PDA

View Full Version : Overdrive zonder midboost en bass cut off?



Bluesguy
17 september 2010, 16:38
Hey allemaal,

ik ben op zoek naar een milde overdrive, echter géén TS cloon,
'k bedoel hiermee dat ik absoluut géén basverlies wil, en al zeker géén midboost...Wie kent er zulk een overdrive?(die geen 500€ kost...)

Heeft er iemand ervaring met de T Rex Tonebug overdrive?
Mijn bedoeling is vooral een "boost" te hebben voor de solo's.Ik speel blues op een Orange Rocker 30 combo met een am. stratocaster op het dirty kanaal en heb een erg bluesy geluid hiermee.

Alvast bedankt voor jullie reply!

Bluesy greetz,
Guy:metal:

HaroldA
17 september 2010, 16:43
MI Audio Blues Pro

Sinner
17 september 2010, 16:49
Mxr gt-od transparant en onderschat

robert-gitarist
17 september 2010, 17:33
Mxr gt-od transparant en onderschat

Inderdaad erg goed pedaal! :)
Stiekem heb ik ergens wel een beetje spijt dat ik hem verkocht heb.
Nadeel van de GT/OD is dat ie wel een aardige ruis hebt.
H.Huisjes en ik hebben de GT/OD getest naast een Maxon OD808, de GT/OD heeft ietjes meer gain en maar de OD808 is daarintegen wat stiller :) Voorals nog vind ik de GT/OD mooier/veelzijdiger dan de OD808 :)
Verder is de Blues Pro ook een fantastisch lekker pedaal!

EuroCinema
17 september 2010, 21:19
Boss Blues Driver.

(Sorry Boss-haters, ik kan er ook niks aan doen dat die gekke Japanners af en toe een heel goed pedaaltje ertussen hebben. Deze wint het van mijn dure boutique pedaaltjes.)

Aca Ilic
17 september 2010, 21:56
Tim Overdrive......

Einzeln
17 september 2010, 22:03
Misschien de nieuwe catalinbread formula no5

tomdiedom
17 september 2010, 22:25
Ik moet meegaan met eurocinema in deze, bd-2 doet zijn ding goed.
Hoewel sommige mensen zeggen dat er een beetje bass afgesnoept wordt, heb dit in ieder geval nog niet kunnen horen (in ieder geval niet als storend ervaren).

jutter
17 september 2010, 22:41
MI Audio Blues Pro

Ik heb hem ook en bevalt mij het beste.

robert-gitarist
17 september 2010, 22:44
Ik kan mij ook wel vinden in de antwoorden van Tomdiedom en Eurocinema :)
Ik heb een Blues Driver en inderdaad, hij doet het hartstikke goed. Zeker voor de prijs, want die is zeker niet te hoog!
Dat hij wat bas van je tone afsnoept heb ik eigelijk nooit gemerkt.
Vanmiddag op hoog volume op een simpele H&K transistorbak gespeeld icm. mijn Gibson LP Studio en een Boss Blues Driver, en dan gewoon lekkere simpele blues maar wat klonk dat heerlijk zeg!
Nogmaals, ik blijf bij mijn punt dat de Blues Pro en GT/OD geweldig zijn maar de BD-2 van Boss past zeker wel tussen dat straatje in :) Vergeet ook zeker niet de OD-3, gewoon een lekkere overdrive met ballen maar wat kan die lekker klinken zeg op het hals element! Toegegeven dat de BD-2 wel iets warmer/voller klinkt dan de OD-3.
Ik zou gewoon eens gaan testen in de winkels! ;)

FruscianteFan
18 september 2010, 00:24
Hey allemaal,

ik ben op zoek naar een milde overdrive, echter géén TS cloon,
'k bedoel hiermee dat ik absoluut géén basverlies wil, en al zeker géén midboost...Wie kent er zulk een overdrive?(die geen 500€ kost...)

Heeft er iemand ervaring met de T Rex Tonebug overdrive?
Mijn bedoeling is vooral een "boost" te hebben voor de solo's.Ik speel blues op een Orange Rocker 30 combo met een am. stratocaster op het dirty kanaal en heb een erg bluesy geluid hiermee.

Alvast bedankt voor jullie reply!

Bluesy greetz,
Guy:metal:
Je hebt en wilt een bluesy sound, en je wilt een boost voor solo's? Dan ben ik benieuwd wat je bezwaar tegen een midboost is...

Erik70
18 september 2010, 00:39
..... Xotic BB preamp.

Pepe
18 september 2010, 02:16
Ja, er zijn er wel een paar. Ik had een oude 808 en die heb ik verkocht omdat de Nobels ODR1 in hetzelfde ts straatje zit maar met behoud van bas en hoog, meer Fenderish maar wel met de ts compressie. Dirtcheap maar er is nu natuurlijk weer een dure boetiek clone -Rockett Chickensoup- nou de oude Nobel vervangen is.

Ik heb een eigen test voor overdrive pedals, je stelt hem beschaafd in en draait dan je gitaarvolume een beetje terug en dat moet precies hetzelfde klinken als de volume open zonder pedaal. Er zijn maar weinig pedalen die dan niet door de mand vallen.

Mitch
18 september 2010, 11:38
Da's inderdaad een hele aardige die ik zelf ook nogal eens doe.

Even zeuren op de genoemde alternatieven:
Boss BD2: heeft toch écht wel een bass cut. Maar verder prima helder.
MI Audio Blues Pro: zeker niet transparant in het middengebied en een lichte bass boost, afhankelijk van de versterker.
MXR GT/OD: prima boost, verschrikkelijk krasserige overdrive.
Bovenstaande pedalen heb ik op meerdere verschillende versterkers gehoord.
De Nobels ken ik niet goed genoeg, ooit maar één keer vluchtig gehoord.
Maar zoals al gezegd: het hangt wel van de amp af. Ik heb Blues Pro wel eens behoorlijk transparant gehoord en ook wel eens behoorlijk modderig. Zelfde pedaal, andere amp.

Zeer transparant op lage gainstanden met plenty volume om te boosten: Catalnbread DLS en Formula no5, Fulltone OCD en op budget: Boss OD3.

the sure thing
18 september 2010, 12:00
De OCD is een uitstekend pedaal, maar denk ik niet geschikt voor wat de TS zoekt.

Ik durf het bijna niet te zeggenm maar de Fulltone Fulldrive is IMHO de tubescreamer zonder mid-boost en laat het laag intact. Zeer veelzijdig instelbaar. Kleurt het signaal minimaal. En 2e hands veel te vinden!

Mitch
18 september 2010, 12:03
De grap met de OCD is dat -ie op lage gain, op de LP stand dus echt volledig transparant kan klinken. Alleen gebruikt niemand 'm zo.
Als echte boost vind ik de Klon nog steeds helemaal de bom juist omdat -ie net dat beetje meer sprankel, mid en laag geeft maar goed, ik dwaal af. Eerst maar eens horen wat de rest van de setup is voordat we loos pedaaltjes gaan roepen.

Pepe
18 september 2010, 13:17
.

Ik durf het bijna niet te zeggenm maar de Fulltone Fulldrive is IMHO de tubescreamer zonder mid-boost en laat het laag intact. Zeer veelzijdig instelbaar. Kleurt het signaal minimaal. En 2e hands veel te vinden!

Als iemand Fulldrive zegt denk ik gelijk Banzai Firebal -er staat er toevallig eentje op marktplaats zag ik-, alles meer van hetzelfde maar harmonischer maar je dwaalt langzaam van het ts pad af zo.

Red Snapper schiet me ook zo ineens te binnen evenals de Professor little green wonder. Die naam zegt het al eigenlijk.

Fireburst
18 september 2010, 14:48
De grap met de OCD is dat -ie op lage gain, op de LP stand dus echt volledig transparant kan klinken. Alleen gebruikt niemand 'm zo.
Als echte boost vind ik de Klon nog steeds helemaal de bom juist omdat -ie net dat beetje meer sprankel, mid en laag geeft maar goed, ik dwaal af. Eerst maar eens horen wat de rest van de setup is voordat we loos pedaaltjes gaan roepen.

Zo gebruik ik mijn bluespro ook : veel volume (3u), relatief weinig gain (9u of zo) en de toonknop praktisch open. Quasi transparant, de kleuring die er is past precies in mijn straatje.
Ook op een Rocker30 trouwens...

Bernardduur
18 september 2010, 16:24
De oude EHX Hot tubes. heerlijk transparant alleen heel erg krasserig op de hogere gain standen.

Op de lage gain standen heerlijk!

Bluesguy
19 september 2010, 11:43
Graag wil ik jullie allemaal bedanken voor de feedback op m'n vraag.

De MI audio overdrive vindt ik prachtig klinken, prachtige heldere overdrive.

De BD van Boss heb ik ook gehad, deze nam op mijn setup wel storend veel bas weg.Aangezien ik vooral Blues ( jazzy & funky) speel, probeer ik zo min mogelijk de klankkleur van mijn amp te veranderen, 'k wil alleen een randje aan mijn sound en een lekkere boost voor de solo's.

Bluesy Greetz,

Bluesguy:stop:

EuroCinema
19 september 2010, 13:53
De blues pro heb ik ook gehad en is inderdaad erg fraai. Ik vind het wel jammer dat de sound met drive op nul niet erg bruikbaar was, eigenlijk wil ik bij een low gain pedaal juist dat stukje tussen nul en 1/3 kunnen gebruiken.

rocker_71
19 september 2010, 14:18
Ik heb ook net een Mi audio blue spro besteld.
Weet niet precies de verschillen tussen de versies 2 en 3, dus heb maar de versie 3 gekozen.

Pepe
19 september 2010, 14:30
De blues pro heb ik ook gehad en is inderdaad erg fraai. Ik vind het wel jammer dat de sound met drive op nul niet erg bruikbaar was, eigenlijk wil ik bij een low gain pedaal juist dat stukje tussen nul en 1/3 kunnen gebruiken.

MP sweet honey.
Hij gaat niet ver, hij houd min of meer op waar een Ts een beetje warm begint te draaien. Niettemin, op het podium komt ie bij mij niet verder dan de helft maar het is lastig te zeggen waar de sweet honey ophoud en de amp het overneemt.

Voor de topicstarter niet interessant want je bent je lage bassen kwijt.

ThomasR
19 september 2010, 14:54
ik heb zo een tonebug overdrive van trex en ik vind hem zalig. Heb hem geAB'ed met een boss blues driver in de winkel toen ik hem kocht. En ik vond persoonlijk dat deze met kop uitstak. De blues driver gaat misschien wat verder met zijn gain maar de klank van de tonebug was vele malen warmer en voller dan de blues driver. Wel vond ik de blues driver transparanter naar het gitaargeluid toe waar de tonebug kleur toevoegt.

thomas

Sinner
19 september 2010, 16:48
Even zeuren op de genoemde alternatieven:
...
MXR GT/OD: prima boost, verschrikkelijk krasserige overdrive.
Bovenstaande pedalen heb ik op meerdere verschillende versterkers gehoord.


Nu moet ik oppassen om het met een mod oneens te zijn :sssh: maarrr

Ik heb de GT/OD op mijn plank staan en gebruik 'm vooral met humbuckers en P90s over een AC30 en/of Twin, maar vind 'm echt alles behalve krasserig hoor (ook niet met een strat). Hij is wel unforgiving omdat hij helder is en alles precies zo doorgeeft als het er in gaat, dus slordigheden vallen meer op dan bij een TS-9 vind ik.

Het is een fijne boost, maar ik haal er ook een heel dikke overdrive uit.
Dit is mijn viertrapsraket: Ik heb een TS9 voor een randje, GT-OD voor drive, RAT voor distortion en Oude Muff voor over de top.

Bottom line is natuurlijk dat iedereen het zelf moet uitproberen met z'n eigen setup.:hippie:

AoDf
19 september 2010, 18:45
De MI Audio Blues Pro zoals genoemd is zeker goed, het houdt je bas intact. Echter je geeft ook aan dat het geen TS kloon moet zijn. De Blues Pro kun je volgens mij wel een regelrechte TS kloon noemen, schematisch dan. Anders toch bijv. een OCD.

Mitch
19 september 2010, 23:04
Bottom line is natuurlijk dat iedereen het zelf moet uitproberen met z'n eigen setup.:hippie:
En zo is het. Die GT/OD heb ik destijds ook over een AC30 gehoord, maar dan de CC1 versie (ook weer andere speaker dus...). Het gaat altijd om het totaalplaatje, vandaar dat ik daar altijd naar vraag.

HaroldA
19 september 2010, 23:14
Ik heb ook net een Mi audio blue spro besteld.

Mooi! Ik ben heel benieuwd hoe hij gaat bevallen!

Heibel
20 september 2010, 08:44
Graag wil ik jullie allemaal bedanken voor de feedback op m'n vraag.

De MI audio overdrive vindt ik prachtig klinken, prachtige heldere overdrive.

De BD van Boss heb ik ook gehad, deze nam op mijn setup wel storend veel bas weg.Aangezien ik vooral Blues ( jazzy & funky) speel, probeer ik zo min mogelijk de klankkleur van mijn amp te veranderen, 'k wil alleen een randje aan mijn sound en een lekkere boost voor de solo's.

Bluesy Greetz,

Bluesguy:stop:

Voor wat betreft de boost die je zoekt, zoek je dan 'n volume boost, of 'n gain boost? Als dat 1e het geval is, dan heb je kans dat je op het dirty channel, met name gain gaat toevoegen, omdat je de pre- amp alleen maar verder overstuurt. Voor 'n gain boost zijn alle suggesties tot nu toe prima. Ik heb ook nog 'n tip voor je: De Carl Martin DC Drive (€100), dat is 'n clean boost en drive in één, met 'n mooie transparante bluesy drive. Vervolgens kun je met de boost nog 'n volume stap maken, maar dat gaat zoals gezegd niet werken op het dirty channel, of die moet wel erg 'low gain' staan afgesteld. Daarnaast lijkt me voor jou de Danelectro Cool Cat Transparant Overdrive ook iets voor jou en kost geen drol, maar wel TB en gewoon goed..

Succes..