PDA

View Full Version : Achterkant van versterker (Fender Super Reverb)



titzenpitzer
18 september 2010, 19:54
Ik kon op geen duidelijke titel komen en had (dus) ook geen idee hoe ik dit via de zoekfunctie kon opzoeken, dus hier mijn verhaal:

Ik speel al een tijdje over een Super Reverb; ben er erg, erg tevreden over, maar sommige details gaan me toch tegen. Zo zijn er de 2 houten? plaatjes op de achterkant van de versterker waarvan eentje (met het gekende metalen "bakje") de lampen zou moeten beschermen...jammer genoeg zijn deze 2 plaatjes volgens mij van ongelofelijke kutkwaliteit, ze buigen bij het minste door, ...dus ga ik ze vervangen door steviger hout. Naar mijn inziens kan dit onmogelijk problemen geven?

De vraag die hierop volgt is: klopt het dat hoe "opener" de achterkant van je versterker, hoe opener ie ook klinkt? Want in dat geval zou ik de nieuwe platen wat groter maken. Dit geeft in mijn geval niks dan voordelen, aangezien ik nog steeds iets te "schel" klinkt..

Ik wil sowieso graag jullie mening horen!

jacky
18 september 2010, 20:32
Ga er even vanuit dat het een RI amp is ?

zitten er P10R speakers in doe eens 2 c10q erbij dus mixen (P10R is nogal brighte speaker)

dikkere plankjes is prima niet al te groot anders wordt vooral met het bovenste plankje de versterker te warm

the sure thing
18 september 2010, 20:47
Ga er even vanuit dat het een RI amp is ?

zitten er P10R speakers in doe eens 2 c10q erbij dus mixen (P10R is nogal brighte speaker)

dikkere plankjes is prima niet al te groot anders wordt vooral met het bovenste plankje de versterker te warm+1. Voor het geluid gaat dikkere of wat grotere plankjes niet uitmaken. Pas als je meer dan 4/5e gaat dichttimmereren KAN eventueel wat nuance in het geluid anders worden. Maar... dan kan de hitte ook zijn weg minder goed vinden.

titzenpitzer
18 september 2010, 22:36
Super :)
Het is inderdaad een RI.
Van de speakers ga ik voorlopig afblijven, ben amateur en er is een grote kans dat ik het verschil niet eens hoor...toch bedankt voor de raad! Ik ga de nieuwe plaatjes wel groter maken.

PeeVee
19 september 2010, 00:30
doe eens 2 c10q erbij dus mixen
+2

2x C10Q onderin en 2x P10R bovenin is een prima combi. Dat verschil ga je ZEKER horen. In mijn "'69 player SR" heb ik al jaren 2x Jensen RI C10Q onderin en 2x Jensen RI P10Q bovenin. Die P10Q's zijn net even wat fijner dan P10R; iets minder pinnig in het hoog, wat mooier in balans en blijven wat beter overeind wanneer je op hogere volumes speelt. Die C10Q's kosten maar 6 tientjes per stuk (of minder) dus dat zou ik je zeker aanbevelen.

nico verduin
19 september 2010, 09:21
+1. Voor het geluid gaat dikkere of wat grotere plankjes niet uitmaken. Pas als je meer dan 4/5e gaat dichttimmereren KAN eventueel wat nuance in het geluid anders worden. Maar... dan kan de hitte ook zijn weg minder goed vinden.En ik zou multiplex plaatjes nemen. Zijn ff sterker.

muziekschuur
19 september 2010, 10:44
Plaatje?

heb je er ook een hoes bij? Levert Fender bij die versterker standaard een hoes?

titzenpitzer
19 september 2010, 10:47
@ Nico: ik was inderdaad van plan om voor multiplex te gaan.
@ muziekschuur: dat is net de grap: geen hoes. Dan geef je zo'n kluit geld uit aan een versterker, kan er geen hoes af, ach ja. Een flightcase voor zowel mijn versterker als gitaar komt als volgende, maar die plaatjes moeten sowieso steviger.

jacky
19 september 2010, 14:29
Super :)
Het is inderdaad een RI.
Van de speakers ga ik voorlopig afblijven, ben amateur en er is een grote kans dat ik het verschil niet eens hoor...toch bedankt voor de raad! Ik ga de nieuwe plaatjes wel groter maken.

die speakers maken het grootste verschil in geluid

als je iets aan de sound wil verandren/verbeteren maak je hier de grootste slag met de kleinste inspanning

titzenpitzer
19 september 2010, 17:25
Oh, maar het is oorspronkelijk bedoeld om de boel wat steviger te maken.
Ik dacht enkel dat, als ik er dan toch nieuwe opzet, het werkelijk iets aan het geluid doet. Ook al is dit nu blijkbaar amper het geval, ik ga ze toch een klein beetje groter maken, hoe steviger hoe beter.

Die speakers komen sowieso op mijn to do-lijstje!

Dank aan allen!