PDA

View Full Version : Telecaster humbuckers



Bjorb
16 september 2010, 17:01
Hoi!

Ik be bezig met mijn eigen telly (foto`s volgen nog) en ik vroeg me opeens af of de telecaster wel geschikt is voor de stijl die ik graag speel: Poppunk, zoals
blink-182, Sum 41, Good Charlotte, Green Day, en nog veel meer.

Aangezien Deryck Whibley uit Sum 41 ook een telecaster gebruikt, dacht ik, waarom niet?

Nou ben ik er achter gekomen dat ik humbuckers nodig heb.
Maar alle gaten zijn al voorgezaagd. Passen humbuckers altijd? Of moeten de gaten groter. Mogen het er wel 2 humbuckers zijn? Of alleen 1 humbucker in de bridge? Ik ben al wel zover gekomen dat ik een andere bridge en pickguard nodig heb.
Kan ik ook 1 single coil in de bridge en in de neck een humbucker zetten, en toch de `punk`sound krijgen?

Ik weet nog niet veel over die termen en hoe e-gitaren werken, dus ik hoor graag antwoord.

Malle Eppie
16 september 2010, 20:31
Ik zou zeggen; Lees het forum eens door, gebruik de zoekfunctie en dan komen de antwoorden vanzelf....

Ijselrobo 07
16 september 2010, 21:07
Hey,,

Misschien moet je eens naar youtube gaan, en verschillende gitaren beluisteren,
je hebt als ik me niet vergis deze configuraties met humbuckers voor telecasters:
S-H
H-S
H-H
H-H-H

Dus ga eens youtube op en maak wat jou het beste bevalt!

Grtz. From Ijselrobo 07

gengar
17 september 2010, 00:21
beetje moeilijk om antwoord te geven omdat je eigenlijk dingen vraagt die met smaak te maken hebben. Je kunt alle combinaties maken dus daar zit het probleem niet. Of het klinkt daar kun je echt geen anwoord op krijgen, als jij het vindt klinken dan klinkt het...

Noid
20 september 2010, 10:39
Hoi!

Ik be bezig met mijn eigen telly (foto`s volgen nog) en ik vroeg me opeens af of de telecaster wel geschikt is voor de stijl die ik graag speel: Poppunk, zoals
blink-182, Sum 41, Good Charlotte, Green Day, en nog veel meer.

Aangezien Deryck Whibley uit Sum 41 ook een telecaster gebruikt, dacht ik, waarom niet?

Nou ben ik er achter gekomen dat ik humbuckers nodig heb.
Maar alle gaten zijn al voorgezaagd. Passen humbuckers altijd? Of moeten de gaten groter. Mogen het er wel 2 humbuckers zijn? Of alleen 1 humbucker in de bridge? Ik ben al wel zover gekomen dat ik een andere bridge en pickguard nodig heb.
Kan ik ook 1 single coil in de bridge en in de neck een humbucker zetten, en toch de `punk`sound krijgen?

Ik weet nog niet veel over die termen en hoe e-gitaren werken, dus ik hoor graag antwoord.

In aanvulling op de reacties hierboven:

1) Telecaster = geschikt voor de stijl die je wil spelen.
2) Als de aanwezige voorgezaagde gaten te klein zijn voor humbucker moeten de gaten groter worden. Dat kan op veel manieren (beitel, boren) maar een bovenfrees werkt goed en geeft het beste resultaat.
3) Er zijn ook humbuckerbridges voor een tele. Maar een aparte (vaste) brug kan ook (of zoals in het voorbeeld hieronder een tremolo)
4) Een andere pickguard is nodig als je geen "raampje" om de humbucker wil zetten. Anders kun je de huidige pickguard gebruiken. Het raampje valt dan over het gaatje wat achterblijft van de neckpickup, die net iets breder uitvalt dan de humbucker.

Voorbeeld: (links voor, rechts na)

http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/Televoorenna.jpg

De keuze "welke humbucker" maakt ook uit: een high gain humbucker scheurt goed, maar is clean vaak matig etc. Dus is het goed om je eens te orienteren welke humbuckers het best passen bij de sound die je zoekt.

grayfink
20 september 2010, 12:16
Er zijn ook gewoon humbuckers in sc formaat hoor. Ook in teleformaat. Ik geloof dat Vulvasonic een Seymour Duncan 'lil 59 in zijn Tele heeft en daar zeer over te spreken is.

levi
21 september 2010, 12:51
:crazyhappy:
Hey,,

Misschien moet je eens naar youtube gaan, en verschillende gitaren beluisteren,
je hebt als ik me niet vergis deze configuraties met humbuckers voor telecasters:
S-H
H-S
H-H
H-H-H

Dus ga eens youtube op en maak wat jou het beste bevalt!

Grtz. From Ijselrobo 07



Ik laat een S-H-S tele(achtige) maken :crazyhappy:

Bjorb
23 september 2010, 15:49
Bedankt voor alle hulp jongens, ik laat zo snel mogelijk weten wat ik doe.

Bjorb
25 september 2010, 12:49
Nog even een vraagje:

Ben ik überhaupt humbuckers nodig voor punk?

Bjorb
25 september 2010, 21:25
Kan ik ook 2 verschillende humbuckers plaatsen,

Bv een Seymour Duncan in de bridge, en een Dimarzio in de neck?

G.G.
25 september 2010, 21:33
Kan ik ook 2 verschillende humbuckers plaatsen,

Bv een Seymour Duncan in de bridge, en een Dimarzio in de neck?

Ja, geen probleem, zolang je actief en passief gescheiden houdt.

Bjorb
26 september 2010, 12:31
Actief?
Passief?
:chicken:

Pepe
26 september 2010, 12:45
Een punky soundje, daar zou ik niet zo moeilijk over doen. De simpelste manier is een drop in telehummie als ee lil'59, JBeck jr of soortegelijks, genoeg op de markt. Wat erachter komt is belangrijker, je krijgt een beter geluid met een standaard tele en AC30 dan een opgedirkte tele met een Roland minicube.

levi
28 september 2010, 15:05
Actief?
Passief?
:chicken:

oehh even kijken of ik dat voor je kan uitleggen.

Actief betekent dat er beoaakde elektronica in de gitaar zit die je sound kunnen verbeteren (of juist niet) zoals midboost.Hier bij moet je ook een batterij in je gitaar plaatsen om de midboost(of andere functie) aan te zetten. Een active element klinkt meestal ook wat moderner veel mensen zeggen hi-fi :P als een passive.

Zie het bijvoorbeeld als een auto met abs en stuurbekrachtiging om je bij het rijden te helpen is actief. En een auto zonder die dingen is passief. Een beetje gekke vergelijking in de hoop dat je het dan een beetje snapt:chicken:

Bjorb
28 september 2010, 15:23
Ok,
en hoe weet ik of een pickup actief of passief is?

Stefan16384
28 september 2010, 16:05
In de regel staat het erbij vermeld als ze actief zijn. Verder hebben ze een extra draad voor de + pool van de batterij.

Het overgrote deel van de pickups is overigens passief. Dus eigenlijk, passief, tenzij anders vermeld (op de website van de fabrikant bijvoorbeeld).

o0rollo0o
28 september 2010, 16:06
Ok,
en hoe weet ik of een pickup actief of passief is?

op de verpakking kijken of je horoscoop er even bij pakken

HaroldA
28 september 2010, 16:09
op de verpakking kijken of je horoscoop er even bij pakken

Dat, plus het feit dat actieve humbuckers zinken en passieve blijven drijven.

smullie
28 september 2010, 17:55
Ok,
en hoe weet ik of een pickup actief of passief is?

als je ze correct installeert (of laat installeren) en je vervolgens heel je gitaar tegen de muur (of tegen de grond) aan gort slaat en je achteraf een (of meer meestal 9V) batterij vindt bij de rest van de brokstukken, dan waren het actieve elementen...

Maw: het staat er meestal wel bij. Naargelang ik erover gelezen heb blijken actieve elementen vooral interessant voor :blast: Metal :blast: ...
(kenners: spreek me tegen als ik weer domme dingen aan het zeggen ben)

Pepe
28 september 2010, 19:31
Actieve pickups waren in eerste instantie bedoeld voor rack applicaties wegens neutrale klank en weinig ruis.

Bjorb
2 oktober 2010, 10:09
Ok,
Mijn vader heeft humbuckers op de kop getikt, die eerst in een ES-335 zaten.
Zou dit kunnen?

grayfink
2 oktober 2010, 10:15
Ja hoor, wel zul je grotere gaten moeten frezen.
Denk er wel aan dat er verschil zit in hals en brugelement. Die bij de brug hoort meer output te hebben om gelijk volume te hebben. (Snaar heeft daar minder uitslag/amplitude).

Bjorb
2 oktober 2010, 11:18
Hoe kan ik nek en brug element onderscheiden?