PDA

View Full Version : What's the difference??



Bigfoot414
5 mei 2003, 21:06
Kan iemand mij uitleggen wat nou het grote verschil is tussen de JCM 800 en JCM900?

Josdevos
5 mei 2003, 21:36
Alles!
JCM800 GOOOOOOD
JCM900 BAAAAAAD

Ok, serieus nu. De meeste JCM900's klinken veel te dun. Enkel die SLX heeft naar het schijnt deftig wat karakter.
De JCM800 is echt BALLS TO THE WALL!



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Josdevos op 2003-05-05 21:39 ]</font>

Ic3gl0vE
5 mei 2003, 21:49
de 900 is meer highgain. wordt gebruikt door onder andere Hammerfall en Children of Bodom. de 800 is een echte rocker

V!N
6 mei 2003, 00:05
"Ok, serieus nu. De meeste JCM900's klinken veel te dun. Enkel die SLX heeft naar het schijnt deftig wat karakter.
De JCM800 is echt BALLS TO THE WALL!"


Hear hear !

Klopt, als je het tenminste niet over de split channel 800's hebt. 900's hebben standaard meer gain (met als toppunt die SLX inderdaad).
Alles is te modden, maar als je uitgaat van standaard klinkt een 800 veel natuurlijker als hij overstuurt raakt, warmer en echter.

Ik weet niet waarom je het vraagt, maar als het is omdat je twijfelt welke dezer twee amps je volgende versterker moet worden, trek je dan geen F!@# aan van wat wij hier zeggen, JIJ bent uiteindelijk degene die ermee moet werken, dan heb je meer aan een versterker die JIJ goed vind dan een waar wij in een paar lettertjes op een beeldscherm goedkeuring voor geven.

Tot zover de wijze lessen van maandag (met uitloop) tjo he !

Josdevos
6 mei 2003, 00:34
Idd. Vooral de singlechannels zijn vet. Zeker de 50w singelechannels, die gaan vlugger over kop. Heb er 2 gehad, combo's, scheuren like hell, en luid, maar vond ze niet veelzijdig genoeg. Met een goed scheurpadaaltje zijn het ook ideale metalbakken.

taylor
6 mei 2003, 20:15
de jcm 900 4100 serie is anders helemaal geen slechte amp tis geen jcm 800(mastervolume)maar zeker geen dun geluid ofzo.zeer goeie allround amp



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: taylor op 2003-05-06 20:16 ]</font>

taylor
6 mei 2003, 20:18
en de slx? die hebben de meeste marshall kenners niet erg hoog op hun lijstje staan.

V!N
6 mei 2003, 22:58
Ik heb een 900 50 Watt dual reverb head gehad, scheurt heel goed voor de fellere en hardere muziek, wel een aardig metalhead. Om nou dun te zeggen ? neh .. op lage gain misschien wel, maar daar koop je als je goed bezig bent geen 900 voor.

Bij de 900's had Marshall de diode-clipping techniek - die ze voor het eerst in de split channel 800's hebben gebruikt - heel wat beter onder de knie. Het signaal wordt eerst door een diode gestuurd en daarna door een buis. Dit levert meer gain op, maar klinkt erg gekunsteld en fuzzy. Bij de latere 800 splits en de 900's is de diode verplaatst en zit op een plaats waar het minder fuzz levert en nóg meer gain.

De SLX heeft nog knap wat meer gain, maar deze was er allen in schakelbare masters en niet in twee kanalen dacht ik ?

taylor
7 mei 2003, 00:07
ja ,je hele verhaal klopt de eerste split channel marshalls uit de 800 serie klinken 1 stuk minder dan de 900 serie.

maar de 4100 serie(split)klinken clean ook aardig vandaar dat ik zei goeie allround amp,ik bedoel en jcm of jmp master volume klinkt misschien wel goed maar allround is die niet.

tis maar wat je nodig hebt of zoekt

Rock&Roll
7 mei 2003, 10:43
hoe klinkt die jcm 900 nu eigenlijk?
is de sound dan zo vreselijk of valt ie best wel te tweaken?

EdJ
7 mei 2003, 11:17
hij klinkt niet.

taylor
7 mei 2003, 14:45
probeer hem uit zou ik zeggen,en lees de andere topics is door!

V!N
7 mei 2003, 16:26
Hij klinkt goed als het het geluid is wat je zoekt. Dat moet wel goed sluiten, want veelzijdig is de 900 absoluut niet. Nu valt er een boel op te lossen met pedaaltjes, maar he ! De amp moet uit zichzelf al een boel kunnen. Ik had hem gekocht om door te verkopen, maar kreeg het toch even moeilijk toen ik hem eenmaal had. Vanwege geldnood, het gebrek aan veelzijdigheid en het feit dat ik al een lekker set heb, is hij toch maar weggegaan.

Clean vond ik hem lekker, ik houd wel van dat donkere britse geluid. Hij heeft geen afzonderlijke toonregeling, alleen gain en reverb kun je afzonderlijk instellen. Geen probleem zou je denken, maar als je de footswitch intrapt hoor je niet het clean kanaal ineens oversturen of het boost kanaal ineens rustiger worden .. je hoort een totaal andere amp lijkt het wel !

