PDA

View Full Version : analoog ?????? huh ?



skabouter
5 mei 2003, 23:15
ik weet hoe het zit met een analoge reverb (in een amp) met een veer dus, dat kan ik me nog voorstellen.

maar hoe kan een Delay of een Slicer en meer van die effecten nou Analoog zijn ? het bestaat, maar hoe gaat die in zijn werkt

analoge delay ????

Dirk_Hendrik
5 mei 2003, 23:20
Damn,

Wat een tijd om dit te vragen.

Een analoge delay is meetal opgebouwd met een z.g.n. Bucket brigade device.
Stel je even zo'n middeleewse ketting van emmers water voor om een brand te blussen. OK?

Op elektrisch niveu kun je ook zo'n ketting maken. Je neemt dan analoge samples van je gitaarsignaal. De grootte van zo'n sample is te vergelijken met de hoeveelheid water in de emmer. Hoe meer water hoe groter de amplitude. Door maar genoeg van dit soort emmertjes te vullen en achter elkaar door te geven hoe groter de gecreerde delay tijd.

skabouter
5 mei 2003, 23:30
ja, tis wel wat laat ! maarja, ook voor jou om te antwoorden. :smile:
maar bedankt, denk dat ik het een beetje doorheb, maar zoiets had ik al in mijn hoofd.. tis erg voor de handliggend eigenlijk

Negative K3 fan
5 mei 2003, 23:42
je hebt ook bepaalde tape echo's, dat werkt zoals ded naam al zegt met tapes.

zo laat is het trouwens niet eens.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Negative K3 fan op 2003-05-05 23:42 ]</font>

skabouter
6 mei 2003, 11:05
heej, maar met die delay, en de emmertje methode. ik snap dat nu wel, maar is die methode niet gewoon digitaal ?

kijk, een reverb met VEER, das pas analoog.

Chris Wolstenholme
6 mei 2003, 11:13
kan dat?

Wilson
6 mei 2003, 12:07
reverb met een veer???

basswasp
6 mei 2003, 12:40
Spring Reverb...

maar gaat 't hier nou over reverb of delay?

Dirk_Hendrik
6 mei 2003, 13:03
Op 2003-05-06 11:05, schreef skabouter:
heej, maar met die delay, en de emmertje methode. ik snap dat nu wel, maar is die methode niet gewoon digitaal ?


Je kan het zien als een mix van de twee. Je neemt namelijk samples wat nog steeds een analoog proces is. Het verschil is dat je bij digitaal de samplegrootte kwantificeert en er een binaire waarde aan toe kent en dat de waarde is die je opslaat. Bij een BBD delay zijn het een heleboel condensatortjes die een bepaalde lading hebben en deze (ook nog eens met het tempo van een klok (ingesteld met je delaytijd))doorgeven.

Nee, dus. Het is niet digitaal maar zit er wel erg dicht bij.

By the way, de meeste niet digitale chorussen en flangers zijn ook met BBD's opgebouwd. Op het moment dat je zou besluiten dat je BBD's meer digitaal dan analoog vind bestaan er dus geen analoge chorussen en flangers meer :wink:

Negative K3 fan
6 mei 2003, 13:56
ded meeste reverbs die niet digitaal zijn (bijna alle eigelijk) werken met veren.

Dirk_Hendrik
6 mei 2003, 15:09
Klopt maar het kan leuker. Deze is daar een voorbeeld van:
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/effecten/14169.htm?oudei=15

Plate reverbs zijn op mijn digitale effectenbakken al jaren lang mijn favorieten :smile:

skabouter
6 mei 2003, 16:30
aha, bedankt hendrik. maar wat is dan een BBD ?

ennuh.......hoe de fuck werkt een analoge flanger dan....
maargoed laat maar zitten. er is veel dat ik niet snap, misschien kom ik er later nog achter. :smile:

Dirk_Hendrik
6 mei 2003, 18:51
BBD: Bucket Brigade Device.

Flanger, de historie:
Ten eerste de naam. Bij een teperecorder met van die grote spoelen (reels) worden de zijkanten van die spoelen , die zorgen dat de tape zich netjes en recht "opstapelt", en beschermen, de flanges genoemd. Op het moment dat je een tape jouw gitaarsignaal laat opnemen, dat meteen weer afspeelt, en mixt met je originele signaal zul je geen effect horen. Zodra je echter de tape afremt door met je hand die flange af te remmen en weer los te laten zal de taperecorder even tijd nodig hebben om weer op snelheid te komen en synchroon te lopen met je originele signaal. het is dus tijdelijk vertraagd en versnelt weer naar normaal. Dit vertraagde signaal wordt echter nog steeds gemixed met je originele signaal. Hierdoor ontstaat een flanger geluid.
Later is dit gedoe vervangen door een vertragingslijktje met zo'n delaychip waarvan de vertragingstijd wordt gestuurd met een driehoeksgolfgenerator. Naarmate de flank van de stuurgolf van die 3-hoeksgenerator stijgt wordt je delaytijd hoger en op de dalende flank weer lager. Door dat vertragende/minder vertragende signaal te mixen met het originele signaal krijg je het flanger effect. Al je het vertraagde signaal in fase omkeert en dan mixt zullen er meer faseuitdovingen (sorry, het is nou eenmaal een stukje natuurkunde) plaatsvinden waardoor je meer dat "straalvliegtuiggeluid" krijgt.

Chorus:
Moet meer het effect van heel veel instrumenten tegelijk nabootsen. Bijvoorbeeld een koor van zangers (koor=> engels=> Choir=> Chorus :wink: ). Daarom is de delaytijd ten eerste al wat groter dan bij flanger. Verder is het de bedoeling dat de delaytijd niet zo strak gedefinieerd is als bij een flanger. Die zangers zingen ten opzicht van elkaar tenslotte niet altijd even strak in de maat. (we hebben het over timingvariaties van milliseconden). Daarom wordt die 3-hoek generator vaak wat "luier" gemaakt. Veelal door bijvoorbeeld weerstanden in de voeding van de aktieve componenten van de 3-hoeksgenerator op te nemen waardoor het geheel minder stabiel werkt.

Ik zie de volgende vragen wel weer verschijnen. :smile: )

Baker
6 mei 2003, 20:43
reverb veer = analoog
delay pedaal = analoog (elektrisch circuit in een pedaal)
Maar wat is nou digitaal? digitaal wil zeggen enen en nullen!!!!!!!!!!!!




Op 2003-05-06 11:05, schreef skabouter:
heej, maar met die delay, en de emmertje methode. ik snap dat nu wel, maar is die methode niet gewoon digitaal ?

kijk, een reverb met VEER, das pas analoog.

skabouter
6 mei 2003, 20:54
wat wil je hier nou mee zeggen dan ? :-s

Dirk_Hendrik
7 mei 2003, 08:32
Dat vraag ik me ook af ja.