PDA

View Full Version : Site goedkoop, maar ook betrouwbaar?



zowster
19 september 2010, 13:58
Hallo, ik wil beginnen met gitaarspelen en ben al een tijdje op zoek naar een leuk stratje. Hier in de buurt op een paar gitaartjes getokkeld en uiteindelijk is mijn keus gevallen op een vintage v6 gitaartje. Lekker geluid, redelijk van kwaliteit zover ik kan beoordelen als leek. 260 eurotjes, redelijk goed geprijsd. Maar nou ben ik rond gaan zoeken en stuitte ik op een aantal sites, waarbij vooral deze bij me in het oog sprong:
http://www.alphaguitars.co.uk/shop/agora.cgi?cart_id=8088330.14751
Ik weet niet of het is toegestaan sites te noemen. Ze bieden hem hier aan voor 109 pond. Omgerekend met verschepen ben ik dan zo'n 150 euro kwijt. Scheelt toch ruim 100 euro voor dezelfde gitaar. Of is dit te makkelijk gedacht? Zou het namaak kunnen zijn? Misschien niet goed afgesteld? Welke andere problemen kunnen zich voordoen? Mensen misschien betere opties of sites?

snaarplukker
19 september 2010, 14:07
Van Vintage gitaren bestaan geen neppers.;)
De winkel in je buurt heeft het ook uit GB moeten laten komen en wilt er toch nog iets aan verdienen.
Gitaren die van Internet worden besteld zijn af fabriek afgesteld en moeten vaak nog afgesteld worden naar de persoonlijke voorkeur.

geert1976
19 september 2010, 14:35
Hallo, ik wil beginnen met gitaarspelen en ben al een tijdje op zoek naar een leuk stratje. Hier in de buurt op een paar gitaartjes getokkeld en uiteindelijk is mijn keus gevallen op een vintage v6 gitaartje. Lekker geluid, redelijk van kwaliteit zover ik kan beoordelen als leek. 260 eurotjes, redelijk goed geprijsd. Maar nou ben ik rond gaan zoeken en stuitte ik op een aantal sites, waarbij vooral deze bij me in het oog sprong:
http://www.alphaguitars.co.uk/shop/agora.cgi?cart_id=8088330.14751
Ik weet niet of het is toegestaan sites te noemen. Ze bieden hem hier aan voor 109 pond. Omgerekend met verschepen ben ik dan zo'n 150 euro kwijt. Scheelt toch ruim 100 euro voor dezelfde gitaar. Of is dit te makkelijk gedacht? Zou het namaak kunnen zijn? Misschien niet goed afgesteld? Welke andere problemen kunnen zich voordoen? Mensen misschien betere opties of sites?

Bij mij heb je het nu al verpest:stop:

Bij de lokale winkels de gitaar uitproberen en in het buitenland bestellen.

Als je een beroerd exemplaar krijgt is het je eigen schuld en hoop ik dat de plaatselijke gitaarwinkel je voor afstelling en reparatie goed uitknijpt.

Er zitten aan online kopen voor-en nadelen, je koopt een gitaar die je niet hebt kunnen proberen, je weet dus niet wat je krijgt.

RolandT
19 september 2010, 15:05
...Ze bieden hem hier aan voor 109 pond. Omgerekend met verschepen ben ik dan zo'n 150 euro kwijt. Scheelt toch ruim 100 euro voor dezelfde gitaar...Weet dat die onlineshop met een prijs van 150 euro al een mooie winst maken op de gitaar. Laten we conservatief zijn en 50% winstmarge rekenen. Dus zitten we aan een gitaar kostprijs rond de 70 euro. Je lokale shop doet er gewoon nog eens extra 100 euro bij (een mens moet toch leven nietwaar). Ik zou zeggen gewoon online kopen.

Met de 100 euro die je minder betaald kan je de afstelling door een lokale gitaardokter laten doen (indien nodig).

LesPaul1612
19 september 2010, 15:09
Bij mij heb je het nu al verpest:stop:

Bij de lokale winkels de gitaar uitproberen en in het buitenland bestellen.

Als je een beroerd exemplaar krijgt is het je eigen schuld en hoop ik dat de plaatselijke gitaarwinkel je voor afstelling en reparatie goed uitknijpt.

Er zitten aan online kopen voor-en nadelen, je koopt een gitaar die je niet hebt kunnen proberen, je weet dus niet wat je krijgt.

Met zo'n haatreactie kan de TS helemaal niks. Ik snap heel goed dat hij die gitaar zo wil bestellen. Het scheelt je honderd euro en dat is behoorlijk veel geld. Meestal is een gitaar wel goed afgesteld als je hem krijgt, maar het kan ook voorkomen dat dat niet zo is. Omdat het je eerste gitaar is, geef ik de voorkeur aan de gitaarwinkel, omdat je dan goede garantie hebt en zeker weet dat je gitaar goed afgesteld is. Als jij toch echt de voorkeur geeft aan die webwinkel, doe het dan maar want meestal is het gewoon goed;)

Nicks
19 september 2010, 15:18
Met zo'n haatreactie kan de TS helemaal niks. Ik snap heel goed dat hij die gitaar zo wil bestellen. Het scheelt je honderd euro en dat is behoorlijk veel geld. Meestal is een gitaar wel goed afgesteld als je hem krijgt, maar het kan ook voorkomen dat dat niet zo is. Omdat het je eerste gitaar is, geef ik de voorkeur aan de gitaarwinkel, omdat je dan goede garantie hebt en zeker weet dat je gitaar goed afgesteld is. Als jij toch echt de voorkeur geeft aan die webwinkel, doe het dan maar want meestal is het gewoon goed;)

dikke poep, het is gewoon schandalig om eerst bij iemand in de winkel iets uit te proberen zonder je ook maar enig intentie hebt om het bij die persoon te kopen maar het gewoon op internet haalt. Dan moet jij je straks ook niet verbazen als mensen geld gaan vragen als jij een gitaar uit wilt proberen.

rpl
19 september 2010, 15:32
En dat voor een gitaar van £109.00


http://img843.imageshack.us/img843/3285/facepalms.jpg (http://img843.imageshack.us/i/facepalms.jpg/)

signsofzodiac
19 september 2010, 15:33
Ik deel de mening van Geert al zal ik me in iets subtielere bewoordingen uitlaten:

- Je hebt geen idee wat je krijgt, het is bijvoorbeeld ook vrij algemeen aanvaard dat bij online aankopen naar het buitenland over het algemeen niet de toppers uit het magazijn op worden gestuurd. Voor veel klanten is het te veel gedoe om het ding weer terug te sturen, zeker "voor die 150 euro". We krijgen hier in Europa ook al de mindere Gibson's om maar eens wat te noemen. Daarbij, het is niet hetzelfde als met het bestellen van een iPod waarbij ze allemaal hetzelfde zijn. Hout beweegt, vakmanschap wisselt van gitaar tot gitaar, klimaatveranderingen, etc.
- Is goede service dan niemand meer wat waard? Een lokaal aanspreekpunt bij problemen? Bij een gitaarzaak kopen geeft min of meer een soort gekochte "garantie" dat je face-to-face met iemand kan overleggen, dat je weet waar je moet zijn, dat je een vertrouwensband opbouwt met je gitaarboer, etc. Afstelbeurt in de toekomst, een hoes, etc.
- Door dit soort praktijken gaan de gitaarzaken gewoon op de fles op den duur waardoor je straks in een straal van 50 km helemaal geen gitaren meer kan testen voor aankoop. Alleen nog in de mega-fabrieken als Musik Produktiv of Music Store waar veelvuldig niet afgestelde gitaren met schade en roestige snaren aan de muur hangen. Is dat wat we willen? En trust me, in Nederland komt er niet in elke grote stad een soort gitaar-MediaMarkt. Kwaliteit kost geld, goede service net zo goed, en ik baal ervan dat de lokale gitaarzaak voor dit soort bedragen een poot wordt uitgedraaid. Bij de kaasboer krijg je een plak kaas om te proeven en de kaas smaakt nog beter ook dan bij de supermarkt. Maar als het je de hogere prijs niet waard is, soit.

My $0.02 ;)

LesPaul1612
19 september 2010, 17:05
dikke poep, het is gewoon schandalig om eerst bij iemand in de winkel iets uit te proberen zonder je ook maar enig intentie hebt om het bij die persoon te kopen maar het gewoon op internet haalt. Dan moet jij je straks ook niet verbazen als mensen geld gaan vragen als jij een gitaar uit wilt proberen.

Lees jij eerst maar eens beter:stop:. De TS had eerst erop gespeeld en toen gezocht op het internet. Hij ging niet de gitaar hier testen om hem via het internet te kopen.

Maar leef je eens in in een 16-jarige. Op die leeftijd hebben veel jongeren geldtekort. Als de TS zo iemand is die graag een gitaar wil kopen en de keuze heeft tussen nou geld hebben voor een gave gitaar, of een half jaar wachten en dan dezelfde gitaar kopen bij de gitaarwinkel, dan is de keuze niet moeilijk

Maar je hebt wel gelijk, ik zou als het verschil niet groter is dan 100 euro, de gitaar gewoon bij de gitaarwinkel kopen. Als deze jongen dat anders wil, laat hem dan ook gewon in zijn waarde. Jij moet hem gewoon kopen waar hij dat zelf wil.

rpl
19 september 2010, 17:17
Lees jij eerst maar eens beter:stop:. De TS had eerst erop gespeeld en toen gezocht op het internet. Hij ging niet de gitaar hier testen om hem via het internet te kopen.

Maar leef je eens in in een 16-jarige. Op die leeftijd hebben veel jongeren geldtekort. Als de TS zo iemand is die graag een gitaar wil kopen en de keuze heeft tussen nou geld hebben voor een gave gitaar, of een half jaar wachten en dan dezelfde gitaar kopen bij de gitaarwinkel, dan is de keuze niet moeilijk

Maar je hebt wel gelijk, ik zou als het verschil niet groter is dan 100 euro, de gitaar gewoon bij de gitaarwinkel kopen. Als deze jongen dat anders wil, laat hem dan ook gewon in zijn waarde. Jij moet hem gewoon kopen waar hij dat zelf wil.

http://img840.imageshack.us/img840/3767/facepalm2s.jpg (http://img840.imageshack.us/i/facepalm2s.jpg/)

rpl
19 september 2010, 17:22
Bij de kaasboer krijg je een plak kaas om te proeven en de kaas smaakt nog beter ook dan bij de supermarkt. Maar als het je de hogere prijs niet waard is, soit.

Je bedoelt als ik een scheet laat bij de McDonalds mag ik gaan stinken bij de Burgerking :D

signsofzodiac
19 september 2010, 17:30
Ik zou lekker gaan vreten bij de BK om te gaan schijten bij de Mickey D, maar da's dan weer smaakgebonden :D

Flipkoos
19 september 2010, 17:32
Als je er hier 260 euro voor moet betalen en je kunt 'm op internet bestellen voor ongeveer 110 euro goedkoper...
Een gitaar afstellen zal je gemmiddeld 35 euro kosten... 110 - 35 = 75 euro winst.
Voor zoveel verschil zou ik 'm ook het dichtstbij proberen en elders bestellen.
De klant is koning hoor kom op, wie naait hier nu wie?
ik ben van mening dat je een gitaar dáár moet kopen waar je 'm voor de laagste prijs kunt halen. Ik hou niet zo van gezweef in de trant van een soort stichting tot behoud van plaatselijke gitaarboeren...

rpl
19 september 2010, 17:35
Ik zou lekker gaan vreten bij de BK om te gaan schijten bij de Mickey D, maar da's dan weer smaakgebonden :D

Dan ben je wel afhankelijk van de afstand anders heb je er zo je broek vol van :D

signsofzodiac
19 september 2010, 17:45
Maar ook jij houdt van het testen van gitaren neem ik aan? Of wil je straks je GAS en mening puur nog opdoen van youtube-filmpjes? Goede speciaalzaken zijn duurder dan de supermarkt maar hebben meer kennis in huis en bieden meer service. Als de real-life zaken gaan verdwijnen zullen er steeds meer vaste prijsafspraken gaan ontstaan tussen fabrikant en webshop met gelijktrekking van internationale prijzen waardoor je in het buitenland niet meer goedkoper uit bent, je je gitaar niet meer pre-aankoop op kleine afstand van je huis aan de tand kan voelen, waardoor je bij problemen lekker mag bellen met een Customer Support-telefooncentrale EN je je gitaar/amp op mag gaan sturen met de houthakkers van TNT/UPS/etc. Als dat jouw idee is van een prettige, gezonde HNGD-experience be my guest. Ik pas ervoor. Wat iedereen met zijn geld doet moet hij zelf weten, maar ik zou het persoonlijk prettig vinden om dan ook geen klachten-topics te zien verschijnen door genoemde zaken :)

Anyhoo, eigenlijk is het zinloos om te discussieren over deze onderwerpen, hetzelfde geldt voor chinese merk-clones en dergelijke. De voorstanders zal het niet interesseren, hoe legitiem de bezwaren ook zijn. Ik ga maar eens kijken hoe mijn club het altijd lastige Heracles-uit gaat bestrijden ;)

nickofzo
19 september 2010, 17:45
ik heb 2 jaar op een prul van de kijkshop gespeeld toen ik begon en ik
kon het daar prima mee doen... (nog geen 100 euro)

een eerste gitaar hoeft niet supergoed te zijn:

* in begin denk je dat je weet wat je wilt hebben (maar vaak weet je na een paar jaar pas echt wat je wilt).

* het hoeft alleen goed voor thuis te zijn.. (neem aan dat je niet gelijk op de planken staat).

* een eerste gitaar kan je ook prima in de winkel kopen en hoeft dus niet met alle onzekerheden besteld te worden.

* en elke gitaar is uniek.. dus degene die je in de winkel test kan volledig anders spelen dan de gitaar die je besteld.
(al zijn ze op papier hetzelfde)

zowster
19 september 2010, 17:46
Ik ben naar de plaatselijke winkel toegegaan, omdat ik juist ook die mensen een kans wel geven. Ik had ook meteen naar feedback kunnen gaan en daar met een grotere korting een gitaar kunnen kopen. De man daar heeft mij super geholpen en kwam met de belofte dat hij met een leuk prijsje zou komen voor de hele set (gitaar, versterker, standaarje, hoes en dergelijk) Ik had met hem afgesproken dat ik de volgende dag alles nog ever verder zou testen, omdat ik het al tegen sluitingstijd liep. Maar nou wil het feit dat de gitaar waar ik een oogje op had was verkocht en dat hij ook niet meer op voorraad was. Het enthousiasme vanuit mijn kant was daardoor meteen verdwenen. Ik ben namelijk redelijk principieel ingesteld, een man een man een woord een woord. Dus het is meer een principekwestie. Als de verkoper hem niet had verkocht aan iemand anders, dan was ik dit topic waarschijnlijk helemaal niet gestart. Daarnaast kan de winkel in Engeland hem mij zelfs eerder leveren dan de winkel hier in Breda. Dus even kort samengevat voor alle heethoofdjes hier (bedankt voor het warme welkom overigens:cheerup::soinnocent:): als die winkel, die een speciale band met mij op wilt bouwen een nieuwe klant zoiets flikt, dan lijkt mij dat je het zelf ook niet allemaal even serieus neemt. Dan moet je ook assertief zijn en inderdaad niet moeilijk doen over zo'n relatief goedkoop gitaartje en hem achter houden. (Ikzelf ben trouwens een student en heb net voor zo'n 600 euro aan boeken en 1700 euro aan collegegeld moeten betalen). Ik speel al heel lang met de gedachte en heb nu eindelijk de tijd gevonden om te beginnen. Het geld heb ik dus echt opzij moeten zetten.
Maar misschien dat rpl's buidel wel ver genoeg reikt (wat ik op kan maken uit zijn reactie) en hij mij het verschil cadeau wil doen bij wijze van solidariteit naar het nieuwe lid (ik) toe. :grouphug:
Maar in ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe.

Hendriks
19 september 2010, 17:48
Heerlijke discussie , voor een ieders mening is wel wat te zeggen .
Ik heb ook de schurft aan die gasten die de hele dag bij de lokale gitaarboer gitaren zitten te bevlekken en vervolgens de gitaar elders kopen.
Ik heb zelf een aantal gitaren in de UK gekocht , maar dat was omdat ze hier gewoonweg niet te koop zijn.
Ook vind ik ook dat je niet het recht hebt om te mekkeren als je iets online hebt bestelt en het blijkt niet goed te zijn.
Aan de andere kant vind ik dat het bij de lokale winkels ontbreekt aan kennis en vakmanschap , alles is toch gericht op verkoop .

Tja , ik koop nu eigenlijk alleen nog tweedehands.

Ik kan best begrijpen dat als je maar weinig het te besteden online iets koopt , je moet dan wel de risico's accepteren.

signsofzodiac
19 september 2010, 17:51
Ik ben naar de plaatselijke winkel toegegaan, omdat ik juist ook die mensen een kans wel geven. Ik had ook meteen naar feedback kunnen gaan en daar met een grotere korting een gitaar kunnen kopen. De man daar heeft mij super geholpen en kwam met de belofte dat hij met een leuk prijsje zou komen voor de hele set (gitaar, versterker, standaarje, hoes en dergelijk) Ik had met hem afgesproken dat ik de volgende dag alles nog ever verder zou testen, omdat ik het al tegen sluitingstijd liep. Maar nou wil het feit dat de gitaar waar ik een oogje op had was verkocht en dat hij ook niet meer op voorraad was. Het enthousiasme vanuit mijn kant was daardoor meteen verdwenen. Ik ben namelijk redelijk principieel ingesteld, een man een man een woord een woord. Anders had ik hem diezelfde dag al meegenomen. Dus het is meer een principekwestie.

True, fout van genoemde gitaarboer. Niet netjes, niet handig en het kost hem handel. Hij snijdt zichzelf in dit geval in de vingers en je hebt groot gelijk om je geld ergens anders uit te geven. Waarmee de legitimering niet onder mijn bigger picture weg is geslagen :)

Boeken en college-geld zuigen ballen, zeker als je bedenkt dat die school waarschijnlijk knap weinig doet voor die centen en je uit de meeste boeken een half hoofdstuk zal bekijken. Kan je een boel leuke andere dingen mee doen :)

zowster
19 september 2010, 18:04
Maar ook jij houdt van het testen van gitaren neem ik aan? Of wil je straks je GAS en mening puur nog opdoen van youtube-filmpjes? Goede speciaalzaken zijn duurder dan de supermarkt maar hebben meer kennis in huis en bieden meer service. Als de real-life zaken gaan verdwijnen zullen er steeds meer vaste prijsafspraken gaan ontstaan tussen fabrikant en webshop met gelijktrekking van internationale prijzen waardoor je in het buitenland niet meer goedkoper uit bent, je je gitaar niet meer pre-aankoop op kleine afstand van je huis aan de tand kan voelen, waardoor je bij problemen lekker mag bellen met een Customer Support-telefooncentrale EN je je gitaar/amp op mag gaan sturen met de houthakkers van TNT/UPS/etc. Als dat jouw idee is van een prettige, gezonde HNGD-experience be my guest. Ik pas ervoor. Wat iedereen met zijn geld doet moet hij zelf weten, maar ik zou het persoonlijk prettig vinden om dan ook geen klachten-topics te zien verschijnen door genoemde zaken :)

Anyhoo, eigenlijk is het zinloos om te discussieren over deze onderwerpen, hetzelfde geldt voor chinese merk-clones en dergelijke. De voorstanders zal het niet interesseren, hoe legitiem de bezwaren ook zijn. Ik ga maar eens kijken hoe mijn club het altijd lastige Heracles-uit gaat bestrijden ;)

Ik vind dat de echte puristen, die paar honderd euro extra maar cadeau moeten doen aan de gitaarshops. Er zullen altijd mensen zijn met genoeg geld, die wel naar de gitaarshops blijven gaan. Daarom is het mooi dat er zoveel verschillende mensen bestaan. Maar ik vind dat je een dief van je eigen portemonnee bent. Ik kan die 100 euro die ik bespaar bijv. weer uitgeven aan accesoires die ik op den duur toch nodig zal hebben. Maar om even een vergelijking te maken, ik ga ook niet naar de kaasboer om 4 euro meer uit geven voor eenzelfde stuk kaas alleen omdat ik daar eerst een plakje mag proeven. Jij wel?

rpl
19 september 2010, 18:04
Als ik bij de gitaarboer ben en dat/hetgene huppelepup bevalt mij dan neem ik dat gelijk mee (en ja natuurlijk alwetend wat het/dat bij de concurrent kost)

signsofzodiac
19 september 2010, 18:15
Ik vind dat de echte puristen, die paar honderd euro extra maar cadeau moeten doen aan de gitaarshops. Er zullen altijd mensen zijn met genoeg geld, die wel naar de gitaarshops blijven gaan. Daarom is het mooi dat er zoveel verschillende mensen bestaan. Maar ik vind dat je een dief van je eigen portemonnee bent. Ik kan die 100 euro die ik bespaar bijv. weer uitgeven aan accesoires die ik op den duur toch nodig zal hebben. Maar om even een vergelijking te maken, ik ga ook niet naar de kaasboer om 4 euro meer uit geven voor eenzelfde stuk kaas alleen omdat ik daar eerst een plakje mag proeven. Jij wel?

