PDA

View Full Version : Keyboard op Vox AC 15



maxo0295
19 september 2010, 21:24
Hey mensen,

IK weet het, dit onderwerp gaat niet alleen over gitaren, maar ik hoop toch dat jullie me raad kunnen geven.

Ik was van plan binnenkort een M-Audio prokeys sono 61 keyboard te kopen, aangezien je hier mee kunt opnemen en dat er goede sounds in zitten voor de prijs, alleen in dit keyboard zitten geen speakers, nu kan ik best spelen met koptelefoon op,

Alleen wat als ik nou een keer versterkt wil spelen(een keyboard amp heb ik niet en zijn ook best prijzig) zou het dan mogelijk zijn om met het keyboard op mijn Vox aan te sluiten, of zou ik dan mijn versterker opblazen,
Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt,
Max Oudejans:hippie:

nico verduin
19 september 2010, 21:29
Mijn ervaring met keyboards (heb zelf een oude technics 2000 met een Hammond XM1 met extra buizen preamp) over een gitaar amp is dat het wel gaat maar niet echt klinkt.
a) Je moet het signaal uit het keyboard wat knijpen (line out is veel hoger als een gitaar element). Dus voor hje weet overstuurd de amp
b) speakers in een gitaaramp doen het lekker van zo'n 80Hz tot 5kHz. Een keyboard heeft hogere frequenties en die komen niet lekker door.

Resumerend : Het kan wel maar is niet geweldig.

Pé.
19 september 2010, 22:55
Ik treed zelf vaak op met 2 keyboards, een Yamaha MM8 voor alle Piano's, strings, rustige orgeltjes en alle andere realistische geluiden. Daarnaast speel ik regelmatig met een synthesizer (Alesis QuadraSynth of een Yamaha QS300). Voor beide gebruik ik aparte versterkers..

Ik speel met de MM8 meestal rechtstreeks op de PA ingeprikt via DI's. Als dit niet lukt om wat voor reden dan ook (PA te klein oid), dan speel ik over een Keyboard- of Basversterker. Deze zijn in principe gelijk aan elkaar qua geluid en mogelijkheden. Ook zou je een actieve PA-speaker (dus met ingebouwde versterker) kunnen gebruiken.

De synthesizers gebruik ik wat meer voor dikke lead-geluiden en jaag ik ook door een serie effectpedalen heen. Deze gaat vervolgens over een Kitty Hawk The Kid of een Peavey Windsor (gitaar)versterker, júist om de voicing en de beperkingen van een gitaarversterker. Dan kan het realistische me geen drol donderen en wil ik juist het oversturende van die gitaarversterker gebruiken voor mijn geluid.


Conclusie: Wil je realistische geluiden op een fatsoenlijk volume, ga dan op zoek naar een fatsoenlijke (2e hands) keyboard- of basversterker. Of eventueel een PA-speaker.

maxo0295
20 september 2010, 08:52
Oke bedankt mensen, ik had inderdaad al gedacht dat het niet mooi zou gaan klinken, maar het is dan ook maar tot dat ik weer geld heb en een goeie keyboard versterker kan kopen,

Ging me er alleen om dat hij niet ontplofte ofzo haha:)

Pé.
20 september 2010, 11:22
Nou ja op laag volume zal er niet zoveel gebeuren. Echter kan een keyboard zulke lage frequenties op zo'n hoog volume uitsturen, dat je speaker er wel degelijk onder te lijden kan hebben.

Oftewel, voor thuisgebruik kan het, maar wees voorzichtig op het podium...

maxo0295
20 september 2010, 16:08
Nou, het duurt nog wel een tijdje voordat ik met een keyboard kan gaan optreden ik kan wel wat, maar ik moet dus nog een tijd oefenen.
Tegen die tijd koop ik wel een versterker voor het keyboard, maar nu is het inderdaad nog alleen voor thuis.

Bedankt voor de antwoorden

Fucko
20 september 2010, 21:08
Ik geloof, weet dus helemaal niet zeker, dat Dean Fertita zijn synths op Peavey versterkers heeft.

maxo0295
20 september 2010, 21:15
Je hoort het ook vaker trouwens,
John Lord(Deep Purple) sloot zijn Hammond orgel op een Marshall versterker aan.

Pé.
21 september 2010, 09:05
Ja, zo prik ik dus mijn Alesis Quadrasynth (briljante B3 sample zit daar in!) rechtstreeks in een Peavey Windsor, die weer erg naar een oude Marshall gevoiced is. Instant Deep Purple! :cheerup:


Zoals ik al zei, als het realistische je niets kan verrekken, prik hem gerust in een (gitaar)buizenversterker. Deze gaan lekker snel over hun nek, wat bij orgels en strakke leadsynth geluiden soms best wel mooi klinkt.

Maar probeer het maar eens met een pianosample. Gaat echt nergens meer over..:soinnocent: