PDA

View Full Version : Boss GE-7 één grote bak herrie!



rudolf
20 september 2010, 10:10
Yow!

Tijdje terug heb ik een Boss GE-7 gekocht om mijn sound wat te tweaken. Leuk ding voor thuis, maar zodra het volume omhoog gaat wordt het een grote bak herrie! Vooral een zoemend geluid en veel feedback.

Nou lees ik hier en daar dat je dat ding kunt modden (sniper mod) en dat het dan wel een leuk pedaaltje wordt. Ik vroeg me af of er hier mensen ervaring hebben met de GE-7 en het modden daarvan. Is dit moeilijk? Zijn er nog andere mogelijkheden?

thx

Bladerunner
20 september 2010, 13:13
Ha die Rudolf,

Ik heb (gebruiks)ervaring met de GE-7: ik heb hem ongeveer een jaar geleden 2ehands gekocht. Het is een oude Japanse en er zit in ieder geval de snipermod op.
Het schijnt stiller te zijn (op hogere instellingen) en je hebt een groter boost-bereik.
Ik heb het pedaal niet 1 op 1 kunnen vergelijken met een standaard GE-7 maar het boostbereik is inderdaad best wel groot. Ook heb ik geen last van herrie/ruis.

Groeten
BladeR

HaroldA
20 september 2010, 13:21
Nou lees ik hier en daar dat je dat ding kunt modden (sniper mod) en dat het dan wel een leuk pedaaltje wordt. Ik vroeg me af of er hier mensen ervaring hebben met de GE-7 en het modden daarvan. Is dit moeilijk? Zijn er nog andere mogelijkheden?

Ik heb het boek van Brian Wampler gekocht, (waarschijnlijk) een vergelijkbare mod uitgevoerd en het pedaaltje werd echt een heel stuk stiller en bruikbaarder!

Monte Allums heeft ook leuke mod-kitjes voor de DIY'er!

rudolf
20 september 2010, 16:41
Idd ik had al op zijn site die mod gevonden. Vraag me alleen af of zoiets moeilijk te plaatsen is. Ik kan wel een beetje solderen (wie niet) maar daar houd het dan ook redelijk op ;)

Swan
20 september 2010, 17:00
als een GE7 zoveel problemen geeft denk ik niet dat een mod dat helemaal verhelpt, denk dan eerdder aan een user-error, waar plaats je hem in je keten?

duckman
20 september 2010, 17:03
Gebruik je een adapter of batterijen?
Indien adapter, test eens met en 9v baterij..

Il_Falco
20 september 2010, 18:01
Ik heb altijd gehoord dat je een ge-7 niet teveel mag boosten. Dat hij een groot bereik heeft en heel veel ruis meeboost. Ik heb hem enkel getest op kleine volumes.

elmoman
20 september 2010, 20:40
Ik gebruik ook alleen hele kleine boosts en plaats hem na mn drive/boost pedalen.. Nooit problemen mee gehad. De hoeveelheid ruis is te verwaarlozen.

HaroldA
20 september 2010, 22:43
Ik heb altijd gehoord dat je een ge-7 niet teveel mag boosten. Dat hij een groot bereik heeft en heel veel ruis meeboost. Ik heb hem enkel getest op kleine volumes.

Ach, voor een paar Euro aan betere onderdelen er in en je mag er alles mee doen wat je wil!

Tankman
21 september 2010, 09:44
Ik had de GE-7 op zicht mee. De tweede week had ik hem alleen nog in mijn keten bij gebrek aan beter. Na de eerste week had ik namelijk al heel snel een MR 10 band besteld. Die Boss veroorzaakt idd een bak herrie. Ik had die van mij in mijn effects loop van mijn versterker geplaats. De MXR is echter helemaal stil en werkt naar mijn mening beter en prettiger dan de Boss. De LED's op de schuifjes zijn zeker ook handig.

rudolf
21 september 2010, 10:38
als een GE7 zoveel problemen geeft denk ik niet dat een mod dat helemaal verhelpt, denk dan eerdder aan een user-error, waar plaats je hem in je keten?

Blijkbaar maakt dat bij dit pedaal nogal veel uit omdat BOSS er wat goedkope onderdeeltjes in heeft geplaatst.

Denk dat ik toch eens ga proberen die sniper mod van Monte Allums te bemachtigen.

wireman
22 september 2010, 13:10
Ik heb ook een GE-7 De mijne betreft een Japanse uit begin 80'er jaren. ondanks dat ie zo'n groot bereik heeft en daarmee dus makkelijker te fine-tunen zou moeten zijn, zijn zelfs de kleine verschuivingen erg goed merkbaar. De kunst is om m zo discreet mogelijk in te stellen. Ik heb echt minimaal ingesteld en nog vind ik de 'boost' te groot. Ik ben ook eens gaan kijken naar de Monte Allums of Sniper mod.
Laat me even weten wat de kit kost en hoe te bestellen als je zover ben?
Ben ook wel geinteresseerd.


Blijkbaar maakt dat bij dit pedaal nogal veel uit omdat BOSS er wat goedkope onderdeeltjes in heeft geplaatst.

Denk dat ik toch eens ga proberen die sniper mod van Monte Allums te bemachtigen.

kassie
23 september 2010, 10:03
Ik had de GE-7 op zicht mee. De tweede week had ik hem alleen nog in mijn keten bij gebrek aan beter. Na de eerste week had ik namelijk al heel snel een MR 10 band besteld. Die Boss veroorzaakt idd een bak herrie. Ik had die van mij in mijn effects loop van mijn versterker geplaats. De MXR is echter helemaal stil en werkt naar mijn mening beter en prettiger dan de Boss. De LED's op de schuifjes zijn zeker ook handig.

Ik ben ook tevreden over de MXR 10band, maar nou moet ik er wel bij zeggen dat het vooral aan je signaal ligt. Als er ook maar een ietwat ruizig signaal doorgaat dan complementeert dat ook erg sterk. Zoweizo hebben de meeste EQ's last van ruis. Het beste is dan ook om de eq settingen niet teveel te boosten. Ik probeer zo om en nabij de 0 te zitten, sommige frequenies er wat onder, andere er weer wat boven. De 10band eq is wel handig omdat je de input als output gain ook kunt regelen. Maar nog steeds blijf ik erbij dat ze de 10band eq beter hadden kunnen uitvoeren.

rudolf
24 september 2010, 13:03
Ik heb overigens een adresje gevonden van iemand die 'm voor 25 euro kan modden. Lijkt me slimmer dan dat ik er zelf aan ga frotten :D

Speeddemon
28 januari 2013, 09:35
Even een bump van een heel oud topic;
ik heb onlangs een Taiwanese GE-7 gekocht (heb al 2 MIJ's, waarvan 1 gemod), met de bedoeling om ook weer flink stil te krijgen.
En eerlijk gezegd, de ruis viel best mee. Ik heb vroeger een beroerdere MIT GE-7 gehad.
Maar wat is nou het geval;
ja de MIT ruist iets meer dan de (ongemodde) MIJ, alleen, hij boost in die stand (alle freq. sliders neutraal, level slider max.) ook meer! Dus ja, als pedaal 1 op dat moment een versterking van 12dB heeft, kan het goed zijn dat pedaal 2 14 à 15dB boost, dus dan is het niet geheel onverwacht dat er meer ruis komt.

Als die MIT klaar is (LED, resistor en caps zijn gedaan, moet alleen de op-amps nog vervangen...de-solderen is niet mijn forté... :hide: ), ga ik 'm nog eens vergelijken.

Speeddemon
28 januari 2013, 23:24
Als die MIT klaar is (LED, resistor en caps zijn gedaan, moet alleen de op-amps nog vervangen...de-solderen is niet mijn forté... :hide: ), ga ik 'm nog eens vergelijken.
Zo gezegd, zo gedaan!

Heb net ALLE DRIE m'n GE-7's naast elkaar gelegd, in fx-loop van m'n Carvin V3M head.
M'n gemodde MIJ (op-amps, weerstanden) had nog de originele elco's, dus de 3 1uF elco's zijn Panasonic film caps geworden, en de 47uF en 100uF zijn door nieuwe vervangen, just in case. Ik heb ook nog 3 verschillende IC's getest in locatie IC4; Heb ergens gelezen dat daar een OPA2134 een wereld van verschil zou uitmaken. NIET mijn ervaring i.i.g. Ruis bevatte misschien iets minder laag-frequenties, maar dit was echt zoeken naar verschillen van een halve dB; dan gebruik ik liever een ICtje van 40ct (TL072) dan één van 4 euro!

Anyway, m'n ongemodde MIJ was een dusdanig goed exemplaar dat ie nagenoeg net zo weinig ruist als de gemodde 2e MIJ en gemodde MIT.
Long story short; zoek een MIJ GE-7 en bespaar je een mod van 11 componenten*.

(*= 3 IC's, 1 silver mica cap, 3 1uF film caps, 4 0.047uF film caps), die ik heb uitgebreid met een blauwe 3mm diffuse LED + 1.5k weerstand (positie R5, origineel iets van 3k; maar in de oude versie zou het R10 moeten zijn) en ik heb C13 op roseblood11's aanraden (freestompboxes forum) vervangen (origineel 0.056uF) met een 0.1uF. Dit 'shift' de frequentie van de 100Hz slider omlaag naar ongeveer 75Hz. Dat is een smaakkwestie, waar ik overigens zelf ook nog niet van overtuigd ben. Misschien dat ik die 0.1uF nog wel eens vervang met 0.068uF ofzo.