12 te kopen om vervolgens de interne speaker niet te gebruiken...

stikel
2 oktober 2010, 18:34
Correct me if I am wrong. Maar het hele topic nog eens doorgelezen hebbende kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het budget het probleem is. Ik zou nog ff sparen. Je bent tevreden met met de gemodde amp en ik zou de interne speaker negeren en vervolgens een goede cab kopen en zeker een grotere. (minimaal 2x12)

FruscianteFan
2 oktober 2010, 18:56
Budget is inderdaad een probleem, anders had ik allang een Bassman ofzo gekocht. En sparen moet ik sowieso, maar het is helaas niet zo simpel als "even doorsparen een dan een goede 2x12 kopen".

Daarnaast, ook als wel een euro of €600 bij elkaar zou hebben, zou ik niet graag €200 meer uitgeven dan nodig om mijn sound veel te verbeteren. Een goede 2x12 klinkt ongetwijfeld beter dan een goede 1x12 + interne speaker, maar is dat ook dat geld waard? Met andere woorden, los van de vraag of ik het geld heb, heb ik het geld er wel voor over? Zeker als ik vertrek vanuit de situatie dat ik in principe tevreden ben met mijn sound...

Mitch
2 oktober 2010, 19:07
Dat heet vooruit denken ;) Velen hebben er net zo over gedacht, om dan een jaar later in andere omstandigheden te zitten, toch maar die amp te verkopen, sja, heb ik die bijpassende cab niet meer nodig, toch maar een grotere, afijn.....
Maar er is niets mis met 'stap voor stap'. Je moet je alleen afvragen of je écht lang tevreden gaat blijven met die combo. Zo ja, dan kun je best voor een 1x12 erbij kijken.

FruscianteFan
2 oktober 2010, 19:19
Dat is wel waar. Punt is wel dat veel bands juist een heel goede sound neerzetten met relatief kleine versterkers, en dat ik voor veel toepassingen (coverbandje, combo bij een koor) heb gemerkt dat een Blues Junior precies is wat ik nodig heb: een mooi geluid bij een laag volume. Ook als het harder gaat, doet-ie het goed, alleen merk je dan dat het een wat kleine sound is.

Ohja, en dan is er nog die Ampeg die oh zo lekker klinkt, maar ook een 1x12 is. dusja. Ik ga binnenkort maar eens naar de winkel met m'n versterker, kijken of ik wat cabs kan aansluiten.

FruscianteFan
3 oktober 2010, 16:01
Ik heb net bij de repetitie eens mijn Blues Junior aangesloten op de speakers in een Yamaha combo met 2 Vintage 30 Celestions. Dat gaf inderdaad een veel breder geluid, meer power. Maar ik hoorde mezelf ook veel minder goed. Da's dus een beetje jammer, maar wellicht op te lossen door de interne speaker ook te blijven gebruiken, en dan een 1x12 erbij aan te sluiten.

Chris Winsemius
3 oktober 2010, 16:53
Zoals eerder gemeld: er zitten wat dinegn in het circuit die er voor zorgen dat die amp beduidend minder goed door de mix komt. Dit en andere/betere speakers zorgen mijn inziens er voor dat je amp wel voldoende power krijgt om duidelijk hoorbaar op 'n podium te werken.

FruscianteFan
4 oktober 2010, 02:21
Heb inderdaad nog eens naar die mods zitten kijken... maar die zorgen allemaal vooral voor een minder dozig geluid/beter weergegeven cleanere bas, en/of minder mids. Is zeker het overwegen waard, maar mijn ook viel vooral op een line-out-mod. Het lijkt me een prima idee om de interne speaker als 'monitor' te (blijven) gebruiken, en voor opnames en uitversterken het signaal na de eindversterker naar de computer of PA te sturen.

Rinze
4 oktober 2010, 08:48
Is zeker het overwegen waard, maar mijn ook viel vooral op een line-out-mod. Het lijkt me een prima idee om de interne speaker als 'monitor' te (blijven) gebruiken, en voor opnames en uitversterken het signaal na de eindversterker naar de computer of PA te sturen.

Dan mis je de kleuring door de gitaarspeaker, wat inhoudt dat je vervormde geluiden gaan krassen. Tenzij er een speakersimulatie mee ingemod wordt?

Little Jay
4 oktober 2010, 09:34
Even terug naar je beginpost: je vindt het geluid van je BJ op zich prima, op het podium is er geen problem omdat 'ie dan over de PA gaat (toch?) en het alleen tijdens repetities dat je 'm klein vindt klinken en als ik het goed lees, eigenlijk niet eens jijzelf, maar vooral de toetsenist? Mijn eerste reactie is dat jij geen probleem hebt, maar alleen de toetsenist! :D

Mogelijk dat hier toch wat andere dingen spelen hoor:
- toetsenist staat zelf te hard
- opstelling van de band is niet goed
- geluidsafstelling is niet goed: frequenties drukken elkaar weg
- band speelt te hard
- de akoestiek van de oefenruimte: misschien té goed absorberend gemaakt en dus doods klinkend, je gitaargeluid is dan alleen goed te horen in een zeer gerichte straal direct in front of de speaker.

De BJ is een klein ampje met een open achterkant. Fender heeft deze versterkers zo geconstrueerd dat de cabs akoestisch niet veel doen: dik spaanplaat dat zo min mogelijk mee-resoneert (anders dan de vroegere kleine Tweed-modellen, waar de meetrillende massief sparrenhouten kast een aanzienlijk deel van de pojectie voor z'n rekening neemt.
Toch is de opstelling vanwege die open achterkant juist heel belangrijk. Ik zou daar toch eens mee experimenteren: op de grond of juist niet, of richt 'm eens een hoek in, of eens dichtbij een muur of juist ver er vanaf, schuin achterover naar het plafond (tilt-back-legs!)zodat het geluid via het plafond kan projecteren (als de oefenruimte lekker is gedempt en dus alles goed absorbeert zal dat allemaal niet veel helpen), dat soort zaken.

Ander experiment: alle bas en treble dicht en mid vol open, kijk eens hoe die dan te horen is. Bedenk ook dat het geluid zoals jij het lekker vindt als je alleen speelt helemaal niet meer ideaal hoeft te zijn als de rest van de band invalt. En andersom ook: een afstelling die niet lekker klinkt in je slaap- of woonkamer kan met de band ineens precies goed zijn. (Vooral instellingen met teveel bas en te weinig mids doen het slecht in een band).

Als dat allemaal niet helpt neig ik het meest in de richting van Chris' advies: tweaken en dan eventueel een nieuwe speaker. De kwaliteit van het geluid is erg bepalend voor de perceptie ervan door anderen: een keiharde amp met slechte mids verzuipt in de mix terwijl een klein ampjat dat precies de juiste middenfrequenties weergeeft hartstikke goed te horen is (mijn kleine 30 watt transistor 1x12 Session Rockette is in onze oefenruimte véél beter te horen dan de 100 watt Fender FM 2x12 die daar staat, hoe je die ook afstelt...).

Little Jay
4 oktober 2010, 09:41
....Maar ik hoorde mezelf ook veel minder goed. Da's dus een beetje jammer......

Een prachtig bewijs van mijn stellingen in mijn vorige post...... !

FruscianteFan
4 oktober 2010, 11:08
Even terug naar je beginpost: je vindt het geluid van je BJ op zich prima, op het podium is er geen problem omdat 'ie dan over de PA gaat (toch?) en het alleen tijdens repetities dat je 'm klein vindt klinken en als ik het goed lees, eigenlijk niet eens jijzelf, maar vooral de toetsenist? Mijn eerste reactie is dat jij geen probleem hebt, maar alleen de toetsenist! :D
Feit is wel dat de BJ behoorlijk compact klinkt. Toen ik gister een 2x12 had aangesloten, klonk dat ook in mijn oren veel beter, alleen niet als ik op mijn plek stond. Maar inderdaad, de toetsenist en ik zijn het er wel over eens dat het repetitiegeluid niet het belangrijkste is. Niettemin, ik merk zelf ook maar al te goed dat mijn geluid heel compact is, en dat zie ik graag veranderd.


Mogelijk dat hier toch wat andere dingen spelen hoor:
- toetsenist staat zelf te hard
- opstelling van de band is niet goed
- geluidsafstelling is niet goed: frequenties drukken elkaar weg
- band speelt te hard
- de akoestiek van de oefenruimte: misschien té goed absorberend gemaakt en dus doods klinkend, je gitaargeluid is dan alleen goed te horen in een zeer gerichte straal direct in front of de speaker.
- akoestiek van de (enorme) zaal waarin we oefenen is bij vlagen rampzalig, klopt.
- band speelt te hard, en dat begint bij de drums. Is weinig aan te doen, die knul ramt er graag op los.


