PDA

View Full Version : Plek gitaar-afstelling



guitarkid
20 september 2010, 10:39
Hallo allen.

Kwam toevallig dit filmpje tegen op You Tube en het leek me wel leuk om dat even te posten. Twijfelde over welke rubriek (geen zelfbouw, leek me) dus toch maar hier. Hoop dat de mod's dat ook goed vinden.
Het is wel heel apart en ik had er nog nooit van gehoord.
Het is een computergestuurde machine die een gitaar optimaal kan afstellen.

http://www.youtube.com/watch?v=PG4BOLlKOb4&feature=related

Gr. C.

Rinze
20 september 2010, 10:57
Framus heeft dit systeem mee ontwikkeld volgens mij en past het op al haar gitaren toe. Uit een artikel in de Gitarre & Bass heb ik begrepen dat de PLEK-machines nu ook aan derden geleverd worden, zowel bouwers als fabrikanten. Ik meen me zelfs te herinneren dat er bij Gibson belangstelling voor was.

http://www.plek.com/en_US/referenzen/produktion/

Zie op die site trouwens niets over Framus, weet wel zeker dat alle tegenwoordige Framussen gePLEKt worden.

Hiro
20 september 2010, 11:22
Gibson doet dit ook al een tijdje bij al hun gitaren

stikel
20 september 2010, 11:32
Als Framus liefhebber/gebruiker wist ik natuurlijk van de Plek methode voor gitaarafstelling. Ook heb ik idd al enige tijd Gibsons in de winkel zien hangen met Plek stickers op de elementen. Mijn Framussen waren nieuw uit de Rockbag (zeer goede bag compleet met uitgebreide gereedschapsset, nog niet nodig geweest overigens) uitstekend afgesteld iig.

guitarkid
20 september 2010, 11:45
Hallo Jan.

Ik wist niet dat je een Framus-liefhebber was. Het systeem werkt dus wel erg goed!
Ik zag inderdaad dat Gibson en een hoop andere merken het ook gebruiken.

Beetje off-topic, maar wel leuk misschien:
http://www.framus-vintage.de/modules/news/NewsList.php?typ=NEWS_VINTAGE_ARCHIVE&katID=4604&cl=EN

't Is het tweede item, met de z/w-foto.

Ik werd een paar jaar geleden door ze gebeld n.a.v. een ander verhaal over deze gitaar. De foto hangt groot in het museum en ik moet er nog steeds naar toe.
Maar ja, 't is bij de Poolse grens....

Gr. C.

fred dons
20 september 2010, 12:29
Erik van de Haar heeft sinds kort ook een machine, Framus was een van de eerste gebruikers maar je kon al eerder je gitaar bij Plek langs brengen voor een afstelling (moest je wel naar Berlijn toe in het begin) nu zijn er meer bedrijven en winkels die een machine hebben staan

guitarkid
20 september 2010, 13:48
Erik van de Haar heeft sinds kort ook een machine, Framus was een van de eerste gebruikers maar je kon al eerder je gitaar bij Plek langs brengen voor een afstelling (moest je wel naar Berlijn toe in het begin) nu zijn er meer bedrijven en winkels die een machine hebben staan

Weet je toevallig ook één in het noorden?

Gr. C.

stikel
20 september 2010, 14:08
Hallo Jan.

Ik wist niet dat je een Framus-liefhebber was. Het systeem werkt dus wel erg goed!
Ik zag inderdaad dat Gibson en een hoop andere merken het ook gebruiken.

Beetje off-topic, maar wel leuk misschien:
http://www.framus-vintage.de/modules/news/NewsList.php?typ=NEWS_VINTAGE_ARCHIVE&katID=4604&cl=EN

't Is het tweede item, met de z/w-foto.

Ik werd een paar jaar geleden door ze gebeld n.a.v. een ander verhaal over deze gitaar. De foto hangt groot in het museum en ik moet er nog steeds naar toe.
Maar ja, 't is bij de Poolse grens....

Gr. C.

Inderdaad Coos, Plek werkt goed. Heb 3 Framus gitaren waarvan er eentje weg mag. Dat is het probleem ook een beetje. Je kunt ze hier eigenlijk nergens testen. Die weg mag is een splinternieuwe Diablo Scotch Light (strat model) via E-Bay aangeschaft en dus niet getest en achteraf net niet helemaal mijn smaak. De blijvers zijn een Diablo pro (strat model) en een Renegade pro (Tele model) en beiden Nirvana zwart geolied. Ook zijn ze beiden redelijk in de buurt gekocht en dus voor aankoop geprobeerd.
Ik heb het leuke stukje (met zw/w foto) gelezen en daarbij geconstateerd dat we van hetzelfde bouwjaar zijn ;).

guitarkid
20 september 2010, 14:16
Ik heb het leuke stukje (met zw/w foto) gelezen en daarbij geconstateerd dat we van hetzelfde bouwjaar zijn ;).

1958 was een topjaar...! ;)

Gr. C.

stikel
20 september 2010, 14:19
1958 was een topjaar...! ;)

Gr. C.

Mee eens :D:D

fred dons
20 september 2010, 16:36
Weet je toevallig ook één in het noorden?

Gr. C.

nee sorry, dit is volgens mij ook de eerste in Nederland dus het is al een hele verbetering

Fisherman
20 september 2010, 17:40
Dit was een zeer interessant filmpje.
Zo zie je maar hoe moderne technologie en software ook bij nieuwe én vintage instrumenten tot perfectie kan leiden!
:ok:

Buzzel
20 september 2010, 19:48
dat is toch wel een erg toffe machine:crazyhappy: