PDA

View Full Version : Rinkeltje in Tweed Champ



Der Groovemeister
19 september 2010, 01:13
Er zit een zacht maar heel irritant rinkeltje in mijn zelf gebouwde Tweed Champ (TAD). Als ie koud is is het er niet, maar na zo'n 2 minuten begint het. Bij bepaalde frequenties (vooral de Fis). Ik heb m helemaal binnenstebuiten gekeerd en kan het niet vinden! Buizen vervangen, alle pootjes van de buisvoetjes onderaan een druppeltje tin gegeven zodat ze niet meer kunnen trillen in de voetjes, alle schroeven en moeren nog vaster gedraaid, Het hele turretboard er uitgehaald omdat ik meende dat het daaronder vandaan kwam...
Als ik het chassis er uit haal en dan speel klinkt ie goed, zonder gerinkel. Ik word er knettergek van! :( Oh ja en als hard klop op het chassis dan lijkt het of ik het ook hoor.
Het is zo zonde, want hij klinkt verder helemaal te gek met een oude Philips 12AX7 en een Sylvania 6V6!:mmmm:

Wie heeft er nog een idee?
Bedankt alvast

gitaargod
19 september 2010, 10:19
Het overgrote deel van mijn Fender versterkers hadden hier ook last van. Ja, ook ik heb steeds heb buizen vervangen, ook steeds zonder succes.

1 keer heb ik het probleem kunnen oplossen dmv de versterker, die nog omruilgarantie had, in te ruilen voor eenzelfde andere versterker. Die versterker had er geen last van, maar had ook een mindere sound (lagere bias??). Misschien dat het dus met de hitte van de buizen te maken heeft, een koudere bias (buizen) laat misschien de onderdelen minder gevoelig reageren (minder uitzetten of zoiets).

Ooit bij een versterkerbouwer ergens in Apeldoorn geweest (Peter ....?) en hij zei dat dit een bekend probleem is bij metname Fender(achtige) combo's. Het beste zou zijn te kiezen voor een losse top en speakerkast.

Andere opmerkingen/oplossingen tav dit probleem zijn:
- De buizen zitten te dicht bij de speaker, ze worden binnen no time microfonisch.
- Het zijn niet de buizen, maar de speaker die last heeft van cone cry (ook een soort rinkelend geluid)
- Speciale hittebestendige ringetjes op de buizen plaatsen, dempers.

Dat cone cry verhaal heb ik ook eens meegemaakt, dus een andere speaker er in gedaan, en toen was het ook weg. Dat was trouwens bij een Fender Deluxe clone.

Probeer het 1 en ander maar eens, of anders toch maar de versterker accepteren zoals die is.

Succes ermee!

Little Jay
19 september 2010, 10:32
Het zijn volgens mij inderdaad de geluidstrillingen van de speaker die onderdelen in de buizen laten trillen. Mijn Peavey Classic 20 (net verkocht) had er ook last van. Met EL84M buizen - die zijn robuuster - rinkelde die niet.

Dus ik ben bang dat het toch je mooie Sylvania 6V6 is. Ik weet niet of de 6V6 ook een robuustere versie heeft?

Chris Winsemius
19 september 2010, 12:43
Tweed Syndroom (TM)

Bewegelijke constructie, soms helpt het om het chassis juist iets losser of iets vaster te schroeven. Extra schroef in achterpaneel kan ook helpen. Kit tussen de elko's of andere grote onderdelen kan ook extra gerammel voorkomen.

Focus op de mechaniek.