De BJ is een klein ampje met een open achterkant. Fender heeft deze versterkers zo geconstrueerd dat de cabs akoestisch niet veel doen: dik spaanplaat dat zo min mogelijk mee-resoneert (anders dan de vroegere kleine Tweed-modellen, waar de meetrillende massief sparrenhouten kast een aanzienlijk deel van de pojectie voor z'n rekening neemt.
Toch is de opstelling vanwege die open achterkant juist heel belangrijk. Ik zou daar toch eens mee experimenteren: op de grond of juist niet, of richt 'm eens een hoek in, of eens dichtbij een muur of juist ver er vanaf, schuin achterover naar het plafond (tilt-back-legs!)zodat het geluid via het plafond kan projecteren (als de oefenruimte lekker is gedempt en dus alles goed absorbeert zal dat allemaal niet veel helpen), dat soort zaken.
Onbewust heb ik hier al flink mee geëxperimenteerd. Voor mij is het heel fijn om de amp te kantelen, ik heb daar een standback voor (soort tiltlegs idd). Maar dat is meer omdat de speaker dan veel directer op mijn oren is gericht, en niet omdat het geluid dan beter de zaal in komt.


Ander experiment: alle bas en treble dicht en mid vol open, kijk eens hoe die dan te horen is. Bedenk ook dat het geluid zoals jij het lekker vindt als je alleen speelt helemaal niet meer ideaal hoeft te zijn als de rest van de band invalt. En andersom ook: een afstelling die niet lekker klinkt in je slaap- of woonkamer kan met de band ineens precies goed zijn. (Vooral instellingen met teveel bas en te weinig mids doen het slecht in een band).
Ik heb mijn sound gebaseerd op de kennis dat mids belangrijker zijn dan een mooie basissound. Tot gisteren had ik eigenlijk de mids permanent voluit staan, de treble op een uurtje of 10, de bas op 12 uur. Ik merkte gister ook verschrikkelijk duidelijk hoeveel beter ik te horen ben als ik op mijn Jaguar de brughumbucker gebruik, en niet de neck-single coil of beide elementen. Mijn probleem is dan ook niet dat ik niet 'prik'.


Als dat allemaal niet helpt neig ik het meest in de richting van Chris' advies: tweaken en dan eventueel een nieuwe speaker. De kwaliteit van het geluid is erg bepalend voor de perceptie ervan door anderen: een keiharde amp met slechte mids verzuipt in de mix terwijl een klein ampjat dat precies de juiste middenfrequenties weergeeft hartstikke goed te horen is (mijn kleine 30 watt transistor 1x12 Session Rockette is in onze oefenruimte véél beter te horen dan de 100 watt Fender FM 2x12 die daar staat, hoe je die ook afstelt...).
Ik heb het vermoeden dat je met de suggestie dat de band te hard speelt en de akoestiek van de zaal de spijker op zijn kop slaat, en dat de geluidskwaliteit minder speelt. Het is namelijk zeker niet zo dat ik zonder mids speel, of dat ik niet door de mix heenkom. Het is meer zo dat het geluid wat breder en voller mag.

@ Rinze: geen speakersimulatie, maar ik kan me er weinig bij voorstellen. Ik heb wel gemerkt hoe invloedrijk de speakers zijn, maar ik weet niet hoe het klinkt als je de gitaarspeakers overslaat. Maar er zijn toch zat gitaristen (en al helemaal toetsenisten en bassisten) die niet gemic'd worden, maar via line-out en evt DI naar de PA gaan?

Verder: ik zie nu veel de suggestie dat een speakerswap zal helpen. Dat zal ook zeker wel, maar ik lees op diverse fora dat het niet helpt om een goede speaker in zo'n klein en matig cabje te zetten. Vandaar dat ik liever een nieuwe speaker in een extern cabinet neem.

Rinze
4 oktober 2010, 11:33
Als je geen speaker (-simulatie) in de signaalketen hebt klinken de boventonen die bij een vervormd gitaargeluid horen echt verschrikkelijk. Krasserig en dun, lijkt totaal niet op wat je gewend bent. Helaas.

FruscianteFan
5 oktober 2010, 18:56
Da's wel minder...

