PDA

View Full Version : Ander genre leren spelen!!!



davidof
19 september 2010, 14:01
Hoihoi!

Ik speel nu ongeveer 6 jaar (heavy)metal(core) enz... maar ik zou graag andere genres leren spelen, zoals funk/blues(/jazz). Wat is de leukste weg om andere genres te leren kennen? Is het een probleem dat ik enkel gitaren met humbuckers heb en geen tele/strat?

Grts
David

ShredTallicA
19 september 2010, 15:03
Is helemaal geen probleem, wil meestal wel prima :rockon:
En de beste manier om het te leren is om muziek in dat genre te vinden dat je leuk vindt :sssh:
Overigens, als je niet teveel van metal wilt afwijken dan zou ik Between The Buried And Me - Colors aanraden, geweldig album waar een stuk of 15 genres worden gecombineerd :cheerup: Het is alleen wel erg proggy, dus meerdere luisterbeurten zijn er wel voor nodig.

Maar laat even weten wat voor genres je denkt te willen verkennen en wat je misschien van Colors vindt ;)

davidof
19 september 2010, 15:13
Is helemaal geen probleem, wil meestal wel prima :rockon:
En de beste manier om het te leren is om muziek in dat genre te vinden dat je leuk vindt :sssh:
Overigens, als je niet teveel van metal wilt afwijken dan zou ik Between The Buried And Me - Colors aanraden, geweldig album waar een stuk of 15 genres worden gecombineerd :cheerup: Het is alleen wel erg proggy, dus meerdere luisterbeurten zijn er wel voor nodig.

Maar laat even weten wat voor genres je denkt te willen verkennen en wat je misschien van Colors vindt ;)

niet slecht! maar nog te metal hoor :p en geen klein beetje ^^ Ik ben de laatste paar uren meer funky aan't leren spelen, james brown - sex machine is een leuk voorbeeld :D

ShredTallicA
19 september 2010, 15:22
niet slecht! maar nog te metal hoor :p en geen klein beetje ^^ Ik ben de laatste paar uren meer funky aan't leren spelen, james brown - sex machine is een leuk voorbeeld :D

Luister de hele cd maar van begin tot eind, er zitten wel leuke stukken in :)

Verder zie ik nu zo dat ik niet zo heel veel buiten rock/metal in mijn itunes-catalogus heb staan :(:(

davidof
19 september 2010, 15:28
Luister de hele cd maar van begin tot eind, er zitten wel leuke stukken in :)

Verder zie ik nu zo dat ik niet zo heel veel buiten rock/metal in mijn itunes-catalogus heb staan :(:(
welja idem.. bij mij staat er alleen maar metalcore enzo, maar 'k wil graag meer kunnen dan metal :D

EuroCinema
19 september 2010, 17:58
James Brown is meteen een heel goed voorbeeld. Wat je daarvan kan leren is hoe anders er in een ander genre gedacht wordt. Veel metal zoals ik die ken (maar ik ben een ouwe lul) bouwt een grote power doordat bas, gitaar en drums samen optrekken: gedubbelde riffs en zo.... James Brown arrangeerde de instrumenten meer "om elkaar heen", waarbij de partijen ieder bedrieglijk simpel waren maar het geheel enorm groovede. En: Sex Machine ongeveer spelen leer je in een paar minuten, het echt precies zo timen als Catfish Collins is een heel ander verhaal. Dat geldt ook voor dingen van Chic bijvoorbeeld. Bloedsimpel, maar doe het maar eens ECHT goed na.

Humbuckers etc is geen punt, je moet eens kijken wat een heavy ROCK setup de mannen van Parliament Funkadelic tegenwoordig gebruiken!

Arthis
19 september 2010, 18:20
Als je funk wilt spelen, kan je ook naar Red hot chili peppers kijken, bijvoorbeeld If you have to ask, Charlie, hump de bump, can't stop (de main riff), en de oudere albums met Hillel Slovak, bijv. Freaky Styley.

Fireburst
19 september 2010, 18:45
En: Sex Machine ongeveer spelen leer je in een paar minuten, het echt precies zo timen als Catfish Collins is een heel ander verhaal. Dat geldt ook voor dingen van Chic bijvoorbeeld. Bloedsimpel, maar doe het maar eens ECHT goed na.

Dat geldt voor zoveel dingen, vervang bv :
sex machine = AC/DC , catfish Collins = Angus young
Pink Floyd, David gilmour

Enz enz...

Ik zou met de blues beginnen, dikwijls is het toch de basis van alles.

davidof
19 september 2010, 18:59
can't stop heb ik al regelmatig geprobeerd 'the right way' maar echt onmogelijk imo :o en ik vind het ook eig. lekkerder klinken met distortion ^^ al is dat redelijk lame :(. Thx voor de info, 'k zal mss idd best ook eens kijken naar blues enz :)

terrasbeest
19 september 2010, 19:30
Distortion ?????

http://www.youtube.com/watch?v=WsKPPL-j6kE

Harald
19 september 2010, 21:35
Tegenwoordig kun je natuurlijk in elke stijl tabs vinden, en youtube barst ongetwijfeld met instructievideootjes. Je plaatselijke bieb heeft vaak ook bladmuziek, en andere boeken over muziek... maar leg die gitaar eerst even neer.

ongeacht welke stijl je gaat aanpakken, het begint met

luisteren

Zolang het niet in je hoofd zit gaat het niet overtuigend uit je handen komen. Zet gewoon een aantal cd's met muziek in de stijl die je wilt aanpakken regelmatig op voordat je uitgebreid gaat oefenen.


Voor de rest zal het niet veel uitmaken wat je eerst aanpakt. Al is blues idd. wel een aardige voor veel stijlen werkbare onderliggende basis. Renaissance muziek en flamenco zijn dan bv. weer best eigengereid. Daar moet je echt wat dieper induiken (en een tijdje zonder afleiding van andere projecten of stijlen) wil je dat een beetje leuk neerzetten.

Arthis
19 september 2010, 22:40
can't stop heb ik al regelmatig geprobeerd 'the right way' maar echt onmogelijk imo :o en ik vind het ook eig. lekkerder klinken met distortion ^^ al is dat redelijk lame :(. Thx voor de info, 'k zal mss idd best ook eens kijken naar blues enz :)

Voor can't stop gewoon veel blijven oefenen met die techniek van alle snaren dempen, en goed kijken hoe (de op youtube velen) anderen het doen.

Right on time is ook erg funky. En als je toch nog een beetje bij de rock/metal wilt blijven kan je ook one hot minute (album) proberen, daar is Dave Navaro de gitarist, hij is veel meer een metal gitarist dan John ;)

barno
19 september 2010, 22:50
yep, get rid of the distortion pedaal; doet alles "beter" klinken (als het niet juist wordt gespeeld) maar er gaat niks boven clean gitaargeluid dat zijn power haalt uit de groove waarmee het gebracht wordt.

Voor mensen die altijd met vervorming hebben gespeeld, zal er in in het begin een ik sta in mijn blote kont gevoel zijn, maar het loont de moeite (leren spelen zonder crunch, that is :)

ShredTallicA
19 september 2010, 23:06
Ik speel vaker clean dan met distortion :dontgeti: Probleem bij mij is dus dat ik geen strakke sound kan halen met distortion..

davidof
19 september 2010, 23:33
mja, tot nu toe gebruikte ik mijn clean kanaal enkel voor metallica/led zeppelin/.. balladjes :)

Terminus
20 september 2010, 18:34
Ik speel vaker clean dan met distortion :dontgeti: Probleem bij mij is dus dat ik geen strakke sound kan halen met distortion..

De oplossing heet oefenen. Ik heb zelf ook vaak dat het op zich wel gaat maar niet strak te krijgen is, in feite is dat hetzelfde als het niet kunnen spelen in mijn ogen.

En Can't Stop moelijk? Ja, de volle drie minuten foutloos is lastig maar als je metalcore kan spelen zal het betere string skipwerk van Frusciante geen probleem zijn.

Arthis
21 september 2010, 16:45
De oplossing heet oefenen. Ik heb zelf ook vaak dat het op zich wel gaat maar niet strak te krijgen is, in feite is dat hetzelfde als het niet kunnen spelen in mijn ogen.

En Can't Stop moelijk? Ja, de volle drie minuten foutloos is lastig maar als je metalcore kan spelen zal het betere string skipwerk van Frusciante geen probleem zijn.

Nou, blijkbaar dus wel?
Dat is een hele andere techniek dan metal, hoewel ik nooit metal speel (en daar ook geen behoefte aan heb) kom je dat soort technieken met alle snaren afdempen en dan een funky slagje spelen volgens mij niet echt vaak tegen in de metal. En het is hele andere groove enzo, waarvoor je toch wel moet oefenen ;).

EuroCinema
22 september 2010, 09:56
Overigens is het niet nodig/wenselijk om alle zes de snaren daarbij aan te slaan. (Bij klassieke funk dan, ik weet niet wat de Peppers doen.) Demp wel de hele boel, maar een goeie "chank" maak je met drie of vier snaren, soms zelfs twee. Leo Nocentelli (Meters) heeft een goeie instructie-DVD waarop dat soort dingen ook langskomen trouwens.

Terminus
22 september 2010, 16:10
Nou, blijkbaar dus wel?
Dat is een hele andere techniek dan metal, hoewel ik nooit metal speel (en daar ook geen behoefte aan heb) kom je dat soort technieken met alle snaren afdempen en dan een funky slagje spelen volgens mij niet echt vaak tegen in de metal. En het is hele andere groove enzo, waarvoor je toch wel moet oefenen ;).

Snaren afdempen moet wel als je wilt sweepen, string skippen of zelfs sommige riffjes met open snaren wilt spelen. Slagjes komen inderdaad niet voor, maar dat is niet zo lastig.

ShredTallicA
23 september 2010, 20:21
Aangezien we toch bezig zijn over verschillende genres wilde ik vragen of iemand hier ervaring heeft met bluegrass? :rockon: En mij daarover misschien het een en ander kan vertellen of luistertips kan geven. Want ik heb geen idee waar ik moet beginnen :sssh: