PDA

View Full Version : Waarom 100 watt?? => Frustratiemail :-)



Duvel
17 september 2010, 13:27
Zucht...waarom zijn de meeste interessante versterkers zo zwaar.
Ik speel al enkele jaren in een band (www.shiftinggear.be) met een Engl SE E670 en vind de schakelmogelijkheden en klank van deze versterker geweldig. We spelen echter altijd met een vaste PA en die 100 watt is echt killing. Dat ding moet altijd zo stil staan dat de versterker gewoon niet kan ademen. Vreselijk vind ik dat. Als je de veresterker wel laat ademen (ongeveer op 9 à 10 uur), blaas je de geluidsman, de toeschouwers en de andere bandleden gewoon in de gordijnen... De zaalmix moet dan zo hard staan dat er geen degelijk mens nog kan naar luisteren.
Versterkers met een kleiner wattage zijn er voldoende en al veelvuldig besproken op dit forum maar bieden meestal maar een beperkt aantal schakelmogelijkheden en kanalen. Gewoon frustrerend.

Zijn er nog medemensen die dit gevoel hebben?

P.S.: zeg nu niet dat je dan de half-power switch moet gebruiken want dat maakt amper verschil. Dit is trouwens al vaak aangehaald en is volledig correct.

Orpheo
17 september 2010, 13:30
waarom? omdat 10w ook knetterhard gaat, 5 watt gaat ook al knetterhard. al zou je een 670 maken met maar 10watt, gaat ie ook al te hard.

Mensen moeten gewoon niet zeuren. een amp moet hard, klaar. ze moeten niet zeiken, en oordoppen in doen.

(10w vs 100w scheelt maar iets van 3db, in ieder geval, vrij weinig).

jules
17 september 2010, 13:30
neee sorry, heb net een nieuwe amp :)

Kim Wilson
17 september 2010, 13:41
Wat een gezeik. Je koopt een amp om zijn klank, en als die dan toevallig 100 watt aan vermogen heeft, lekker belangrijk.

HaroldA
17 september 2010, 13:48
http://www.beyondeleven.com/v/vspfiles/photos/THD-Hot-Plate-HP-16-2T.jpg
http://adirondackguitar.com/amps/koch/load_box_back.gif

kassie
17 september 2010, 13:57
waarom? omdat 10w ook knetterhard gaat, 5 watt gaat ook al knetterhard. al zou je een 670 maken met maar 10watt, gaat ie ook al te hard.

Mensen moeten gewoon niet zeuren. een amp moet hard, klaar. ze moeten niet zeiken, en oordoppen in doen.


(10w vs 100w scheelt maar iets van 3db, in ieder geval, vrij weinig).


Ja mooie filosofie als je lekker alleen in je eigen wereld leeft en niet om anderen denkt, maar gaat imho niet helemaal op in een bandsituatie, muziek maken imho doe je met elkaar niet tegen elkaar. Plus mensen hebben alle recht te zeuren of het te hard is en dan stemmen ze vaak met de voeten. Dus je kunt wel iets vinden over wat ze zouden moeten, maar dat bepaalt men gelukkig lekker zelf.

100 watt naar 50 watt is 3db minder, 25 watt is 3db minder en 12,5 watt is 3 db minder. dus 10 watt is zal dus iets van 9.5db minder moeten zijn.

Heb nog een tip voor de ts want ik deel zijn probleem ook.
1. Attenuator of een L-Pad tussen speaker en versterker. Conrad heeft mooie L-Pads, moet ze nog binnen krijgen maar ervaringen van anderen zijn oké. Wel 8ohm. Maar ook weer redelijk goedkoop zo'n 15 a 20 euro, licht aan welk model.
2. Of een PPIMV.
3. 2 eindbuizen trekken of Eindbuizen gebruiken van lager wattage. Bijv; El34 naar 6l6.
4. Andere speakers van lagere DB.
5. Plexiglas Baffle Google maar eens Joe Bonamassa die maakt er ook gebruik van.
6. Beam Blockers voor de speakers. Verzorgt de hoge frequenties die de vogels uit de lucht halen.
7. Isolatiecab met interne microfoon.

Een en ander heeft natuurlijk invloed op je sound, maar als het doel is om de eindbuizen te laten blazen dan zijn bovenstaande tips wel van toepassing om het beestje te temmen.

Orpheo
17 september 2010, 14:11
9.5db, nou, poeh, wat een verschil dus.





not.


mensen moeten gewoon minder zeuren. ze zeuren over de rij bij de bakkker en de bioscoop, ze zeuren over de regen, ze zeuren over de files, ze zeuren over de drie druppels koffie die ze minder krijgen bij het koffiehuis dan hun buurman, etc etc. mensen zeiken gewoon teveel.


ps: ik heb ook een engl se 670, maar waarom krijg ik dan wel een killer tone met een 'normaal' volume...?

Nielsje
17 september 2010, 14:15
Leuke sfeer hier...

Orpheo, omdat jij het niet als een probleem ervaart, mag een ander dat dan ook niet?

heinz3110
17 september 2010, 14:22
En waarom moet het de zaal in blazen als je toch PA hebt? Richt de speakers lekker naar de drummer toe, bijvoorbeeld.. Of laat ze blazen vanaf de zijkant. Geluidsman en publiek ook weer blij. Het hele zooitje de zaal in blazen terwijl er toch een PA is, is toch maar decibelverspilling.

kassie
17 september 2010, 14:24
9.5db, nou, poeh, wat een verschil dus.





not.


mensen moeten gewoon minder zeuren. ze zeuren over de rij bij de bakkker en de bioscoop, ze zeuren over de regen, ze zeuren over de files, ze zeuren over de drie druppels koffie die ze minder krijgen bij het koffiehuis dan hun buurman, etc etc. mensen zeiken gewoon teveel.


ps: ik heb ook een engl se 670, maar waarom krijg ik dan wel een killer tone met een 'normaal' volume...?

1. Mensen moeten niks, In het hele universum staat er niks op papier dat mensen bepaalde dingen zouden moeten.
2. Als jij vind dat mensen minder moeten zeuren, vind je dan ook dat je zelf minder moet zeuren op mensen die zeuren.
3. Verder veel succes de wereld naar je hand te zetten, lijkt me alleen best stressvol en een hoop werk.

No hard feelings. Ik begrijp je punt, ik houdt ook van versterkers die hard gaan, maar neemt niet weg dat er ook argumenten mogen zijn die 100watt temperen toch?

Henri H
17 september 2010, 14:30
Zo'n 100W amp is natuurlijk vet kicku, en die hoort in principe ook lekker opengetrokken te worden.
In een kleine kroeg is dit echter niet echt een optie, tenzij je nooit meer wilt spelen in die kroeg. :soinnocent:

Voor dat soort doeleinden zou ik toch kijken naar een amp die op laag volume ook goed klinkt, en ja, dan raad ik (alweer) een Mesa Boogie Stiletto aan.
Weliswaar ook 100W, maar zoals ik al zei, op laag volume klinkt ie gewoon vet!

interessander
17 september 2010, 14:31
En waarom moet het de zaal in blazen als je toch PA hebt? Richt de speakers lekker naar de drummer toe, bijvoorbeeld.. Of laat ze blazen vanaf de zijkant. Geluidsman en publiek ook weer blij. Het hele zooitje de zaal in blazen terwijl er toch een PA is, is toch maar decibelverspilling.

Hier ben ik het mee eens, is ook ideaal voor de monitoring als je hem aan de zijkant zet.

_M_P
17 september 2010, 15:01
Grote gitaarversterkers zijn bedacht omdat er gitaristen waren die voor enorme mensenmassa's speelden, en er nog geen P.A. bestond om een kleine versterkers uit te versterken.

100 watt versterkers worden gemaakt en verkocht omdat er mensen zijn die dat kick-ass vinden, maar in feite doen de meeste gitaristen geen optredens op dermate grote podia dat een dergelijke versterker echt nuttig is.

Grote versterkers, in de mate waarin ze nu verkocht worden, hebben dus alleen bestaansrecht op basis van de behoefte van gitaristen om een grote versterker te bezitten, niet omdat het functioneel is.

Kortgezegd: de marketeers hebben je wijsgemaakt dat je zo'n versterker nodig hebt.

Maar het is natuurlijk wel vet:blast:

HaroldA
17 september 2010, 15:06
Kortgezegd: de marketeers hebben je wijsgemaakt dat je zo'n versterker nodig hebt.

Onzin.

Ik ken het technische er niet van, maar ik heb nog nooit een < 5 watt versterker gehoord die hetzelfde klinkt als mijn JMP 2204/2203 (evt met loadbox).

Ferraririk
17 september 2010, 15:14
ik heb wel een 100watt buizenversterker om een 100watt buizenversterker te hebben:ok:

stikel
17 september 2010, 15:15
Zag laatst (een week of twee geleden) op NDR een buiten optreden, dus met PA, waarbij de drummer aan de zijkant zat en waarbij de beide gitaristen hun combo's hadden omgedraaid (Ze hadden allebei 2 stuks 2x12 waarbij je door de openbacks tegen de achterkant van de luidsprekers aankeek. Alle spelers stonden voor de installatie waarbij het directe geluid naar de achterkant van het podium werd "gestuurd". Misschien een oplossing ?

Henri H
17 september 2010, 15:21
Ik ken ook iemand die het op die manier doet.
Het betekent wel dat je dan goeie monitoren moet hebben, of een goed in ear systeem.
Dan nog zou ik er geen vrede mee hebben, ik wil die druk voelen, ook al staat ie niet loeihard.

master99
17 september 2010, 15:23
M.i. zit er zeker wel een marketing idee achter en dat is niet zonder reden. Mensen willen wat terug zien in hun versterker dat rechtvaardigt om er (veel) geld aan uit te geven. Als een consument EU2000 gaat uitgeven, en hij kan kiezen tussen twee identieke versterkers maar de één heeft een max vermogen van 100W en de andere 10W, dan zegt zijn gevoel dat het beter is om de 100W versie te kopen. hij/zij denkt: 'Ik krijg meer voor hetzelfde geld". Zou hij/zij dus voor hetzelfde geld de 10Watter hebben gekozen, dan knaagt er wat of hij niet de verkeerde keuze heeft gemaakt en zichzelf wellicht niet te kort heeft gedaan. En dat terwijl, als hij objectief bekijkt wat hij nodig heeft en wat echt goed voor zijn situatie is, hij beter voor de 10Watter had kunnen kiezen.

Overigens, er zijn genoeg echt goede versterkers die heel erg goed klinken op normaal geluidsniveau. Je zal wat beter en langer moeten zoeken wellicht, en je niet beperken tot de doorsnee merken.

... Maar goed, dit zijn 'maar' mijn gedachten hierover, de gedachten van een techneut ...

Erik

ellisvertellis
17 september 2010, 15:24
Joe B zei in een interview in de Gitarist dat hij wel degelijk 100 watt nodig had om zijn mids op een bepaalde manier te laten klinken. Veel gitaristen komen tegenwoordig af met 20 watters als "ultieme tonekastjes" (al is het idd zo dat vroeger amps gemaakt werden om zonder PA te gebruiken), maar dat werkt bij hem dus niet live. Ik wil het artikel wel eens opzoeken...

marc_o
17 september 2010, 15:24
Ik snap Orpheo wel. Engl is namelijk 1 van die merken die op normaal volume ook al klinkt zoals je van een Engl mag verwachten.
Een andere tip is om het over de racksysteemboeg te gooien. Er is vast wel een Engl pre-amp met vergelijkbare opties en sound. Koop daar een leuke eindtrap bij van 20 tot 50 watt buizen en voila, dan wordt het weer een ander verhaal.

Orpheo
17 september 2010, 15:24
de tone word al gezet in de beginpost, nielsje.

het punt is: een 100w pompt hard, een 10w pompt hard, en het verschil is er wel, maar de facto, te verwaarlozen als je optreedt. als je zachtjes wilt spelen, in verband met PA of gevoelige opa-oortjes, pak dan gewoon een POD. dat is mijn punt. mensen moeten inderdaad niks, akkoord. maar ik vind het slap gewauwel 'hij klinkt zo lekker, maar hij is 100w, een 10 watter zou handzamer zijn, omdat het dan zachter zou zijn', dat is kolder. wat wel hout zou snijden is 'hij klinkt zo lekker hard, maar waarom kan ie niet lekker klinken zacht'.

Orpheo
17 september 2010, 15:26
Ik snap Orpheo wel. Engl is namelijk 1 van die merken die op normaal volume ook al klinkt zoals je van een Engl mag verwachten.
Een andere tip is om het over de racksysteemboeg te gooien. Er is vast wel een Engl pre-amp met vergelijkbare opties en sound. Koop daar een leuke eindtrap bij van 20 tot 50 watt buizen en voila, dan wordt het weer een ander verhaal.

ja, die is er, voor de 670 :) das de 570 preamp :P je mist dan wel de features van de eindtrap, maar goed, dat is dan mieren**ken.

je kan die preamp ook doorlussen in de eindtrap van je blackstar HT5 :rockon::rockon::seriousf::cheerup::ok:

leuke headcase omheen bouwen... gat in de markt!

marc_o
17 september 2010, 15:28
ja, die is er, voor de 670 :) das de 570 preamp :P je mist dan wel de features van de eindtrap, maar goed, dat is dan mieren**ken.

je kan die preamp ook doorlussen in de eindtrap van je blackstar HT5 :rockon::rockon::seriousf::cheerup::ok:

leuke headcase omheen bouwen... gat in de markt!


Hehehehehe: TIP VAN DE WEEK!!!!

Dat MOET werken!
:ok:

Nielsje
17 september 2010, 15:31
Och, het is niet zo zeer niet begrijpen, maar het is meer de manier waarop 'ie het zegt.

"c'est le ton qui fait la musique"

HaroldA
17 september 2010, 15:32
ja, die is er, voor de 670 :) das de 570 preamp :P je mist dan wel de features van de eindtrap, maar goed, dat is dan mieren**ken.

De 530 heeft een ingebouwde poweramp van 1.5 watt toch? Oplossing #2!



Edit: Eindelijk echt gevonden! http://www.youtube.com/watch?v=Cwn0SZgK2Xo

marc_o
17 september 2010, 15:33
Och, het is niet zo zeer niet begrijpen, maar het is meer de manier waarop 'ie het zegt.

"c'est le ton qui fait la musique"

Tja, Niels, we zitten nu eenmaal op GN en we kennen elkaar nu onderhand toch wel een beetje he?

Nielsje
17 september 2010, 15:34
Tja, Niels, we zitten nu eenmaal op GN en we kennen elkaar nu onderhand toch wel een beetje he?

Wij kennen elkaar onderhand wel, maar ik bekeek het even meer vanuit de leden hier die nog niet volledig tot het meubilair hier horen ;)

Wabbie
17 september 2010, 15:35
De gemiddelde moderne 100 Watter heeft toch een master-volumeknop? Ik zie dus het probleem niet zo. Ik gebruik al jaren een 120 Watt Koch Powertone met een ENGL 4x12 kast.
Gaat prima, gewoon goed met de geluidsman overleggen over volume en uitleggen wat je wilt. Ik heb ook meestal mijn Loadbox bij me voor als het echt zacht moet.

Ik snap tegenwoordig niet wat mensen hebben tegen zware versterkers. Als bassist vang ik ook wel eens flak omdat ik een enorme versterker meesleep met de daarbij behorende fullstack want dat is toch overkill en niet nodig. Wordt er volledig voorbij gegaan aan het feit dat ik mijn specifieke geluid wel uit die enorme toren kan krijgen maar niet uit een ultra light setje met een 1x12 en een 2x10.

marc_o
17 september 2010, 15:35
Wij kennen elkaar onderhand wel, maar ik bekeek het even meer vanuit de leden hier die nog niet volledig tot het meubilair hier horen ;)


Ik vraag me af wat voor meubelsuk ik ben ondertussen....een 3-zitsbank of een solide kast? Of toch dat wankele keukentrapje? hehe





Gatverdamme, ik ben in een vriendelijke en vrolijke bui.....please shoot me. :mad:

Chris Winsemius
17 september 2010, 15:43
De meeste 100 Watters hebben 4 eindbuizen en da's al een verschil ivm. "maar" twee eindbuizen. Niet zo zeer qua volume maar zeker wel qua klank; ik ervaar het als wat dikker en vetter. Daarnaast heb je ook nog verschillen in voedingsspanning, type/grootte trafo's en spoelen, etc.

Rinze
17 september 2010, 15:47
Onze drummer slaat hard en dan ben ik blij met 2x60 watt buizen. Vorige week een optreden zonder PA en dan heb je ook echt wel wat druk nodig voor een zaal met mensenvlees. Maar ik zou niet graag zonder oordopjes spelen :chicken:


Ik heb me jaren druk gemaakt over te hoge volumes, ben zelf aardig doof, maar eigenlijk accepteer ik het nu als iets wat blijkbaar bij bepaalde muziek hoort. Zonder die druk, wapperende broekspijpen en die dreun in je borstkas voelt het ook niet lekker. Ik krijg daar toch een kick van. Maar... wel met dopjes.

marc_o
17 september 2010, 15:54
Dat speelt inderdaad het lekkerst. Het ligt eraan waar je speelt. Er zijn genoeg kroegeigenaren die dat echt niet meer pikken. Als je wapperende broekspijpen wil, dan ga je maar op de duinen in de wind staan.
Toen ik in het harde circuit speelde met mijn metalbands, kreeg je daar minder commentaar op, dan hoort dat erbij en daar komt men ook voor. Nu in het algemene covercircuit heb je een ander slag mensen, die gewoon een leuke avond willen en ook nog eventueel proberen te babbelen...

Orpheo
17 september 2010, 15:59
wat ik dus net wilde zeggen, maar wat m'n PC verwijderde:

chris heeft gelijk, net als wabbie, maar veel mensen gaan daaraan voorbij.

@ marc o: ik probeer me te bedenken hoe dat zou zijn... een 570 preamp van engl, over de eindtrap van een blackstar ht5 (of kleiner? zoals de epi valve junior) en dan met een loadbox. volgens mij kan je dan alles op 10 zetten in je slaapkamer in een flat in de bijlmer zonder dat iemand je hoort... sterker, je zult de buren eerder horen dan jij je amp!

andoni
17 september 2010, 16:00
De meeste 100 Watters hebben 4 eindbuizen en da's al een verschil ivm. "maar" twee eindbuizen. Niet zo zeer qua volume maar zeker wel qua klank; ik ervaar het als wat dikker en vetter. Daarnaast heb je ook nog verschillen in voedingsspanning, type/grootte trafo's en spoelen, etc.

Yup. Chris, verbeter me als ik fout ben, maar here goes...

Ik speel metal. Met een laaggestemde Les Paul. Veel hak-riffs, de nummers staan of vallen met een strak pompend laag en een vol geluid. En laat nu net die volle lage tonen veel vermogen zuipen. Ik vind een Blackstar HT-5 een mooie toon hebben, maar de riffs uit mijn band in onze stemming en geluid/feel die we nastreven werken er simpelweg niet op. Te slap en dozig laag zonder pompend effect, ik vermoed wegens een te lichte en misschien oversturende eindtrap. Schitterend voor een levendige blues-klank, maar niet als het strak en pompend moet.

En laat net Engl nu toch ook wel die doelgroep in gedachten hebben. Ik weet dat tone snobs (no offence) dit een non-issue gaan vinden, maar voor de muziek die ik maak, komt 100 Watt aan vermogen van pas. Ik heb in ieder geval nog geen trendy klein buizenampje zoals de HT-5 gevonden die wat ik net beschrijf goed doet.

Ik speel trouwens op een 100 Watt Mesa Rectifier, niet van de strakste en zeker niet met de buizengelijkrichter zoals ik hem gebruik, maar wel die lekkere volheid die ik zoek en strak genoeg voor mijn doeleinden (ik speel geen trash of strakke death, maar het moet wel blazen). Moet het daarom luid? Luider dan spreekvolume: ja. Zo luid dat het lastig repeteren/optreden wordt? Nee hoor.

Kim Wilson
17 september 2010, 16:13
Nu is het wel een trend om steeds harder te draaien. Laatst bij een optreden van de Fresia's en de Richards geweest, en dat stond gewoon asociaal hard. Niet zozeer van het podiumgeluid, maar het geluid in de zaal was echt niet normaal meer, zo hard.

Wat gitaarversterkers betreft, een 100W amp klinkt op gelijk volume anders dan een 15W amp. Het gaat er (in mijn geval dan) niet om hoeveel watt het ding produceert, maar hoe hij klinkt. Daarbij, op elke amp zit een volumeknop. Een 100W amp hoeft niet op 11. Vind je dat het geknepen klinkt, kun je altijd een mastervolume of loadbox overwegen.

marc_o
17 september 2010, 16:14
wat ik dus net wilde zeggen, maar wat m'n PC verwijderde:

chris heeft gelijk, net als wabbie, maar veel mensen gaan daaraan voorbij.