Op hoge gain klinkt de boost erg leuk, lekker om mee te dempen en een lange sustain. Maar hij zou eigenlijk gecrankt moeten worden.
Op midden gain ben ik met een Les Paul heel dicht in de buurt gekomen van het geluid van Jan Akkerman in Focus.
Maar op lage gain ? Nee, het is niet aan dit kanaal besteed om subtiel te kunnen bluesen.
Het bekende truukje om de gain van de clean hoog te zetten en de master laag om subtiel te oversturen werkt wel, maar klinkt dan wat dof.

Maar dan moet je jezelf eens afvragen waar deze amp voor is bedoeld. Een blik op het goudgeborstelde aluminnium is genoeg: "HIGH GAIN".
Het is een goeie versterker die doet waarvoor hij in leven is geroepen, maar die daarnaast niet zo heel veel anders kan. Als je een fel geluid zoekt, dat vind je in deze amp.

Maar een single 800 en een 900 met elkaar vergeleken ? De 800 is een basic, maar enorm goeie en veelzijdige rotsvaste versterker. Daar tegenover staat de modernere, fellere maar wat meer gekunstelde 900.

Maar als ik ooit een kans krijg om voor een klein prijsje een 900 dual reverb 1x12" combo te kopen, zal ik dat zeker niet laten. Een hoofdamp zal het voor mij niet worden, maar een handig klein ding om zo eens mee te nemen naar sessies enzo, bluespedaaltje erbij kopen voor de lagere gains en een Mass om te cranken.

Phyrexian
7 mei 2003, 17:24
Even alles op een rijtje ter informatie:

JCM800 2203: 100 watt single channel
JCM800 2204: 50 watt single channel
JCM800 2210: 100 watt split channel
JCM800 2205: 50 watt split channel

De split channels hebben meer gain dan de single channel versies.


JCM900 2100: Hi Gain Master Volume 100 watt (single channel, master volume switching)
JCM900 2500: Hi Gain Master Volume 50 watt (single channel, master volume switching)
Later werden deze modellen eenvoudigweg SL-X genoemd.

JCM900 4100: Hi Gain Dual Reverb 100 watt (two channels, individuele switchable reverb)
JCM900 4500: Hi Gain Dual Reverb 50 watt (two channels, individuele switchable reverb)


Zelf heb ik de de JCM900 4100 Hi-Gain Dual Reverb gehad. Leuke amp, soms ietsje te schel als je echt zware metal wil spelen. Een Boss GE-7 EQ in de effects-loop was de oplossing voor het te kort aan bass in het geluid. Al bij al een leuke amp. Hi-Gain klinkt niet goed als je met een singl-coil gitaar (type strat) speelt op het overdrive kanaal. Ik heb een telecaster getest op deze amp en voor heavy rock (acdc, ...) klonk het werkelijk super.

De JCM900 SL-X is de beste JCM900 die er bestaat. Deze heeft meer gain dan de 4100's. Beter voor metal dus. Als ik er ooit ééntje vind op de tweedehands markt koop ik die meteen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Phyrexian op 2003-05-07 17:25 ]</font>

Rock&Roll
8 mei 2003, 17:18
okee, je kan er dus geen (heavy) metal op spelen...maar wat kan je er dan wel op? ik kan namelijk voor een redelijk mooie prijs aan een jcm 900 dual reverb geraken en zou graag is weten voor welke stijlen ie geschikt is.

Phyrexian
8 mei 2003, 17:30
Op 2003-05-08 17:18, schreef Rock&amp;Roll:
okee, je kan er dus geen (heavy) metal op spelen...maar wat kan je er dan wel op? ik kan namelijk voor een redelijk mooie prijs aan een jcm 900 dual reverb geraken en zou graag is weten voor welke stijlen ie geschikt is.


---------------------------------------
als je een gitaar hebt met humbuckers kan je er wel heavy metal op spelen hoor.
metallica stijl moet perfect lukken. AC-DC toestanden gaat ook meer dan perfect.

V!N
11 mei 2003, 17:28
"JCM900 2100: Hi Gain Master Volume 100 watt (single channel, master volume switching)
JCM900 2500: Hi Gain Master Volume 50 watt (single channel, master volume switching)
Later werden deze modellen eenvoudigweg SL-X genoemd."


Met een oude Marshall folder op schoot moet ik deze theorie helaas verwerpen.

De gewone mastervolumes (heads en combo's) verdwenen toen iedereen toch liever twee schakelbare kanalen had ipv twee schakelbare volumes.
Daarvoor in de plaats kwamen 100 en 50 Watt mastervolume heads die veel leken op de 2100 en 2500 .. maar nog een buisje extra in de voorversterker hebben voor meer gain.

De 2100 SL-X en de 2500 SL-X zijn de Mark 4 JCM 900's

De bediening gaat, geheel volgens Brits denkwerk, linkshandig. Dus van rechts naar links heb je:

preamp input preamp volume (van 0-10) gain sensitivity (van 10-20) master volume (A) master volume (B) trebble middle bass precent rood drukknopje voor andere master master (B) footswitch


Bruut scheurijzer !

Guinness
12 mei 2003, 12:06
Met de versterker zelf op schoot een kleine correctie:

Geen rood drukknopje maar alleen een ledje.
Schakelen is alleen mogelijk met een voetpedaal.

Inderdaad een bruut scheurijzer.