PDA

View Full Version : Fender Mustang I & II Amps



Tankman
17 september 2010, 11:32
Gisteren kwamen de nieuwe Fender Versterkertjes binnen. Het gaat om 2 nieuwe modelling amps van Fender, de Mustang I & II 20 en 40 watt.

Medeforumlid blindffaith85 was toevallig aanwezig en had er meteen een onder hand genomen. Van wat ik heb gehoord was ik diep onder de indruk. Versterker models overal van klasieke 57 Fenders tot 2000's metal geluiden. Daarnaast heb je ook nog topkwaliteit digitale effects en Fender's Fuse software om je presets te editten. Dit doe je via je pc. Je connecteerd je versterker via USB aan je pc.

Het enige nadeel vind ik, is dat de footswitch erg beperkt is. Iedere Amp-model is namelijk een bank met ieder 3 presets, 1 vaste en 2 user programmable. Je kan alleen tussen 2 van deze presets schakelen met de footswitch en al helemaal niet tussen de banks. Tussen de banks schakelen doe je dan weer handmatig op de versterker.

Dit is een versterker die naar mijn mening boven het huidig aanbod staat. Hij klinkt, voor zover ik hem tot nu toe gehoord heb beter dan de Vypyrs, Spiders, Cubes en Valvetronix. Ik ga hem nog eens uitvoerig uittesten, dan verterl ik meer. Misschien kan blindfaith85 zijn mening ook posten.

De prijzen zijn trouwens 109 euro voor de 20 watt Mustang I met een 8" speaker en 179 euro voor een 40 watt Mustang II met een 12" speaker. De footswitch is niet meegeleverd.

Kim Wilson
17 september 2010, 11:41
Welke hebben jullie getest, de I of de II? 109 euri's is wel erg interessant voor een oefenampje voor thuis.

rijsberman
17 september 2010, 12:53
Zo, da's niet duur! Ik zou ze duurder geschat hebben, vanuit het idee dat je toch ook voor de prijs betaald. Maar dat valt dus erg mee!

Kim Wilson
17 september 2010, 13:09
Nou, meestal betaal je ook voor de prijs. :D

marc_o
17 september 2010, 13:14
Nou, meestal betaal je ook voor de prijs. :D


Tenzij je een bedrag neerlegt, voor het geval wanneer geld te duur is...:chicken:

Toaster
17 september 2010, 20:17
Leuk! Heb net even op youtube gekeken:

http://www.youtube.com/watch?v=E82_UZ7y7Rw

Krijg je er nu zelfs ableton bij? Dit is gewoon Fenders take op line 6 pod achtigen!

Het zou nog gaver zijn als er een aantal xlr inputs opzaten en nog een aantal jack inputs.

ccc
17 september 2010, 22:51
Ook voor Mac ?

beruk
17 september 2010, 22:56
Ook voor Mac ?
Als ik et clipje moet geloven, ja

rijsberman
17 september 2010, 23:41
Zo, da's niet duur! Ik zou ze duurder geschat hebben, vanuit het idee dat je toch ook voor de prijs betaalt. Maar dat valt dus erg mee!


Nou, meestal betaal je ook voor de prijs. :D


Tenzij je een bedrag neerlegt, voor het geval wanneer geld te duur is...:chicken:

:facepalm:

Ja, da kost nie duur qua financieel geld. :)

ook voor de naam betaalt natuurlijk. Hé, het is vrijdag. Ik dacht dat het wel meeviel hoe duf ik was vandaag...

Tankman
18 september 2010, 15:30
Welke hebben jullie getest, de I of de II? 109 euri's is wel erg interessant voor een oefenampje voor thuis.

We hebben de 40 watt Mustang II getest. Vandaag weer aan het werk, en hij is nogsteeds geweldig!

D-78
25 september 2010, 17:46
zit er veel klank verschil tussen de Fender Mustang I en de Mustang II.
Klinkt heel interressant mooie upgrade voor mn kleine cube denk ik

Tankman
4 oktober 2010, 11:39
Persoonlijk vind ik de Mustang II veel mooier klinken dan de I. Het extra vermogen zorgt voor een mooiere klank. De amo models en effecten komen zo beter tot hun recht.