Nee, ik ga naar de kaasboer omdat de kaas daar beter is, niet naar de verpakking die er om heen zit smaakt, de kaasboer inmiddels weet wat ik lekker vind en me kan adviseren wat lekker smaakt bij wat EN most importantly: hij heeft mij nog nooit een smerig stuk kaas verkocht. Ik weet ook zeker dat ALS ik een stuk kaas echt niet lekker vind ik terug kan en er niet moeilijk gedaan wordt over een nieuw stuk. Maar goed, da's die van mij, misschien is die van jou wel heel slecht :)

Het gaat niet om puristen. Ik doe het ze trouwens ook niet cadeau dat geld, daar moeten ze wel degelijk voor werken. Een gitaar verschilt gewoon nogal van de andere. Sight unseen blijft het gokken, en als je daar je geld voor op het spel wil zetten, zoals gezegd be my guest :). Blijf erbij dat het er uiteindelijk het gitaarklimaat niet beter op maakt. Maar als iemand anders dat geen probleem vindt dan is het alleen mijn probleem. Zonde. I love my local guitarshop en dat is me inderdaad geld waard, easy as that.

rpl
19 september 2010, 18:25
Nee, ik ga naar de kaasboer omdat de kaas daar beter is, niet naar de verpakking die er om heen zit smaakt, de kaasboer inmiddels weet wat ik lekker vind en me kan adviseren wat lekker smaakt bij wat EN most importantly: hij heeft mij nog nooit een smerig stuk kaas verkocht. Ik weet ook zeker dat ALS ik een stuk kaas echt niet lekker vind ik terug kan en er niet moeilijk gedaan wordt over een nieuw stuk. Maar goed, da's die van mij, misschien is die van jou wel heel slecht :)

Het gaat niet om puristen. Ik doe het ze trouwens ook niet cadeau dat geld, daar moeten ze wel degelijk voor werken. Een gitaar verschilt gewoon nogal van de andere. Sight unseen blijft het gokken, en als je daar je geld voor op het spel wil zetten, zoals gezegd be my guest :). Blijf erbij dat het er uiteindelijk het gitaarklimaat niet beter op maakt. Maar als iemand anders dat geen probleem vindt dan is het alleen mijn probleem. Zonde. I love my local guitarshop en dat is me inderdaad geld waard, easy as that.

Zo we zijn het eens en nu gaan we gezamelijk een biertje nemen 8-)

RolandT
19 september 2010, 19:37
Als je er hier 260 euro voor moet betalen en je kunt 'm op internet bestellen voor ongeveer 110 euro goedkoper...wie naait hier nu wie?...Inderdaad, ik zou het niet beter kunnen verwoorden. <200 euro gitaren zijn typisch gitaren voor beginners -vaak weten die nog niet veel over gitaren- en dus een gemakkelijk doelwit om hen nog 100 euro extra te laten betalen. Gelukkig heeft de TS wel onderzoek gedaan.

Madcow
19 september 2010, 19:57
Dus stel je wilt een gibson kopen, op internet kost deze 3000 euro maar in de winkel om de hoek kost deze 5500 euro.....


Wat ik probeer duidelijk te maken is dat de beste Topic starter ook een budget heeft. Uiteraard zitten hier genoeg veertigplussers die 3000 euro per maand binnen halen maar als student heb je deze luxe eenmaal niet en zal dus veel eerder de beslissing nemen om de gitaar op internet te bestellen.

Als de prijzen zo achterlijk verschillen dan wist ik het ook wel. 100 euro is voor mij nog steeds veel geld net zoals de rest van de gitaristen onder de 20 jaar.

RolandT
19 september 2010, 20:27
Uiteraard zitten hier genoeg veertigplussers die 3000 euro per maand binnen halen maar als student heb je deze luxe eenmaal niet en zal dus veel eerder de beslissing nemen om de gitaar op internet te bestellen..Zelfs deze 40plusser had toch geen zin om Casa Benelly 700 euro extra winst te betalen voor een Eastman.

Madcow
19 september 2010, 22:07
Hier wordt vaak te ruim gekeken met een budget, bv: Topicstarter komt aan dat hij een budget heeft van 120 euro, afijn en vervolgens gaan mensen een reactie geven met het aanbevelen van gerij dat in totaal 250 euro kost.

josan
19 september 2010, 23:56
Als je service verwacht of nodig denkt hebben en je bent door de winkelier goed voorgelicht, dan mag een product daar bet wat duurder zijn. En ik denk dan aan een 10-15%. Meer dan 25% duurder vind ik dan echt te veel. Wat ik dan vaak doe is die winkelier toch nog een kans geven. Ik zou natuurlijk ook laf en stiekum gewoon ergens anders kunnen gaan kopen, maar in plaats daarvan zeg je gewoon tegen die beste man: "Luister kerel, je hebt me goed voorgelicht en ik wil die gitaar graag bij jou kopen, maar ik vind het verschil met de prijs bij ..... wel wat groot. Wat kun je daaraan doen?" Meestal krijg je dan een prijs die hetzelfde is of op een acceptabel verschil uitkomt, of je mag wat extraatjes uitzoeken. Zo kun je het open spelen en betaal je een reeel verschil voor de service en informatie, die je van de winkelier hebt gekregen. Bedenk wel, je moet serieus bereid zijn van de koop bij hem af te zien als hij je niet tegemoet komt. Breng het serieus en niet met een grappige ondertoon.

