PDA

View Full Version : GitarPro5



general.failure
15 september 2010, 22:38
Hoi
Als ik in een bestaande GTP5 tab een bend naar een andere snaar wil verplaatsen (bijvoorbeeld van 5e pos hoge E naar 9e pod B, dan verandert de lengte. Ik heb al heel wat zitten prustsen, maar kan niet vinden hoe je dat doet.
Ik selecteer de 5, die wordt dan in een geel vierkantje geselecteerd. met <Alt>-<pijltje-omlaag> gaat die dan inderdaad naar de B-snaar, wordt ook netjes veranderd in een 10, maar de duur van de bend verandert en ik krijg het niet meer goed.

Zie plaatje: Rood is origineel (lang), groen is de verkorte versie

http://img808.imageshack.us/img808/9469/bendp.jpg

Iemand enig idee?

paulusdeBKB
16 september 2010, 12:49
Ik heb Guitar Pro niet, maar kun je de kop van het pijltje naar beneden (de release, zeg maar) niet pakken en verslepen?

general.failure
16 september 2010, 13:51
Helaas, je kunt niet zomaar verslepen. Je kunt wel de eigenschappen van de bend veranderen, zoals bendup, benddown, en zelfs met een polyline het verloop wijzigen, maar de duur lijkt onveranderbaar.
In eerste instantie staat hij bijvoorbeeld op 1.25 in dat bend-dialooje, en na het veranderen van de snaar ineens nog maar 0.25
En ik kan nergens vinden hoe je dat verandert.

lollol
16 september 2010, 16:38
achter die 10 gewoon nog een paar tiens doen, met boogje, dan doet hij het (het zou kunnen dat je die lijn ff opnieuw moet doen)

general.failure
17 september 2010, 12:32
Na wat gepruts ben ik er achter. Aangezien ik waarschijnlijk niet de enige ben die hier moeite mee heeft, hier mijn belevenissen, ter leering ende vermaeck:

Ik had de standaard notatie (de normale notenbalk) uit staan, maar voor die moet nu aan.
Nu zie ik dat er na de 'gewone' A twee grijze A's (alle 3 kwart noten) staan, die ik niet kan bewerken.

Als ik in de tab balk de 5 naar beneden zet (10 op de B snaar) dan blijft de eerste noot, zoals verwacht een A, maar veranderd de 2e noot in een heel hoge F. en de 3e noot in een D.
Die logica snap ik totaal niet (kan mij dat iemand uitleggen?), maar als ik dan twee keer 10 erbij type, kan ik de F en de D weggooien door in de notenbalk er op te klikken en <Del>. Prima, we zijn er bijna.

Hoe bind je die 3 noten nu samen, zodanig dat de bend niet 0.5 maar 1.5 is?
Selecteer de 2e noot, en niet de eerste!!!! en type shortcut L (Tie note)
Let op, want het programma gaat nu hier en daar zelf bindingen erbij fantaseren, die je weer weg kunt gooien door op de laatste noot van die binding op L te drukken.

Wat een gedoe, maar het is gelukt.
De handleidingen voor GuitarPro die ik op t web gevonden heb, vond ik redelijk slecht.

Iemand iets beters gevonden?