PDA

View Full Version : Yamaha G100 212 II



Lightning.D.
17 september 2010, 17:57
hallo allemaal,
Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een yamaha G 100 212 II en ben er best blij mee Bij de eerste tryout was er sprake van een enorme brom na een paar minuten spelen of hard aanslaan. Los koppelen van de met tulpstekkertjes verbonden spring reverb lotsne het probleem op en na het vervangen van het kabeltje is het nu geheel opgelost. Heeft iemand misschien een handleiding of weet er een te staan op het net. Ik kan er namelijk geen vinden. De Amp heeft een complexe equilizer waar ik niet precies van weet wat die doet. Kan iemand me ook vertellen wat de bouwjaren zijn Er staan op de speakers (Yamaha 2 x 12 ") wel nummers maar geen jaartallen. Vast bij voorbaat bedankt.
El Mano

P.S. Ik speel blues en gebruik diverse gitaren oa Fender, El Maya Em 1100, en Vintage, Epiphone Genisis.

cluseau
17 september 2010, 22:04
Heeft iemand misschien een handleiding of weet er een te staan op het net.

Hoe is het gesteld met je Japans.

Frans

The Running Man
17 september 2010, 22:53
Stuur eens een foto van de faceplate.
Heb ooit eens een G100-410 gehad; gekocht in '82 en die was toen behoorlijk afgetrapt. Ik schat eind jaren '70:rockon:
Kan me geen ingewikkelde equalizing herinneren maar wellicht had ik versie I



hallo allemaal,
Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een yamaha G 100 212 II en ben er best blij mee Bij de eerste tryout was er sprake van een enorme brom na een paar minuten spelen of hard aanslaan. Los koppelen van de met tulpstekkertjes verbonden spring reverb lotsne het probleem op en na het vervangen van het kabeltje is het nu geheel opgelost. Heeft iemand misschien een handleiding of weet er een te staan op het net. Ik kan er namelijk geen vinden. De Amp heeft een complexe equilizer waar ik niet precies van weet wat die doet. Kan iemand me ook vertellen wat de bouwjaren zijn Er staan op de speakers (Yamaha 2 x 12 ") wel nummers maar geen jaartallen. Vast bij voorbaat bedankt.
El Mano

P.S. Ik speel blues en gebruik diverse gitaren oa Fender, El Maya Em 1100, en Vintage, Epiphone Genisis.

matto
18 september 2010, 12:20
Ik hoop dat de link werkt.

http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/guitar/english/gtamp/g100iii_b100iii_en.pdf

Mimasu
18 september 2010, 15:25
Kan iemand me ook vertellen wat de bouwjaren zijn

Voor zover ik kan nagaan 1980 t/m 1984. Kan er maximaal één jaartje naast zitten.

Ik denk dat een manual je weinig verder helpt. De amp heeft een redelijk normale werking muv een extra parametrische toonregeling. Er is een clean kanaal met een normale toonregeling en een Fat boost en Bright boost. Het lead kanaal heeft hetzelfde echter met een gain en mastervolume. Als extraatje zit er een parametische toonregeling op. Met de linker knop regel je hoeveel je versterkt of verzwakt, met de middelste stel je de steilheid is (linksom is een brede werking, rechtsom werkt de parametrische eq alleen op een klein frequentiegebied, en met de rechtse knop regel je de frequentie waar ja wilt versterken of verzwakken. Met de linkse knop (level) op 0 heb je dus een gewone toonregeling op beide kanalen

Prima amp trouwens. Vroeger ook gehad.

Lightning.D.
18 september 2010, 18:19
Bedankt allemaal Ik heb hier veel aan. Hoe het met mijn japans staat? nou vloeiend Mitsubishi, Toyota, Honda, Yamaha, Suzuki, enz,:cheerup:

Ik zal proberen een foto'tje van het front te plaatsen.:supercool:

De link werkt en ik heb de PDF opgeslagen thanks.:rockon:


(ik lees dat ik helaas geen bijlagen mag versturen)

telecastermaster
20 september 2010, 15:19
http://img.tweedehands.nl/f/normal/53883049-originele-yamaha-g100-212-ii-versterker.jpg

Is dit 'm? Lijkt een beetje op de LAB L5 met die parametrsiche eq, zo.

Veel plezier d'r mee in ieder geval.

Lightning.D.
21 september 2010, 10:22
Ja:cheerup: Dat is hem :blast: hahaha Ik heb hem nu twee keer in een langere periode gebruikt 1 in de oefenruimte toen bleek de kabel naar de reverb storing te hebben Na het loskoppelen was het over. Thuis de reverb er uitgehaald en schoongemaakt nieuw kabeltje er op en het was weer in orde. Afgelopen zondag wezen jammen en na een halfuur viel een deel van het vermogen weg Hij bleef wel geluid door geven maar veel te zacht en de volume knop reageerde niet echt. Af en toe schoot het volume wel weer naar normaal, even een tik op de kast leverde de terugkeer van het volume op. En daarna bleef hij normaal werken. Thuis gekomen heb ik de aarde draad los gemaakt en de aansluitingen schoon gemaakt en blank geschuurd. Alle soldeer verbindingen na gelopen. Daarna heb ik de versterker uit de kast gehaald en alle potmeters door gespoten met contact spray, de printplaat heel voorzichtig schoon geborsteld met een kwastje alle verbindingen nagelopen, de zekeringen uit de klemmen gehaald en schoongemaakt terug geplaatst. De boel weer in elkaar gezet en nu is de Amp vrijwel ruis vrij en reageert op elke knop. Iemand nog een idee wat de oorzaak kan zijn geweest of heb ik zo'n beetje alles wel gedaan, Oja ook de plug ingangen schoon gemaakt met contactspray en een watten staafje Phoe was dat vuil :stop::supercool:

cluseau
21 september 2010, 10:55
Iemand nog een idee wat de oorzaak kan zijn geweest of heb ik zo'n beetje alles wel gedaan....

Als je buisvoeten in de print hebt zijn deze de eerste verdachte, print checken op haarscheurtjes. Wel een bril opzetten he! Mocht je een schema nodig hebben, geef maar een gil. Je weet me te vinden. Jij ben toch die orgel jager? Ik had zelfs een origineel Japans manual vandaar mijn vraag hoe je Japans was. Maar, met de genoemde termen kom je er niet. Dit zijn allemaal van die lijpe fermecelli letters.

Gr
Frans.

Little Jay
21 september 2010, 11:14
Buisvoeten? Meer solid state dan deze amp zie je nergens! ;-)

http://www.ad-bazaar.com/uploads/amp/11/260143748228-1.jpg

Oh, en had je deze gevonden: http://music-electronics-forum.com/attachments/3113d1222293977-yamaha-g50-g100-series-ii.pdf?

cluseau
21 september 2010, 11:22
Buisvoeten? Meer solid state dan deze amp zie je nergens! ;-)


Owwwja, das waar ook, sorry, zat ff aan een andere amp te denken.

Dan geldt hetzelfde verhaal eigenlijk voor eindtorren, drivers, grotere elko's, schakelaars etc. Ook hier weer potmeters waar de hele print aan hangt, een bron van ellende. Goed checken en eventueel draadjes aan de potmeters voor het robuste gooi en smijtwerk.

Frans.

Lightning.D.
21 september 2010, 12:50
Hay Frans Inderdaad dat ben ik. Ik ben benieuwd of de amp nu nog tegensputtert. Als hij werkt ben ik er erg gelukkig mee, en inderdaad de enige lichtbron is het aan en uit lampje en de a/b led hahaha. Ik laat hem deze week een avond aanstaan ingeplugd en probeer het dan eens. Het merkwaardige was toen ik de Boss bluesdriver er tussenuit haalde werkte het weer normaal na aan en uit zetten dus. Een andere gitarist heeft er op gespeeld en zijn effecten kastje er tussen gehangen met de zelfde kabels en gaf hij geen problemen??
Ik heb met een loep gekeken en er zijn geen haarscheurtjes te zien en ook de tin op de printplaat is nergens verkleurd. Goede kans dat hij nu hij schoon is verder goed werkt. De Amp lijkt nauwelijks gebruikt en dus jaren op een zolder te hebben gestaan. Als er problemen blijven ben ik zo bij je Frans.
Beiden bedankt het schema komt heel erg goed van pas. :punk:

cluseau
21 september 2010, 13:06
Het merkwaardige was toen ik de Boss bluesdriver er tussenuit haalde werkte het weer normaal na aan en uit zetten dus. Een andere gitarist heeft er op gespeeld en zijn effecten kastje er tussen gehangen met de zelfde kabels en gaf hij geen problemen??.......... De Amp lijkt nauwelijks gebruikt en dus jaren op een zolder te hebben gestaan

Bovenstaande combinatie van feiten doet me denken aan het send return Jack chassisdeel. Hierin wordt bij inpluggen het dry signaal onderbroken. Het dry signaal loopt dus over de switch in de jack. Na lang stilstaan is het contact geoxideerd waar het elkaar niet raakte. Na vervoer en de nodige trillingen is het contactvlak waarschijnlijk iets verschoven waardoor overgangsweerstand ontstaat.

Om een lang verhaal kort te maken. Kontaktspray erin en 47 keer een jackplug naar binnen rammen.

Frans.

Lightning.D.
21 september 2010, 15:02
Hay Frans Bedankt voor de tip Ik heb de contacten bekeken en een boel contactspray er in gespoten toen met een wattenstaafje gepoetst, ook met een sleutel vijltje voorzichtig de contacten blank gekrabbeld opgerold stukje fijn schuurpapuur enz. Ik ga de jack er nog ff een dertig keer in steken hahaha
We zullen hem leren:blast: Ik vind het in vergelijk met de peaveay waar ik tot op nu speelde wel een wereld verschil in positieve zin. wel zwaar maar daar zijn wieltjes voor he? jammer dat we op de 2e verdieping oefenen whoeoeoehaaa
gelukkig bestaat de band uit vijf man:metal: