PDA

View Full Version : Soleren



TheZeppelin
17 september 2010, 12:00
Beste mensen,

Ik zit nu al enige tijd te prutsen met het soleren/improviseren op toonladders.
Ik ken de meeste ladders wel maar ik vind het moeilijk om er zelf echt een mooie solo uit te improviseren. Ik heb de techniek wel, maar ik vind het gewoon erg slecht klinken.

Heeft iemand misschien tips hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn eigen gitaarspel me toch als muziek in de oren gaat klinken??

Thankss:rockon:

jules
17 september 2010, 12:19
Tja soleren is een gevoelskwestie het is meer dan toonladers en noten spelen, het is timing, ritme, techniek vind ik vaak nog het minst belangrijk , maar wat ik heb gedaan is gewoon beginnen met het mee spelen van solo's, gewoon beginnen met niet al te moeilijke solo's die je cool vind.

Bijvoorbeeld de solo van alright now van the free is leuk om te leren, begin met rustige tempo plaatjes.

zoek backing files met bijvoorbeeld een blues schemaatje waar je lekker overheen kunt klooien en zoek naar gevoel en timing, maar probeer ook je pentatonische trappen en zo eens in ritme te spelen, en dan hier of daar de klemtoon anders te leggen.

zoek naar youtube filmpjes waar solo's uit gelegd worden. ik vond zelf bijvoorbeeld de begin solo van reelling in the years van steely dan erg leuk om te leren.

Gothra
17 september 2010, 12:40
Ik zou dit eerder n het subforum speeltechnieken en theorie zetten!


Verder zou ik gewoon veeel oefenen!
http://www.jamtrackcentral.com/free_downloads.php

hier had ik een paar gratis backing tracks gedownload, ook voor blues!

almarvk
17 september 2010, 12:52
Ik zou dit eerder n het subforum speeltechnieken en theorie zetten!
Goed plan!

ellisvertellis
17 september 2010, 13:50
Regelmatig een paar licks leren van youtube helpt wel. Er staat een hoop van die links hier op het forum, ergens bij "sites"...

terrasbeest
17 september 2010, 14:25
Beste mensen,

Ik zit nu al enige tijd te prutsen met het soleren/improviseren op toonladders.
Ik ken de meeste ladders wel maar ik vind het moeilijk om er zelf echt een mooie solo uit te improviseren. Ik heb de techniek wel, maar ik vind het gewoon erg slecht klinken.

Heeft iemand misschien tips hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn eigen gitaarspel me toch als muziek in de oren gaat klinken??

Thankss:rockon:

Als je al begrijpt dat toonladders op zich geen muziek zijn, ben je al ' ergens'.
Maar je kunt die toonladders maar best kennen.
Je kunt je voordeel doen, om gewoon bestaande nummers ( de akkoorden en de melodie ) na te spelen. Maakt niet uit dewelke, hoeft niet eens binnen ' jouw stijl ' te zijn.Soleren/improviseren heeft met het creëren van melodie te maken, en een niet onbelangrijk onderdeel daarvan is ritme.

Zelfs bij het oefenen van ladders, speel ik die op een 'muzikaal ritme'.

EDIT :
http://www.dailymotion.com/video/x4ewnf_scott-henderson-melodic-phrasing_music