@ marc o: ik probeer me te bedenken hoe dat zou zijn... een 570 preamp van engl, over de eindtrap van een blackstar ht5 (of kleiner? zoals de epi valve junior) en dan met een loadbox. volgens mij kan je dan alles op 10 zetten in je slaapkamer in een flat in de bijlmer zonder dat iemand je hoort... sterker, je zult de buren eerder horen dan jij je amp!


Eigenlijk geen idee....ik heb wel een 5 watt Marshall en ook de Epiphone jr...

kassie
17 september 2010, 16:52
Joe B zei in een interview in de Gitarist dat hij wel degelijk 100 watt nodig had om zijn mids op een bepaalde manier te laten klinken. Veel gitaristen komen tegenwoordig af met 20 watters als "ultieme tonekastjes" (al is het idd zo dat vroeger amps gemaakt werden om zonder PA te gebruiken), maar dat werkt bij hem dus niet live. Ik wil het artikel wel eens opzoeken...

ja klopt gelezen. Hij vertelde ook het verschil tussen 50watt en 100watt silver jubilee op zijn forum. De 100 watters waren voor hem veruit superieur, door betere 'lage' mids. Maar lijkt me niet iets wat niet te verhelpen valt door bijvoorbeeld de bas en mid op een 50watt iets verder open te draaien. Ik heb met mijn 50watt silver jubilee met een 4x12 en Eminence Delta's, al een gigantische basweergave op standje 6 wat de bassist praktisch gezien al enorm in de weg staat. Neemt natuurlijk niet weg wat chris zei over het 'vettere' geluid van de extra eindbuizen. Maar eerlijk gezegd, wat JB live nodig heeft om zijn 4 versterkers ook weer in te dimmen. Palmer Speaker Emulator, Baffle etc. Ook hij heeft last van het volume van zijn versterkers.

guitarnijboer
17 september 2010, 17:23
Wat wel zo is is dat muziek veel harder kan worden verdragen ook nog lekker blijft om naar te luisteren als het strak gespeeld wordt, goed getimed is en de individuele muziekanten zelf een te pruimen geluid hebben. Daar ontbreekt het ook erg vaak aan! Een gitarist met een snerpend zingende zaag geluid die z'n snaren steeds net iets te ver opbuigt en zijn solo en slag partijen consequent langs de rest speelt, niet afdempen, slordig spelen, fluiten en piepen, geen dynamiek... tja.... MAG HET WAT ZACHTER!!

Kim Wilson
17 september 2010, 18:09
ja klopt gelezen. Hij vertelde ook het verschil tussen 50watt en 100watt silver jubilee op zijn forum. De 100 watters waren voor hem veruit superieur, door betere 'lage' mids. Maar lijkt me niet iets wat niet te verhelpen valt door bijvoorbeeld de bas en mid op een 50watt iets verder open te draaien. Ik heb met mijn 50watt silver jubilee met een 4x12 en Eminence Delta's, al een gigantische basweergave op standje 6 wat de bassist praktisch gezien al enorm in de weg staat. Neemt natuurlijk niet weg wat chris zei over het 'vettere' geluid van de extra eindbuizen. Maar eerlijk gezegd, wat JB live nodig heeft om zijn 4 versterkers ook weer in te dimmen. Palmer Speaker Emulator, Baffle etc. Ook hij heeft last van het volume van zijn versterkers.
Nou, zo simpel ligt het niet altijd. Ik heb diverse amps gehad waarbij ik niet de lage mids erin kon draaien met de drie EQ-knoppen. Kwestie van karakter, en dat kan bij een 50W-uitvoering anders zijn dan bij een 100W-versie van dezelfde amp. Vandaar dat ik ook zei dat je voor de algehele sound een amp koopt, en als de 100W-versie beter klinkt, koop je die.

Nocki
18 september 2010, 08:33
Hoi,

Heel eerlijk moet ik zeggen dat ik na de 4e post niet meer verder heb gelezen maar ik wilde wel reageren op je openings post.
1. Zoals waarschijnlijk wel al gezegd is heeft wattage niets te aken met volume.
Ik heb een mesa 50 watt poweramp gehad die niet te temmen was en een 90 watt die ook op zacht volume goed klonk.


2. Voor mij persoonlijk is volume heel erg belangrijk. Naast goede klank, lekkere reactie op je spel en voldoende mogelijkheden wat volume ook voor mij belangrijk. Veel amps moeten over een bepaald punt heen voor ze lekker reageren en idd gaan "ademen" . Die amps heb ik allemaal de deur weer uit gegooit want er waren amps waarbij dat punt gewoon lager lag.

Nu speel ik over een setje met een 2x50watt poweramp wat gewoon lekker zacht kan, toch goed reageerd op mn spel en ook nog goed door de mix heen komt.

Bij sommige amps zoals de jouwe ligt dat punt gewoon te hoog. Oplossingen zoals powerattenuators enzo hebben voor mij nooit geholpen. Wel kan je met een fx unit het volume ietsjes knijpen maar vaak verlies je dan ook al snel je feel van de amp...

blijft een leuke materie en het is een van de redenen waardoor ik over de jaren heen meerdere spulletjes heb gehad.

Groetjes

Nocki

zjanke
18 september 2010, 08:44
Ik snap tegenwoordig niet wat mensen hebben tegen zware versterkers.

Volgens mij hebben de meeste mensen niks tegen zware versterkers, maar wel tegen de eigenaars die vinden dat zo'n ding persé open moet. Kleine kroeg met PA en dan ook nog een full stack opendraaien zorgt ervoor dat iedereen de tent uitloopt of drie dagen last heeft van fluitende oren. Als dat je doel is: Prima, maar volgens mij treden de meeste op om iets over te brengen of je publiek een leuke avond te bezorgen.

Ik heb zelf ook 100 watt gehad en mijn gewenste geluid haalde ik op een te hoog volume, ik vond dus dat ik er niet uit kon halen wat er in zat. Kleinere versterker was dus de oplossing maar ook bij deze merk ik dat hij toch over een bepaald punt heen moet om lekker te gaan klinken maar dat is op een volume waar ik op veel meer plekken mee uit de voeten kan. Voor mij wel een puntje wat ik belangrijk vind, maar ik speel ook niet op plekken waar ik zonder PA een hele zaal moet platspelen (Niet omdat ik het niet wil maar het is me gewoon nog niet overkomen)

Voor de rest: Wat Kim zegt. ;)

Brewskie
18 september 2010, 09:05
... zorgt ervoor dat iedereen de tent uitloopt of drie dagen last heeft van fluitende oren.

En dat zijn juist niet de oude opa's die gehoorbeschadiging oplopen, Orpheo !:mad:

Rinze
18 september 2010, 10:14
En dat zijn juist niet de oude opa's die gehoorbeschadiging oplopen, Orpheo !:mad:
Nee. Die hebben dat allang.

