PDA

View Full Version : defecte Park versterker



El Barbudo
18 september 2010, 16:36
Ik heb een vraag. Thuis heb ik een Park versterker (type G25r) die niet meer helemaal jofel is:

1) de Clean Volume knop doet het niet meer. Hij geeft nu wel geluid, maar harder/zachter kan niet meer.

1) als je alleen al wijst naar de Reverb knop krijg je keiharde kraak geluiden voor je kiezen en ook bij andere knoppen zoals Treble vind hij het niet fijn als je eraan zit zeg maar.

Is het mogelijk dit zelf (simpel) op te lossen? Ik ben een tamelijke Noob op het gebied van (gitaar)electronica, maar wil er graag meer van weten. Ik wil zelf klooien om m'n kennis te upgraden

Ik hoop dat jullie advies/info/links voor mij hebben.

Alvast bedankt!

tommus42
18 september 2010, 16:49
Contactspray proberen, eventueel vervangen, lastig, want ze zullen wel op een print zitten.

the sure thing
18 september 2010, 16:50
Stekker uit het stopcontact en openschroeven. Als het een 100% transistorversterker is, kan je (mits stekker uit stopcontact) m wel uit elkaar schroeven en kijken of er draadjes los zitten of een breuk op de printplaat.

grayfink
18 september 2010, 16:50
Ik ben ook n00b, maar het lijkt me overduidelijk dat je potmeters gaar zijn.
een potmeter (pot is een afkorting van potentio) is een regelbare weerstand. Zo'n ding:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7a/Pot-pic.jpg
Een krakende potmeter kun je soms verhelpen door contactspray in te spuiten. Als je geluk hebt kun hje het fixen door alleen maar de knop een tijdje snel heen en weer te draaien. De clean volumeknop zul je echt moeten vervangen ben ik bang. Ook dit kun je zelf doen in principe als je een beetje kunt solderen.

El Barbudo
18 september 2010, 16:52
bedankt voor de snelle reactie! Ik heb echter iets meer informatie nodig:

-waar moet ik de contactspray precies opspuiten-
-kan ik het gewoon openschroeven etc.

nogmaals: je me suis un NOob

cheerz

Plant
18 september 2010, 17:09
1) de Clean Volume knop doet het niet meer. Hij geeft nu wel geluid, maar harder/zachter kan niet meer.

Ga ermaar vanuit dat de aansluiting van de volume potmeter aan ground onderbroken is. Dan laat ie in alle standen bijna alles door.

Als de potmeter direkt op de print zit kan de soldeerverbinding afgescheurd zijn. Misschien is er ooit iets tegen het front / de knoppen aan gevallen.

Ik heb zelf ooit een een vergelijkbaar versterkertje van Crate gehad, daar zaten de potmeters niet eens aan het front vast, maar alleen op de print. Dan is er maar weinig voor nodig om iets los te krijgen.

Openschroeven en eerst kijken dus. Dan is er misschien ook meteen duidelijk wat er met de andere regelaars aan de hand is en kun je er ook beter bij om te sprayen als dat alsnog nodig is.

Buzzel
18 september 2010, 17:18
volgens mij zitten er op potmeters kleine inkepingen en daar kan je wat contact spray inspuiten. ;)