PDA

View Full Version : klopt dit??



Adro
14 september 2010, 23:31
ik heb een a/b switch + buffer gebouwd volgens deze tekening. dit heb ik overigens zelf gedaan... ledjes enz werken wel, maar ik krijg geen geluid!!
wat heb ik hier fout gedaan of over het hoofd gezien??
http://img408.imageshack.us/img408/5812/nlkk.jpg (http://img408.imageshack.us/i/nlkk.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)


alvast bedankt voor het meedenken!

gr.

snaarplukker
15 september 2010, 00:28
Misschien de draden OUT en IN op het printje omwisselen.;)

Adro
15 september 2010, 10:21
ok! ik ga dat eens proberen! maar ik gebruik maar een 'out' en de andere twee om twee gitaren in te pluggen!! maakt dat dan nog verschil! thnx alvast!!

M Kactus
15 september 2010, 10:29
Ja, omwisselen kun je al eens doen. Ik ga ervan uit dat er een transistor in zit ? En dat die dan niet omgekeerd zit ? Je moet er ook goed op letten dat de pootjes van je switch allemaal horizontaal staan als je de schakeling maakt zoals je ze getekend hebt. Als je zo'n 3PDT-switch een kwartslag draait, doet hij niet wat je wilt, en hangt bv het signaal van Out B aan je LEDje. maar aangezien je LEDjes branden, lijkt het me daar niet te liggen.

HaroldA
15 september 2010, 10:48
Klopt de bedrading van de switch wel? Volgens hangen zowel beide Outs (wat eigenlijk In's moeten zijn!) altijd aan GND.

Met een audioprobe kun je het signaalpad volgens en ontdekken waar je fout zit...

Adro
15 september 2010, 11:18
ik heb een al goed werkende switchpedaal gebruikt waar ik een buffer bij aan heb gehangen! dus aan de switch zou het evt niet kunnen liggen.

@HaroldA : kun je mij uitleggen wat een audioprobe is? komt me niet heel erg bekend voor!

HaroldA
15 september 2010, 11:20
@HaroldA : kun je mij uitleggen wat een audioprobe is? komt me niet heel erg bekend voor!

Mijn zelfgebouwde effect doet het niet, en nu? (http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2432.0.html) :ok:

Adro
15 september 2010, 12:34
ik heb inmiddels de in en output omgewisseld. er is geen verandering! ik kwam er achter dat het Ledje van de buffer het toch niet doet!! zelfs heb ik het met een audioprobe geprobeerd, maar dat leverde zoveel brom/ruis/lawaai op dat ik daar mee gestopt ben. ik word er zelf niet vel wijzer van. ik ben wat dat betreft een noob, maar ik probeer zo logisch mogelijk te denken! heeft iemand anders tot zover nog ideeen? alvast bedankt voor al jullie hulp!

iWishmaster
15 september 2010, 12:49
Het schema is gewoon goed. Controleer nog eens goed of alle draden goed zitten. Maak anders eens foto's van de binnenkant (zodanig dat we kunnen zien waar alle draden naartoe gaan).

Overigens zie ik op het printplaatje op die foto geen actieve componenten, dus wat het precies doet weet ik ook niet: zal geen geweldige buffer zijn ... Heb je een link van de handleiding / schema van dit ding? Ik neem aan dat het een 'kit' is die je ergens gekocht hebt?

M Kactus
15 september 2010, 13:31
Het schema is gewoon goed. Controleer nog eens goed of alle draden goed zitten. Maak anders eens foto's van de binnenkant (zodanig dat we kunnen zien waar alle draden naartoe gaan).

Overigens zie ik op het printplaatje op die foto geen actieve componenten, dus wat het precies doet weet ik ook niet: zal geen geweldige buffer zijn ... Heb je een link van de handleiding / schema van dit ding? Ik neem aan dat het een 'kit' is die je ergens gekocht hebt?

Ik zie toch plaats voor Q1, wat me dan een transistor lijkt. Vandaar dat ik vroeg of die er wel inzat... Kan ervoor zorgen dat je geen geluid krijgt. En de diode zit er ook juist in, hè ?

cluseau
15 september 2010, 13:33
Overigens zie ik op het printplaatje op die foto geen actieve componenten

Plaatje is toch niet zelf gemaakt? We mogen toch zeker wel aannemen dat er een torretje in de lege voetjes zit anders kun je schakelen tot je een ons weegt.

Frans.

guitarnijboer
15 september 2010, 13:37
Ik neem aan dat er in die zwarte connector nog een fetje of transistor gaat en dat je naar hartelust kunt expirimenteren met verschillende types?

Ik ken het ding verder ook niet hoor dus ik roep maar wat...

edit: Frans was me voor zie ik.

iWishmaster
15 september 2010, 14:33
Ik zie toch plaats voor Q1, wat me dan een transistor lijkt. Vandaar dat ik vroeg of die er wel inzat... Kan ervoor zorgen dat je geen geluid krijgt. En de diode zit er ook juist in, hè ?

Ah, wacht, ik vroeg me al af waarom daar een rij van die gaatjes zat. Ik zie nu pas 'Q1' op de print staan :D.

Als die er niet in zit gebeurt er inderdaad weinig.

Adro
15 september 2010, 18:39
deze buffer komt van musikding.de... je kunt met deze type buffer verschillende versies maken (silicon, J-fet en germanium). ik heb een siliconen buffer gebruikt! deze komt idd op de plek van Q1 te zitten. ik hoop binnenkort nog ff een foto te kunnen plaatsen! Ik heb inmiddels al van alles geprobeerd, dus het printje is niet meer op z'n netst van de achterkant.. ik hoop snel de oplossing te vinden..:???:

driftkop
15 september 2010, 18:50
Probeer eens zonder de buffer, dan weet je tenminste welk gedeelte niet werkt.

cluseau
15 september 2010, 18:54
....ik heb een siliconen buffer gebruikt! deze komt idd op de plek van Q1 te zitten.

Q1 bij voorkeur plaatsen voor het testen ;) maar dat heb je toch zeker wel gedaan. Als je een meter hebt kunnen we ff gaan brainstormen over de instelling van de transistor. Het toegepaste goedje heet overigens Silicium, siliconen gebruik je voor een strijkplank.

Frans.

M Kactus
15 september 2010, 19:39
Q1 bij voorkeur plaatsen voor het testen ;) maar dat heb je toch zeker wel gedaan. Als je een meter hebt kunnen we ff gaan brainstormen over de instelling van de transistor. Het toegepaste goedje heet overigens Silicium, siliconen gebruik je voor een strijkplank.

Frans.

Ah zo, jij denkt bij siliconen meteen aan een strijkplank ? Interessant ;)

driftkop
15 september 2010, 20:09
Ah zo, jij denkt bij siliconen meteen aan een strijkplank ? Interessant ;)

Een strijkplank kan wel wat siliconen gebruiken, toch? :ok:

snaarplukker
15 september 2010, 21:11
Als ik die aansluitingen op je switch zie dan schakeld het niet tussen A en B. Zo zijn ze beiden in elke stand actief. Enkel de schakeling tussen de LED's zou dan werken.

iWishmaster
15 september 2010, 21:15
Als ik die aansluitingen op je switch zie dan schakeld het niet tussen A en B. Zo zijn ze beiden in elke stand actief. Enkel de schakeling tussen de LED's zou dan werken.

Jawel: de andere kant wordt netjes aan ground gelegd.

Adro
16 september 2010, 00:57
ok ja! ik bedoelde eigenlijk ook slicium, maar schreef siliconen:cheerup: ik heb verder nog geen meter, dus die zal ik ook snel ff aan moeten schaffen! het was dus in eerste instantie een goed werkende switch waar ik de "In" van weg heb gelaten en de draden daarvan op de buffer heb aangesloten. vanuit de buffer gaat het signaal door naar de rest van de pedalen. heel logisch gezien zou dit toch moeten werken?:soinnocent:

driftkop
16 september 2010, 02:24
Weet je zeker dat de buffer het signaal doorlaat? Sluit die eens direct aan, zonder schakelaar, leds, 9V adapter; gewoon rechtstreeks aan de ingang en uitgang met een nieuwe batterij.

cluseau
16 september 2010, 07:57
He mense, let ff op zeg. De buffer krijgt helemaal geen min van de voeding of ben ik nou gek aan het worden.
Nieuwe dag....nieuwe kansen....:cheerup:

Frans.

Basseytje
16 september 2010, 08:26
nu je het zegt:P was me nog helemaal niet opgevallen.

Adro
16 september 2010, 13:18
wat is dan voor mij belangrijk om nu te doen! als daar de oplossing ligt ben ik u eeuwig dankbaar!! ik als noob kan volgens plaatjes alles solderen, maar de theoretische kennis komt maar met beetjes.. oftewel..: ik leer van elke actie weer wat!! ik kijk er naar uit!! toch erg bedankt dat jullie zo met mij meedenken!!

gr Arjan

Basseytje
16 september 2010, 14:05
knoop het zwarte kabeltje van de GND ook aan het zwarte kabeltje van de voeding.

cluseau
16 september 2010, 14:48
wat is dan voor mij belangrijk om nu te doen!
Even op noob niveau (geeft nix) Soldeer een touwtje van de DC bus "min" (zelfde als "min" batterij) naar de GND aansluiting op je printje.

Frans.

Adro
16 september 2010, 14:59
ok guys,

thnx voor jullie geduld!! ik ga het meteen doen! hopelijk zit het probleem 'm hier in!

gr Arjan

Adro
16 september 2010, 15:35
hmmm..storinkje op gitaarnet.nl?? kon ff geen reactie plaatsen...

ok mannen!

tot zover een paar stappen verder! ik heb signaal wat doorkomt! wat betreft het Ledje van de buffer, die doet het ook.. maar nu is net een led van de switch gesneuveld, ff vervangen dus. Ik hoor hoor nu wel een hoge constante piep-ruis wat mijn signaal nog verstoord. dus dit wijst er op dat er ergens nog iets fout moet zitten! zodra ik de pootjes van het silicium componentje met twee pootjes in de voetjes duw, is de ruis (bijna helemaal weg. zodra alle pootjes in de voetjes zitten is het geluid weer terug.! waar kan dit in zitten??

ik denk dat ik alles van de switch (qua draden) los haal en dit opnieuw doe. de draden zijn eigenlijk ook iets te lang. ik ben al echt heel blij dat er al geluid uitkomt! weliswaar met wat hoge tonen/ruis. we zitten op de goede weg!!

gr Arjan

cluseau
16 september 2010, 15:56
.. maar nu is net een led van de switch gesneuveld, ff vervangen dus.

Mooi, je eerste probleem is dus uit de wereld.

Een ledje gaat niet zomaar kapot. Als je hem zondermeer vervangt zal weer hetzelfde gebeuren (hoeveel heb je er nog?) Goed, Het gepiep zou wel eens kunnen komen door te lange bedrading, een veel gemaakte fout onder beginnende zelfbouwers. Probeer eerst maar eens uit te zoeken waarom de led is gefrituurd. Misschien is er een gemeenschappelijk probleem. Als ik een apparaat heb met meerdere storingen ga ik gewoon met het meest duidelijke probleem beginnen, vaak zijn andere problemen het gevolg van......

Frans.

snaarplukker
16 september 2010, 16:59
Een ledje gaat niet zomaar kapot. Als je hem zondermeer vervangt zal weer hetzelfde gebeuren (hoeveel heb je er nog?) Goed, Het gepiep zou wel eens kunnen komen door te lange bedrading, een veel gemaakte fout onder beginnende zelfbouwers. Probeer eerst maar eens uit te zoeken waarom de led is gefrituurd.
Geen schakelweerstand van ca 1K Ohm tussen de LED's.;)

HaroldA
16 september 2010, 17:03
Geen schakelweerstand van ca 1K Ohm tussen de LED's.;)

Die staat wel gewoon op het schema...

cluseau
16 september 2010, 17:17
Die staat wel gewoon op het schema...

Precies, dus ff onderzoeken.

driftkop
16 september 2010, 18:38
Of zit die LED achterstevoren? :)

cluseau
16 september 2010, 18:50
Of zit die LED achterstevoren? :)

Ah juist, nou dan gebeurter dus niets. Hij fikt niet uit maar geeft ook geen licht.

Frans.

kassie
16 september 2010, 19:57
Volgens mij wordt in dit topic toch wel het toppunt van storing in een pedaal verholpen.