Wat Marc O zei klopt natuurlijk: het maakt veel uit wat voor soort band je in speelt. Een Marshall stack in een popbandje gaat niet werken. Een Fender combootje in een metalband ook niet. Het door het publiek verwachte geweld verschilt ook nogal.

Verder ben ik het met KW eens dat een bepaald soort mid geen kwestie is van erin of eruit draaien. Het gaat om de hele klankstructuur, als dat te verhelpen was met even aan de knoppen draaien dan hadden veel van ons niet zoveel versterkers achter de rug (behalve Nocki dan :seriousf:).

Midwolda
18 september 2010, 10:28
...
Heb nog een tip voor de ts want ik deel zijn probleem ook.
1. Attenuator of een L-Pad tussen speaker en versterker. Conrad heeft mooie L-Pads, moet ze nog binnen krijgen maar ervaringen van anderen zijn oké. Wel 8ohm. Maar ook weer redelijk goedkoop zo'n 15 a 20 euro, licht aan welk model.
...
Kassie, heb je een link naar die Conrad L-pads? Ik kan ze niet vinden... :???:

macwilliams
18 september 2010, 11:10
Zo'n 100W amp is natuurlijk vet kicku, en die hoort in principe ook lekker opengetrokken te worden.
In een kleine kroeg is dit echter niet echt een optie, tenzij je nooit meer wilt spelen in die kroeg. :soinnocent:


:seriousf:
briljant.

Orpheo
18 september 2010, 11:56
gistern heb ik weer eens m'n engl aangezet, en ik krijg ook met de engl op 'normale' volumes er een goed geluid uit. mijn geluid. ik vind het dus maf dat er gezegd word dat 100 watters knetterhard moet gaan...

Wabbie
18 september 2010, 13:04
Volgens mij hebben de meeste mensen niks tegen zware versterkers, maar wel tegen de eigenaars die vinden dat zo'n ding persé open moet.



Tuurlijk, maar er wordt over het algemeen voorbij gegaan aan het feit dat fullstacks ook zacht kunnen, helemaal bij basversterkers. Ik snap ook wel dat ik in een klein cafe niet mijn volledige 1,2 kW toren kan laten blazen. Ik heb trouwens mijn bas-stack nog nooit boven de 3,5 gehad en ik heb hem eigenlijk ook nog nooit hoeven bridge'en naar de volledige 1,2kW.

Ik denk trouwens ook dat een gedeeltje van het volumeprobleem op het podium ligt in het handig kunnen afstellen van een EQ en het handig plaatsen van je speakerkast.

kassie
18 september 2010, 13:19
Kassie, heb je een link naar die Conrad L-pads? Ik kan ze niet vinden... :???:

Had ook al moeite ze te vinden, ze staan namelijk niet onder Lpad, maar onder Luidspreker Regelaar. Link is een beetje lastig te posten, je krijgt als je zoekt namelijk niet een standaard URL, maar type ff dit in bij 'zoeken':

Luidspreker Regelaar

OF

LUIDSPREKER PEGELREG. LC-95

Euh je komt er vast wel uit.

kassie
18 september 2010, 13:22
gistern heb ik weer eens m'n engl aangezet, en ik krijg ook met de engl op 'normale' volumes er een goed geluid uit. mijn geluid. ik vind het dus maf dat er gezegd word dat 100 watters knetterhard moet gaan...

Het is ook geen absoluut feit dat iedere 100Watt versterker hard moet. Bij veel versterkers is dat echter wel wenselijk voor de 'beste' geluidskwaliteit. Maar als je eigenlijk alleen preamp distortion wil dan hoeft ie in principe helemaal niet hard. Tis ook maar net wat je wil uiteraard.

zjanke
18 september 2010, 18:06
Tuurlijk, maar er wordt over het algemeen voorbij gegaan aan het feit dat fullstacks ook zacht kunnen, helemaal bij basversterkers. Ik snap ook wel dat ik in een klein cafe niet mijn volledige 1,2 kW toren kan laten blazen. Ik heb trouwens mijn bas-stack nog nooit boven de 3,5 gehad en ik heb hem eigenlijk ook nog nooit hoeven bridge'en naar de volledige 1,2kW.
Aangezien jij vindt dat ie niet persé open hoeft hoor jij ook niet bij de groep die ik bedoelde ;) Als de geluidsman niets anders kan dan alles snoeihard zetten of ruzie maken met de (meestal) gitarist omdat hij niet zachter wil is het een prima indicatie dat zijn amp gewoon te hard staat en zijn vermogen dus overkill is als hij op een lager volume niet het juiste geluid kan krijgen

Ik denk trouwens ook dat een gedeeltje van het volumeprobleem op het podium ligt in het handig kunnen afstellen van een EQ en het handig plaatsen van je speakerkast. +11 :cheerup:

Wabbie
18 september 2010, 18:45
Inderdaad, ik had het ook niet persoonlijk opgevat. Ik doelde meer op het feit dat geluidsmensen en andere muziekanten vaak vooroordelen hebben over mensen die met een enorme set komen aanzetten. Gelukkig heeft mijn Eden een er goede DI aan boord en zijn geluidsmensen daar altijd erg blij mee heb ik al gemerkt. Ik probeer ook altijd met de geluidsman te overleggen voor een optreden om nare situaties te voorkomen.

Als gitarist sleep ik een 4x12 en een 120 watt Koch Powertone mee omdat ik dat gewoon lekker vindt klinken. Meestal heb ik wel mijn loadbox bij me, desnoods om te dienen als DI. Een beetje handig je speakerkast op het podium opstellen scheelt ook al veel. Ik heb hem meestal naast me staan, gericht in de breedte van het podium ipv gericht op het publiek.

Maar ik geef meteen toe, er zijn genoeg gitaristen/bassisten die gewoon alles per se hard moeten hebben. Vaak hebben die gewoon niet door hoe je met een EQ overweg moet op het podium.

muziekschuur
19 september 2010, 11:03
Ik heb die speaker regelaar gevonden. Iemand die het draadje weet waar dat hier besproken wordt?

Mitch
19 september 2010, 12:03
Wat ik dan wel weer grappig vind is dat de topic starter aangaf dat hij vooral die amp wilde omdat dát de enig was met al die features en daarna vrijwel iedereen op het 'waarom 100W' vraagstuk aanvalt alsof we het daar nog nooit eerder over hebben gehad :D
Maar zoals al gezegd: die features zijn er grotendeels wel in de losse pre amp. En wat ik juist niet begrijp: ook ik vind Engl (net als Koch en sommige Mesa's) wel het type versterker die ook op lagere volumes prima kunnen klinken. Daar zie ik de specificatie 100W niet als een garantie voor teveel volume om lekker te klinken.

kassie
19 september 2010, 12:04
Ik heb die speaker regelaar gevonden. Iemand die het draadje weet waar dat hier besproken wordt?

Zoek even op google naar L-PAD, Speaker Mass etc. Genoeg sites met info over hoe aan te sluiten en dergelijke.

