PDA

View Full Version : Sunn Model T



Thommeh
20 september 2010, 08:46
Ik ben nieuw op dit forum, en weet ook niet zeker of ik me op de juiste plek bevind: Ik ben een gitarist en al jaren op zoek naar een bepaalde gitaarversterker: een Sunn Model T. Ze zijn nergens meer te krijgen, dus heb ik nu het idee opgevat om samen met een ervaren hobby-elektricien eens te kijken of het zelf te bouwen is. Ik heb zelf geen verstand van elektronica, maar heb wel een schema gevonden:
http://sunn.ampage.org/site/schematics/modelt.gif

Mijn vraag is nu: Is er iemand die het ziet zitten om deze versterker in overleg met mij te gaan bouwen, waarbij uiteraard alle kosten voor mijn rekening zijn? Misschien is er iemand die dit als hobby een leuke uitdaging vindt? Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, want het is een enorme wens van me om deze versterker te hebben!

pimmetje
20 september 2010, 09:54
Deze verplaats ik naar de werkbank.
Vragen => PM.

Thommeh
20 september 2010, 09:58
Sorry, helemaal over het hoofd gezien. Lijkt me inderdaad een betere plek voor m'n vraag, bedankt!

cluseau
20 september 2010, 10:23
Mijn vraag is nu: Is er iemand die het ziet zitten om deze versterker in overleg met mij te gaan bouwen

Normaal gesproken is dat geen punt, maar de afstand hé.....dat is wel een punt.

Maar om een an ander duidelijk te krijgen:
Wat kun je zelf en waar zou je op vast lopen?
Als je zelf het mechanische werk klaar kan maken moet het wel mogelijk zijn de rest in een dag te fixen. Als je dus een chassis met trafo's, buisvoeten, potmeters, jack's ,switchen ed voorbereid kan hebben zie ik wel mogelijkheden. Het mechanische werk is het meest arbeidsintensief dus daar kun je jezelf veel besparen.

Frans.

Thommeh
20 september 2010, 10:28
Daar ligt denk ik een groot probleem: Ik kan zelf eigenlijk niks (op dit gebied). Ik heb wel een vriend die elektrotechniek studeert, ik kan eens vragen wat hij op dit gebied voor me kan betekenen. Hij heeft wel een keer aangegeven dat een versterker bouwen nog te hoog gegrepen is, maar misschien kan hij vast een begin maken? Ik kan helaas niet veel vinden over de exacte afmetingen e.d. van de versterker (vooral het binnenwerk), en het is helaas ook niet makkelijk ergens op te meten, dus dat is ook nog een probleem. Veel problemen, maar ook een leuke uitdaging?!

tommus42
20 september 2010, 10:31
Ik heb wel een trappenboor voor de buisvoetgaten, en ik woon in Groningen.:strat:

cluseau
20 september 2010, 10:39
Daar ligt denk ik een groot probleem:
Ehhhh.....waar ligt nu je probleem???



Ik kan zelf eigenlijk niks (op dit gebied). Ik heb wel een vriend die elektrotechniek studeert, ik kan eens vragen wat hij op dit gebied voor me kan betekenen.

Elektrotechniek is wel iets anders dan elektronica hoor, daar bestaat veel verwarring over. Ik denk wel dat hij je kan helpen met een chassis maken.

De uitdaging is zeker leuk en ook uniek maar begint met de juiste tekeningen van het chassis. Wil je een exacte replica zul je ook de maten moeten weten. Dan is heel belangrijk een paar goede trafo's te vinden. Onderschat dit niet, zijn flink prijzig. De rest is over het algemeen goed verkrijgbaar, trafo's ook trouwens. Toch zal je zelf een en ander aan de mechanische bouw moeten doen anders kon het wel eens een heel kostbaar geheel worden.

Frans.

Thommeh
20 september 2010, 10:45
Het grote probleem dat ik zelf niks kan :P Ik hoef qua afmetingen en uiterlijk geen exacte replica; ik ben puur op zoek naar het geluid van deze versterker. Ik kan me voorstellen dat je een bepaald aantal vierkante centimeters nodig hebt om alles in kwijt te kunnen. Moet je daarvoor de exacte technische tekeningen hebben, of is daar een alternatief voor te vinden? Wat kosten betreft: Áls er al ergens eentje te koop staat, gaan ze vaak niet voor minder dan 1500 euro weg. Aangezien dit een uniek project is, kan ik me voorstellen dat we daar iets overheen gaan. Wat adviseer je nu, op zoek gaan naar de technische tekeningen?

cluseau
20 september 2010, 10:51
Wat adviseer je nu, op zoek gaan naar de technische tekeningen?

Idd, als je die kan vinden dan heb je tenminste een richtlijn. Eventueel een foto van zo'n chassis om ruwweg de maten en opstelling te schatten.

Voor wat het mechanische werk betreft zul je dan je vriend om hulp kunnen vragen als je dat zelf niet kan. Met de elektronische bouw wil ik je helpen als je alle componenten hebt. We kunnen daar altijd overleg over plegen maar dan wel via PM anders krijgt dit draadje een te commercieel tintje en dat is niet toegestaan.

Frans.

master99
20 september 2010, 20:10
@Thommeh, een dergelijke klus kan je met vol vertrouwen over laten aan Frans (cluseau). Hij is kundig en denkt met je mee.
Voorwaarde is uiteraard wel dat hier een verslagje van komt ;)

Groeten,
Erik

Thommeh
20 september 2010, 20:13
Het klinkt ook allemaal erg goed. Ik ga druk bezig met het zoeken naar technische tekeningen en duidelijke foto's, maar dat is nogal een klus, ben ik bang. Maarja, wie mooi wil zijn moet pijn lijden zeggen ze toch?

muziekschuur
29 september 2010, 13:59
Foto's
http://sunn.ampage.org/site/museum/modelt/
Schema
http://sunn.ampage.org/site/schematics/modelt.gif
Gebruikers handleiding
http://sunn.ampage.org/site/svcmans/Sunn_Model_T.pdf

rkoep
11 oktober 2010, 19:12
Ik ben niet zo actief, maar kon het niet laten weer eens in te loggen om je op deze advertentie te wijzen: http://link.marktplaats.nl/384082770 (http://link.marktplaats.nl/384082770).

Ik weet niet of het je gaat om het zelf bouwen van een amp, of om het vinden van een model T maar las het de laatste optie is ben je misschien wel voor 1000 euro klaar zo :) Hoe dan ook, succes!

edit: ik besef me dat het een reissue is, overigens. De oude ga je in europa niet vinden, maar het schijnt dat deze vrij natuurgetrouw zijn. Sinds de opkomst van de band Sunn en dronedoom in het algemeen zijn de vintage Sunns overigens ook in amerika weer een stuk populairder en onbetaalbaarder geworden, dus dan is zelfbouw sowieso de enige optie.

Thommeh
17 oktober 2010, 16:45
Haha, goeie tip. Dit beestje staat nu naast me :D Hij klinkt op Club als een beest, ga em zometeen in repetitieruimte even écht laten werken. Ben superbenieuwd. Blijf zoeken naar een originele vintage, maar voorlopig kan ik wel even vooruit :D!:lp:

cluseau
17 oktober 2010, 16:48
Haha, goeie tip. Dit beestje staat nu naast me :D

Goed gedaan, gefeliciteerd.

muziekschuur
17 oktober 2010, 18:56
Worden Sunn reissues nog gemaakt? De Sunn naam is toch van Fender? Heb ik iets gemist?

cluseau
17 oktober 2010, 18:59
De Sunn naam is toch van Fender? Heb ik iets gemist?

Laatst een heel verhaal over gelezen, was het niet zo dat een aantal mensen bij Fender een eigen weg is ingeslagen?

muziekschuur
17 oktober 2010, 19:01
Ik ben op zoek...

Ohja Frans, pasgeleden nieuwe job begonnen dus een beetje weinig tijd. Binnenkort in jouw buurt wat ophalen... Kom dan langs.


http://www.sunnamps.com/index.html

Op deze website is het duidelijk dat SUNN van Fender is. En in Australie worden diverse Fenders onder de SUNN naam verkocht omdat daar die merknaam heel sterk is.... Ik vraag me dus af wie die reissues heeft gemaakt...

cluseau
17 oktober 2010, 19:02
Ik ben op zoek...

Ohja Frans, pasgeleden nieuwe job begonnen dus een beetje weinig tijd. Binnenkort in jouw buurt wat ophalen... Kom dan langs.

Koffie is heet en bruin :ok:

jurgend
27 oktober 2010, 14:22
Die heruitgave werd door fender gemaakt. Ik heb zelf het combo model (model T50C). staat op de achterkant dat het gemaakt is door de fender company.
Ze zijn maar een antal jaar gemaakt.
Naar het schijnt kun je ze niet echt vergelijken met het oud model, maar ik ben content met mijne combo. Zou wel graag eens een oudje proberen.

DaveItUp
1 april 2011, 12:11
Late reactie, maar toch!

Reissue lijkt niet op een oudje. Heb vrienden die originele hebben en reissues hebben gehad en da's toch echt een ander beest. Als iemand nog geinteresseerd is, ik weet nog een Sound City te koop die meen ik helemaal leeggehaald is op de trafo's(partridge) na en herbouwd is als een originele Model T. Of ik weet wie dat werk gedaan heeft.

tommus42
1 april 2011, 12:28
Ik heb wel interesse in dat ding als de trafo nog goed is uiteraard.
Multi-jaren-plan, wordt denk ik weer een 1959slp:crazyhappy:

O excuus, verkeerd gelezen, partride kan wel goed zijn dacht ik