Sinner1980
4 oktober 2010, 17:17
@Tankman:

Heb je bij jou in dewinkel ook Orange versterkers?
Ik wil er ook nog een klein oefenversterkertje bij die ik zo in de auto kan zwiepen nl en zit enorm te twijfelen tussen een Mustang en een Orange Crush pix (20 of 35).
Uiteraard zou ik dat zelf kunnen gaan testen maar ben benieuwd naar jouw mening

Tankman
6 oktober 2010, 23:38
Ik heb het vaak over gehad met mijn collegas, maar helaas hebben wij nog geen Orange in de winkel. Ik heb verder ook geen ervaring met Orange, behalv de vele goede berichten.

Ik kan alleen vergelijken met Peavey Vypyrs, Roland Cubes en Vox Valveronix. Ik heb ook ervaring met de oudere Line6 Spyders.

Kim Wilson
7 oktober 2010, 08:19
Zou je een vergelijking kunnen maken tussen de Mustang II en de Vox VT50?

Tankman
7 oktober 2010, 12:27
@ Kim Wilson:

Allereerst vind ik het gebruiksgemak van de Fender veel beter. Het kan aan mij liggen, maar bij de Vox serie moet ik altijd even nadenken hoe het nou precies werkt.

De Fenders hebben ook meer amp models die mij liggen. Zo heb je dus een Twin en een Bassman soundje. Mijn persoonlijke favoriet is de British 80's. Het klinkt als heerlijke en transparante buizen oversturing.

De digitale effecten komen bij de Mustang II ook goed tot hun recht. Ik heb de software om presets te maken nog niet uitgetest, maar dat ziet er ook veelbelovend uit.

Prijstechnisch gezien is de Fender ook interessanter en de vormgeving vind ik ook mooier.

Eerlijk gezegd is de Vox geen verkeerd ding, maar ik vind hem een beetje onhandig. Ik zou voor de Mustang gaan. Het is maar 170 euro, 40 watt en een 12 inch speaker, wat wil je nog meer.

Kim Wilson
7 oktober 2010, 12:37
Ja idd, vooral die 12" speaker maakt hem interessant. Daardoor klinkt zo'n ding toch gauw een stuk volwassener.

Hmm, maar even wachten op de eerste tweedehands exemplaren dan. :)

Tankman
7 oktober 2010, 13:08
2e hands? Hij kost maar 179 euro. Gewoon nieuw kopen!

Kim Wilson
7 oktober 2010, 13:10
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar met een eigen huis en drie kinderen ligt er niet zomaar 180 euro voor het grijpen. ;)

Rutger
7 oktober 2010, 13:34
Waarom vergeten ze er toch een compressor bij te doen?! Gebrek aan compressie is in mijn beleving namelijk toch altijd een zwak punt bij solidstate/modulatie versterkers

Tankman
7 oktober 2010, 13:39
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar met een eigen huis en drie kinderen ligt er niet zomaar 180 euro voor het grijpen. ;)

Hm..goed punt. Als ik wat 2e hands zie laat ik je wel weten. In de winkel zal het niet zo snel gebeuren, maar wie weet.

RB74
14 oktober 2010, 23:02
Lijken me fijne apparaatjes, die Mustangs I en II. Is het heel ingewikkeld en/of dom om bij dit soort versterkers een extra speakeroutput te maken? Want dan zou ik eventueel met de 20 watt versie uit de voeten kunnen. Voor thuis lijkt me de 8 inch speaker genoeg, voor het oefenhok of een optreden kun je er dan een cabinet aan hangen. De garantie zal wel meteen vervallen door zo'n modificatie...

Tankman
14 oktober 2010, 23:51
Voor een optreden lijkt een Mustang me wel beperkt. Je kan maar tussen 2 presets schakelen met de footswitch wat dus ook betekent dat je geen effecten aan en uit kunt schakelen. Als je een effect wilt, zal je deze in de preset moeten opslaan. Je bent dus beperkt tot 2 sounds, tenzij je tijdens een nummer even aan de knopjes op de versterker gaat draaien voor andere presets. Verder zal je dus ook bij verschillen in nummers steeds handmatig een nieuwe bank kiezen met weer de beperkte 2 presets.

Mustang is leuk voor thuis oefenen en kleine opnames. Ik zou er niet mee gaan optreden. Doe dan een grotere Peavey Vypyr. Dat is live wat handiger icm een Sanpera pedaal.

Kim Wilson
15 oktober 2010, 08:25
RB74, hou je er wel rekening mee dat het geen buizenamp is? Ook met een 2x12 cab eronder kom je met 20 watt transistor waarschijnlijk ernstig tekort bij een optreden of oefensessie.

RB74
15 oktober 2010, 09:21
O ja, geen buizen. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Dan kan de Mustang II met 40 watt en 12'' speaker meer. Juist met 1 versterker uit de voeten kunnen in zowel huiskamer als oefenhok lijkt me wel handig. Het niet fatsoenlijk kunnen switchen tussen 'kanalen' vind ik niet zo'n punt. Thuis draai ik gewoon lekker aan de knoppen (al dan niet via de laptop). In de band zou ik de Mustang alleen willen gebruiken voor cleane sounds, om vervolgens met een A/B-switch door te schakelen naar m'n Peavey Windsor met 4x12.
Dat brengt me bij nog een vraag: enig idee hoe m'n pedalboard-effecten klinken via zo'n modelling versterker? Daar zijn zulke versterkers volgens mij niet echt voor gemaakt, maar heeft iemand er ervaring mee?
In de chain zitten nu een Cry Baby, van Electro Harmonix een Small Stone (1976!), Holy Grail en Worm, en een simpele delay van Belcat.

Kim Wilson
15 oktober 2010, 10:09
40 watt is nog steeds niet overbemeten voor livegebruik. Ik denk dat je deze amps vooral moet zien als leuke ampjes voor thuis, en misschien kleine oefensessies en eventueel akoestische optredens. Met mijn 65 watt transistorcombo kon ik destijds ook totaal niet meekomen met de rest van de band waar ik toen in speelde.

guitarguru
15 oktober 2010, 10:13
O ja, geen buizen. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Dan kan de Mustang II met 40 watt en 12'' speaker meer. Juist met 1 versterker uit de voeten kunnen in zowel huiskamer als oefenhok lijkt me wel handig. Het niet fatsoenlijk kunnen switchen tussen 'kanalen' vind ik niet zo'n punt. Thuis draai ik gewoon lekker aan de knoppen (al dan niet via de laptop). In de band zou ik de Mustang alleen willen gebruiken voor cleane sounds, om vervolgens met een A/B-switch door te schakelen naar m'n Peavey Windsor met 4x12.
Dat brengt me bij nog een vraag: enig idee hoe m'n pedalboard-effecten klinken via zo'n modelling versterker? Daar zijn zulke versterkers volgens mij niet echt voor gemaakt, maar heeft iemand er ervaring mee?
In de chain zitten nu een Cry Baby, van Electro Harmonix een Small Stone (1976!), Holy Grail en Worm, en een simpele delay van Belcat.

Weet niet hoe hard jullie spelen, maar 40 watt transistor is nog niet zo gek veel voor in een band. Heb zelf een poosje gespeeld met een 80 watt tranny van H&K. Die had ik ook echt wel nodig...

Effecten via een modelling amp gaat op zich prima, zolang je er maar geen overdrive of distortion pedalen over gaat gooien. Dan mis je echt buizenwarmte en compressie.

jim__
15 oktober 2010, 10:44
Heb toevallig gisteravond de Mustang II (40 watts, 12”) vers uit de doos uit mogen proberen bij de muziekwinkel. Niet dat ik ontevreden ben over m’n eigen amp (integendeel), maar ik wilde wel eens weten wat er van alle goede buitenlandse reviews waar is.

Allereerst kan ik één ding wel uit de wereld helpen: ik zou hem niet aansluiten op een externe cab. Daar heeft hij simpelweg tekort vermogen voor. Wel moet ik zeggen dat hij wel een aardig volume geeft, doordat hij zoals gezegd een 12 inch speaker heeft in plaats van een kleinere. Met name de bassrespons viel me erg mee voor een transistorversterker met zo’n laag gewicht.

Voor een optreden is hij absoluut te licht, tenzij je een jazz-optreden hebt met een drummer met brushes in een zaal tot 30 man. Een repetitie zou kunnen afhankelijk van hoe hard de drummer speelt. Bij een gemiddelde drummer moet dit volgens mij wel lukken, of je moet repeteren in een grote oefenruimte of een enthousiaste mede (bas)gitarist hebben met buizenversterker.

Geluiden vond ik erg aardig, zeker de Fender-models waren erg leuk om mee te rommelen. De crunch en blues-met-een-randjegeluiden zijn heel behoorlijk, maar de feel is echt wel anders ten opzichte van een buizenversterker zoals ik al had verwacht (buizen hebben toch meer dynamiek). En ja, wederom zo’n standaardopmerking: Er zit toch zo’n digitaal randje aan, iets wat ik op m’n Pod X3 Live ook al had. Effecten vond ik zo zo, niet geweldig dus maar bruikbaar. Inderdaad jammer dat deze niet schakelbaar zijn met een footswitch, maar gelet op de doelgroep en het beoogde gebruik van deze versterker is dat wel overkomelijk. Handig ook dat er een tuner in zit, ben je in één keer klaar voor de repetitie.

Kortom: voor het geld, je rug, opnames (usb-interface!) en bandrepetities zeker een aanrader, voor optredens zul je toch naar iets met meer vermogen of een buizenversterker moeten zoeken.

Kim Wilson
15 oktober 2010, 11:09
Effecten via een modelling amp gaat op zich prima, zolang je er maar geen overdrive of distortion pedalen over gaat gooien. Dan mis je echt buizenwarmte en compressie.
Overdrives en distortions gaan prima, hoor. Boosters en Tubescreamers werken niet zo goed, omdat die idd gemaakt zijn om je buizen extra aan het werk te zetten. Maar gewone overdrive en distortion kan heel goed, ik zou niet weten waarom niet.

Kim Wilson
15 oktober 2010, 11:11
Kortom: voor het geld, je rug, opnames (usb-interface!) en bandrepetities zeker een aanrader, voor optredens zul je toch naar iets met meer vermogen of een buizenversterker moeten zoeken.
Prima bakkie voor thuis dus. En vergeet niet dat het ding bijna geen drol kost. Dan kun je hem het digitale randje nog snel een keer vergeven.

RB74
4 november 2010, 09:29
Hier mijn eerste indruk van de Fender Mustang II, die ik nu een paar dagen in huis heb. Met name Amerikaanse reviews zijn erg lovend, en ik moet zeggen dat dat tot nu toe voor het grootste deel wel terecht is.

Eerst even hoe ik de MII ga gebruiken: als oefenversterker voor thuis en als clean 'kanaal' tijdens bandrepetities. In de band switch ik met een EHX Switchblade van m'n Peavey Windsor Head met 4x12 naar de Fender voor rustige passages. De Peavey is namelijk nauwelijks clean te krijgen, vooral als ik speel op m'n Hamer Sunburst. Vanavond ga ik deze opstelling voor het eerst uittesten. Ik ben er wel gerust op, want thuis knalt de Fender behoorlijk als je het volume opendraait. De beperkte mogelijkheden om te schakelen (met de optionele footswitch tussen twee presets) vind ik niet erg, want in de band ga ik maar 1 preset gebruiken. Thuis draai ik wel aan de knopjes.

Ik heb de Mustang gekocht bij Vriese in Doetinchem, daar kost ie 171 euro wat net zo weinig is als in de goedkoopste Duitse webshops. In de winkel heb ik ook nog even de Mustang I geprobeerd, maar die heeft wel een beduidend ieler geluid. Dat is niet vreemd, gezien de 20 watts minder en de 8 inch speaker.

De Mustang is mijn vierde ervaring met Chinese versterkers (na de Windsor Head, en eerder een Windsor Studio en een oudere Line6 75HD). De kwaliteit is op het eerst gezicht overtuigend, mooi afgewerkt en een zeer nette Fender-look. Wel voorzichtig vervoeren, want er zitten geen beschermers op de hoeken. Voor thuis is dit echt een geweldige versterker. Lichtgewicht, dus gemakkelijk te verslepen naar een andere kamer. Van de verschillende versterkergeluiden heb ik tot nu toe alleen '57 Deluxe (Fender-clean) en British '80's (JCM800-achtig) uitgebreider getest. Vooral het cleane geluid is erg overtuigend. Omdat ik sinds ik m'n Windsor heb een 4x12-scheur gewend ben, doet de distortion van de Mustang me niet veel. Al klonk de combo gistermiddag erg lekker toen ik 'm wat verder openzette op de houten eettafel (hoger, betere resonantie?).

Van de ingebouwde effecten vind ik de diverse delays sterk. De reverbs klinken kunstmatig. De phaser deed me op het eerste gehoor denken aan mijn geliefde Electro Harmonix Small Stone (eerste versie, 1976, ooit gekocht voor fl.17,50!!!). In elk geval scoren de effecten voor thuisgebruik meer dan voldoende.

Ik ga natuurlijk nog meer proberen, ook met de bijgeleverde programmatuur waarmee je via de usb-kabel en je computer extra draaiknopjes en versterkermodellen tot je beschikking hebt. Waarschijnlijk kun je op die manier meer met bijvoorbeeld de reverbs. Het schijnt dat qua extra versterkers vooral het Princeton-model in het Fender Fuse-programma erg goed is...

Ik denk dat er weinig andere versterkers zijn met deze prijs-kwaliteitverhouding, en met zoveel mogelijkheden. Vanavond de lakmoesproef: hoe houdt de Mustang zich op hoog volume in de band?

ghost-rider2006
24 november 2010, 21:32
kort berichtje tussendoor

Ik heb zelf een fendert amp mustang II en ik heb erbij een metal muff top boost

kan je vertellen dat de distortion prima bella is

en het schakelen tussen presets is niet moeilijk zelfs niet met de pc

je kan een rij presets veranderen en opslaan naar je eigen smaakie

alleen je moet wel onthouden wat wat is maar als je de pc eraan hebt hangen dan kan je ze ook nog een naam geven.

nou toch nog best lang :punk::punk::punk:

ghost-rider2006
26 november 2010, 23:38
wie leest dit ?

vraagje over de fender mustang

presets en diversen delay of overdrive instelling

je kan ze voor de amp zetten en erna maar wat is nou de difference ??

dus fender mustang II gebruiker HELPPPPPPPPPPPPP


greets T

Joreeen
1 maart 2011, 20:45
Is het de moeite om een Mustang IV amp te kopen voor zowel thuis als repetities/stage/... Let wel; hij moet zacht genoeg gaan voor thuis, maar moet ook alles kunnen geven op een repetitie...

Thx! :hippie:

Exi
1 maart 2011, 22:29
ja.
tientekens

Kim Wilson
2 maart 2011, 08:58
Ik heb laatst de Mustang I getest, en dat ding klonk echt prima. Veel instellingen en hij schiet standaard op een opgeslagen preset, dus qua bedieningsgemak niet heel handig als je hem voor het eerst in handen krijgt, maar als je er even voor gaat zitten, kun je wel makkelijk je eigen presets opslaan. Als oefenampje echt een topding!

chet atkins
8 april 2011, 16:31
vraagje

kan je op de mustang 3 een boss me 70 aansluiten.