Mr Orange
20 september 2010, 09:54
BC Rich exotic bij thomann : 444 euro
Gitaar bij winkels in NL :695 euro

vind ik echt een schandalig verschil
dat is niet te verklaren in een verschil in service tenzij je er een blowjob bij krijgt van een lekker ding

nickofzo
20 september 2010, 10:12
je print gewoon uit een plaatje van de site (PrtSc)
en neemt em mee,

een gitaarboer is vaak de beroerdste niet met de prijs.

nickofzo
20 september 2010, 10:16
dat is niet te verklaren in een verschil in service tenzij je er een blowjob bij krijgt van een lekker ding

gitaren tekort?:seriousf:

guitarkid
20 september 2010, 10:29
Ik ben naar de plaatselijke winkel toegegaan, omdat ik juist ook die mensen een kans wel geven. Ik had ook meteen naar feedback kunnen gaan en daar met een grotere korting een gitaar kunnen kopen. De man daar heeft mij super geholpen en kwam met de belofte dat hij met een leuk prijsje zou komen voor de hele set (gitaar, versterker, standaarje, hoes en dergelijk) Ik had met hem afgesproken dat ik de volgende dag alles nog ever verder zou testen, omdat ik het al tegen sluitingstijd liep. Maar nou wil het feit dat de gitaar waar ik een oogje op had was verkocht en dat hij ook niet meer op voorraad was. Het enthousiasme vanuit mijn kant was daardoor meteen verdwenen. Ik ben namelijk redelijk principieel ingesteld, een man een man een woord een woord. Dus het is meer een principekwestie. Als de verkoper hem niet had verkocht aan iemand anders, dan was ik dit topic waarschijnlijk helemaal niet gestart. Daarnaast kan de winkel in Engeland hem mij zelfs eerder leveren dan de winkel hier in Breda. Dus even kort samengevat voor alle heethoofdjes hier (bedankt voor het warme welkom overigens:cheerup::soinnocent:): als die winkel, die een speciale band met mij op wilt bouwen een nieuwe klant zoiets flikt, dan lijkt mij dat je het zelf ook niet allemaal even serieus neemt. Dan moet je ook assertief zijn en inderdaad niet moeilijk doen over zo'n relatief goedkoop gitaartje en hem achter houden. (Ikzelf ben trouwens een student en heb net voor zo'n 600 euro aan boeken en 1700 euro aan collegegeld moeten betalen). Ik speel al heel lang met de gedachte en heb nu eindelijk de tijd gevonden om te beginnen. Het geld heb ik dus echt opzij moeten zetten.
Maar misschien dat rpl's buidel wel ver genoeg reikt (wat ik op kan maken uit zijn reactie) en hij mij het verschil cadeau wil doen bij wijze van solidariteit naar het nieuwe lid (ik) toe. :grouphug:
Maar in ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik vind dit een goed en genuanceerd verhaal. Ik begrijp op zich Geert ook wel (en anderen), maar dan gaat het ook echt om het al dan niet oeverloos proberen, veel vragen etc. en daarmee echt gebruik maken van de expertise van een winkel, om iets daarna (al van te voren gepland) elders te kopen. Da's niet netjes, maar ja, wat doe daar aan....?


BC Rich exotic bij thomann : 444 euro
Gitaar bij winkels in NL :695 euro
vind ik echt een schandalig verschil
dat is niet te verklaren in een verschil in service tenzij je er een blowjob bij krijgt van een lekker ding

251 euro voor een blowjob.....? Nou, dat kan ik zelf ook snel verdienen.;)


Gr. C.

wrvh
20 september 2010, 10:44
Het argument dat je bij gitaarzaken betere service krijgt ben ik het in veel gevallen niet helemaal mee eens. Bij veel (vooral grotere) gitaarzaken is de service echt bagger. Mijn ervaringen met de service van webwinkels zijn over het algemeen juist heel goed. Bij thomann kon ik bijvoorbeeld een gitaar die mij niet helemaal beviel gewoon omruilen voor een andere.

Verder hanteren sommige winkels echt schandalige winstmarges. Webwinkels kunnen dat niet doen omdat de prijzen eenvoudig met die van andere webwinkels vergeleken kunnen worden.

Om dus maar een middenweg te noemen: Vergelijk de prijzen op de webwinkels en rij naar de goedkoopste zaak toe (bijv. Thomann/Music Store/Musik Produktiv). Dan heb je het prijsvoordeel van een webwinkel (zelfs met de benzinekosten ben je vaak nog veel goedkoper uit dan in Nederland) en je kan de gitaar daar ook nog eens uitproberen.

Wabbie
20 september 2010, 11:45
Aangezien we toch afgedwaald zijn naar een discussie over online/megastores vs de lokale gitaarboer.

Ik haal al mijn grote spullen (gitaren &versterkers) wel gewoon bij The American Guitarstore hier in Enschede en ik heb meerdere keren ruime korting kunnen krijgen en soms waren spullen bij de TAGS al standaard een suk goedkoper dan Musik Produktiv en Thomann ( mijn Eden WT800 heb ik 1600 euro voor betaalt en die was toenertijd 1800 bij Thomann). Tel daar dan nog wat korting en wat gratis dure speakerkabels bij op en het wordt al snel voordelig om toch lokaal te kopen.
Verder valt het mij op dat ze bij de TAGS toch vaak wel redelijk in de buurt zitten van de prijzen van de grote duitse megastores en er is altijd wel een deal te maken.

Dingen als effectenpedaaltjes en randapparatuur ( geluidskaarten ed.) haal ik meestal welbij Thomann tenzij ik wederom een deal kan krijgen bij de TAGS.

beruk
20 september 2010, 12:02
Ik begrijp dat niet, zet er dan gewoon een reële prijs bij. Scheelt afdingen....
Een volgende keer zal ik op zeker via internet een gitaar kopen. Als linkspoot is de spoeling nogal dun qua beschilbare voorraad. Ik heb nog nooit een zaak meegemaakt die bereid was een exemplaar in huis te halen om uit te laten proberen. Ondernemers die geen risico durven lopen noem ik geen ondernemers...
Het is gewoon heel simpel, als ik een hetzelfde produkt kan kopen voor minder dan doe ik dat.

Michael AE
20 september 2010, 12:18
Even iets dat ik nog niet gelezen heb. Ik ken een aantal winkeliers die een hele goede smaak hebben als het om gitaren gaat en die regelmatig de kans krijgen uit een groot assortiment de (voor hen) goede exemplaren uit te kiezen. Bij deze winkeliers ga ik graag langs voor een praatje en om te zien of ze nog iets moois in huis hebben. Dit zijn ook de winkeliers waar ik meestal mijn geld uitgeef.

"Dozenschuivers" zijn voornamelijk bezig om zo snel mogelijk zo veel mogelijk te verkopen en zijn veel minder bezig met de kwaliteit van het geleverde spul.

Ik merk dat goede exemplaren vaker bij de zaken komen waar liefhebbers werken met kennis van hun vak. Vaak zijn dit de kleinere zaken, maar soms ook best de wat grotere.

Nu kun je bij een dozenschuiver best het geluk hebben een goed exemplaar te kopen, maar meestal liggen de echt goede gitaartjes op de zolders en in het magazijn te wachten tot er een koper komt die het enthousiasme voor goede instrumenten met de verkoper deelt.

Morio66
20 september 2010, 12:54
Leuke discussie!
Als een speciaalzaak je echt goed helpt dan is dat het geld waard..
Helaas is dat niet altijd zo.. ook met andere handel kom ik soms zelfs meer expertise tegen bij de "dozenschuivers".

Ik heb zelf nog steeds een 15-jarige kater van een speciaalzaak (kan de naam niet noemen daar het een sponsor is). Idioot hoge adviesprijzen en dan "korting" geven.. Al je (nu vintage!) pedaaltjes (NLG 500 inruilwaarde) inleveren om een RP6 te kunnen kopen en dan de week daarna dezelfde RP6 voor jouw "inruilprijs" zien bij een andere speciaalzaak.. en dat is maar één voorbeeld.. Merk het nog steeds.. natuurlijk wil je best betalen voor een betere service, maar vraag dan gewoon een redelijke prijs. Ik denk dat iemand die er niet zo goed inzit (zoals ik destijds) echt teveel betaald voor zijn spullen. Niet zo lang geleden tevens een vervelende ervaring gehad met het "professioneel" laten afstellen van een Ibby.. Dankzij een fijn forumlid is de schade hersteld.. Klinkt wellicht wat negatief, maar het zijn geen overdreven verhalen...

Gelukkig en mede dankzij dit forum ook goede (echte!) speciaalzaken ontdekt, en daar zal ik ook zeker gebruik van maken.


Maar.. online bestellen....
Zou ik voor een gitaar niet meer doen. Wel gedaan (classic vibe uit de UK), maar die was niet goed. Heel netjes opgelost door de desbetreffende zaak, maar kost veel tijd en moeite. Een gitaar even voelen is toch wel belangrijk en voorkomt de teleurstelling.

vulvasonic
20 september 2010, 13:58
Tijden veranderen. Leer ermee leven. Ik vind het persoonlijk BIJZONDER jammer, maar de kans is groot dat de kleinere muziekzaken aan het verdwijnen zijn. Het internet heeft de toekomst. En omdat het voor musici belangrijk blijft om hun toekomstige instrumenten eerst uitvoerig te testen, zullen er wel een paar gigawinkels ontstaan (1 of 2 in Nederland) waar een belachelijk groot aanbod aan spul te testen zal zijn. Ik lul maar wat, maar het zou zomaar kunnen.

Fisherman
20 september 2010, 15:02
"Dozenschuivers" zijn voornamelijk bezig......
:seriousf::seriousf::seriousf: -sorry, ff -off topic- kon het niet laten ;)


Tijden veranderen. Leer ermee leven. Ik vind het persoonlijk BIJZONDER jammer, maar de kans is groot dat de kleinere muziekzaken aan het verdwijnen zijn. Het internet heeft de toekomst. En omdat het voor musici belangrijk blijft om hun toekomstige instrumenten eerst uitvoerig te testen, zullen er wel een paar gigawinkels ontstaan (1 of 2 in Nederland) waar een belachelijk groot aanbod aan spul te testen zal zijn. Ik lul maar wat, maar het zou zomaar kunnen.

Mario, je hebt helemaal gelijk.
Ik persoonlijk maak ook gebruik van de online stores, voor een goedkoop koffertje, wat snaren, standaards of wat voor klein spul dan ook.
Maar zaken als Max, GuitarKing, etc.etc. die moeten gewoon blijven bestaan.
Daar zit 20-30 jaar ervaring in en bovendien krijg je daar persoonlijke service en is er altijd wat te ritselen qua prijs en extra accessoires, dus niet uitsluitend op internet ben je "goedkoper" uit. En als ik een splinternieuwe gitaar zou kopen, koop ik hem absoluut in dat soort Nederlandse gitaarspeciaalzaken, want ik gun hen mijn centjes veel liever dan die "dozenschuiverts....;)".

:ok::ok:

snaarplukker
20 september 2010, 18:55
Thomann was ook een locale muziekhandel. Geeft net zoveel service en garantie als de locale muziekhandel in de buurt. Is groter geworden door verkoop via internet omdat op deze wijze meer klanten zijn te bereiken.
Dus als de locale muziekhandel hier ook een webshop opent kan die met de anderen gaan concureren en ook met lagere prijzen komen.;)

Fisherman
20 september 2010, 19:02
Thomann was ook een locale muziekhandel. Geeft net zoveel service en garantie als de locale muziekhandel in de buurt. Is groter geworden door verkoop via internet omdat op deze wijze meer klanten zijn te bereiken.
Dus als de locale muziekhandel hier ook een webshop opent kan die met de anderen gaan concureren en ook met lagere prijzen komen.;)

Thomann levert uitstekende service, dat betwist ik -als klant zijnde- ook zeker niet. ;)
Maar als het om duurdere items gaat en met name nieuwe gitaren, dan ga ik persoonlijk liever naar de Nederlandse speciaalzaak van mijn keuze.
Nogmaals, qua service en persoonlijke kennismaking, uitleg, beetje korting eraf l*llen en extraatjes bedingen.....dát maakt het juist leuk om er een middagje door te brengen. :ok:
Er zijn echter altijd uitzonderingen denkbaar....als er ergens een online-shop is die een aller-aller-allerlaatste exemplaar voorradig heeft die ik nou nèt wil hebben......tja......:soinnocent:

RolandT
20 september 2010, 20:58
Even iets dat ik nog niet gelezen heb. Ik ken een aantal winkeliers die een hele goede smaak hebben als het om gitaren gaat en die regelmatig de kans krijgen uit een groot assortiment de (voor hen) goede exemplaren uit te kiezen.Vergeet die romantische verhalen over extra service en de lokale gitaarkenner die voor de neus van de inkoper van Thomann met de beste exemplaren gaat lopen en de rommel laat staan voor de inkoper van Thomann. Waarheid is dat de lokale gitaarwinkel zo veel mogelijk wil verdienen (niets mis mee, wil iedereen). Helaas voor de lokale gitaarboer -en dankzij het internet- weet je nu wat een redelijke marktprijs is. Je gitaarboer kent die redelijke marktprijs ook -en enkel als hij merkt dat jij die ook kent- zal hij je die prijs ook wel geven. (alleen wil ik dan niet meer kopen bij iemand die mij een gitaar probeert te verkopen aan het dubbele van de prijs)

guitarkid
20 september 2010, 22:14
Ik denk dat er nog twee aspecten zijn die mede bepalend zijn voor de verkoopprijs: de hoeveelheid die een winkel inkoopt (en dus de korting die ze dan bedingen) en de kosten van winkelruimte c.q. showroom. De meeste kleinere winkels zitten vaak op een dure lokatie in het centrum omdat ze toch (deels) afhankelijk zijn van hun bereikbaarheid.
Ik weet nog dat in het verleden een aantal winkels, gesitueerd door heel Nederland, samen adverteerden en ook veel samen inkochten om zo de prijs lager te houden. Ik dacht dat o.a. Feedback (toen nog met 1 of 2 fillialen) en Tonika in Groningen daar o.a. deel van uit maakten.

Gr. C.

marco v
20 september 2010, 23:43
Ongeacht of internet de lokale gitaarboeren van de aardbodem grotendeels zullen laten verdwijnen, als er een echte verkoper in die winkel had gestaan, had de TS niet eens op internet gaan kijken, dan was die plank die dag met hem naar huis gegaan.

Michael AE
21 september 2010, 02:47
Vergeet die romantische verhalen over extra service en de lokale gitaarkenner die voor de neus van de inkoper van Thomann met de beste exemplaren gaat lopen en de rommel laat staan voor de inkoper van Thomann. Waarheid is dat de lokale gitaarwinkel zo veel mogelijk wil verdienen (niets mis mee, wil iedereen). Helaas voor de lokale gitaarboer -en dankzij het internet- weet je nu wat een redelijke marktprijs is. Je gitaarboer kent die redelijke marktprijs ook -en enkel als hij merkt dat jij die ook kent- zal hij je die prijs ook wel geven. (alleen wil ik dan niet meer kopen bij iemand die mij een gitaar probeert te verkopen aan het dubbele van de prijs)

Tsja, ik speelde even advocaat van de duivel, maar zo zwart/wit is het allemaal niet. Vind een goede gitaarboer en je hebt er een vriend voor het leven aan. Niet alle kleine zaken zijn zo, maar ik ken er wel een aantal die het hart op de goede plaats hebben en zeker wel zo werken als ik stelde. Ze zijn schaars, maar ze zijn er wel.