Pepe
19 september 2010, 14:23
Eigenlijk is het bezopen om een amp te kopen die niet praktisch is voor je situatie. Hij kan nog zo goed klinken maar als je dat geluid niet kan inzetten schiet het zijn doel voorbij.
Vervolgens ga je van alles verzinnen wat het niet is voor iets wat in the first place al niet werkt.

Zo'n opengedraaid lampenbeest dat broekspijpen doet wapperen heeft zijn plaats maar dat is niet in zaal de Gouden Snikkel hoewel ik snap dat image en genre mores niet onbelangrijk zijn.
Sowieso, Bonamassa erbij halen terwijl jezelf in de buurtkroeg staat.. daar gaat al iets fout.

patberk5
19 september 2010, 14:28
Elke 3dB is een verdubbeling van geluidsterkte; dus best veel.
Ikzelf speel op een Bugera 333XL die zelfs op standje 1 vet klinkt.
Zo heb ik ook een 5150 gehad die ook zacht goed klonk...degene die ik nu heb klinkt alleen hard goed.

kassie
19 september 2010, 14:32
Eigenlijk is het bezopen om een amp te kopen die niet praktisch is voor je situatie. Hij kan nog zo goed klinken maar als je dat geluid niet kan inzetten schiet het zijn doel voorbij.
Vervolgens ga je van alles verzinnen wat het niet is voor iets wat in the first place al niet werkt.

Zo'n opengedraaid lampenbeest dat broekspijpen doet wapperen heeft zijn plaats maar dat is niet in zaal de Gouden Snikkel hoewel ik snap dat image en genre mores niet onbelangrijk zijn.
Sowieso, Bonamassa erbij halen terwijl jezelf in de buurtkroeg staat.. daar gaat al iets fout.

Amen.....

Qua volume wel... Alhoewel ik ten zeerste wens dat meer mensen zoals Bonamassa speelden, dan ging ik toch wat vaker naar jamsessies toe.

Maargoed ik hoop toch dat je ook met me eens bent dat een L-padje snel geinstalleerd is. Plus het feit dat heel veel versterkers gewoon hard gaan... Als je al van de Marshall sound houdt, dan zit je praktisch al tegen 50 of 100 watt aan. Transistor daargelaten. Veel buizenversterkers gaan nu eenmaal flink hard. Maar er zijn wel alternatieven om het volume in te dempen, of dat nu wel of niet werkt tjah dat weet ik niet. Het klinkt inderdaad wel een beetje om met je ruimteschip melk te gaan halen aan de overkant van de straat.

Pepe
19 september 2010, 14:43
Energie tussen eindtrap en speakers weghalen werkt voor de amp, niet voor de speakers. Een groot deel van de charme van een luide amp komt van speakers die moeten werken voor hun geld, blokken lucht die verplaatst moeten worden, het is ook een fysiek ding tot een bepaalde hoogte.

20 watt door een 4x12 blazen heeft iets sneu's, je speakers doen niks, je broekspijpen doen niks, het klinkt als een natte scheet maar goed, het staat wel kek.

Wabbie
19 september 2010, 15:40
Het is waar dat een gedeelte van de sound komt van de enorme hoeveelheid lucht die er verplaatst wordt door je speakers en dat je daar nu eenmaal een hoeveelheid vermogen voor nodig hebt.
Maar ik ben nog steeds van mening dat dat ook prima kan op een wat lager volume, misschien niet met een Marshall(achtige) versterker, maar ik ben gelukkig niet zo'n fan van de Marshall sound.

Over het hele feature verhaal waarin inderdaad nogal aan voorbij gegaan wordt: Ik denk dat al je dat echt stoort je echt moet gaan kijken naar een losse pre-amp met een lichte eindtrap.

kassie
19 september 2010, 15:58
Energie tussen eindtrap en speakers weghalen werkt voor de amp, niet voor de speakers. Een groot deel van de charme van een luide amp komt van speakers die moeten werken voor hun geld, blokken lucht die verplaatst moeten worden, het is ook een fysiek ding tot een bepaalde hoogte.

20 watt door een 4x12 blazen heeft iets sneu's, je speakers doen niks, je broekspijpen doen niks, het klinkt als een natte scheet maar goed, het staat wel kek.

Ben ik met je eens, maar mijn Eminence Delta pro's staan er juist om bekend dat ze precies weergeven wat je erin duwt, kopie van EVM12L. Veel celestions hebben een zekere mate van speaker distortion, dus klinken anders, en misschien wel beter (ook subjectief natuurlijk) naarmate er meer vermogen ingaat. Met mijn speakers maakt het voor de geluidsweergave niet uit of je het nu zacht of hardt doet. Kijk voor het oor, en dat is eigenlijk een ontvanger opzich is het een ander verhaal, qua hardheid komt het anders over op het oor. Maar dat is iets wat niet te winnen valt met technologie. En als je met 2 of meer versterkers op het podium staat en dat allemaal door 1 4x12 pusht, sorry dan moet je toch gaan denken imho aan attenuators of een of andere vorm om het behapbaar voor zowel jezelf, de band als de luisteraar te houden. Het moet zijn doel niet voorbij schieten.

Pepe
19 september 2010, 16:17
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het allemaal al eens bedacht en gedaan is.
De grote amps en 4x12's zijn komen uit een periode dat op grote podia gespeeld werd maar de PA techniek nog in de kinderschoenen stond. Begin tachtig ging alles in racks om daar controle over te krijgen, begin negentig kwamen de combo's weer terug voor dat pure buizengeluid, dan komen 10 jaar later weer de massieve tops terug en dan is het natuurlijk wachten tot de racks weer opduiken.
Het enige verschil is de digitale afsplitsing die elke amp en speaker omzeilt maar ook daar bespeur ik iets van beginnende cirkelbeweging.

MaximVMH
19 september 2010, 16:29
9.5db, nou, poeh, wat een verschil dus.Heb je eigenlijk wel enig idee hoeveel verschil 9.5dB is?

Orpheo
19 september 2010, 21:00
Heb je eigenlijk wel enig idee hoeveel verschil 9.5dB is?

:seriousf::seriousf::seriousf:

ja man, veel meer dan je denkt. ik mag niet meer zeggen wat ik studeer, maar geloof me, als je 't weet, dan zou je snappen waarom ik zo moet lachen om je opmerking.

Orpheo
19 september 2010, 21:01
20 watt door een 4x12 blazen heeft iets sneu's, je speakers doen niks, je broekspijpen doen niks, het klinkt als een natte scheet maar goed, het staat wel kek.

die gooi ik in m'n sig!

jules
19 september 2010, 21:06
decibellen bouwen toch logaritmisch op?

Orpheo
19 september 2010, 21:09
decibellen bouwen toch logaritmisch op?

jep. het verschil tussen 50 en 60 db is voor het gevoel heel weinig. het verschil tussen 80 en 90 db is voor je gevoel ook niet veel, maar qua geluidsintensiteit enorm. daarom is 't zo lastig om te 'voelen' hoever je kan gaan qua volumes.

jules
19 september 2010, 21:20
mijn ervaring is dat je met 100watt toch meestal een bak te veel aan vermogen hebt, en als je over een pa speelt heb je aan 50 watt meer dan genoeg. ik vind dat dat zelfs al vreeeselijk hard gaat. Haha zelfs met mij 50 watt ruis en knetter, krijg ik al commentaar dat het te hard gaat

kassie
19 september 2010, 21:40
Hey voor de mensen die het interesseert.

Heb gister mijn lpads binnen gekregen en vandaag ingebouwd. Ik ben er zeer tevreden mee. Versterker voluit en Lpad terugdraaien, zelfs op lage volumes een zeer mooie dynamiek. Verliest bij extremere standen wel wat hoog, maar dat is me allerzins mee gevallen. Eigenlijk verwaarloosbaar, maar dat heeft deels ook te maken met mijn eigen oor. Hoe harder het immers is, hoe meer hoog er ook naar je toe gepusht wordt. Het daadwerkelijke hoogverlies vind ik niet zo erg, Dat kan gemakkelijk opgevangen worden door iets meer treble. De toon blijft verder erg transparant en dynamisch. In ieder geval een stuk beter dan dezelfde lage volumestand met de mastervolume op de versterker. Let wel op dat ik een Silver Jubilee heb, dus een oud model versterker. Wel werd de L-Pad erg heet. Ik bedenk dus nog aan een soort van koelingssysteem. Wellicht een rooster of een ingebouwde koeler die in computers ook gebruikt wordt. Het apparaat komt in een Rack. Ik zal eens even wat foto's posten.

Edit Foto's.

http://i932.photobucket.com/albums/ad167/kassie1987/DSCF4806.jpg

http://i932.photobucket.com/albums/ad167/kassie1987/DSCF4804.jpg

http://i932.photobucket.com/albums/ad167/kassie1987/DSCF4802.jpg

http://i932.photobucket.com/albums/ad167/kassie1987/DSCF4801.jpg

Ik vind het eigenlijk verbazingwekkend dat zo'n apparaatje maar 20E kost terwijl men shitloads aan geld betaalt voor attenuators.

Orpheo
19 september 2010, 21:57
mijn ervaring is dat je met 100watt toch meestal een bak te veel aan vermogen hebt, en als je over een pa speelt heb je aan 50 watt meer dan genoeg. ik vind dat dat zelfs al vreeeselijk hard gaat. Haha zelfs met mij 50 watt ruis en knetter, krijg ik al commentaar dat het te hard gaat

een 100 watter of 50 watter, wat maakt het uit? 3 db. poeh poeh. een 50 watter op 10 geeft 94 db, een 100 watter 97 db. beiden te hard. gewoon goed afstellen.

het verschil zit 'm vooral in hoe 100w anders voelt en klinkt (qua headroom enzo) dan een 50 watter.

ik heb een engl special edition, en dat ding op 10 gaat HARD, maar ik heb 'm gehouden naast een andere amp, een ouwe peavey buizenbak uit halverwege jaren 90, en dat ding blies qua power mijn engltje omver (qua tone niet). 100 watt zegt dus lang niet alles.

MaximVMH
19 september 2010, 22:34
jep. het verschil tussen 50 en 60 db is voor het gevoel heel weinig. het verschil tussen 80 en 90 db is voor je gevoel ook niet veel, maar qua geluidsintensiteit enorm. daarom is 't zo lastig om te 'voelen' hoever je kan gaan qua volumes.Ik heb het ook over verschil in geluidsintensiteit, en mogelijke schade voor je oren.

Orpheo
20 september 2010, 12:25
ik had een heel verhaal gepost, maar het is een herhaling van zetten. ik heb geen zin meer in deze discussie :)

HaroldA
20 september 2010, 12:28
Ik vind het eigenlijk verbazingwekkend dat zo'n apparaatje maar 20E kost terwijl men shitloads aan geld betaalt voor attenuators.

En ze zien er nog mooi uit ook nog! :ok:

Nielsje
20 september 2010, 12:32
Hey voor de mensen die het interesseert.

Heb gister mijn lpads binnen gekregen en vandaag ingebouwd. Ik ben er zeer tevreden mee. Versterker voluit en Lpad terugdraaien, zelfs op lage volumes een zeer mooie dynamiek. Verliest bij extremere standen wel wat hoog, maar dat is me allerzins mee gevallen. Eigenlijk verwaarloosbaar, maar dat heeft deels ook te maken met mijn eigen oor. Hoe harder het immers is, hoe meer hoog er ook naar je toe gepusht wordt. Het daadwerkelijke hoogverlies vind ik niet zo erg, Dat kan gemakkelijk opgevangen worden door iets meer treble. De toon blijft verder erg transparant en dynamisch. In ieder geval een stuk beter dan dezelfde lage volumestand met de mastervolume op de versterker. Let wel op dat ik een Silver Jubilee heb, dus een oud model versterker. Wel werd de L-Pad erg heet. Ik bedenk dus nog aan een soort van koelingssysteem. Wellicht een rooster of een ingebouwde koeler die in computers ook gebruikt wordt. Het apparaat komt in een Rack. Ik zal eens even wat foto's posten.

Edit Foto's.

http://i932.photobucket.com/albums/ad167/kassie1987/DSCF4806.jpg

http://i932.photobucket.com/albums/ad167/kassie1987/DSCF4804.jpg

http://i932.photobucket.com/albums/ad167/kassie1987/DSCF4802.jpg

http://i932.photobucket.com/albums/ad167/kassie1987/DSCF4801.jpg

Ik vind het eigenlijk verbazingwekkend dat zo'n apparaatje maar 20E kost terwijl men shitloads aan geld betaalt voor attenuators.

Interessant! Zou je misschien een nieuw topic willen openen, waarin je beschrijft hoe en wat en alles en nog wat?

Michael AE
20 september 2010, 13:07
Tsja, het verschil in volume tussen 10 watt en 100 watt. Deze discussie is al zo vaak voorbij gekomen en het gaat vaak nergens over.

Je moet dit echt per situatie en per amp bekijken. Ik heb een 35 watt Matchless en die ervaar ik als vele malen harder dan mijn oude 50 watt Single Recto. Kun je die twee amps qua sound met elkaar vergelijken? Nee.

Een preamp based amp heeft gewoon meer headroom nodig dan een non preamp based.

"Klaas-Jan" die elk weekend met zijn deathmetalband "Purserobber" in de "Kittelaar in Geldermalsem" staat met een vol open gedraaide 5150 en een ESP met EMG's (met het bijbehorende cliché van extreem gescoopde mids en veel te veel gain) kan als veel zachter worden ervaren dan "Daniel" die elk weekend met zijn britpopband "The Scrolls" in de "Converse in Roelofarendsveen" staat met zijn vol open gedraaide AC30 en een Telecaster.

Het is allemaal relatief. Gaat je versterker te hard voor je doeleinden dan heb je gewoon de verkeerde versterker. Meer is het niet.

vinkske
20 september 2010, 13:28
Zucht...waarom zijn de meeste interessante versterkers zo zwaar.
Ik speel al enkele jaren in een band (www.shiftinggear.be) met een Engl SE E670 en vind de schakelmogelijkheden en klank van deze versterker geweldig. We spelen echter altijd met een vaste PA en die 100 watt is echt killing. Dat ding moet altijd zo stil staan dat de versterker gewoon niet kan ademen. Vreselijk vind ik dat. Als je de veresterker wel laat ademen (ongeveer op 9 à 10 uur), blaas je de geluidsman, de toeschouwers en de andere bandleden gewoon in de gordijnen... De zaalmix moet dan zo hard staan dat er geen degelijk mens nog kan naar luisteren.
Versterkers met een kleiner wattage zijn er voldoende en al veelvuldig besproken op dit forum maar bieden meestal maar een beperkt aantal schakelmogelijkheden en kanalen. Gewoon frustrerend.

Zijn er nog medemensen die dit gevoel hebben?

P.S.: zeg nu niet dat je dan de half-power switch moet gebruiken want dat maakt amper verschil. Dit is trouwens al vaak aangehaald en is volledig correct.

Heejz, heb PRECIES hetzelfde probleem, ik heb ook de 670SE en het is gewoonweg een superding... Maar om deze reden heb ik 2 weken geleden een Line 6 POD x3 Pro gekocht, en ga ik rechtstreeks naar het mengpaneel. Dat klinkt ook super en scheelt écht stukken met opbouwen en afbreken! Heerlijk zo... Is echt handig: kabel naar floorboard, kabel naar mengpaneel, kabel naar gitaar en je bent klaar! Alles in één flightcase ingebouwd, en sindsdien ben ik meer tijd kwijt met het uitpakken van mijn gitaren dan met het neerzetten van m'n versterker!

Om ff terug te komen op je half-power switch op de engl: dat scheelt niet in volume, maar wel in geluid, door die switch komt het buizengeluid beter tot zijn recht... Maar blijft een feit dat de versterker eigenlijk een heel stuk open moet om het beste geluid te krijgen!

Overigens: als je die ENGL gewend bent is die Line 6 wel écht een koopje... ;-)

HaroldA
20 september 2010, 13:35
Dat klinkt ook super en scheelt écht stukken met opbouwen en afbreken! Heerlijk zo... Is echt handig: 1) kabel naar floorboard, 2) kabel naar mengpaneel, 3) kabel naar gitaar en je bent klaar!

Ehm, volgens mij scheelt het helemaal niks met een standaard setup:
1 Kabel naar gitaar
2 Kabel naar top
3 Kabel naar cabinet

interessander
20 september 2010, 13:45
Tsja, het verschil in volume tussen 10 watt en 100 watt. Deze discussie is al zo vaak voorbij gekomen en het gaat vaak nergens over.

Je moet dit echt per situatie en per amp bekijken. Ik heb een 35 watt Matchless en die ervaar ik als vele malen harder dan mijn oude 50 watt Single Recto. Kun je die twee amps qua sound met elkaar vergelijken? Nee.

Een preamp based amp heeft gewoon meer headroom nodig dan een non preamp based.

"Klaas-Jan" die elk weekend met zijn deathmetalband "Purserobber" in de "Kittelaar in Geldermalsem" staat met een vol open gedraaide 5150 en een ESP met EMG's (met het bijbehorende cliché van extreem gescoopde mids en veel te veel gain) kan als veel zachter worden ervaren dan "Daniel" die elk weekend met zijn britpopband "The Scrolls" in de "Converse in Roelofarendsveen" staat met zijn vol open gedraaide AC30 en een Telecaster.

Het is allemaal relatief. Gaat je versterker te hard voor je doeleinden dan heb je gewoon de verkeerde versterker. Meer is het niet.

Hahaha goede naam purserobber :) ! Ik heb overigens met mijn allereerste optreden met een deathmetal band over een twin reverb gespeeld, dat was pas hard!

Qua speakers kan ik het me voorstellen dat je een bepaald volume wil hebben om een beetje goede respons te krijgen van je speakerkast, maar met een versterker als van de topicstarter zit je volgens mij echt niet te wachten op eindbuisoversturing, dat zit allemaal in de preamp.

Orpheo
20 september 2010, 14:02
@michael: uh ja wat valt daaraan toe te voegen? vrij weinig lijkt me.

kassie
20 september 2010, 15:18
Interessant! Zou je misschien een nieuw topic willen openen, waarin je beschrijft hoe en wat en alles en nog wat?

Euhm het staat ook in mijn bouw van Trainwreck Express in topic Zelfbouw. Daar kun je eventueel ook vragen posten. Kijk het monteren is eigenlijk heel simpel. Beetje zagen om zelf een plaatje te maken om alles in te monteren. Je zou hem ook in een kast kunnen schroeven. Bijvoorbeeld bij een combo. Dan monteren ze hem op een achterste plaat met alleen twee schroeven. Je soldeert als volgt.

De ampspeakerkabel min op pin 1
De ampspeakerkabel plus op pin 3
De Luidsprekerspeakerkabel plus op pin 2
De luidsprekerspeakerkabel min op pin 1

Verder is het belangrijk dat je versterker op 8 ohm staat want de Lpad werkt op 8 ohm. Hoe je dat verder met de speakers doet (serie, parralel) dat is dan even uitvogelen. Je zou ook een stereo lpad van 8 ohm kunnen gebruiken en in serie wordt dat dan ook 16 ohm. Maar daar heb ik me verder niet in verdiept.

N.B. Het ding is 100 watt, maar eigenlijk alleen bruikbaar voor versterkers tot 50watt want die geven ook al pieken tegen de 100 watt aan of zelfs nog meer. Als je een 100watt versterker hebt adviseer ik dan ook om een stereo lpad te gebruiken en deze door te lussen, dan zit je op 200watt.

Voor en nadelen.
-Wellicht toonsuck bij meer terugdraaien van de LPAD, vooral in het hoog, maar in mijn ervaring alsnog beter bij hetzelfde volume als de versterker zelf zacht staat. Je kan ook een flinke elco ertussen zetten middels een schakelaar die wat hoog wat terugbrengt. Ik geloof dat de weber mass iets van 47nf ofzo gebruikt. Maar dat schijnt nog aan de schelle kant te zijn. Ik los het op door iets meer presence of treble in te draaien op de versterker zelf.
-Het wordt erg heet, het apparaat die op de foto's staat is de best gekoelde versie, maar wordt alsnog erg heet, ik denk dan nog even over wellicht een koelingssysteem.
-Je eindbuizen zijn een stuk sneller op omdat je de amp lekker op 10 trekt. Dat hoeft natuurlijk niet. Je kunt ook de amp iets zachter zetten en een combi maken.
-Met name in een band en repetitie situatie wordt het werkbaarder met volume, je hebt simpelweg meer mogelijkheden om gebruik te maken van eindbuisoversturing bij lagere volumes.

Marc Oblivian
20 september 2010, 15:19
@Orpheo
Ja, één ding:
Purserobber is the best!!!!

Michael AE
20 september 2010, 15:22
Haha, ben echt net met een vriend die band begonnen. :blast:

Zo'n naam kan je niet laten liggen...