PDA

View Full Version : Japanse Fenders



JIB
16 september 2010, 13:18
Hey allemaal!
Ik had gisteren een zoekertje geplaats waarin ik vermelde dat ik zocht naar een Fender Stratocaster in een Lake Placid Blue uitvoering met maple hals!
Vandaag al kreeg ik een mail van iemand die er eentje verkoopt.
Het is een 'MADE IN JAPAN' versie uit 1988.
Nu is mijn vraag aan de kenners hier.
Hoe zijn die MIJ versies. Moeten ze onderdoen voor de Amerikaanse?
En hoeveel zou ik hier max voor mogen uitgeven?

Alvast bedankt!!!

EJPostema
16 september 2010, 13:26
Vraag naar het serial nr.

De 80s MIJ strats van Fender zijn vaak erg goed en de 'E' series beginnen een beetje een verzamelobject te worden. Ik heb er zelf eentje thuis staan uit 86. Vind het een fijne gitaar.

De 'JV' series zijn al helemaal collecter items dacht ik.

Goeie gitaren iig. Op het forum is hier veel info te vinden en op google ook

Fisherman
16 september 2010, 13:34
Ick ben het met mijn voorgangert eensch....er staat genoeg info op dit forum en er zitten hier heel veel kenners.
Dus je kunt de reactie's afwachten of zelfs even middels de zoekfunctie wat uitpluizen. Ook op Google is genoeg info te vinden, probeer dus het type, bouwjaar en serienummer te verkrijgen, dat heb je wel degelijk nodig.
Succes : ok

JIB
16 september 2010, 13:53
Hij zei dat het een contemporary was? Geen idee wat dat betekent
Het serie nummer is E8XXXXX, waar ik precies alleen maar kan uit kan halen dat hij MIJ en van de jaren 80 is als ik het op google intyp...klopt dit?

Bedankt voor de reacties al!

Heibel
16 september 2010, 13:59
Is prima spul die Japanners. Heb zelf twee Squiers uit de jaren '80. Buiten de tot de verbeelding sprekende JV series, is de SQ en de E- serie ook zeer de moeite waard. Een contemporary strat wil zeggen met een locking nut bij de topkam en een Floyd- Rose achtige tremolo, i.p.v. de standaard Fender tremolo. Iets minder traditioneel dus.

Wat betreft prijs is de bodem zo'n €350, met 'n plafond van zo'n €500 voor de E-serie. SQ is iets duurder en JV is rond de €800

Zie sig, want ik ben ook op zoek naar Japans

Johan91
16 september 2010, 14:47
Ik heb ook een Fender Japan E-serie. Eigenlijk gewoon goed spul. Als de prijs goed is eens gaan kijken, en in goede staat zou ik 'm kopen :)

JIB
16 september 2010, 14:49
Ik heb ook een Fender Japan E-serie. Eigenlijk gewoon goed spul. Als de prijs goed is eens gaan kijken, en in goede staat zou ik 'm kopen :)

En wat is een goede prijs? :D

JIB
16 september 2010, 16:04
Oké, hij vraagt dus 400 euro INCL verzending!
Hij woont aan de andere kant van het land dus, het is misschien wel moeilijk om hem te gaan testen...hier zijn foto's van de gitaar:

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs629.snc4/58926_160260217324357_100000211407483_526953_50355 23_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs303.ash2/58382_160259463991099_100000211407483_526949_28104 06_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs653.snc4/61384_160259517324427_100000211407483_526950_51087 04_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs653.snc4/61384_160259523991093_100000211407483_526952_78099 3_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs333.ash2/61384_160259520657760_100000211407483_526951_77904 44_n.jpg

Nielsje
16 september 2010, 16:29
prima prijs voor een prima plank: doen!

Trecion
16 september 2010, 16:46
ik zou hem wel verzekerd onder rembours laten versturen. kost wel wat extra maar dan kan je hem tenminste weigeren mocht het een nepperd zijn. (openen voor betalen dan wel.)

Johan91
16 september 2010, 17:49
Mooie prijs!

Ik zie bij de jack een scheur in de lak zitten, waarschijnlijk niks bijzonders want is nogal rare plek om een crack te hebben.

Er zit een Kahler tremolo op. Daar hoort wel een topkam van Kahler bij, en die zit er niet op. Waarschijnlijk dus niet origineel.

Spreek me maar tegen als ik ernaast zit :seriousf:

Braindead
16 september 2010, 18:09
Dat is inderdaad een Kahler Spyder tremolo (kost je alleen al 250 dollar in de US). Zijn erg goed al kan ik die kam (locking nut is het zo te zien niet) niet thuisbrengen. Zoals hierboven al gezegd is dat geen kahler, dacht ik ook.

Verder ziet hij er goed uit zo op de foto's. Ik denk dat die prijs wel okay is voor een gitaar in die staat. Ik denk dat je er geen spijt van zal krijgen en daarnaast vind je niet makkelijk meer zoiets in die kleur met maple e.d. Ik heb zelf een Squier met E nummer made in Japan en is echt een goede gitaar!

JIB
16 september 2010, 18:15
Ik quote hem in een mail over dat khaller probleempje aan de nut:

deze hebben een speciale khaller brug zoals een floyd rose systeem maar bij mij is dat op de headstock uitgeschakeld en kan ze normaal worden gestemd

spirit
16 september 2010, 19:09
Mooie prijs!

Ik zie bij de jack een scheur in de lak zitten, waarschijnlijk niks bijzonders want is nogal rare plek om een crack te hebben.


Volgens mij is het de weerspiegeling van de tremhandle:sssh:

Voor die prijs zou ik er niet te lang over denken, voor je het weet is de gitaar weg.

vulvasonic
16 september 2010, 23:03
Inderdaad een mooie prijs. Voor de mijne heb ik destijds 530 gulden neer moeten leggen (2de hands uit een muziekzaak), maar toen was alles goedkoper. De Kahler Spyder is geweldig, maar het is maar goed dat je tegenwoordig weer reserve-onderdelen kan krijgen voor het ding, want de imbus-dingetjes willen nog wel eens uitslijten. En ik zou er meten de originele locking nut bij kopen, want dat werkt toch iets prettiger als je de tremolo daadwerkelijk gaat gebruiken.

Het enige wat mij tegenviel aan die van mij waren de elementen. Die heb ik vervangen (althans, het brugelement). Ik heb er ook betere electronica in laten zetten. Mijn exemplaar was behoorlijk op en ik heb er dus heel wat aan gedaan, maar daarvoor heb ik nu wel een gitaar die zo stabiel is als een huis en die altijd perfect op stemming blijft. En ja, klinken doet ie inmiddels ook.

De Kahler Spyder heb ik strak tegen de body aan gezet. Hierdoor resoneert en gromt de plank veel beter.

Deze ziet er goed uit, maar hou wel rekening met dit soort extra kosten. Misschien heb je iets meer geluk dan ik en hoef je er minder aan te doen (ik moest bijvoorbeeld ook nog de frets vlakken), maar uiteindelijk is het ding het allemaal waard. :)


O ja, als ik me niet vergis betekent E8xxxxx dat ie uit 1988 komt, al zit daar nog wel eens wat 'overlap' bij. Dus '87 of '89 kan ook (als ze in '89 tenminste nog gemaakt werden - weet ik niet zeker).

En nog iets, dit model is wel eens vaker besproken en er is nogal eens onenigheid over de vraag of deze tot de Contemporary Serie behoort. Ik twijfel. Maar ik twijfel niet aan de potentiële kwaliteit van deze gitaren.

Midwolda
16 september 2010, 23:32
Lekker veel info (http://freespace.virgin.net/john.blackman4/models.htm) over Jap-Strats, de modelnamen in het lijstje zijn clickable links.

Heb hier ook nog een Contemporary Standard 22 in huis, een meer dan uitstekende gitaar...
maar die mag weg want "my Squier Silver Series is all the Strat I'll ever need".

Basileia
16 september 2010, 23:45
Lekker veel info (http://freespace.virgin.net/john.blackman4/models.htm) over Jap-Strats, de modelnamen in het lijstje zijn clickable links.

Heb hier ook nog een Contemporary Standard 22 in huis, een meer dan uitstekende gitaar...
maar die mag weg want "my Squier Silver Series is all the Strat I'll ever need".

