PDA

View Full Version : Vergelijking buizen- en transistor versterkers (PWS)



Haaspaas
16 september 2010, 12:37
Hallo mensen,

Als onderwerp voor mijn pws heb ik gekozen voor het hoorbaar en meetbare verschil tussen buizen- en transistorversterking. Voor mijn experiment ben ik van plan 2 verglijkbare amps (1 met buizen, 1 met transistor) op te nemen en zowel naar het meetbare verschil als het hoorbare verschil te kijken. Kennen jullie een aantal amps die sterk op elkaar lijken, maar verschillen op de manier van versterking (buizen/transistor)? Het idee is om het buizen/transistor deel van de versterking zo veel mogelijk te isoleren en zo weinig mogelijk variabelen te hebben. Hebben jullie suggesties?

Bvd
Hartger

muziekschuur
16 september 2010, 13:24
Fender 112 deluxe & Fender Hotrod deluxe

Rick trodat
16 september 2010, 13:32
Buizenamp heeft een totaal andere techniek dan een transistor amp. Daarnaast zijn transistor amps vaak gevoiced naar buizenamps voor de oversturing.

Het is dus net zoiets als een motorfiets met een auto te vergelijken.

BasHermus
16 september 2010, 13:45
Interessant onderzoek...

Het verschil in de beide type versterkers is heel erg groot (omdat je niet simpel weg een buis kunt vervangen door een transistor en vice versa, zonder dat je de gehele versterker anders moet gaan bouwen).
Dus ik ze me daar niet op blind staren.

Wel zou ik beide versterkers op precies dezelfde cab aansluiten en dat geluid opnemen en dan zorgen dat de gehele opname chain niet verandert (dus de cab geen mm verplaatsen, de microfoon fixen t.o.v. de cab en van de knoppen op de opname apparatuur afblijven).

Het lastigste wordt het input signaal. Je kunt een sinus sturen (maar dat is alleen als referntie misschien zinvol), en gaan re-ampen, maar een deel van de buizen-experience is toch hoe hij reageert op je gitaarspel (geen flauw idee hoe je dat moet meten).

Mitch
16 september 2010, 14:22
Schiet mij niks te binnen. Als je het vergelijk zo sec mogelijk wil houden (begrijpelijk voor een proef/onderzoek) dan zit je met het probleem dat qua opbouw de twee typen versterkers best wat verder van elkaar afstaan.
Wat je dan misschien wél wat makkelijk zou kunnen doen is het zoeken in de modelling. Da's in feite ook transistorversterking, maar dan met een digitaal stuk klankvorming ervóór waarbij bewust bepaalde buizenversterkers worden benaderd qua geluid. Een andere opzet voor je onderzoek, maar misschien in praktische zin wat makkelijker.

Nielsje
16 september 2010, 14:25
Of, een aparte voorversterker en eind versterker nemen.
Bijvoorbeeld een buizenpre-amp, en dan switchen tussen een buizeneindtrap, of een solidstate eindtrap. Of neem een solid state eindtrap, en neem een buizenvoorversterker, en een solidstate voor versterker.

HalfBlindLefty
16 september 2010, 22:51
Op basis van wat ik gehoord / gelezen heb zou je kunnen denken aan een Yamaha G110b 2*12 en een Fender Twin reverb. In de periode dat ik de mijne te pakken kreeg heb ik wat gezocht en kwam verschillende verwijzingen tegen.

Het is dat de Fender Cybertwin SE 2 stuks 12ax7's in zijn pre-amp heeft, anders zou die het aardig doen ten opzichte van een aantal Fender amps.

BasHermus
17 september 2010, 13:33
Ik herhaal het nog maar eens:

Echt één en dezelfde speaker-cab gebruiken voor de test.


De verschillen tussen verschillende speakers zijn echt heel erg groot, en direct hoorbaar (misschien wel groter dan tussen een transistor en buizen versterker die beiden op clean staan).

Als je daarin gaat variëren (bijv. met twee combos) dan is echt iedere meting vrijwel zinloos geworden.

the sure thing
17 september 2010, 17:54
... en ik vind met OPNEMEN al gelijk de test onbetrouwbaar worden. Tenzij er echt met 6 mics verschillend opgesteld een super opname wordt gemaakt.

driftkop
17 september 2010, 18:19
Wat is PWS? :???:

Orbis
17 september 2010, 19:08
Een profielwerkstuk ;)

Chris Winsemius
17 september 2010, 19:23
Post Weed Syndroom

Als je teveel hebt geblowd of zo.

;)

Vergelijking lijkt mij trouwens bijna onmogelijk want binnen beide kaders zitten al zoveel verschillen dat vergelijkingen tussen beide kaders praktisch altijd verkeerd zullen zijn.

Toaster
17 september 2010, 20:10
Volgens mij kan je beter wat deskresearch doen en zoek dan op even en oneven harmonischen en het effect op het menselijk oor.

Jouw test zou ik dan als leuk extraatje doen. En wel om een aantal redenen:

Het verschil in geluid tussen buizenversterkers alleen is al erg groot. Zelfs als het hetzelfde merk is en het zelfde type.

Dat geldt ook voor transistor versterkers...

Dus een echte onderzoek waarbij alle omstandigheden ceteris paribus zijn, met als variabele de techniek van signaalversterking lijkt mij onmogelijk en oneerlijk om een verschil tussen buizen en transistor versterking aan te tonen.

G.G.
17 september 2010, 20:16
Waarom zo ingewikkeld doen met twee zaken die je niet echt kan vergelijken.

Waarom niet humbuckers tegenover singlecoils bestuderen. Zt je ook op gitaargebied, meten, rekenen en techniek.

muziekschuur
17 september 2010, 21:55
Hmmm,

Fender Twin & Een Pearl ..... twin.
Of neem een JCM800 (Marshall) & een Marshall Valvestate of MG serie.

Ik zou me concentreren op het aantonen van dissonante vervorming in een transistor circuit en het verhoogde aanwezig zijn van harmonische vervorming in een buizencircuit.

Leuk meten.

Ook kun je een wolk tekenen met daarin de afwijkingen van diverse buizenversterkers & de hoeveelheid harmonische vervorming.

Bijvoorbeeld JCM800 of 900 hebben veel vervorming van een solidstate stukje in de voortrap. Zoals het tubescreamer circuit...

pasqual
17 september 2010, 22:51
ik heb een crate stealth combo gehad ( buizen ) die clean nog wel goed klonk maar het gain kanaal klonk enorm clinisch. een line 6 klinkt nog beter als dit ding.
lijkt me vrij moeilijk om hierbij het verschil hoorbaar te maken.
er zijn nu eenmaal slecht klinkende buizenversterkers en goed klinkende transistors. zal een moeilijk werkstukje worden vermoed ik.

groeten Pasqual.

Baker
17 september 2010, 23:15
Ik zou me concentreren op het aantonen van dissonante vervorming in een transistor circuit en het verhoogde aanwezig zijn van harmonische vervorming in een buizencircuit.

Precies, dat is namelijk de reden waarom zoveel mensen een buizenbak willen. Maar is het ook wetenschappelijk aan te tonen? Dat lijkt me best interessant. Ook een "blinddoek test" met een veelheid aan proefpersonen lijkt me erg leuk en interessant.

Het is al eerder gezegd, probeer de omstandigheden zoveel mogelijk hetzelfde te houden. Neem dus twee amps met min of meer dezelfde voicing, dezelfde speakers, hetzelfde merk etc.

edje kadetje
18 september 2010, 01:21
Wat is PWS? :???:

goede vraag ...

Rock Bottom
18 september 2010, 04:29
Ik zou het tof vinden om alle classic amps vergeleken te zien worden et de zogenaamde versies die uit een moddeling bak moeten komen.

Midwolda
18 september 2010, 10:32
Kun je het PWS niet toespitsen op het verschil tussen afvlakking (buizen) of clipping (transistors)?
Dan hoef je alleen maar twee soundsamples bij te voegen, en dat verschil is duidelijk waarneembaar.
Lijkt mij een stuk simpeler en toch technisch interessant om uit te leggen.
Maar goed, wie ben ik ook alweer... :chicken:

PeeVee
18 september 2010, 12:42
Een versterker is een complex geheel aan componenten. Misschien is het verstandig om je PWS b.v. toe te spitsen op het verschil tussen de electronenbuis en de transistor. Begin je met uitleg hoe beiden werken, voor- en nadelen etc.

Je zou dan b.v. een eenvoudige schakeling kunnen maken met een dubbeltriode buisje als een 12AX7 en een zelfde soort schakeling met twee transistortjes. Wanneer je een signaalgenerator gebruikt op de ingang en een scope of meetprogramma op de PC (misschien hebben ze op school Coach 6?) dan zijn er best wat interessante metingen te verrichten. Die zou je evt. bij de presentatie van je PWS "live" kunnen verrichten (met beamer of activeboard aan je publiek laten zien) zodat je tijdens de presentatie het publiek zelf jouw conclusies kan laten trekken... Zoiets...

:blast:

the sure thing
18 september 2010, 15:16
Ik zou het tof vinden om alle classic amps vergeleken te zien worden et de zogenaamde versies die uit een moddeling bak moeten komen.... is vaak genoeg gedaan! Conclusie: komt aardig in de buurt, maar de verschillen blijven te duidelijk hoorbaar (ook geblindoekt)