Adro
16 september 2010, 21:46
hoe kan een LED achterstevoren zitten?? hij kan toch maar op een manier aangesloten worden? wat betreft die weerstand: moet deze nog tussen de LED's zelf? het is toch mooi dat er veel nagedacht wordt in deze topic? zo heeft iedereen er miss nog wat aan! ik ga dit weekend nog alles eens goed nalopen... ik wist eigenlijk niet dat te lange draden ook zulke storingen kunnen veroorzaken!
weer wat geleerd...:chicken:


gr Arjan

cluseau
16 september 2010, 21:56
hoe kan een LED achterstevoren zitten??

Er is niets wat je tegenhoud om hem verkeerdom te solderen alleen zal hij niet branden.

De weerstand staat wel op je tekening, of deze er ook werkelijk zit kunnen we niet zien.

Twee geleiders naast elkaar vormen een aardige capaciteit, hiertussen kan ahw signaal overspringen. Zeker de hogere frequentie's. Naarmate de draden langer zijn is de capaciteit hoger, dus nadeliger. Hierdoor kan feedback ontstaan waardoor je schakeling kan gaan oscilleren.

Frans.

Adro
16 september 2010, 22:06
@Cluseau: als het die weerstand is die ook naar de schakelaar gaat, die zit er gelukkig wel. haha...tot zover wist ik het wel van de omgekeerde LED..maar je weet maar nooit, dus ik dacht vragen kan geen kwaad..;)

dat langere draden kunnen gaan oscileren wist ik echt niet! erg goed om te weten dus!

gr Arjan

Basseytje
17 september 2010, 09:41
je zou ook nog een foto kunnen plaatsen van alles. dat helpt meestal in het ontcijferen van een kapot pedaal.

Adro
19 september 2010, 17:04
ik ben vandaag lekker bezig geweest met kabels vervangen/inkorten. dat is allemaal gelukt...maar het euvel was nog niet opgelost!

hierna heb ik het probleem kleiner proberen te maken: Ik heb het printje van de buffer los gehaald en daar twee jacks op aangesloten (dus zoals het pedal origineel moet zijn). Ook hier blijft de hoge ruis-toon, dus in het printje zit het probleem. Ik heb een paar elementen veranderd zodat hij nu geschikt is voor een germanium transistor (de silicium transistor is helaas gesneuveld). Ook nu blijft hetzelfde probleem weer opduiken. Het printje was erg netjes gesoldeerd, ook volgens een lokale electroman.. maar nu wordt het langzaamaan een zooitje doordat alles steeds weer opnieuwd gesoldeerd word! en paar vragen:

- kun je weerstanden verkeerd om aansluiten?
- hoe kun je contoleren of alles echt goed gesoldeerd is?

gr Arjan

iWishmaster
19 september 2010, 17:22
- kun je weerstanden verkeerd om aansluiten?
- hoe kun je contoleren of alles echt goed gesoldeerd is?

-Weerstanden verkeerd om kan niet. Sommige condensatoren (die eruit zien als kleine tonnetjes) en alle transistoren wel.
-Meten met een multimeter op stand 'weerstand'.

Kun je anders een foto's maken? Wie weet ziet iemand het hier meteen.

Adro
19 september 2010, 17:30
ik zal ff een fototoestel regelen! heb er niet zo een liggen!
als ik je antwoord zo lees, zou evt die witte vierkante elementjes verkeerd knnen zitten>?

driftkop
19 september 2010, 18:19
ik zal ff een fototoestel regelen! heb er niet zo een liggen!
als ik je antwoord zo lees, zou evt die witte vierkante elementjes verkeerd knnen zitten>?

Eerst een scherpe close up foto plaatsen, dan krijg je antwoord. :ok:

broeder6x6
19 september 2010, 19:04
hoe kan een LED achterstevoren zitten?? hij kan toch maar op een manier aangesloten worden?
gr Arjan

nou daar is je antwoord al :soinnocent:

Adro
19 september 2010, 22:13
haha...duidelijk..:seriousf:

http://img707.imageshack.us/img707/1872/rimg0025k.jpg (http://img707.imageshack.us/i/rimg0025k.jpg/) Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

http://img844.imageshack.us/img844/6339/rimg0027.jpg (http://img844.imageshack.us/i/rimg0027.jpg/) Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

kunnen jullie hier wat mee??

driftkop
20 september 2010, 00:02
Heb je ook een schema? Waarom is C3 trouwens leeg?

cluseau
20 september 2010, 00:22
Heb je ook een schema? Waarom is C3 trouwens leeg?

http://diy.musikding.de/images/stories/buffer/bufferschalt.pdf

Kan worden ingezet als buffer of als booster

Frans.

cluseau
20 september 2010, 00:29
Ook hier blijft de hoge ruis-toon, dus in het printje zit het probleem.


