PDA

View Full Version : Geluidstechnicus of muzikant?



Han S
19 september 2010, 14:20
Ik ben een draadje gestart in het recording subforum (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2468998#post2468998) over dit onderwerp en dat zou net zo goed hier kunnen lopen want het overlapt beide forums. Kijk maar wat je er mee doet.

MusicXtra
20 september 2010, 21:51
Begonnen (heel lang geleden) met een drive-inn show, later gaan drummen en zo in de geluidstechniek beland.
Ik kan mijn voorliefde voor een mooi drumgeluid niet ontkennen en zit dan ook zo nu en dan, voor een drummer die ik moet versterken, achter een drumstel om het te stemmen.
Toch is mijn insteek datgene te versterken dat op het podium geproduceerd wordt, de band dus zo laten klinken zoals ze horen te klinken. Het komt regelmatig voor dat ik nauwelijks gebruik maak van randapparatuur, slechts een beetje reverb op de vocals en de snare en een compressor op de bas en de vocals.
Grappige is dat ik vaak na afloop geen idee heb welke nummers er gespeeld zijn, voor mij wel een bevestiging dat ik analytisch aan het luisteren ben naar wat ik hoor. Techniek vind ik geweldig maar het zijn slechts tools om je werk zo goed mogelijk te kunnen doen, lukt het met een ringsleutel dan heeft het geen zin om er ook nog een steeksleutel, hamer en waterpomptang bij te pakken.

Han S
21 september 2010, 11:00
Wat mij zo verbaast is dat in de opnametechniek het verschijnsel 'overspraak' zo'n zwaarwegend issue is geworden, terwijl dat bij een live concert simpelweg niet vermeden kan worden. Je ziet wel drummers achter een plexiglazen schot zitten trouwens, lijkt me ook niet echt geweldig voor een drummer.

Maar in de jaren 50 en nog eerder werden er geweldige opnamen gemaakt van hele orkesten met zangers en/of zangeressen en allemaal tegelijk naar één spoor, want dat was alles wat ze hadden.

Om dat goed te kunnen doen heb je heel wat kennis en ervaring nodig en dat is er veranderd aan de hele bizz, dat lees je ook in het draadje van James Lugo. Studenten aan een recording school halen hun certificaat en staan een jaar later les te geven aan hetzelfde instituut, niet gehinderd door een flinke dosis praktijkervaring.

paulusdeBKB
21 september 2010, 14:12
Je ziet wel drummers achter een plexiglazen schot zitten trouwens, lijkt me ook niet echt geweldig voor een drummer.
... maar voor een bandlid dat vlak naast de drummer moet staan, is het echt een uitkomst ;)

Studenten aan een recording school halen hun certificaat en staan een jaar later les te geven aan hetzelfde instituut, niet gehinderd door een flinke dosis praktijkervaring.
Da's een kwalijke zaak, op de conservatoria zit er meestal tenminste een paar jaar tussen. Ook bekruipt me het gevoel dat vacatures bij deze instellingen meestal vervuld worden via contacten uit de eigen scene van docenten die er al les geven. Hoeft niet per se slecht te zijn maar of je zo garandeert dat de beste docent wordt aan genomen? Ik waag het te betwijfelen.

MusicXtra
21 september 2010, 18:20
Om overspraak te minimaliseren kun je de microfoons zo dicht mogelijk bij de bron plaatsen en, in sommige gevallen, gebruik maken van een gate.
Maar uiteindelijk zul je er toch mee te maken hebben als je live versterking doet.
Ik zet altijd alle microfoons open bij de soundcheck zodat ik de overspraak meeneem in de soundcheck, ik probeer ook vaak om tijdens de soundcheck de fase van verschillende microfoons te draaien, in het laag levert dit regelmatig voordelen op.

Han S
21 september 2010, 20:25
Om overspraak te minimaliseren kun je de microfoons zo dicht mogelijk bij de bron plaatsen en, in sommige gevallen, gebruik maken van een gate.
Maar uiteindelijk zul je er toch mee te maken hebben als je live versterking doet.
Ik zet altijd alle microfoons open bij de soundcheck zodat ik de overspraak meeneem in de soundcheck, ik probeer ook vaak om tijdens de soundcheck de fase van verschillende microfoons te draaien, in het laag levert dit regelmatig voordelen op.

Als je alle SM57's vervangt door M201's en alle SM58's door M88's ben je veel meer geld kwijt, maar je geluid is zomaar een stuk schoner. Het geheim: de OAR (off axis response) van Beyer microfoons is beter dan ongeveer alle andere merken, inclusief Neumann en de 201 plus de 88 zijn beiden hypercardioids en dus hyper richtinggevoelig.

Ik heb wel eens een banjospeler opgenomen met de M201 terwijl hij op het drumpodium zat, geen centje pijn, prima banjogeluid met prima klinkende overspraak van de drummer en dan heb ik het over zeer weinig overspraak.

