PDA

View Full Version : Mijn nieuwe gitaar:Martin D-18 75th Anniversary



krikke27
19 september 2010, 16:23
hey Allemaal,

Gisteren ben ik mijn nieuwe gitaar gaan halen.
Een Martin D-18 75th Anniversary, wat een geluid komt uit deze kast.
Groeten,Kris.
hier zijn de foto's en de info:

•Top: Solid Adirondack spruce
•Top bracing pattern: Standard ''X'' scalloped, forward shifted
•Top braces: Solid Adirondack spruce 5/16''
•Back material: Solid mahogany
•Side material: Solid mahogany
•Neck shape: Modified "V"
•Nut material: Fossilized ivory
•Saddle: 16'' radius/fossilized ivory
•Headplate: Solid Madagascar rosewood
•Fingerboard material: Solid black ebony
•Fingerboard width at nut: 1-3/4''
•Bridge material: Solid black ebony
•Tuning machines: Waverly nickel w/butterbean knobs
•Bridge and end pins: Solid black ebony


http://i675.photobucket.com/albums/vv114/krikke27/mijngitaren006-800.jpghttp://i675.photobucket.com/albums/vv114/krikke27/mijngitaren002-800.jpghttp://i675.photobucket.com/albums/vv114/krikke27/mijngitaren004-800.jpghttp://i675.photobucket.com/albums/vv114/krikke27/mijngitaren005-800.jpg

ed4design
19 september 2010, 16:34
Wow! Die is inderdaad erg mooi. Gefeliciteerd en heel veel speelplezier ermee, maar dat gaat wel lukken lijkt me.

Edwin

northernlake
19 september 2010, 17:22
Gefeliciteerd. Een topklasse D-18 met erg mooie specs.

Uit nieuwsgierigheid: heb je deze verkozen boven andere mahonie concurrenten? Voor die prijs kom je in de richting van een D-18 Authentic of vergelijkbare instrumenten van Collings, Santa Cruz en Bourgeois.

Hoe dan ook: happy picking!

LaurentB
19 september 2010, 17:36
Waaaaa wat mooi!

Cue Zephyr
19 september 2010, 17:37
Héél, héél, héél mooi!
En héél veel plezier ermee!

krikke27
19 september 2010, 18:39
Gefeliciteerd. Een topklasse D-18 met erg mooie specs.

Uit nieuwsgierigheid: heb je deze verkozen boven andere mahonie concurrenten? Voor die prijs kom je in de richting van een D-18 Authentic of vergelijkbare instrumenten van Collings, Santa Cruz en Bourgeois.

Hoe dan ook: happy picking!

Ja hoor, Santa cruz VA,collings( ik heb zelf al een santa cruz OM)heb ik ook geprobeerd.maar bij deze gitaar had ik direct dit is hem. dit had ik nog nooit bij een andere martin gehad. er was ook nog een d-28 75th anniversary, maar deze d-18 was nog beter, natuurlijk is er een verschil in houtsoorten.
de authentic is toch nog wa duurder hoor. en een martin bestellen zonder op te kunnen spelen doe ik niet, daar zit teveel verschil op.
groeten,kris.

LaurentB
19 september 2010, 18:43
Ja hoor, Santa cruz VA,collings( ik heb zelf al een santa cruz OM)heb ik ook geprobeerd.maar bij deze gitaar had ik direct dit is hem. dit had ik nog nooit bij een andere martin gehad. er was ook nog een d-28 75th anniversary, maar deze d-18 was nog beter, natuurlijk is er een verschil in houtsoorten.
de authentic is toch nog wa duurder hoor. en een martin bestellen zonder op te kunnen spelen doe ik niet, daar zit teveel verschil op.
groeten,kris.

Kijk, dat vind ik nou juist eens een nuttige post voor alle beginnende gitaristen hier: ook bij héle dure gitaren is er veel verschil per exemplaar! Merk en type zeggen iets, maar niet alles.

guus-25
19 september 2010, 18:44
Wat heeft ie gekost als ik vragen mag? :$

--=HANS=--
19 september 2010, 19:32
Knappe gitaar Krikke!! Gefeliciteerd en heel veel plezier ermee!