Had dat nou niet gezegd! Nu heb ik op je MP gekeken, en ik wil die strat hebben! alleen mag het niet van mezelf, want ik ben aan het sparen voor een nieuwe amp... Ik haat GAS. (hele dikke punt)

vulvasonic
17 september 2010, 11:03
Zou dit dezelfde zijn? (http://www.fenderstrat.net/stratocaster-for-sale/53110/88-fender-strat-with-kahler-spyder-bridge/)

Johan91
17 september 2010, 11:59
Ik quote hem in een mail over dat khaller probleempje aan de nut:

deze hebben een speciale khaller brug zoals een floyd rose systeem maar bij mij is dat op de headstock uitgeschakeld en kan ze normaal worden gestemd

Niet waar. De topkam is niet van kahler, en dat is duidelijk te zien. Normaal zit er een "staafje" met daarop Kahler geschreven, en dat is nu niet. Er is later een andere topkam opgezet. Verkooppraat dus...


Zou dit dezelfde zijn? (http://www.fenderstrat.net/stratocaster-for-sale/53110/88-fender-strat-with-kahler-spyder-bridge/)

Dat is dus wel een Japan met Kahler topkam waar de nuts vanaf gehaald zijn. Is dus niet dezelfde als van JIB, dat verschil is nu dus duidelijk te zien bij de topkam. En deze heeft ook een andere slagplaat.

vulvasonic
17 september 2010, 13:22
Dat is dus wel een Japan met Kahler topkam waar de nuts vanaf gehaald zijn. Is dus niet dezelfde als van JIB, dat verschil is nu dus duidelijk te zien bij de topkam. En deze heeft ook een andere slagplaat.

Kon ik op de iPhone niet goed zien. M'n ogen gaan achteruit. :D

Op de eerste foto lijkt er een rollernut gemonteerd te zijn, maar als de frezing voor de originele locking nut nog intact is, is er nog geen nood aan de man, al moet het wel nog even worden besteld. Extra kosten dus. Goed om de prijs omlaag te lullen.

Johan91
17 september 2010, 13:40
Kon ik op de iPhone niet goed zien. M'n ogen gaan achteruit. :D


Of we kunnen gaan zeiken dat die schermpjes nog niet groot genoeg zijn :D


Op de eerste foto lijkt er een rollerbridge gemonteerd te zijn, maar als de frezing voor de originele locking nut nog intact is, is er nog geen nood aan de man, al moet het wel nog even worden besteld. Extra kosten dus. Goed om de prijs omlaag te lullen.

Ik zie op die foto's van JIB maar 2 bevestigingen voor een locking nut...:soinnocent:

JIB
17 september 2010, 15:26
Of we kunnen gaan zeiken dat die schermpjes nog niet groot genoeg zijn :D



Ik zie op die foto's van JIB maar 2 bevestigingen voor een locking nut...:soinnocent:


En dat wil zeggen dat...? :o

Johan91
17 september 2010, 18:03
En dat wil zeggen dat...? :o

Normaal zijn er 3 bevestigingspunten....

Bij mijn Fender kan je het zien, als je heel goed kijkt ;)
http://a.imageshack.us/img441/5955/31189668.jpg

JIB
17 september 2010, 18:37
Dus, wilt gewoon zeggen dat een andere nut is?

jerome
17 september 2010, 23:34
Mooie Strat hoor!
Inderdaad een Contempory Strat uit 88.
Alder body, goede kwaliteit, een heerlijke fijne hals en goede hardware
Het waren toen de duurdere Japanse Strats met een nieuwprijs van zo'n 1550 á 1650 gulden, dus omgerekend rond de €700 á 750
Dus niet te vergelijken met de minder goede "standaard" Japanse Strats van de jaren 90 met een baswood body en toenmalige nieuwprijs van tussen de €300 á €450.
Je ziet ze BTW niet veel in deze kleur.
Als er geen diepe groeven in de fretjes zitten (dat hebben ze nog wel eens) zou ik m gelijk scoren voor die €400
In perfecte staat is een normale prijs ergens tussen de €500 en de 700
Er hoort idd een Kahler locking-topkam op te zitten maar daar moet wel een altenatief voor te vinden zijn