Maar, er staat ergens op marktplaats een 2x12 Fender Super-sonic, voor een goede prijs. Helaas, nog steeds meer dan ik op mijn rekening heb staan.

FruscianteFan
11 oktober 2010, 18:00
Afgelopen repetitie heb ik, toen de rest van de band er nog niet was, eens gekeken naar de mogelijkheden om mijn versterker anders te plaatsen. Uiteindelijk heb ik hem op een meter van de muur af gezet, gericht op die muur en verder niet gekanteld. Gevolg is dat ik hem wel zo hard mogelijk moest zetten. Helemaal clean was het dus niet meer (ondanks dat de preamp op 5 stond, terwijl dat dankzij de 12ay7 in V1 nog clean zou moeten zijn), maar lekker was het wel. Heerlijk gerepeteerd!

Daarnaast heb ik afgelopen week wat preproductie (geloof ik) gedaan voor een opname, en met genoeg lagen klinkt zit dat ook wel snor. Als ik daar nog bij neem dat na (hopelijk) 2 optredens volgende maand, de drummer een half jaar weg is, denk ik dat ik de zoektocht voorlopig laat voor wat hij is.

Helaas dus een anti-climax voor dit topic...

humbucker
11 oktober 2010, 18:04
Boooeeeeee!!!





Waarom zou je ook veranderen als je je huidige sound helemaal te gek vindt?!! Dit is veel goedkoper ;)

FruscianteFan
29 april 2011, 22:48
Inmiddels een half jaar en wat ervaring rijker.En als ik dit topic doorlees, merk ik dat ik behoorlijk eigenwijs kan zijn.

Die ervaring bestaat er vooral in dat ik een maand of drie heb gerepeteerd in een oefenruimte waar een H&K 4x12 staat. Dus na een paar reps eens een speakerkabel gekocht en verdomd, probleem opgelost! Het geluid wat ik al had, maar dan ineens heel breed. Eigenlijk gewoon zoals het moet.

Vervolgens heb ik om logistieke redenen de versterker uit de Blues Junior gehaald. Ging eigenlijk prima. Om hem thuis en bij andere repetities niet steeds terug te hoeven schroeven in het cabinet, heb ik er met wat klittenband een echte mini-stack van gemaakt. Cabinet staat dan wel op zijn kant, omdat anders de interne speakerkabel niet bij het daarvoor bestemde gaatje kon. Waarom ik weer aan dit topic dacht: vandaag heb ik de versterker weer in het cabinet zelf gemonteerd. En verrek, dat klinkt ineens heel anders.

Ik denk dat het zelfs een optie kan zijn om de speaker te verhuizen naar een groter en beter cabinet. Geen idee wanneer er wat gaat komen (lege 1x12, volle 1x12, 2x10, 2x12, 4x10, 4x12) maar het zal nog wel even duren. Wel ben ik er nu van overtuigd dat mijn versterker het prima doet - laatst over die 4x12 gerepeteerd met een overstuurde preamp en een P90. De master kwam niet boven 2,5! Het cabinet is een ander verhaal, maar het wordt nog een gedoe om een fatsoenlijke top te maken van de BJ. Vandaar dat ik ook eventueel de speaker in een andere kast wil zetten, en de huidge kast als onnodig grote en onpraktische top zou gebruiken.

(en nee, ben niet echt concreet op zoek naar advies... maar het leek me wel aardig om mijn vorderingen even op een rijtje te zetten)

geert1976
30 april 2011, 02:23
Inmiddels een half jaar en wat ervaring rijker.En als ik dit topic doorlees, merk ik dat ik behoorlijk eigenwijs kan zijn.

Die ervaring bestaat er vooral in dat ik een maand of drie heb gerepeteerd in een oefenruimte waar een H&K 4x12 staat. Dus na een paar reps eens een speakerkabel gekocht en verdomd, probleem opgelost! Het geluid wat ik al had, maar dan ineens heel breed. Eigenlijk gewoon zoals het moet.

Vervolgens heb ik om logistieke redenen de versterker uit de Blues Junior gehaald. Ging eigenlijk prima. Om hem thuis en bij andere repetities niet steeds terug te hoeven schroeven in het cabinet, heb ik er met wat klittenband een echte mini-stack van gemaakt. Cabinet staat dan wel op zijn kant, omdat anders de interne speakerkabel niet bij het daarvoor bestemde gaatje kon. Waarom ik weer aan dit topic dacht: vandaag heb ik de versterker weer in het cabinet zelf gemonteerd. En verrek, dat klinkt ineens heel anders.

