PDA

View Full Version : gevlamd mahonie..? waar..?



jimihattricks
18 september 2010, 19:05
Heeft iemand enig idee waar ik gevlamd mahonie zou kunnen kopen in de buurt van Maastricht..?
Ik zou dit graag gebruiken voor een hals van een akoestische gitaar..

ziet er bv. zo uit:

http://www.12fret.com/new/Beardsell_4G_guitar_flamed_mahogany_bk.jpg

http://www.grandgrands.com/www/pianopg/Steinway_AII_1900_sm_Will/s1900_A2_sm_lid.jpg

dank!

broeder6x6
18 september 2010, 19:38
goed zoeken:seriousf: ik denk ook niet dat 't erg goedkoop is:soinnocent:

gengar
18 september 2010, 20:12
als je naar fijnhouthandel in Arnhem gaat kun je het wel vinden. Deze koperkleurige vlam zit er vaak in, maar wordt geloof ik niet als dusdanig verkocht, zoals bijvoorbeeld gevlamde esdoorn (flamed maple /riegel ahorn). In de laatse mahonie die ik heb gekocht zit het bijvoorbeeld heel mooi in, maar werd niet als dusdanig verkocht, alhoewel het wel zo bekend is als je bijvoorbeeld gaat zoeken op het net. Wat ik wil zeggen is dat je het daar wel zult vinden tussen de 'gewone' mahonie, in het gedeelte instrumenthout.

jimihattricks
18 september 2010, 20:33
ok, ik zal eens informeren bij de Arnhemse fijnhouthandel dan..
lijkt me inderdaad ook zeldzamer dan bv. flamed/curly maple, dus ongetwijfeld duurder, maar dat zien we wel
wil namelijk per se mahonie voor de hals gebruiken, maar als, dan liefst zo mooi mogelijk

broeder6x6
18 september 2010, 20:38
uitkijken als je het voor de hals gebruikt je moet wel een stuk stevig kwartiers gezaagd stuk hebben

gengar
18 september 2010, 20:39
Je begreep me verkeerd denk ik. Het is goedkoper dan gevlamde esdoorn, ik bedoel dat als er gevlamde esdoorn is dat het dan ook zo verkocht wordt en een stuk mahonie best deze mooie vlam kan hebben maar dat het niet als dusdanig wordt aangeduid.
Ik heb een heel groot stuk (voor anderhalve body) honduras voor 110 meegenomen laatste keer en sapele voor 50 . En volgens mij wat ik me zo kan herinneren zat de vlam in de goedkope mahonie..een zelfde stuk esdoorn was echt veel duurder geweest .

broeder6x6
18 september 2010, 20:42
Je begreep me verkeerd denk ik. Het is goedkoper dan gevlamde esdoorn, ik bedoel dat als er gevlamde esdoorn is dat het dan ook zo verkocht wordt en een stuk mahonie best deze mooie vlam kan hebben maar dat het niet als dusdanig wordt aangeduid.
Ik heb een heel groot stuk (voor anderhalve body) honduras voor 110 meegenomen laatste keer en sapele voor 50 . En volgens mij wat ik me zo kan herinneren zat de vlam in de goedkope mahonie..een zelfde stuk esdoorn was echt veel duurder geweest .

goh maf zeg:dontgeti: (en maar doorleren op dit forum:seriousf:)

gengar
18 september 2010, 20:51
Nou ik er nog eens over nadenk zou het ook wel eens sipo kunnen zijn geweest. In ieder geval, mijn honduras blank was de duurste en die heeft het niet. Ik heb op een acoustic de hals ook van mahonie gemaakt (ik denk aan de hand van de prijs van de blank dat het wel bijna sipo moet zijn geweest) en de vlam kwam na gebruik van tung oil toen echt super mooi eruit.
Anyway, het is niet zo heel speciaal en goed te betalen.

fred dons
19 september 2010, 09:51
aan de andere kant quilted mahonie wordt wel als zodanig verkocht, is zeldzaam en ongelooflijk duur (maar mocht iemand een goedkoop stukje tegen het lijf lopen dan hou ik mij van harte aanbevolen :D )

http://img165.imageshack.us/img165/9571/c22quiltedqx2.jpg

Zjef
19 september 2010, 10:00
Als ik me niet vergis, verkoopt LMI (http://www.lmii.com) gevlamde mahonie. 'k Ben even te lui om te zoeken, maar 't moet normaal bij "mostly wood > back and sides staan" als ik me goed herinner.

gengar
19 september 2010, 10:15
Laatste post bevat een goed punt, zaken als LMII (mijn favoriet toch wel) en stewmac zijn zo thuis in het instrumenthout dat ze als ze ergens een mooie kwalificatie aan kunnen hangen dat zeker zullen doen, want dat levert meer geld op. Bij een 'normale' zaak als AF kun je nog wel eens de mazzel hebben iets moois te vinden in de stapel. Dit is voor hun ook bijzaak en ze gaan daar geen dagen aan spenderen om het uit te pluizen en te kwalificeren. Maar ze zijn natuurlijk ook niet achterlijk, dat niet....
Je kunt ook niet bellen bijvoorbeeld : ligt er een stuk van dit of van dat? daar krijg je geen antwoord op, af en toe wordt het aangevuld en je moet zelf maar kijken wat er ligt. De soorten zijn netjes ingedeeld op zich en je moet elke stapel even omkeren, want misschien liggen er stukken met de oude prijs nog onderaan op de stapel..

superfly
19 september 2010, 10:20
Holz faszination heeft nog wat sipo met vlam op de site staan.
Link (https://ssl.kundenserver.de/s114459010.einsundeinsshop.de/sess/utn;jsessionid=154c95c67a5259b/shopdata/0005_Instrumentenh=F6lzer+=26amp=3Bslash=3B+Tonewo ods/0020_AKTUELLES+=26amp=3Bslash=3B+NEUEINSTELLUNGEN+ =26amp=3Bslash=3B+NEWS/0890_NEW+=21=21+----+HALSMATERIAL+=26amp=3Bslash=3B+NECK-WOODS/product_details.shopscript?article=0290_Mahogany%2 B%3D28Sipo%3D29%2B%2BNeckwood%2B%3D28MH-619%3D29)

Door de site bladeren vereist wat geduld, maar er staat meer. Meeste maten zijn electrisch georienteerd maar wellicht staat er iets voor je bij.
(Nb site is niet safari compatible (menu's blijven buiten beeld)

jimihattricks
19 september 2010, 17:07
Laatste post bevat een goed punt, zaken als LMII (mijn favoriet toch wel) en stewmac zijn zo thuis in het instrumenthout dat ze als ze ergens een mooie kwalificatie aan kunnen hangen dat zeker zullen doen, want dat levert meer geld op. Bij een 'normale' zaak als AF kun je nog wel eens de mazzel hebben iets moois te vinden in de stapel. Dit is voor hun ook bijzaak en ze gaan daar geen dagen aan spenderen om het uit te pluizen en te kwalificeren. Maar ze zijn natuurlijk ook niet achterlijk, dat niet....
Je kunt ook niet bellen bijvoorbeeld : ligt er een stuk van dit of van dat? daar krijg je geen antwoord op, af en toe wordt het aangevuld en je moet zelf maar kijken wat er ligt. De soorten zijn netjes ingedeeld op zich en je moet elke stapel even omkeren, want misschien liggen er stukken met de oude prijs nog onderaan op de stapel..


ok dat is goed om te weten.. nja, ik woon zelf in Maastricht dus nogal risky om helemaal naar Arnhem af te reizen zonder te weten wat ze daar hebben liggen, maargoed je moet er wat voor over hebben

webwinkels aan de andere kant ben ik normaliter een grote fan van :ok: maar bij het uitkiezen van een product als hout wil ik de boel toch liever met eigen oogjes zien EN eigen handjes voelen, hoewel Holz Faszination wel een goede indruk maakt.

Ik zie wel een stapel hout bij hen liggen met donkere gaatjes - houtworm?
(bovenste foto):
http://www.trading-wood.de/WeitereBilder/Sapeli-quilted-neu.jpg

@ broeder: ik probeer idd een zo kwartiersgezaagd mogelijk stuk te bemachtigen..

p.s. recent ook aan mijn lijst van favorieten toegevoegd: gevlamd/curly walnoot:
http://www.af.nl/voorraad/massief/curly_walnut/curly-walnut-wet.JPG

zachter dan esdoorn, harder dan mahonie, i like it, eens kijken wat dat doet in een kwartiersgezaagd stuk

jimihattricks
20 september 2010, 16:02
een ieder die beweerde dat er bij AF niet (snel) een antwoord wordt gestuurd op emails heeft recentelijk blijkbaar geen correspondentie gevoerd met het bedrijf.

ik heb 2 emails gestuurd, informerend naar de beschikbaarheid van getekend mahonie en walnoten en kreeg binnen 24 een keurig en volledig antwoord terug.

ze hebben het weliswaar niet en houden het ook niet als zodanig apart, maar ik ga toch een keer langs om de hobbyzolder te verkennen

met het oog op stabiliteit heb ik overigens wel mijn bedenkingen bij dergelijk wild gegroeide stukken hout, het is daarom geheel niet ondenkbaar dat ik uiteindelijk vanuit een strak, recht stuk mahonie vertrek..

to be continued