Vergeet niet dat germanium torren veel meer ruis produceren dan silicium torren. Verder zit er weinig in de schakeling wat ruis zou kunnen veroorzaken. Ook is het logisch dat hij aktief meer ruist dan in bypass. In jouw situatie heb je een gain van ongeveer 3 maal (mits R4 geinstalleerd). Je zou kunnen proberen C2 op de plaats van C3 te zetten. Je hebt dan een echte buffer welke 1 maal versterkt. Ook dan moet R4 wel geinstalleerd zijn trouwens. Ik begrijp niet zo goed waar die draadbrug vandaan komt, heb je daar een beschrijving van? In de gegeven opstelling met draadbrug heb je namelijk veel gain (en ruis). Dat is niet de bedoeling van een buffer.

Frans.

iWishmaster
20 september 2010, 01:19
ik zal ff een fototoestel regelen! heb er niet zo een liggen!
als ik je antwoord zo lees, zou evt die witte vierkante elementjes verkeerd knnen zitten>?

Die witte vierkante dingen zijn condensatoren, maar dan keramische: die kunnen niet verkeerd om. Dat ronde blauw/zwarte tonnetje is een elektrolytische condensator: die kan verkeerd om, maar je hebt hem nu goed zitten volgens mij.

Adro
20 september 2010, 08:17
ik zie nu net op de foto dat de weerstand(R6) rechts onderaan is beschadigd! heeft dat nog gevolgen? met het blote oog is dat nauwelijks te zien!

M Kactus
20 september 2010, 08:28
ik zie nu net op de foto dat de weerstand(R6) rechts onderaan is beschadigd! heeft dat nog gevolgen? met het blote oog is dat nauwelijks te zien!

Ach, niet als er open metalen stukjes in de buurt zijn.

1. Een LED kun je wel verkeerd om solderen. Die heeft nl een lang en een kort pootje (en als je ze op maat hebt geknipt, een dik en een dun pootje binnenin het plastic van de LED). Let erop dat die juist zit.

2. Een transistor heeft drie pootjes: E(mitter), B(ase), C(ollector) genoemd. Als je de ene transistor vervangt, moet je goed kijken of je vervanger wel een waardig substituut is, en dan naar de configuratie kijken. Als bij je eerste transistor de pootjes EBC zijn, en bij je tweede ECB, moet je B en C bij je vervanger dus even om elkaar heen buigen, zonder dat ze elkaar raken. Kortom, het juiste lettertje moet in het juiste gaatje...

3. Die witte kubusjes zijn meer dan waarschijnlijk geen gepolariseerde condensators, dus kun je ze niet verkeerd om plaatsen, net als weerstanden.

4. De jacks zijn toch netjes verbonden, hè ? Grond aan de sleeve, signaal aan de tip ? Zal wel, maar ik vraag het toch maar even :)

Edit: Oh ja, en eenzelfde foto van de onderkant zou ook al wat helpen!

Adro
20 september 2010, 10:31
nou daar gaan we...zoals gezegd het is totaal niet meer wat het eerst is geweest qua netheid.. ik heb inmiddels al zoveel losgehaald en weer vastgezet...

http://img685.imageshack.us/img685/8269/rimg0031f.jpg (http://img685.imageshack.us/i/rimg0031f.jpg/) Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

ik hoop dat jullie er wijzer uit kunnen worden.. ik in ieder geval al niet echt meer. mijn kennis van electronica is niet heel ruim....

gr arjan

M Kactus
20 september 2010, 10:39
nou daar gaan we...zoals gezegd het is totaal niet meer wat het eerst is geweest qua netheid.. ik heb inmiddels al zoveel losgehaald en weer vastgezet...

ik hoop dat jullie er wijzer uit kunnen worden.. ik in ieder geval al niet echt meer. mijn kennis van electronica is niet heel ruim....

gr arjan

Ik kijk er zo even naar, heb nu niet erg veel tijd. Maar heb je mijn vorige punten overlopen, en zit daar de fout zéker niet ? Anders is het nutteloos om verder te gaan...

cluseau
20 september 2010, 10:54
nou daar gaan we...zoals gezegd het is totaal niet meer wat het eerst is geweest qua netheid.. ik heb inmiddels al zoveel losgehaald en weer vastgezet...

ik hoop dat jullie er wijzer uit kunnen worden.. ik in ieder geval al niet echt meer. mijn kennis van electronica is niet heel ruim....

gr arjan

Als je naar ruis zoekt, die oorzaak ligt niet hier.....