Ik denk dat het zelfs een optie kan zijn om de speaker te verhuizen naar een groter en beter cabinet. Geen idee wanneer er wat gaat komen (lege 1x12, volle 1x12, 2x10, 2x12, 4x10, 4x12) maar het zal nog wel even duren. Wel ben ik er nu van overtuigd dat mijn versterker het prima doet - laatst over die 4x12 gerepeteerd met een overstuurde preamp en een P90. De master kwam niet boven 2,5! Het cabinet is een ander verhaal, maar het wordt nog een gedoe om een fatsoenlijke top te maken van de BJ. Vandaar dat ik ook eventueel de speaker in een andere kast wil zetten, en de huidge kast als onnodig grote en onpraktische top zou gebruiken.

(en nee, ben niet echt concreet op zoek naar advies... maar het leek me wel aardig om mijn vorderingen even op een rijtje te zetten)

Een topje maken van de BJ is niet zo moelijk, zul je wel de kast moeten verzagen:makeup:

Mitch
30 april 2011, 12:41
Leuk dat je zo geëxperimenteerd hebt en met terugwerkende kracht toch wat aan de adviezen hebt gehad ;)

FruscianteFan
31 mei 2011, 11:53
Ok, dit vind ik heel typisch. Afgelopen zondag een klein optreden gehad (stiefpa van bassist opende zijn tattoostudio), en da's allemaal opgenomen.

Dit is zeker niet het nummer dat mij het beste ligt, integendeel. Vind het niet zo'n fijn nummer en moet in mn eentje 3 gitaarpartijen spelen ;). Enfin, ik schakel wel veel tussen verschillende sounds.

http://www.youtube.com/watch?v=GE3m4ewq5ac&feature=BFa&list=ULsBtkSAuE18M&index=4

Ik speel op de Blues Junior, met de mastervolume vol open en het volume op 4 of 5 (heb er een 12ay7 buisje in zitten dus hij is dan een stuk cleaner). Eerst hoor je halselement clean, dan de Rat, dan brugelement met Blackstar. Het valt me vooral heel erg op dat clean en rat niet eens zo heel dozig en compact klinken. Ik had misschien wel iets harder mogen staan, maar in werkelijkheid stonden mijn clean en rat vooral erg hard.

Maar goed, ik dacht, laat ik dit hier posten, dan heb je een beetje een indruk van hoe het nou echt klinkt.

edit: misschien nog ff melden: de drummer van de normale band, net terug uit Azië, neemt zijn werk als cameraman niet heel serieus.

Plant
31 mei 2011, 12:24
Het heeft zo een hoog "West Coast" gehalte. Maar om die gitaarsound zou ik me maar niet te druk maken. De 'zang' trekt toch alle aandacht :makeup:

FruscianteFan
31 mei 2011, 12:43
Het heeft zo een hoog "West Coast" gehalte. Maar om die gitaarsound zou ik me maar niet te druk maken. De 'zang' trekt toch alle aandacht :makeup:
Tsjah, sta je daar in een partytent voor een man of 70 te spelen, gewoon om de (stief)ouders van je bassist een plezier te doen, wordt er een superfout gay nummer voorgesteld. "Ludiek" is denk ik het goede woord.

Met andere woorden: de sound die ik hier heb is waar ik serieus mee bezig ben. De zang in More Than A Feeling is voor ons (de normale band met eigen werk) totaal niet belangrijk.

Little Jay
31 mei 2011, 13:39
Een topje maken van de BJ is niet zo moelijk, zul je wel de kast moeten verzagen:makeup:

Jawel Geert, is wel lastig. Tis net als een oude tweed-amp hè, dus trafos en buizen zitten niet bij elkaar op het chassis, maar de buizen hangen aan de onderkant zeg maar, de knoppen zitten dan aan de bovenkant en de trafo's achterop....

Dus je ontkomt er haast niet aan je chassis te verbouwen en/of je buizen te verplaatsen (90 graden draaien) wil je er een nette top van maken......

Deze gast heeft dat wel gedaan trouwens: http://home.comcast.net/~machrone/bjr/bjrhead/bjrhead.htm