Mijn Martin 000-28ec is zeker niet de best afgewerkte gitaar die ik heb maar in z`n soort is het een absolute topper. Als ik ooit nog eens voor een dreadnought op pad ga kijk ik denk ik toch ook als eerste naar een D-28.

krikke27
19 september 2010, 19:59
Oh ja nog dit,

Op vele forums hoor je dat de V neck van martin moeilijk in de hand ligt,of dat je grote handen moet hebben of lange vingers om met zo'n gitaar te kunnen spelen.
Dit is absoluut niet waar,ik heb zeker geen grote handen of lange vingers.
ik vind hem zelfs goed in de hand liggen en makkelijk bespeelbaar.
je moet zelf proberen, het is voor iedereen anders, mij liggen de larrivee necks niet. probeer vele gitaren,dit is 50% van de fun als je een nieuwe gitaar zoek.
groeten,kris.

northernlake
19 september 2010, 20:15
Dat wat die V-neck betreft kan ik onderschrijven. Ik heb een OM-18V met een 1 3/4" V neck die zeer comfortabel is, net als de smallere 1 11/16" op mijn D-18V.

En ja, het zoeken maakt het kopen extra leuk.

vederlicht
19 september 2010, 21:53
Ik heb de Martin D18 75th Anniversary gezien en bespeeld. Geweldig instrument. Hopelijk wordt het ooit mijn volgende gitaar. Een paar jaartjes sparen dus. Hij moest € 4.150 opbrengen. De D28 Anniversary ongeveer €6.000, dacht ik.
Geniet ervan Krikke 27!!
Vederlicht

--=HANS=--
19 september 2010, 21:58
Mijn 000 heeft een "modified V shape" in combinatie met een iets bredere toets rond de 12e fret. Ik ben er nog steeds niet uit wat ik er precies van vind. Rond de eerste 3 frets vind ik het erg comfortabel, met name omdat ik wat makkelijker met m`n duim de E kan pakken maar wat hoger op de hals vind ik het net wat minder ivm de positie van de duim bij een barré.

krikke27
19 september 2010, 22:24
Ik heb de Martin D18 75th Anniversary gezien en bespeeld. Geweldig instrument. Hopelijk wordt het ooit mijn volgende gitaar. Een paar jaartjes sparen dus. Hij moest € 4.150 opbrengen. De D28 Anniversary ongeveer €6.000, dacht ik.
Geniet ervan Krikke 27!!
Vederlicht
was dat bij Sacksioni in Amsterdam?
indien ja,dan was dat de gitaar die ik nu gekocht heb.
gr. kris.

vederlicht
19 september 2010, 22:29
was dat bij Sacksioni in Amsterdam?
indien ja,dan was dat de gitaar die ik nu gekocht heb.
gr. kris.

Klopt Krikke! Nou, dan heb ik 'm alvast voor je ingespeeld. Moet je gemerkt hebben.........:soinnocent:

chris c
21 september 2010, 21:52
Schitterend! Gefeliciteerd.

StephSands
22 september 2010, 10:29
Mooie gitaar man!

wireman
22 september 2010, 10:37
Dude..... sweeeet!!!

apekop
24 september 2010, 10:05
Erg mooi hoor!
ga je er nog een pickup in laten zetten? zo ja, wat?
zo'n mooie en dure gitaar vereist het allerbeste op pickup gebied natuurlijk....

krikke27
24 september 2010, 14:20
Erg mooi hoor!
ga je er nog een pickup in laten zetten? zo ja, wat?
zo'n mooie en dure gitaar vereist het allerbeste op pickup gebied natuurlijk....

Hey,

Nee, ik ga er geen pickup inzetten.
indien nodig zal ik wel er één gebruiken die je tussen het klankgat kan zetten.
ik ga er zeker geen laten inbouwen, Een pickup geluid is niet zo mooi vind ik.
Beter een goede condensatormicrofoon,maar ja dat is niet altijd handig.
Groeten,Kris.

apekop
24 september 2010, 14:25
tegenwoordig heb je wel pickup systemen die vrij goed klinken. Een microfoon klinkt altijd beter, maar in een band situatie of iets luider ensemble heb je daar niks meer aan als het steeds gaat rondzingen of overspraak veroorzaakt. Dus het blijft een compromis.
Ik kan we voorstellen dat je niks wilt boren in zo'n mooie en dure gitaar. Misschien alleen een boring in de draagbandpin.

matto
30 juni 2012, 22:36
Beetje late reactie, ik heb nummer 17 uit dezelfde serie.
Er zit een I beam pick up in die prima voldoet.