PDA

View Full Version : Het grote 'PPIMV' topic



iWishmaster
15 september 2010, 14:30
Het leek me leuk hier eens een topic over te maken, aangezien er nogal wat hype over is. Ik zal zelf aftrappen met was basis-informatie.

De basis:
PPIMV staat voor Post Phase Inverter Master Volume. In verreweg de meeste versterkers zit tegenwoordig een gain en volume knop, oudere versterkers (alle Marshalls voor pak 'em beet 1977 bijvoorbeeld) hadden alleen een volumeknop. Deze twee knoppen zit vrijwel altijd in de preamp, vóór de phase inverter. In principe moet een phase inverter niets anders doen dan het signaal versterker en in tweeën splitsen (180 graden in fase gedraaid ten opzichte van elkaar) voordat het de power amp in gaat. Echter blijkt dat, bijvoorbeeld bij Marshall JCM's, dat de phase inverter ook nogal wat veranderd qua tone en hoeveelheid gain: één van de redenen dat een Marshall pas op standje oorlog echt lekker gaat klinken volgens velen.

Daarom is het een populaire modificatie op bestaande versterkers om na de phase inverter, dus Post Phase Inverter, een Master Volume toe te voegen. Sommige versterkers zijn er standaard mee uitgerust, de Orange Tiny Terror is hier een voorbeeld van.

Het voordeel:
De 'normale' volumeknop kan dan op standje 10 (of 11) voor 'dat geluid' en met de PPIMV kan het volume toch laag blijven.

Het nadeel:
-Het geluid veranderd: over het algemeen iets doffer, vooral op lage volumes
-Een eventuele Presence, Resonance, Depth of andere vorm van toonregeling in de power amp (via een Negative Feedback Loop) worden minder effectief bij lage standen van PPIMV

De techniek, simpel gezegd:
Uitgaande van een Push-pull eindversterker, betekend dit het volgende:
Een dual (stereo) potmeter aangesloten aan de anode van de twee triodes van de phase inverter, vaak met een extra set blocking condensatoren zodat er geen hoogspanning op de potmeter komt te staan. Over het algemeen worden 250k, 500k of 1M logaritmische potmeters gebruikt. Een voorbeeld van internet:
http://www.amparchives.com/album/Marshall/Schematics%20&%20Layouts/PPIMV%27s/slides/Improved%20PPIMV.jpg

Waarom veranderd het geluid?
Dit heeft te maken met de parasitaire capaciteit van de grid binnen de buis. De potmeter die je toevoegt vormt een weerstand die rechtstreeks in serie staat met de grid. Samen de parasitaire capaciteit vormt dit een 'standaard' low-pass filter, waarvan de werking nogmaals versterkt wordt door het Miller-effect. Meer informatie hierover staat bijvoorbeeld in dit artikel over triode gain stages:
http://www.freewebs.com/valvewizard1/Common_Gain_Stage.pdf
Dit artikel gaat puur over triodes, met name de ECC83 of 12AX7. Vaak staat voor buizen (dus ook einbuizen) de parasitaire capaciteit vermeld in de datasheet.
Verder zijn er vast en zeker meerdere redenen waarom er het één en ander veranderd! Ik noem slechts een voorbeeld.

Het lijkt me leuk om de gevolgen, methodes, variaties en ervaringen van mensen hier te discussieren, aangezien er toch al een aantal topics verspreid over het forum zijn mbt dit onderwerp. Wat ik me bijvoorbeeld afvraag: hoe kan het nadeel van extra dofheid opgelost worden? Misschien een set bright-caps over de stereopotmeter? Of een ergens anders in het circuit wat extra hoog toevoegen? Heb jij hiermee ge-experimenteerd? Wat zijn je ervaringen?

Chris Winsemius
15 september 2010, 14:39
Al vanaf eind jaren 60 door Matamp/Orange gebruikt.
Donkerder klank op lager volume heeft met kwaliteit andere onderdelen te maken.

ppmv is in veel gevallen zeer handig maar in andere situaties zijn er mijn inziens nog wat tweaks nodig of loop je echt tegen de beperkingen van het bestaande circuit aan.

JoVe
15 september 2010, 15:06
Wat ik me bijvoorbeeld afvraag: hoe kan het nadeel van extra dofheid opgelost worden? Misschien een set bright-caps over de stereopotmeter? Of een ergens anders in het circuit wat extra hoog toevoegen? Heb jij hiermee ge-experimenteerd? Wat zijn je ervaringen?

In mijn Matchless C-30 kloon heb ik de standaard PPIMV vervangen door eentje met een stereopotmeter. Deze had net als de standaard master volume last van dofheid op lagere volumes, al vond ik het al wel beter dan het origineel. Ik heb verschillende waarden bright caps geprobeerd en kwam uiteindelijk op 250 pF uit. Ik moet zeggen dat ik hier heel tevreden mee ben. De 'helderheid' van de versteker blijft zo over het hele traject van de potmeter gelijk. Bij grotere waarden van de bright caps werd de versterker scheller naarmate de potmeter meer teruggedraait was.

Joost.

iWishmaster
15 september 2010, 15:51
Al vanaf eind jaren 60 door Matamp/Orange gebruikt.

Dat wist ik niet! Ik dacht echt dat het iets van de laatste twee decennia was.

Harry
15 september 2010, 16:07
Al vanaf eind jaren 60 door Matamp/Orange gebruikt.
Donkerder klank op lager volume heeft met kwaliteit andere onderdelen te maken.

ppmv is in veel gevallen zeer handig maar in andere situaties zijn er mijn inziens nog wat tweaks nodig of loop je echt tegen de beperkingen van het bestaande circuit aan.


is dit hetzelfde als hetgeen jij in mijn Bedrock hebt gebouwd?

Chris Winsemius
15 september 2010, 16:16
is dit hetzelfde als hetgeen jij in mijn Bedrock hebt gebouwd?

Is een tijd geleden..... (moet even checken welke versie in jouw amp is gezet)

Chris Winsemius
15 september 2010, 16:22
Dat wist ik niet! Ik dacht echt dat het iets van de laatste twee decennia was.

Om 1 van mijn voorouders te citeren:
Na "Ik dacht" komt altijd een fout.

;)

Veel technieken zijn al jarenlang in omloop, benamingen willen weleens verschillen. Moet wel zeggen dat de ppmv als mod sinds een jaar of 10 populairder is geworden in NL (don't blame me, ha ha).

Voor de rest: bij praktisch alle vintage push-pull versterkers gaat de fasedraaier, ongeacht het type (LTP, cathodyne, paraphase, etc.), als eerste oversturen. Pure eindbuis-vervorming in bepaalde amps wordt zelfs als lelijk ervaren maar omdat de eindversterker dan hard staat praat men over eindbuisvervorming.

guitarnijboer
15 september 2010, 22:40
Hier heb ik er nog eentje. Met 470K stereopotmeter en twee 470K weerstanden. Hier zit de -Ug (negatieve roosterspanning) aangesloten op de potmeter. Ondanks de gelijkspanning op de potmeter geeft dit geen kraakgeluiden vanwege de 470K weerstand die er tevens voor zorgt dat je buizen ingesteld blijven in geval van eventueel slecht contact van de loper van de potmeter. Daarnaast heb je als de potmeter open staat weer ongeveer dezelfde waarde voor Rg. Voordeel is ook dat je geen extra koppelcaps nodig hebt. De aanwezige caps kunnen worden aangesloten op de punten gemarkeerd met PI.

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/27102008333.jpg

HaroldA
15 september 2010, 23:28
Ik ken niets van de techniek er achter, maar ik heb een JCM 800 2204 destijds ook met PPIMV uit laten voeren, maar ik was niet onder de indruk. Ipv de lekker ronk die hij kreeg op volume werd hij pisseriger en kreeg meer knetter op hetzelfde volume...

Ik ben dus weer aan de loadbox! :ok: