PDA

View Full Version : Info over dikkere snaren nodig!



Martyy93
15 september 2010, 20:43
Hallo iedereen,

Ik heb dus net mijn snaren vervangen omdat deze dus echt te oud waren. Binnenkort ga ik dus naar de winkel om alvast een nieuw setje te kopen voor als de nieuwe snaren weer oud zijn.

Ook ben ik net mijn 4e lesjaar ingegaan op de muziekschool, en wil graag een keertje dikkere snaren proberen omdat vrienden erg enthousiast zijn over de toon daarvan.

Omdat ik sologitarist ben (zonder zang ervaringen) vind ik het saai om in mijn eentje alleen wat akkoordjes aan te slaan, dus ga ik over op fingerstyle.. en dan vooral van artiesten zoals John Mayer. Dikkere snaren zitten de fingerstyle niet in de weg neem ik aan?

apekop
16 september 2010, 01:20
Dat niet, het is juist fijn voor fingerstyle vind ik.
waar je wel op moet letten is dat je intonatie behoorlijk kan veranderen als je dikkere snaren gaat gebruiken. Ik ben laatst van 010 naar 012 (met heavy bottom) gegaan op mijn 12 snarige omdat de hele gitaar een toon lager wou stemmen (open Bes majeur stemming). Met name de lage E snaar was niet meer goed geintoneerd. Eigenlijk zou je dan de gitaar weer moeten laten afstellen. Ik ben toch weer terug gegaan naar 010 en dan weer een toon hoger gestemd (open C stemming) omdat het op mijn gitaar niet goed uitpakte. De gitaar leek zich meer thuis te voelen bij 010 en een normale open stemming, dat was puur een gevoels kwestie. Niet alle gitaren reageren even goed op die lage stemmingen in combinatie met dikke snaren.
Maar het kan bij een andere gitaar weer anders zijn.

--=HANS=--
16 september 2010, 08:13
Voor een normale 6 snarige gitaar is 0.12 min of meer de standaard en is 0.10 heel erg dun. Je houdt met 0.10 bijna geen geluid over. Ik zou gewoon voor een setje 0.12 gaan en als dat niet is wat je zoekt een keer een experimentje naar beneden (0.11) en een keer een experimentje naar boven (0.13) doen. Grote kans dat 0.13 te zwaar is, afhankelijk van waar je nu op speelt. Bovendien is de kans groot dat bij 0.13 de boel even opnieuw afgesteld moet worden.
Ik heb al van alles geprobeerd op m`n staalsnarige gitaren maar kom toch steeds weer op 0.12 uit, zowel qua toon als comfort.

apekop
16 september 2010, 10:07
voor een 12 snarige is 012 niet de standaard, tenminste als je in normale stemming in E speelt.

Martyy93
16 september 2010, 10:21
Hmm.. weinig zin om m'n gitaar weer helemaal af te laten stellen.. een 0.12 (die ik nu heb) is natuurlijk ook helemaal prima, ik wou alleen even weten hoe wat dikkere snaren spelen. Thanks:ok:

--=HANS=--
16 september 2010, 10:43
voor een 12 snarige is 012 niet de standaard, tenminste als je in normale stemming in E speelt.

Nee, maar TS heeft het volgens mij over een gewone 6 snaar, vandaar.

apekop
16 september 2010, 10:45
da's ook waar

LaurentB
16 september 2010, 11:37
Hmm.. weinig zin om m'n gitaar weer helemaal af te laten stellen.. een 0.12 (die ik nu heb) is natuurlijk ook helemaal prima, ik wou alleen even weten hoe wat dikkere snaren spelen. Thanks:ok:

Nou, van 012 kun je we naar 013, zonder opnieuw afstellen. Het speelt wel duidelijk zwaarder.

Maar 013 vind ik persoonlijk meer geschikt voor stevig slagwerk. Het hangt een beetje van je gitaar af, maar 013 zou in de bassen wat te zwaar kunnen gaan klinken voor fingerpicking.

Cue Zephyr
16 september 2010, 16:50
Andy McKee gebruikt 013 op zijn Greenfield G4. Klinkt prima voor fingerpicking, hoor.
Ik ga zelf wel nog een set 014 proberen.

LaurentB
16 september 2010, 16:53
Andy McKee gebruikt 013 op zijn Greenfield G4. Klinkt prima voor fingerpicking, hoor.
Ik ga zelf wel nog een set 014 proberen.

Oei, houdt je bovenblad dat wel?

Cue Zephyr
16 september 2010, 22:48
Don't worry, ik ga niet hoger dan Eb standaard. Ben er ook vrij zeker van dat 14s in E standaard niet veel goeds zullen doen. Mijn gitaar klinkt in C namelijk erg lekker, en dit gaat net wel/niet met 13s. ;)