Ik hoop dat ze dat op die scholen ook weten, ik geef daar geen les want ik ben te duur. :D

johantipker
12 oktober 2010, 12:05
... maar voor een bandlid dat vlak naast de drummer moet staan, is het echt een uitkomst ;)



Dit denken veel mensen, maar er zijn ook drummers die zo dynamisch kunnen spelen, dat ze ook op een laag volume al grooven en knallen...
en ik vind dat je een drumstel "om je heen " moet horen ipv achter een of ander schot vandaan.

guitarnijboer
12 oktober 2010, 13:35
Ja, je hebt helemaal gelijk: er zijn inderdaad drummers die technisch goed onderlegd zijn en op ieder volume heerlijk kunnen spelen. Het lijkt echter wel steeds meer in de mode te raken om als drummer maar gewoon domweg hard te rammen. Paar schuimpjes in de oren en rammen maar...

Laatst op een jamsessie met een paar van die imbicielen gespeeld. Notabene tweede of derde jaars popaccademie. Normaalgesproken altijd oordoppen in, maar op zo'n jamsessie in een klein kroegje (tot dan toe) niet nodig. Nou, ik heb nog steeds een piep in m'n oren van die gladiolen. Ik begrijp niet dat die sukkels niet van die school worden getrapt! Technisch totaal niets in de fingers (gitaristen ook niet trouwens). Ik begrijp daarnaast ook niet waarom de snare en bekkens vaak vele malen harder zouden moeten dan de rest van het drumstel (of band for that matter) AAAAGGHHHH!

Zo. Even afreageren!

johantipker
12 oktober 2010, 21:02
Ja, je hebt helemaal gelijk: er zijn inderdaad drummers die technisch goed onderlegd zijn en op ieder volume heerlijk kunnen spelen. Het lijkt echter wel steeds meer in de mode te raken om als drummer maar gewoon domweg hard te rammen. Paar schuimpjes in de oren en rammen maar...

Laatst op een jamsessie met een paar van die imbicielen gespeeld. Notabene tweede of derde jaars popaccademie. Normaalgesproken altijd oordoppen in, maar op zo'n jamsessie in een klein kroegje (tot dan toe) niet nodig. Nou, ik heb nog steeds een piep in m'n oren van die gladiolen. Ik begrijp niet dat die sukkels niet van die school worden getrapt! Technisch totaal niets in de fingers (gitaristen ook niet trouwens). Ik begrijp daarnaast ook niet waarom de snare en bekkens vaak vele malen harder zouden moeten dan de rest van het drumstel (of band for that matter) AAAAGGHHHH!

Zo. Even afreageren!




...kijk dan dit.... top interactie, dynamiek en sound...:supercool:

http://www.youtube.com/watch?v=kaeJYoR2dWI&feature=related

Bates15
19 oktober 2010, 13:07
Begonnen als muzikant (nog steeds hoor) en vanuit noodzaak live techniek gaan doen. Ik merk enorme voordelen als muzikant dat je weet hoe een instrument hoort te klinken. . Veel mensen kennen bijvoorbeeld alleen de uiterst perfect uitgewerkte piano samples uit de diverse stage pianos e.d. Als ze een 'echte' piano horen vinden ze het maar lelijk klinken. . 'dat klinkt niet eens als een piano' hoorde ik laatst hahahaha

Ik vraag me af hoeveel techneuten weten hoe een sax kaal klinkt of een conga? Met een mic er op hebben ze wel een beeld maar is dat ook hoe ze in het eggie klinken?

showband
19 oktober 2010, 13:53
Laatst op een jamsessie met een paar van die imbicielen gespeeld. Notabene tweede of derde jaars popaccademie. Normaalgesproken altijd oordoppen in, maar op zo'n jamsessie in een klein kroegje (tot dan toe) niet nodig. Nou, ik heb nog steeds een piep in m'n oren van die gladiolen. Ik begrijp niet dat die sukkels niet van die school worden getrapt! Technisch totaal niets in de fingers (gitaristen ook niet trouwens).

Zo. Even afreageren!

...kijk dan dit.... top interactie, dynamiek en sound...

http://www.youtube.com/watch?v=kaeJY...eature=related


en de andere thread:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=137048

guitarnijboer
19 oktober 2010, 17:07
Tja, ik hoef niet zo nodig in andere threads mensen die een opleiding aan het conservatorium volgen over een kam te scheren. Het viel me hier alleen op dat ik toch enige discipline verwacht had of op z'n minst wat meer techniek.
Misschien wordt ik ook gewoon te oud voor die '-ik-moet-in-5-minuten-alles-laten-zien-wat-ik-in-huis-heb-en-ook-al-is-het-niet-mooi-dan-moet-het-maar-zo-hard-mogelijk' mentaliteit, die ik ongetrwijfeld ook zal hebben gehad trouwens. Ik speel overigens in een bandje met wat lui die wel aan het conservatorium gestudeerd hebben (of een poging daartoe ondernamen) en daarmee valt erg goed te werken hoor.
Je kunt niet alles over 1 kam scheren, je hebt ook slechte verpleegsters, bouvakkers en automonteurs...

Toch zie ik op die popaccademie wel erg veel van die Idols, Popstars types rondhupsen met een air waar je tegen aan kunt leunen. Maar misschien vond iemand dat 15 jaar geleden van mij ook wel.