Zie post 49

Frans.

Adro
20 september 2010, 11:00
ik heb nog even dat verhaal van de E, B, C ppotjes gechecked..maar volgens de tekening maakt het toch niet heel veel uit hoe je ze plaatst? als je maar de juiste componenten gebruikt! er zijn zelfs drie voorbeelden geplaatst hoe je de transistors moet plaatsen. eerlijk gezegd weet ik niet of hier veel fout kan gaan!

vr gr Arjan

cluseau
20 september 2010, 11:03
ik heb nog even dat verhaal van de E, B, C ppotjes gechecked..maar volgens de tekening maakt het toch niet heel veel uit hoe je ze plaatst? als je maar de juiste componenten gebruikt! er zijn zelfs drie voorbeelden geplaatst hoe je de transistors moet plaatsen. eerlijk gezegd weet ik niet of hier veel fout kan gaan!

vr gr Arjan

Maakt wel degelijk uit, zet hem verkeerd erin en de kans is heel groot dat je een ceremonie voor hem kan opstarten.

M Kactus
20 september 2010, 11:06
ik heb nog even dat verhaal van de E, B, C ppotjes gechecked..maar volgens de tekening maakt het toch niet heel veel uit hoe je ze plaatst? als je maar de juiste componenten gebruikt! er zijn zelfs drie voorbeelden geplaatst hoe je de transistors moet plaatsen. eerlijk gezegd weet ik niet of hier veel fout kan gaan!

vr gr Arjan

Maakt dus wel veel uit. Welke precieze transistor moest erin, en welke heb je er nu instaan ?

Edit: Aha, ik zie het al. Het is "Der Buffer" van Musikding, toch ? Schemaatje (http://diy.musikding.de/images/stories/buffer/bufferschalt.pdf) staat hier. En er stond een 2N5088 in, en jij hebt er de AC128 of AC122 ingezet, klopt dat ? Dan moet je zien dat het lipje van je AC128 naar rechtsboven wijst, als je het printplaatje langs boven bekijkt en de +9v linksboven staat.
Dus vooral dat de pootjes van de AC128 in het juiste gaatje zitten. Kijk naar de onderkant van je AC128 met het lipje naar links. Dan is de pinout van links naar rechts EBC.

Edit 2: Crikey, ik ben vergeten weer naar je foto te kijken. Schaamschaam. Je transistor zit dus juist om :)

cluseau
20 september 2010, 11:41
Arjan, in mijn post 49 zit een verkeerde veronderstelling. Ik was uitgegaan van een NPN transistor al zegt dat je waarschijnlijk niets. Ik heb nog eens je foto met de print vergeleken en de AC128 (PNP) welke er nu in zit is goed geplaatst. Ook C2 is dan juist omdat de emitter aan de bovenzijde zit in het schema (positie C2 is dan terecht leeg). Je hebt dan idd een emittervolger dus 1x versterker. De draadbrug is dan ook duidelijk. Zo moet het iig werken. Waar heb je nu precies last van?

Frans.

Adro
20 september 2010, 13:09
bedankt in ieder geval voor al het denkwerk waar mijn eigen verstandelijke vermogens tekort schieten;) op dit moment zit er een fluitende toon in die het beste te omschrijven is al een ruis....

cluseau
20 september 2010, 14:03
op dit moment zit er een fluitende toon in die het beste te omschrijven is al een ruis....

Kun je een opname (30 sec.) maken/mailen om mijn vermoeden te bevestigen?

Frans.

Adro
20 september 2010, 20:30
ik krijg nu een donkerbruin vermoeden dat er een kink in de kabel zit! ik heb net een nieuwe kabel gebruikt, ook bij een splinternieuw pedaal hoorde ik een zelfde soort geluid! wel heel veel zachter dan eerst, meer op de achtergrond! ik ga dit eerst eens goed uitzoeken. jullie horen dit nog van me! al vast bedankt voor jullie hulp!