PDA

View Full Version : Twee vraagjes over het verven...



Pig Benis
16 september 2010, 16:13
Hallo!

Ik ga beginnen met het verven van m'n een telecaster, maar ik stuitte op een paar probleempjes, toen ik m'n "plan" maakte. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn deze te beantwoorden?

Dit zijn namelijk mijn vraagtekens:

1. Als ik ga verven, hoe zorg ik dat de gaatjes waar de schroefjes voor het bevestigen van de slagplaat niet gevuld worden met verf? Of moet ik die er later weer in boren? En de gaatjes voor de stemmechanieken?

2. Hoeveel lagen raden jullie mij aan te doen? (Primer, kleuren, en dan doorzichtige lak... ik wil hem graag schijnend hebben! :supercool:)

Zou iemand mij alstjeblieft willen helpen?

Bij voorbaat dank!

fred dons
16 september 2010, 17:20
je hoeft niet bang te zijn dat de gaatjes gevuld zullen worden met verf (zelfs al zou je het willen de gaten komen altijd terug)
mocht het om een of andere reden toch dichtslibben dan blijven ze in ieder geval wel zichtbaar en kun je ze snel weer openboren

als je een kale body gaat lakken dan 1 primer laag, 1 a 2 kleur lagen en minimaal 3 blanke lak lagen maar afhankelijk van het hout zul je er (veel) meer nodig hebben, je moet zowieso schuren tussen de lagen en merkt vanzelf wanneer je een gladde laag hebt en geen houtporien meer ziet

wat voor hout heeft je body ?

Pig Benis
16 september 2010, 17:36
De body is van esdoorn hout. ;)

Ik heb een kit van Boston gekocht, omdat dit mijn eerste project is, en ik het niet verstandig vond om meteen heel duur te beginnen. ;)

Hartstikke bedankt voor je antwoord, je helpt me hier onwijs mee!

Ik bedacht me net nog één ding...

Als ik een object op mijn body spuit, kan dat dan gewoon over de kleur van de body, en dan een paar lagen? Of is het hoogteverschil een probleem?

Nogmaals, heel erg bedankt!

Foto's volgen, zodra het project af is!

fred dons
17 september 2010, 08:27
als het esdoorn is (maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk, dit zie je namelijk zeer zelden bij kit gitaren) heb je weinig lak nodig omdat het een compactie houtsoort is met nagenoeg geen zichtbare porieen
is het Ash (wat meer waarschijnlijk is) dan zul je in ieder geval eerst een filler moeten gebruiken om met een mooi glad oppervlak te kunnen eindigen en zul je zeker meer lak nodig hebben

je kunt een dergellijk object inderdaad gewoon "op" de lak spuiten, je krijgt inderdaad een licht hoogte verschil maar met het aflakken smelt dat een beetje in de bestaande lak en ook met (voorzichtig) schuren zul je dat bij de blanke lak uiteindelijk wel weg krijgen (ik heb dat btw ook altijd met mijn airbrush )

Pig Benis
17 september 2010, 22:40
Dit (http://www.mainmusic.nl/nl/product/20348/545/gitaar/gitaaronderdelen/gitaar_bouwpakketten/boston/zelfbouw_gitaarpakket_model_te_22_frets.html) is 'm! Ik heb 'm overigens gewoon in een Groningse muziekwinkel gekocht.

Elzen body staat er. ;)

Maar heel erg bedankt voor je hulp, ik denk dat ik er nu wel uitkom!

barno
17 september 2010, 23:25
Elzen... het zou kunnen maar het zou me toch verbazen bij dit soort budget bouwpaketten. mss een aziatisch elzen lookalike houtsoort (wat overigens best ok kan zijn hoor)

Woml
17 september 2010, 23:55
Schijnend? Ik zeg: LEDjes der in! :soinnocent:

Pig Benis
18 september 2010, 20:33
Elzen... het zou kunnen maar het zou me toch verbazen bij dit soort budget bouwpaketten. mss een aziatisch elzen lookalike houtsoort (wat overigens best ok kan zijn hoor)

Hmmm, dat zou kunnen, daar heb ik verder niet zo veel verstand van... Ik dacht dat elzen wel goed zou zijn, maar natuurlijk heb ik qua kwaliteit van zo'n low-budget pakket niet al te hoge verwachtingen. ;)

Ik vroeg met trouwens nog één ding af, misschien dat iemand het weet. :)

Ik wil namelijk bij mijn pakket het stukje hout waar de stemmechanieken opzitten wat bijzagen, en van vorm veranderen. Is dit gewoon mogelijk zonder enige nare consuquenties?

En ghehe, ik bedoelde glanzend. 8)

broeder6x6
18 september 2010, 20:40
tuurlijk kan dat :cheerup: alleen uitkijken dat er nog plaats is voor de tuners

Pig Benis
18 september 2010, 20:42
Oké, dan ga ik dat zeker even bijzagen!

Dankjewel voor je hulp! :D

Pig Benis
5 november 2010, 16:39
Het bijzagen en schuren heb ik inmiddels al gedaan. Ik ben er de laatste tijd niet zo druk mee bezig geweest, omdat school best wel druk was, maar nu ga ik er 200% voor!

Ik heb nog twee vraagjes, en ik hoop dat iemand me hier antwoord op kan geven!


- De kleur van de gitaar wordt zwart. Maar het is de bedoeling dat hier ook een object van een lichtere kleur op komt... Kan dat? Aangezien de ondergrond zo donker is? Of moet ik dat stuk dan blank houden?

- Kan je het fretboard ontvetten? Of is dat slecht voor het hout?


Alvast heel erg bedankt!

fred dons
5 november 2010, 16:45
als je je body zwart kleurt met zwarte gesso (te koop bij de hobby winkel) kun je daarna er een licht object overheen verven (het gesso reageert dan als normaal papier)
vaak moet je dat object dan wel in 2 stappen doen; 1 keer in wit en 1 keer in de finale kleur

fretboard ontvetten zou ik niet doen, vuil kun je het beste wegschrapen met een scheermesje en daarna zou ik olien (er van uitgaand dat je fretboard ongelakt is)

Pig Benis
5 november 2010, 16:51
als je je body zwart kleurt met zwarte gesso (te koop bij de hobby winkel) kun je daarna er een licht object overheen verven (het gesso reageert dan als normaal papier)
vaak moet je dat object dan wel in 2 stappen doen; 1 keer in wit en 1 keer in de finale kleur


Dan ga ik morgen even naar de hobbywinkel toe... Hartstikke bedankt voor je hulp, Fred!


fretboard ontvetten zou ik niet doen, vuil kun je het beste wegschrapen met een scheermesje en daarna zou ik olien (er van uitgaand dat je fretboard ongelakt is)

Oké, dankjewel! :D